ویژه های مشرق 28 فروردین

شریعتی، مخالفان روحانی را ترامپ های داخلی نامیده است،این در حالیست که اتفاقا اصلاحات بلندگوی ترامپ در ایران است، از تاکید بر امضای برجام موشکی و منطقه‌ای تا پیشنهاد مذاکره با قاتلین سردار سلیمانی.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شریعتی: مخالفان روحانی،ترامپ های ایرانی هستند

«سعید شریعتی» از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«وضع اقتصادی امروز اصلا خوب نیست و باید علت آن پیدا شود. بخشی از دلیل این است که برخی از مسئولان کشور استاد هدر دادن فرصت‌ها هستند. اگر مصالحه هسته‌ای کش داده نمی‌شد و قبل از اوباما به قرارداد و توافق منتهی می‌شد، وضعیت امروز کشور امروز چنین نبود. اگر در داخل کشور در زمان اوباما گروکشی و لجبازی صورت نمی‌گرفت و بهانه به دست ترامپ نمی‌دادیم او هم مجبور به تمکین بود... بسیاری از رویکردهای امروز روحانی برای تصمیمات کلان در اختیار خودش نیست. کشور امروز منابع ندارد، در حصر جهانی قرار دارد و مقصر هم بخشی خود ما به معنای مجموعه مسئولان هستیم».

شریعتی در پاسخ به این سوال که «همچنان عملکرد روحانی را قابل دفاع می‌دانید؟» گفت:«ما در حال حاضر هم از عملکرد روحانی دفاع می‌کنیم، روحانی به‌طور نسبی با توجه به همه محدودیت‌ها، معذوریت‌ها و سنگ اندازی‌های داخل و خارج موفق عمل کرد. ترامپ در خارج و تندروها در داخل مانع از تحقق بسیاری از وعده‌های روحانی شدند. ترامپیسم، روحانی را زمین زده است، ترامپیسم فقط به یک شخص محدود نمی‌شود و در داخل کشور نیز برخی، ‌سازی همنوا و همسو می‌نوازند برهمین اساس هم روحانی نمی‌تواند در جهت وعده‌های خود حرکت کند».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «جریان اصلاحات باید در خصوص عملکرد روحانی به مردم پاسخگو باشد و مردم توقع دارند در ازای حمایت اصلاحات از روحانی پاسخی اقناعی از این جریان بشنوند» گفت:«مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند و این موضوع طبیعی است اما عامل نارضایتی مردم از عملکرد دولت در داخل تیم هیات دولت نیست و خارج از آن است. در حقیقت مردم از وضع حاکم بر کشور ناراضی هستند، دولت به تنهایی نمی‌تواند عامل وضعیت فعلی باشد و این را مردم هم می‌دانند. تمام نهادها و بخش‌ها دست به دست دادند و وضع فعلی در کشور پدید آمد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در پاسخ به این سوال که «پس جریان اصلاحات را مصون از نقدهای موجود ارزیابی می‌کنید؟» گفت:«ما اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشیم اما این پاسخگویی به معنای به گردن گرفتن تقصیر دیگران نیست...خودزنی جریان اصلاحات و به گردن گرفتن مسائلی که مقصر آن نیستند به معنای پاسخگویی به مردم نیست».

اصلاح طلبان بارها بر دوگانه غلط و دروغین «اوبامای خوب- ترامپِ بد» تاکید کرده اند. این در حالی است که تنها در یک نمونه در سال ۹۳ و در مقطعی که اصلاح طلبان، آن را ماه عسل دولت روحانی و دولت اوباما نامیده بودند، دولت باراک اوباما در اقدامی مغایر حقوق بین‌الملل از صدور روادید «حمید ابوطالبی» سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل- با این ادعا که وی تروریست است- اجتناب کرد و دولت یازدهم نیز بعد از مدتی مجبور شد فرد دیگری را بدین منظور جایگزین گزینه ابتدایی خود کند. این اقدام دولت اوباما از ابتدای پیروزی انقلاب، بی سابقه بود.

در آذرماه سال ۹۴ نیز اوباما قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. بعدها ترامپ در تکمیل قانون محدودیت ویزای دولتِ اوباما، قانون جنجالی محدودیت مهاجرت را امضا کرد.

در اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- و در مقطعی که اصلاح طلبان تاکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. نقض فاحش برجام توسط اوباما با تمدید قانون آیسا، غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و موارد متعدد دیگر ادامه یافت.

باراک اوبامای مؤدب! در آبان سال ۹۵ و در واپسین روزهای ریاست جمهوری خود، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد. در همان ایام برخی رسانه‌ها نوشتند: «اوباما با این کار آخرین لگد را به برجام زد».

اوباما- فروردین ۹۵- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است! مدعی شد: «شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای است». ترامپ نیز در ادامه بر همین مسئله تاکید کرد.

چندی پیش «حسین مرعشی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود:«همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود. مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم».

سعید شریعتی، مخالفان روحانی را ترامپ های داخلی نامیده است. این در حالی است که اتفاقا این اصلاح طلبان هستند که همصدا با ترامپ بوده و به بلندگوهای کاخ سفید در داخل ایران تبدیل شده اند. از همصدایی برای امضای برجام موشکی و منطقه ای تا پیشنهاد مذاکره با قاتلین سردار حاج قاسم سلیمانی.

شریعتی در مصاحبه مذکور، هم کارنامه ضعیف دولت را با ترفند نخ نمای کمبود اختیارات توجیه کرده و هم نقش اصلاح طلبان- که اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارند- در ایجاد وضع موجود انکار کرده است. طیف اصلاح طلب یدطولایی در بی مسئولیتی و بیگانه بودن با مطالبات مردم دارد. 

** اصلاح طلبان شکست خوردند فرمان آشوب خیابانی صادر شد

«محمود میرلوحی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران و همچنین عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«اصولگرایان هوشیار باشند که اعتراضات دی‌ماه ۹۸ بعد از یک شور انتخاباتی در اردیبهشت همان سال رخ داد یا دو سال بعد در آبان ۹۸ بازهم اعتراضات گسترده‌ای اتفاق افتاد؛ بنابراین اعتراضات مردم به سیاسی‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌ها سریع رخ می‌دهد و این خطری است که می‌تواند در پی جناح‌بازی نمایندگان مجلس یازدهم محتمل باشد».

میرلوحی در ادامه گفت:«مجلس یازدهم با رأی حداقلی روی کار آمده است. با این‌همه چاره‌ای نیست جز آنکه همین مجلس با همین ترکیب کاملا اصولگرایی از تمام ظرفیت‌های قانونی برای بازگرداندن جایگاه اصلی مجلس استفاده کند...نمایندگان می‌توانند دستِ‌کم روندهای موجود در دولت را اصلاح کنند و به رئیس‌جمهور و وزرا راهنمایی دهند تا از میزان نقایص موجود کاسته شود اما این اختیار نباید به کارشکنی منجر شود؛ زیرا رئیس‌جمهور هم منتخب مردم و اتفاقا منتخب اکثریت و نه اقلیت مردم است. روحانی، نماینده آن اکثریت قابل‌توجهی است که در انتخابات اسفندماه مجلس پای صندوق نیامدند و به اصولگرایان رأی ندادند».

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران، صراحتا نمایندگان مجلس یازدهم را به آشوب و اغتشاشات خیابانی تهدید کرده است. پیش از این در ستون «ویژه های مشرق» بارها بر این مسئله تاکید کردیم که اصلاح طلبان نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

اظهارات تأمل برانگیز این فعال اصلاح طلب نیز مصداق همین رفتار زشت است. اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم علیرغم ترافیک کاندیدا، به دلیل کارنامه بسیار ضعیف در مجلس دهم و دولت روحانی، نتوانستند آرای مردم را جذب کنند.

یکی از نقاط ضعف جدی نمایندگان اصلاح طلب در مجلس دهم این بود که بجای اینکه نماینده ملت باشند، وکیلِ دولت بودند. این افراد، خانه ملت را به دفتر دولت تبدیل کرده بودند. قطعا مجلس و دولت باید با تعامل و همکاری دوجانبه، مشکلات کشور را رفع کنند. اما این مسئله نافی رسالت نمایندگان مجلس نیست. نمایندگان مجلس موظفند که بر عملکرد دولت نظارت دقیق داشته باشند. به عبارت دیگر، مجلس ریل گذارِ حرکتِ دولت است. اما وکیل الدوله ها در مجلس دهم همواره اقدامات اشتباه دولت را توجیه کرده و به مطالبات و خواسته های مردم بی توجهی می کردند.

اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ علیه جمهوریت شورش کردند. این طیف بارها ثابت کرده است که نگاهش به رأی مردم، صرفا نگاهی قبیله ای و باندی است. برای همین در شرایطی که مجلس یازدهم هنوز بر سر کار نیامده، مشغول دوقطبی سازی است و مجلس و دولت را با دوگانه کاذب «منتخب اقلیت- منتخب اکثریت» تعریف کرده و پالس اغتشاش و آشوب می دهد.  

** زرنگ بازی حامیان دلار جهانگیری

روزنامه اعتماد، در مطلبی با عنوان «صد درصد غلط» نوشت: «گزارش تفریغ بودجه که روز سه‌شنبه از تریبون مجلس شنیده شد همه را شگفت‌زده کرد. گزارشی که قرار بود دی‌ماه ۹۸ در صحن علنی مجلس قرائت شود اما احتمالا از انتخابات تا کرونا، هر کدام سهمی در به تعویق انداختن قرائت آن داشتند. با این حال آنچه به عنوان حسابرسی کلی عملیات مالی دولت ۲ روز پیش از زبان رییس دیوان محاسبات کشور شنیده‌شد، یادآور گزارش عملکردهای مالی دولت پیش از روحانی بود که اغلب اعداد و ارقام و عملیات مالی با محاسبات پیش‌بینی شده تطابق و همخوانی نداشت. اما به فاصله یک روز پس از قرائت این‌گزارش رییس‌جمهوری بخش‌هایی  از  آن را «‌۱۰۰ ‌درصد غلط» توصیف کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در حالی به اظهارات رئیس دیوان محاسبات حمله کرده است که در شماره روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان «قصه پرغصه گم شدن ۴،۸ میلیارد دلار ارز دولتی» از اظهارات وی دفاع و از دولت انتقاد کرده بود.

تصمیم غیر کارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دلار را تا ۱۹ هزار تومان افزایش داد و ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را در کشاکش چنگ سخت اقتصادی هدر داد.

چندی پیش «سعید لیلاز» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه ایران با اذعان به رویکرد اشتباه اقتصادی دولت گفت: «اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یکسان کردن نرخ ارز و اعلام اینکه به هر فردی که متقاضی باشد ارز دولتی پرداخت می‌کنیم، سلسله اشتباهاتی بود که نشان می‌دهد بحران را دست کم گرفته بودند و در نهایت دیدیم که قیمت دلار به حدود ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان در بازار رسید. این درحالی است که تحت هیچ شرایطی و با هیچ مقیاسی نباید نرخ ارز به بیش از ۸ هزار تومان می‌رسید. این اتفاق یکی از کم سابقه‌ترین میزان دزدی و فساد را در تاریخ اقتصاد ایران ایجاد کرد».

اصلاح طلبان که در سال ۹۷، تصویر جهانگیری در لباس سوپرمن را در صفحات اول روزنامه‌های خود کار کرده و این تصمیم اشتباه را یک فتح الفتوح جا زده بودند! تاکنون به دفعات به سیاست اشتباه دولت در دلار ۴۲۰۰ تومانی اذعان کرده‌اند.

لازم به ذکر است که روزنامه اعتماد در فروردین ۹۷ و در حالی که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، اقدام دولت در اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی اشتباه و خسارت بار نامیدند، با تیتر «بازگشت اسحاق» به تعریف و تمجید از دلارِ جهانگیری پرداخت. حالا این روزنامه متعلق به الیاس حضرتی- رئیس اصلاح طلب کمیسیون اقتصادی مجلس- با زرنگ بازی در پی پاک کردن صورت مسئله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    36 0
    یکی به این شریعتی بیسواد یگه ترامپ برای کشورش میلیارد ها دلار از کشور های مختلف گرفته شاید یکی از روسای جمهوری است که حرفش و عملش یکی است
    • سید IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      6 0
      پس یعنی روحانی اویامای ایران است!!!!!! شاید هم کلینتون!!!!
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 25
    بعد از 1400 حقایقی روشن و عمومی خواهد شد که جایی برای اصلاح طلبان ( دشمنان موجودیت ایران) در ایران عزیز باقی نخواهد گذاشت.
  • US ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    40 20
    داستان دست پیش گرفتن و فرافکنی اصطلاحات به نفع اصلاحات. مثل اینکه داعش بگه مخالفان ما داعشیان واقعی هستند. خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      16 1
      روحانی و اصلاح طلبان باید در مورد ناپدید شدن 4 میلیارد و 800 میلیون تومان دلار 4200 تومانی پاسخگو باشند.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      9 1
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      15 1
      عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان در بدنه دولت است و بهتر است سکوت نمایند.
    • مسعود IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      13 15
      اوباما با دست چدنی و دستکش مخملی خسارت محض برجام را به ایران تحمیل کرد و کلاه گشادی سر اصلاح طلبان گذاشت.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      9 7
      اصلاح طلبان و کارگزارانی ها مقصر وضع موجود هستن و باید جوابگوی افکار عمومی باشند و فرافکنی نکنند.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 14
    متاسفانه اظهار نظر اصلاح طلبان در مسائل مختلف قابليت تحليل و پاسخگويى ندارد اينها نه ثبات نظر دارند ونه صداقت درگفتار همانند كسى هستند كه هم زمان گرسنگى وهم درحال سيرى عربده ميكشد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      16 17
      اصلاح طلبان بی کفایت بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستند.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 4
    خدا لعنت تون کنه کارگرو بدبخت کردین
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    18 17
    کاش آقای شریعتی، یک ذره شعور شریعتی را داشت. در مسلک اینها این امام حسین(ع) بود که بهانه بدست یزید لعنت الله علیه داد. یکبار دیگر کتابهای مرحوم شریعتی را بخوان.
  • امیر IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    10 1
    سلام اقای شریعتی اول تکلیف ۴/۸ میلییارد را مشخص کنید و جنازه برجام را چال کنید واز پراید ۷۰ میلیونی خجالت بکشید بعد مخالفان روحانی را ترامپ ایرانی خطاب کنید به نظر من روحانی کفایت سیاسی ندارد تمام
  • ابراهیمی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    9 0
    رسما اعلام کردن که «افساد طلب» هستن نه اصلاح طلب. بهترین برخورد با این قشر مستضعفِ فکری، اعتقادی، ملی، مذهبی، سیاسی و... ندید گرفتنشونه
  • برجامچای IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 16
    عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    16 6
    شریعتی: مخالفان روحانی ترامپ‌های ایرانی هستند/ نه بابا باز که تو آروغ زدی .مگه ترامپ مخالف روهانیست که تو اینطور فکر میکنی . هر وقت دیگه از این حرفا زدی سریع برو آب نمک غرغره کن تا از قرقرت کم بشه . اگه هنوز تست کرونا ندادی بگو تا یواشکی سوالات تست رو بهت بدهیم میری تست بدهی سه نکنی مثل این نظرت.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    15 1
    شما همگی نوکران ترامپ تو مملکتین شما همون خائنانی بودین که تو مملکت فتنه کردین صنایع هسته کشورو به باد دادین بیکاری و دزدی زیاد شد بعد از ترور سردار سلیمانی شما همون بی ناموس هایی بودین که درخواست مذاکره موشکی با ترامپ خوک صفت دادین میرین خارج واسه خودتون خانه لوکس میخرین با این پول هایی که از بیت المال می دزدین به فکر مردم هم نیستین اونوقت به ما میاین میگن ترامپ داخلی در اصل ترامپ جدوابادتونه مشرق اینو منتشر کن که ما از این سیاست های روحانی داریم زجر میکشیم اگه منتشر نکنی حق الناس بر گردنت می افته بسه دیگه این اصلاح طلبان دیگه دارن شورشونو در میارن
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    6 0
    یک خنگ پارچه مشگی برای به قهقرا بردن یک مملکت بس است .
  • SE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    12 0
    روحانی خودش مانند ترامپ در توهم است او در توهم قدرت این هم در توهم ذلت
  • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 0
    توخودت یک ترامپ هستی بروتوآینه خودتوببین.البته ترامپ شرف داره چون به مملکتش خیانت نمیکنه شماهاچی یک سری خائن مواجب خوراجنبی هستین که آلت دست ترامپ هستین.
  • کاوشگر فضایی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    11 0
    شریعتی دهنتو ببند ...
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 0
    وبرعکس موافقان یعنی اشوب طلبان آزویروس کرونا خطرناک ترند!واین را درگفتارورفتارشان به اثبات رساندن توی ..فلانی الان بااین حرفات تخم نفاق می پاشید آخوی!!
  • US ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    دراواخر عمر مرحوم هاشمى رفسنجانى شرايطى را براى وى فراهم كردندًتا درمقابل نظام بايستد حالا هم اقاى روحانى را بلحاظ اگاهى ازنقاط ضعف پرونده اش وفشار بايشان وادارش كردند درمقابل قوه قضائيه خودرا سپر بلا كند وعواقبش بپذيرد
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    ارباب به نوکرش": چرا زانوی غم بغل گرفته ای؟ نوکر :" عاشق شده ام. ارباب:عاشق چه کسی؟ نوکر :هرکس شما بفرمایید! ایضا ،آقای شریعتی و ارباب.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    5 0
    با این تفکر مستر شریعتی ماچقدر ترامپ تو کشورمان داریم ! فقط کله زرد نیستن !!
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 0
      فقط افساد طلبان ترامپند. به اقراروعملکرد خودشان.!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس