کد خبر 1197009
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
بورس نمایه

عواملی متعددی بر روند بازار سهام تاثیرگذارند اما بورس در نیمه دوم سال ۹۹ به هیچ کدام از متغیرهای تاثیرگذار واکنش نشان نداد و بر خلاف سیر قیمت‌های جهانی روندی نزولی داشت.

به گزارش سرویس بورس مشرق، آنچه در سال ۱۳۹۹ گذشت می‌تواند درسی برای ما باشد تا در سال ۱۴۰۰ آن را در بازار سهام تکرار نکنیم و بازار سهام دوباره به روزهای سبز خود بازگردد. چه عواملی نوید روزهای سبز به بورس می‌دهد؟

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پتانسیل‌های سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ می‌تواند بسیار بهتر از سال ۹۹ باشد. اولین دلیل رشد بورس پتانسیل‌های رشد نهفته است. در سال ۹۹ بورس به بسیاری از متغیرهای رشد واکنش نشان نداد و این پتانسیل‌ها امسال روی بازار سهام تاثیر خواهند گذاشت. اما نباید فراموش کرد که بورس بازاری بلندمدت است و از اولین روز معاملات سال ۱۴۰۰ قرار نیست رشد شارپی ببینیم. از طرفی ما سرمایه‌های ترسو در بازار سهام زیاد داریم که متعادل و باز شدن قفل صف‌های فروش باعث می‌شود تا از بازار سهام خارج شوند و اثر مخرب خود را در این مقطع خواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید:

توافق ایران و چین چه تاثیری روی بورس دارد؟

این کارشناس در ادامه گفت: دومین عاملی که می‌تواند سال ۱۴۰۰ را با سال ۹۹ متفاوت کند احتمال کاهش درگیری‌های سیاسی داخلی بعد از انتخابات ۱۴۰۰ است و تا انتخابات برگزار نشود ما شاهد تقابل جناح‌ها هستیم و از طرفی هرچقدر که زاویه دید رئیس جمهور جدید با دو قوه فعلی همدست‌تر باشد تقابل سیاسی داخلی کمتر خواهد شد. در اینجا بحث اصلا درست یا غلط بودن سیاست‌های تصمیم‌گیری نیست اما هر چقدر دید دولت و سایر نهادهای نظارتی و قوه‌ها منسجم‌تر باشد بازار سرمایه بهتر عمل خواهد کرد.

محبی در رابطه با دلیل سوم گفت: سومین عاملی که می‌توان به آن اشاره کرد فاصله زمانی بین تورم انتظاری و تورم است. در زمان تغییر دولت آمریکا از جمهوری‌خواه به دموکرات انتظارات تورمی ما به شدت دستخوش تغییر شد ولی وقتی انتظاراتی که بازار داشت برآورده نشد این موضوع می‌تواند هم‌زمان با کاهش ارزش پول ملی ما باعث رشد بازار سهام شود. کاهش ارزش پول ملی اتفاق خوبی نیست اما باعث رشد بورس در بلندمدت خواهد شد.

او در رابطه با چهارمین عامل گفت: عامل چهارم که می‌تواند باعث رشد بازار سهام در سال ۱۴۰۰ شود افزایش قیمت دلار است. به نظرم در سال ۱۴۰۰ در بازار داخلی ایران افزایش قیمت دلار محتمل است.

محبی ادامه دارد: همچنین کاهش ریسک ناشی از بیماری کرونا و افزایش قیمت کالاهای اساسی به واسطه بیماری کرونا در جهان سیگنال رشد قیمت‌های جهانی را در بردارد و احتمالا ما در سال ۱۴۰۰ با رشد معقول قیمت‌های جهانی همراه خواهیم شد و این موضوع هم می‌تواند بازار سهام را رشد دهد.

این کارشناس در رابطه با آخرین عامل گفت: عامل نهایی رشد بورس اثر تورم نهایی است. بورس ایران همیشه به صورت ذاتی با تورم همراه بوده است و بازار سهام در نیمه دوم سال ۹۹ به تورم واکنشی نشان نداده و به نظرم علاوه بر تورم سال ۱۴۰۰ تورم نهفته سال ۹۹ هم بر بازار سهام تاثیر خواهد گذاشت. این همسویی در بلندمدت قطعا اتفاق می‌افتد.

محبی در پایان افزود: در کنار عوامل بالا رونق کسب و کار داخلی بعد از کرونا، کاهش تنش‌های سیاسی خارجی، افزایش ارزش جایگزینی شرکت‎‌ها، افزایش تقاضای بازارهای جهانی و مشخص شدن جایگاه اصلی بانک مرکزی و شورای عالی بورس در بازار سرمایه که در سال گذشته دچار لجام‌گشیختگی شدند، می‌تواند شرایط بورس را بهبود دهد.

منبع:تجارت‌نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    4 1
    جمع کن بابا مردم دیگه خام شما نمی شن. بد کردید با اعتماد مردم. سرمایه ها رفته و میرن بازارهای دیگه. یکیش ارز دیجیتال
  • اردشیر IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 0
    میدانید چرا سهام فملی اینقدر سقوط کرد چون ریس صنایع مس اقای سعد مجمدی به جای اینکه بخشی از درامد معدن مس رفسنجان را صرف زیر ساخت های معدن و رفسنجان کند غیر قانونی این پول را صرف استادیوم 30 هزار نفری و باشگاه و بیمارستان و.. در کرمان و.. میکند اقای اردشیر سعد محمدی مگر رفسنجان باید هزینه های کرمان را بدهد بالاخره روزی باید جوابگو باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس