ویژه ها

اصلاح طلبان باعث و بانی وضع موجود هستند و به هیچ عنوان حق ندارند که ژست شاکی و منتقد به خود گرفته و دیگران را بازخواست کنند. وضع فعلی نتیجه عملکرد ۸ ساله «دولتِ اصلاح طلبان است».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اصلاح طلبان منتظر سورپرایز «برجام موشکی» هستند؟!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «احیای برجام،سورپرایز خرداد» به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«تا به حال هیچ زمانی ایران و آمریکا برای احیای برجام و سروسامان دادن به اوضاع میان خود تا به این حد جدی نبوده‌اند. این جدیت نشان دهنده آن است که دو طرف می‌خواهند هرچه زودتر برجام احیا شود...در نهایت برجام احیا خواهد شد، ایران و آمریکا به تعهدات خود که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برمی‌گردند. این همان موضوعی است که ایران از ابتدا بر آن تاکید کرد اما آمریکا به دنبال توافقات در رابطه با مسائل منطقه‌ای، موشکی، حقوق‌بشر و تروریسم با ایران هم خواهد بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«عاملی که باعث شده مذاکرات وین به درازا بینجامد، این است که آمریکا حاضر نیست تمام تحریم‌های ایران را یکجا بردارد و بعد از آن نیز منتظر راستی‌آزمایی ایران باشد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بخواهند با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی و همچنین آزادسازی اموال بلوکه شدن ایران، تهران را به گفت‌وگو درخصوص سایر مسائل ترغیب کنند اما همه تحریم‌ها را یکجا برنمی‌دارند. مخالفت‌های داخلی با برجام انتخاباتی بود که با کناره‌گیری ظریف از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری ادامه نیافت. ادامه تحریم‌ها علاوه بر آنکه فشارها بر اقتصاد کشور را تداوم می‌بخشد، موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. توافق برای احیای برجام می‌تواند سورپرایز خرداد و زمینه‌ساز افزایش مشارکت در انتخابات شود».

همچنین «فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با آرمان گفت:«باورمان این است با توجه به اخبار بین‌المللی  و اینکه احتمال می‌دهم اخبار خوبی از وین بیاید و همچنین توان کاندیداهای ما در مناظره‌ها و گفت‌وگوها، این مسائل سبب شود شرایط آنطور که اصولگرایان می‌خواهند پیش نرود و یکی از آقایان جهانگیری، پزشکیان‌، شریعتمداری، محسن هاشمی و تاجزاده در انتخابات به پیروزی برسند. از قدیم هم گفته‌اند جوجه را آخر پاییز می‌شمارند».

اصلاح طلبان منتظر سورپرایز «برجام موشکی» هستند؟!/ آقای جهانگیری «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست

اصلاح طلبان صراحتا اعلام می کنند که برای احیای برجام باید توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به آن ضمیمه شود و در ادامه مدعی هستند که وضع اقتصادی کشور خوب نیست و برای رفع مشکلات چاره ای جز احیای برجام با فرمول آمریکایی نداریم.

این طیف اصلا به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا ما باید برای رضایت خاطر آمریکا بر توان دفاعی و قدرت منطقه ای خود چوب حراج بزنیم؟! آیا طیف تندرو اصلاح طلب علاقه دارد که تروریست های تکفیری را در خیابان های تهران و همدان و کرمانشاه و... ببیند؟!

آیا آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان حاضر هستند که توان موشکی خود را به شدت کاهش داده و قدرت دفاعی خود را محدود کنند؟! کدام عقل سلیمی می پذیرد که چوب حراج زدن بر توان دفاعی، رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان می آورد؟!

طیفی که در سال های گذشته خسارت محض برجام را به مردم تحمیل کرد و در صنعت هسته ای بتن ریخت و دلار ۳۲ هزارتومانی را به ارمغان آورد، حالا بجای پاسخگویی درباره خسارت های به بارآمده به دنبال تعمیم این خسارت محض به دیگر مولفه های قدرت ساز کشورمان است.

کارنامه دولت به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. بر همین اساس اصلاح طلبان به وین چشم دوخته اند تا بلکه با شعبده بازی و سورپرایزهای نمایشی، وضع موجود را حداقل ۴ سال دیگر هم تمدید کنند.

** آقای جهانگیری «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «لطفا دقت کنید» به قلم «عباس عبدی» نوشت:«سرجمع تورم سه سال گذشته، از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، معادل حدود ۱۳۳ درصد رشد قیمت‌ها بوده که اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، این رقم در پایان سال به ۲۲۰ درصد می‌رسد و این بالاترین نرخ تورم طی چهار سال متوالی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در همین ۵ سال حدود ۱۵ درصد از سرانه درآمد مردم ایران کاسته شده است. این کاهش برای مردم فقیر و کم‌درآمد بیشتر است. طی دو سال جمعیت زیر خط فقر از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است».

اصلاح طلبان منتظر سورپرایز «برجام موشکی» هستند؟!/ آقای جهانگیری «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست

جالب اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب اصلا به این مسئله اشاره نمی کند که چرا مقامات ارشد دولت روحانی علیرغم این کارنامه بسیار ضعیف برای حضور مجدد در پاستور، ازدحام کرده اند.

جهانگیری، آخوندی، شریعتمداری، همتی و...از جمله افرادی هستند که بانی و مسبب اصلی وضع موجود بوده اما ژست منجی به خود گرفته و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در این گزارش اذعان کرده که کارنامه اقتصادی دولت روحانی بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع است. با اینحال، اسحاق جهانگیری در روزهای گذشته بجای گزارش عملکرد به مردم و توضیح درباره سرانجام وعده های انتخاباتی، بغض کرده و از برنامه های آینده خود می گوید.

اگر آقای جهانگیری راه حل های ویژه برای رفع مشکلات دارد چرا در این ۸ سال آن را اجرا نکرده است؟ شاید برخی پاسخ دهند که وی اختیارات لازم را نداشت؛ سوال اینجاست که اگر وی بر فرض محال اختیارات لازم را نداشت، پس چرا استعفا نداد و پست معاون اولی رئیس جمهور را ترک نکرد. از کجا معلوم که همین فرد در صورت پیروزی در انتخابات، ۴ سال دیگر با بغض نگوید که مردم من حتی اختیار عوض کردن منشی خود را هم در قامت رئیس جمهور نداشتم!

اصلاح طلبان باعث و بانی وضع موجود هستند و به هیچ عنوان حق ندارند که ژست شاکی و منتقد به خود گرفته و دیگران را بازخواست کنند. وضع فعلی نتیجه عملکرد ۸ ساله «دولتِ اصلاح طلبان است».

به عبارت دیگر وضع موجود نتیجه حضور اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی موسوی و کروبی در قوه مجریه است. دولت روحانی، نزدیک ترین دولت به کابینه موسوی و کروبی- در صورت پیروزی در انتخابات ۸۸- بود و جالب اینجاست که حالا همین افراد در پی تمدید ۴ ساله همین دولت هستند.

اما در پایان خطاب به آقای جهانگیری باید به این نکته اشاره کرد که «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست. این رفتارها توهین به فهم و شعور مردم عزیز و فهیم کشورمان است. لطفا اینقدر به مردم توهین نکنید.

**حامیان روحانی پشت لاریجانی ایستادند

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «جابجایی رقابت» نوشت:«روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ «روز لاریجانی» بود. روزی که علی لاریجانی در قامت سیاستمداری میانه رو شکافی بزرگ در جبهه اصولگرایی ایجاد کرد و اولین دوقطبی انتخابات ۱۴۰۰ را رقم زد؛ دوقطبی لاریجانی/رئیسی و این نه یک دوقطبی انتخاباتی که دوقطبی گفتمانی است».

اصلاح طلبان منتظر سورپرایز «برجام موشکی» هستند؟!/ آقای جهانگیری «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «رؤیاهای تاجزاده یا دوراهی لاریجانی جهانگیری؟» نوشت:«در اینجا این پرسش مطرح است که آیا لاریجانی می‌تواند مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار بگیرد یا نه؟ شاید پاسخ به این پرسش در شرایط کنونی که هنوز نتیجه بررسی صلاحیت‌ها روشن نشده است، سخت باشد اما ممکن است اگر نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند، آنها در دوقطبی لاریجانی-رئیسی به سمت لاریجانی بروند و حتما این احتمال در شرایط کنونی بیش از گذشته تقویت شده است».

اصلاح طلبان منتظر سورپرایز «برجام موشکی» هستند؟!/ آقای جهانگیری «زنگ حساب» جای «بغض کردن» نیست

اصلاح طلبان اصرار دارند که لاریجانی را یک اصولگرا معرفی کنند. این در حالی است که وی سالهاست که به اردوگاه اصلاح طلبان پیوسته است. تنها در یک نمونه در انتخابات مجلس دهم، علی لاریجانی در لیست اصلاح طلبان در شهر قم جای گرفت.

حمایت های ویژه لاریجانی از «برجام» و «اف ای تی اف» و حمله وی به منتقدان عملکرد دولت روحانی، تا جایی پیش رفت که اعتراض تعداد قابل توجهی از کارشناسان و صاحبنظران را در پی داشت. کارشناسان تاکید داشتند که یکی از وظایف اصلی مجلس، نظارت بر عملکرد دولت است و عملکرد آقای لاریجانی در قامت رئیس مجلس، این وظیفه را تحت الشعاع قرار داده است.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، علی لاریجانی است و جهانگیری و پزشکیان و...نقش کاندیداهای پوششی را ایفا خواهند کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که حضور لاریجانی در رأس دولت آینده به معنای تمدید دولت روحانی تا حداقل ۴ سال آینده و به عبارتی به معنای روی کارآمدن «دولت سوم روحانی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • SE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    19 1
    برجام موشکی با اصحالات روانه فاظلاب است
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      6 0
      بحث موشکی بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست.
  • سید IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    17 0
    اصلاح طلبان تهوع آور تا توی گورشان هم که بگذارندشان نمی توانند دل از کدخدا بکنند! به نوشته بیگدلی دقت کنید! به قول یکی: اصلاح طلب تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    21 0
    جهانگیری با ساعت 100 میلیونی برای فقرا بغض کرد
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      3 0
      زنگ حساب وقت اشک تمساح ریختن نیست !
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    11 0
    اینا خوب میدونن دو سه روز دیگه باید تو دادگاه بشینن جواب بدن ... دارن تقلا میکنن .... زور بزنین زورای آخرتونه.... انقد احمقن مثل سنگ مفت گنجشک مفتو باور کردن.... سنگه به گنجشک هم نمیخوره برمیگرده سرتونم میشکنه.... یه بار جستی مللللللللللخک دو بار جستی مللللللللللخک این دفعه تو دستی مللللللللخک
    • علی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      2 1
      مطمئن باش هیچ دادگاهی برای مسئولین خائن و وطن فروش تشکیل نخواهد شد.
  • FR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    3 0
    اصلاح طلبها یا دیوانه شدند یا خودشان را به خ....زده اند ! اقتدار موشکی و منطقه ای ایران بیدی نیست که از این بادها بلرزد بخصوص در شرایط روز که خودش طوفان بپا کرده!
  • FR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    4 0
    اصلاح طلبها هنوز فکر میکنند که با اصولگرا ها طرف هستند و از براندازها هم برای مقابله یاری میگیرند در صورتیکه ما فقط انقلابی داریم و ضد انقلابی والبته جای اصلاح طلبها در این دوقطبی معلوم است....
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    22 0
    امثال(روحانی،لاریجانی،خاتمی،هاشمی....)اصلا اقتصادرا درحد دوره متوسطه هم ندارند چه برسه ترم اول دانشگاه
  • علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    3 0
    شک نکنید اگه این مذاکرات به سرانجامی برسه پشت سرش وعده مذاکرات موشکی و موافقت با نابودی قدرت اثر گذار موشکی ایران رو داده اند این مزدوران وطن فروش با توجه سابقه گذشته خود در مذاکرات قبل و اینکه کسی آنها رو بازخواست نمی کنه بطور قطع ویقین وعده مذاکرات موشکی رو هم به امریکا دادند و سکوت بزرگان نظام در این مورد خاص یعنی تایید این خیانت وطن فروشان و موافق خلع سلاح (موشکی) ایران میباشند که بایستی بخاطر سکوت واحیانا تایید این مذاکرات با سکوت خود پاسخگوباشند. غزه روببینید اگه قوی نباشیم دشمن سراپا عقده و کینه به زن و کودک و هیچکس رحم نخواهد کرد اگر تا حالا هم اقدام موثری رو انجام ندادند فقط وفقط بخاطر توان بازداندگی و موشکی ماست که ظاهرا عده ای مزدور در حال معامله آن با اسراییل و امریکا هستند پس مسئولینی که هنوز تابعیت کانادا امریکا و انگلیس رو ندارند ومیخوهند در ایران در زندگی کنند جلوی این خائنین روبگیرند قبل از اینکه دیر شود.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    2 0
    آقایان لاریجانی و جهانگیری می خواهند با دوپینگ انتخاباتی احیای ناقض برجام و گشایش اقتصادی و تبلیغ دوقطبی مذاکره معیشت دولت سوم روحانی را تشکیل دهند
  • DE ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    4 0
    برای اینکه با ماشین معمولی بتونی مسابقه بدهی بایستی هزارتا تغییر توش بدهی ولی جهانگیری بدون کوچکترین تغییری میتونه هنرپیشه هالیوود بشه. بغضش ترکید کاش خودش هم میترکید.
  • سعید IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    2 0
    اصلاح طلبان اصرار دارند که لاریجانی را یک اصولگرا معرفی کنند!! خخخ مشرق کجای کاری؟؟ لاریجانی که هیچ، اینا حتی روحانی را هم اصولگرا جا زدند // سایت خبر آنلاین در خبری با عنوان «کاندیداهای پوششی رئیسی چه کسانی هستند؟» در پاراگراف «بازیکن آزاد تیم رئیسی» بند آخر نوشته : ضرغامی در سخنان بعد از ثبت‌نامش همچنین حملات گسترده‌ای به روحانی و دولت انجام داد؛‌به عبارتی او می‌تواند هم به لاریجانی و روحانی اصولگرا حمله کند و هم می‌تواند به اصلاح‌طلبان تهاجم کند که البته این نکته در سابقه‌اش دیده می‌شود.// در جای دیگری از این خبر هم مجلس نهم را مجلس یکدست اصولگرا خوانده ( پاراگراف «نوک حمله تیم رئیسی» بند دوم) // ببین به چه دست و پایی افتادن بیچاره ها، یه چند روز دیگه بگذره مجلس دهم، خاتمی، تاجزاده، حجاریان، نبوی و ... را هم اصولگرا می کنن میره پی کارش .
    • DE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      0 0
      ++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++ +++++++
  • محمد IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 0
    بین جریان های سیاسی در کیفیت حکمرانی فرق چندانی وجود ندارد. جریان انقلابی هم در ۴سال مدیریت بر دانشگاه آزاد خیلی بهتر از دولت روحانی نبوده و مردم انگیزه ای برای انتخاب ندارند.
  • DE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    3 0
    جهانگیری بغضش ترکید. انشاالله شخصیت کذایی بادکنکی و بادشده او هم بترکه .
  • محمدایوب IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    بابا مردم چه بی انصاف هستید قضاوت نکنید جهانگیری. داشت حرف میزد یاد داداش مهدی افتاد. که الان تو زندانه کنارش نبود.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    آخ از دل مهربان اسحاق که مثل تنگ بلوره وبه یاد محرومان خرد می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!حضور متکبرانه وبی ادبانه با کفش روی فرش های زلزله زدگان چادر نشین کرمانشاهی یادمان نرفته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    جهانگیری به جای پاسخگویی در برابر ملت به دلیل نابودی 18 میلیارد دلار و60 تن طلا از نو نامزد شده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خود خواهی وخود شیفتگی احساس مسئؤلیت در برابر خدا وملت را از این جماعت سوداگر گرفته است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 0
    موشکی و منطقه ای فقط در حیطه رهبری است . اصلاح طلب هیچ غلطی نمیتواند بکند.فقط به گفته های رهبری گوش بدهید و عمل کنید.آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • NL ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    سعید جلیلی# ابراهیم رئیسی#

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس