ویژه ها

چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ به نظارت استصوابی شورای نگهبان حمله کرد. به نظر شما پمپئو نگران عدم شایسته سالاری در ایران بود!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت تا تندروها در ایران سوءاستفاده نکنند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «برخلاف انــتـــظارات جـــو بایدن رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده در نخستین سخنرانی رسمی خود هیچ سخنی پیرامون ایران بیان نکرد...اتفاقا سکوت او خیلی هم تصمیم ناپخته‌ای نبود. چرا که اگر بایدن سخن از نرمش و گفت‌وگو می‌گفت و شاخه زیتون به سمت ایران می‌گرفت، مسئولان در این ایام پشت تریبون حاضر می‌شدند و در حقیقت از کنار آمدن آمریکا تفسیر می‌شد و ای بسا این اتفاق باعث سخت‌تر شدن مواضع ایران هم می‌شد».

زیباکلام در ادامه نوشت: «اگر برعکس او با تندی درباره ایران صحبت کرده بود، در آن صورت این بار تندروها، میانه‌روها و دیگران را به باد انتقاد و حمله می‌گرفتند که مشاهده کردید هیچ تفاوتی میان بایدن و ترامپ وجود ندارد و شما همه چشم امیدتان به بایدن بود و حالا دیدید که او ادامه‌دهنده همان سیاست‌های ترامپ است. بنابراین هرگونه که بایدن ظاهر می‌شد، تندروها بهره‌برداری خاص خودشان را می‌کردند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «نکته دیگری که باعث سکوت بایدن شد این واقعیت است که بایدن نیز می‌دانست و می‌داند که دولت روحانی ماه‌های آخر خود را سپری می‌کند و با این شرایط منتظر است که انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شود و همه شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارد که یک چهره دیگری رئیس‌جمهور آینده ایران خواهد بود و بنابراین هرگونه نرمش قهرمانانه یا برجام ۱۴۰۰ در حقیقت با دولت آینده ایران صورت خواهد گرفت».

زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت تا تندروها در ایران سوءاستفاده نکنند/ اصلاح‌طلبان به جای ارائه کارنامه نظارت استصوابی را بهانه کردند

همزمان با بزک بایدن از سوی زیباکلام، «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «به نظر می‌آید که بایدن شخصیت محافظه‌کاری دارد، به دلیل اینکه ما توقع داشتیم بعد از ترامپی که تحریم‌ها علیه ایران وضع کرده بود، فردی مانند بایدن سریعا به برجام برگردد و محافظه‌کارانه رفتار نکند. بایدن با این رفتار خود زمان را به ضرر برجام در حال تلف کردن است».

فلاحت پیشه در ادامه گفت: «دغدغه مردم برجام نیست، دغدغه مردم اقتصاد است، کما اینکه ما چند سال زندگی با برجام هم تجربه کردیم اما مشکلات اقتصادی مردم رفع نشد. بنابراین مردم از کارنامه مدیریتی دولت روحانی ناراضی هستند و این موضوع غیرقابل انکار است».

زیباکلام پیش از این تاکید کرده بود که «ترامپ به برجام وفادار خواهد ماند»؛ حالا این فعال اصلاح طلب با چنین سطح تحلیلی، مدعی شده است که امتناع بایدن از اظهارنظر درباره برجام، تصمیمی در مقابل رفتار منتقدان دولت در ایران بوده است.

زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت تا تندروها در ایران سوءاستفاده نکنند/ اصلاح‌طلبان به جای ارائه کارنامه نظارت استصوابی را بهانه کردند

برخلاف ادعای زیباکلام،  بایدن علی‌رغم نیاز آشکار دولتش به تکمیل توافق برجام، در ظاهر خود را بی‌نیاز از این توافق نشان داده و از موضع برتر به مسئله ورود کرده است تا از این طریق بتواند به امتیازگیری حداکثری دست یابد.

در اوج مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی با ۱+۵ و در مقطعی که طرفین در پی امتیازگیری حداکثری بودند، ظریف در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق است». در همان مقطع جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما گفت «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است».

وب‌سایت رادیو فرانسه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۱۹ مهر ۱۳۹۲) در تحلیلی درباره روانشناسی سیاست خارجی دولت روحانی نوشت: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد».

با این روانشناسی است که مقامات دولت بایدن می‌گویند عجله‌ای برای بازگشت به توافق ندارند. دقیقاً مثل رفتار دولت اوباما با دولت روحانی.

** قالیباف نماینده مردم تهران است، چرا به مسکو می رود!؟

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «قالیباف دیپلمات می شود» نوشت: «قالیباف که کسوت نظامی‌گری، شهرداری و اخیرا پارلمان‌داری را تجربه کرده است، حالا می‌خواهد دیپلمات‌گری را هم امتحان کند. او بارها گفته وزارت خارجه باید شود وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل! این دومین‌باری است که قالیباف عازم مسکو می‌شود؛ اولین‌بار وقتی شهردار تهران بود، در آبان ۹۴ به دعوت شهردار مسکو و سن‌پترزبورگ سه روز به روسیه رفت و حالا در کسوت رئیس مجلس درحالی‌که گفته شده حامل پیام مقام معظم رهبری برای پوتین است، عازم می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «طبق ادعای عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ابعاد اصلی سفر قالیباف، اقتصادی و فروش نفت و برجام است! حوزه‌ای که قاعدتا ربطی به رئیس مجلس ندارد؛ آن‌هم درحالی‌که ظریف اخیرا به مسکو سفر کرده بود».

زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت تا تندروها در ایران سوءاستفاده نکنند/ اصلاح‌طلبان به جای ارائه کارنامه نظارت استصوابی را بهانه کردند

سفرهای خارجی رئیس مجلس، امری بدیهی و رایج در ایران و سایر کشورهاست. همانطور که روسای سابق مجلس شورای اسلامی در ایران به دفعات در قالب هیات پارلمانی به دیگر کشورها سفر کرده و در سوی مقابل هیات های پارلمانی سایر کشورها نیز به دفعات به ایران سفر کرده اند.

اما کینه و بغض و عصبانیت اصلاح طلبان از قالیباف- و بهتر بگوییم کینه و بغض از کارنامه قالیباف- موجب شده که این جماعت به سبب اعتیاد به رفتار قبیله ای، سفر خارجی رئیس مجلس را هم غیرطبیعی جلوه می دهد.

روزنامه شرق پیش از این نیز در گزارشی با عنوان «عجایب مجلس یازدهم» مدعی شده بود که نمایندگان مجلس باید صرفا به حوزه انتخابیه خود سفر کنند و بر همین اساس نمایندگان تهران نباید به حوزه هایی همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان سفر کنند!

این ادعای مضحک در حالی است که نمایندگان مجلس فارغ از اینکه از کدام حوزه انتخابیه در مجلس حضور دارند، نماینده تک تک مردم عزیز ایران هستند.

خوزستان و سیستان و بلوچستان و مسکو بهانه است، مسئله اصلی، کارنامه قالیباف است که همچون خاری در چشم اصلاح طلبان فرو رفته است.

جماعتی که اکنون، سفر قالیباف به مسکو را بهانه هجمه علیه وی قرار داده، همان جماعتی است که در سال ۹۶ مدعی بود که اگر قالیباف بیاید، وضعیت کشور بحرانی شده و دلار ۵ هزارتومان خواهد شد.

در آن سال روحانی در انتخابات پیروز شد و دلار در دولت تدبیر و امید و به عبارتی «دولتِ اصلاح طلبان» تا ۳۲ هزارتومان نیز افزایش یافت.

یک کاربر فضای مجازی با اشاره به سفر قالیباف به روسیه در توییتر نوشت: «همان‌هایی‌که تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد امریکا و اروپا گذاشتند و در برجام ناکام ماندند، نگرانند که با رساندن پیام رهبرانقلاب توسط قالیباف، زمین بازی عوض شود و دوران دست‌دراز کردن در مقابل غرب و معطل نگه‌داشتن مملکت به پایان برسد. نلرزید! بروید یک‌جای‌گرم تا آخر عمر استفاده کنید».

** اصلاح‌طلبان به جای ارائه کارنامه نظارت استصوابی را بهانه کردند

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رفراندوم برای نظارت استصوابی» نوشت: «معمولا در ایام منتهی به انتخابات انتقادهایی از نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز افزایش می‌یابد اما معمولا پاسخ اعضای شورای نگهبان هم همان پاسخ پیشین است. این سال‌ها همچنین برخی ردصلاحیت‌شدگان از شورای نگهبان خواسته‌اند که علت ردصلاحیت‌شان را اعلام کند. شورای نگهبان اما با تکرار پاسخ همیشگی، تاکید می‌کند که علت را صرفا به نامزدها می‌گویند و از اعلام عمومی معذورند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری اما دیروز درباره سرنوشت تلاش حقوقی این نهاد برای اصلاح این رویه اظهارنظر کرده و مشخصا با اشاره به سرنوشت لایحه همه‌پرسی پیرامون نظارت استصوابی در دولت سخن گفته است».

زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت تا تندروها در ایران سوءاستفاده نکنند/ اصلاح‌طلبان به جای ارائه کارنامه نظارت استصوابی را بهانه کردند

فعالین اصلاح طلب و برخی دولتمردان مدعی هستند که نظارت استصوابی شورای نگهبان، مانع حضور نخبگان می شود. این در حالی است که در فرایند انتخابات شورای شهر، نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. اما با اینحال می بینیم که به اذعان بسیاری از کارشناسان، شوراهای شهر یکی از ناکارآمدترین نهادها بوده است.

اکنون هر ۲۱ عضو شورای شهر تهران اصلاح طلب هستند اما اصلاح طلبان اذعان دارند این افراد غیرمتخصص، سیاسی کار، لابی باز و ناآشنا به امور مدیریت شهری هستند.  لازم به ذکر است که شورای شهر اول تهران- به ریاست «عبدالله نوری» و نائب رئیسی «سعید حجاریان» - که تمامی اعضای آن اصلاح طلب بودند به دلیل حواشی گسترده و جنگ قدرت احزاب اصلاح طلب در نهایت منحل شد.

نکته دیگر این است که فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که لیست اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم و مجلس دهم(لیست امید) با رانت بسته شده است. این موضوع هیچگاه از سوی اصلاح طلبان تکذیب نشد. با این حساب، این شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و مجموعه اصلاحات است که باید درباره فیلترهای مسئله دار خود در گزینش نامزدهای انتخاباتی به افکارعمومی پاسخگو باشد.

هر وقت که مطالبه افکارعمومی درباره لزوم پاسخگویی دولت درباره وضع موجود، گسترش می یابد، برخی دولتمردان در کنار رسانه های اصلاح طلب با هجمه به شورای نگهبان، مسئله نظارت استصوابی را به عنوان پوششی برای به حاشیه رفتن زنگ حساب، به کار می برند.

نکته قابل توجه اینجاست که چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ به نظارت استصوابی شورای نگهبان حمله کرد. به نظر شما پمپئو نگران عدم شایسته سالاری در ایران بود!؟

 نظارت استصوابی یعنی دروازه‌بانی مراکز تصمیم‌ساز نظام. دشمن با بهانه‌های مختلف همواره به دنبال حذف نظارت شورای نگهبان بوده است و این موضوع، یکی از اهداف تعریف شده در استراتژی آمریکا علیه موجودیت جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    36 5
    هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!
    • GB ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      4 3
      دوست داشت رئیس جمهور شه بره سفر استانی و خارجی
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      4 1
      این زشت‌کلام خودش را زده به نفهمی یاواقعانفهم
    • SE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      2 1
      این زیرپاکلام هم خفخون بگیره
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 2
      امام به جای یک فرد هیئتی از زن و مرد اعزام کرد
    • شمس IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 4
      ببين دوست نامحترم من ! جنابعالى احياناً غلط فرموده به استاد محترم دانشگاه توهين ميكنى ؟! دروغ ميگم مشرق ؟!
  • میثم IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    19 1
    اقای زیبا کلام واقعا نمی دانی که موضع بایدن با ترامپ فرقی ندارد و همان استراتژی را با الفاظ دیگر بکار می برد یا خودت را بی بیخبری می زنید. این را بدان که فرقی بین سگ و شغال نیست و بیجاره گوسفندی که دل به سگ خوش می کند.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    12 2
    ساکت باش، برو گوشه کلاس واستا دوتا دستتو با یه پات بگیر بالا صدات کنیم!!
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    13 16
    متاسفم که با این رابطه صمیمانه ما با روسیه پوتین هیچ ارزشی برای قالیباف قایل نشد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      17 7
      خودتی عسلاهاطچی!! یعنی این همه همین مشرق توضیح داد نخوندی یا نفهمیدی؟!
    • GB ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      8 8
      ماله کشی عثولگرایان تمومی نداره
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      2 0
      ارزش قائل شدن دیپلماسی فقط بهمن 94 که روحانی مسافر پاریس شد در تحقیری آشکار بجای رئیس جمهور فرانسه، وزیر خارجه از او استقبال کرد.مثل همیشه افسادطلبان هم دچار کوری و لالی موقت شدند
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    15 10
    دررررررررررررررررررررررررررررود بر قالیباف عزیز
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    9 1
    قالیباف اصلاً هم رئیس مجلس شورای اسلامی نیست ..! اینا دیگه برای توجیه مضخرفاتشون رد دادن. سیاست شق القمر کردن داره، که اجازه نمیدن کسی واردش بشه! اَه اَه اَه بدم میاد از این همه شارلاتان بازی و فریب.
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    16 2
    اصلاح طلبان مثل گربه اند، هر شکلی از پشت بام پرت بشوند همیشه با پنجه به زمین فرود میاند.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    12 7
    دم جناب قالیباف گرم، چشم دشمنانش ...
    • GB ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      1 1
      از وقتی شده رئیس مجلس تمام مشکلات مردم حل شده
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    شاخه زیتون بایدن رو شما چطوری دیدین که بقیه ندیدن؟! اقای زیباکلام!
  • مهدی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    اصلاح طلبان باید از عصبانیت بمیرند.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 1
    از سوختن کرم های اسلاحتلب لذت می برم
  • DE ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    2 1
    بیجاکلام: بایدن از برجام سخن نگفت زیرا هرچه بیشتر برجام را هم زنیم بیشتنر گندش رو میشود و بوی تعفن لاشه اش ملت را آزار میدهد و سوء استفاده اصلاحات از برجام بیشتر لو میرود.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 1
    زشت کلام سر سپرده است تمام ی ضرب العسلی هست ک میگه شیر هم ک باشی جلوی جماعت گاو میش کم میاری بحث مغالطه ای با ادم تمام غلط نتیجه غلط اندر غلط
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    احتمالا اونجا را هم میگن رفته برای انتخابات رای جمع کنه
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    1 0
    نماینده کدام مردم ؟
  • سبحان IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    1 2
    سفرت سلامت قالیباف! بااقتدارپیام رهبرحکیم مارادرغیاب سردارسلیمانی ببر. این اصلاح طلبهای حسوددارن میترکن ازپیام بی خبرن ولشون کن برجام سردولرزشون داده
  • عیسی CA ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    زیباکلام: بایدن از برجام سخن نگفت، خجات بکش بایدن در شبکه های رسمی دولتی، س ان ان، صحبت کرد و گفت به برجام بر نمیگره، جای تآسف ایشان استاد دانشگاه
  • DE ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 3
    1در صد که اسمشان را گذاشتن اصول یا اصلاح طلبان دارنند ایران را غارت میکنند و شماها دارید مثل طرفداران فوتبال برای هم کوری می‌خونید. واقعا که از ماست که بر ماست. فقط حیف آن ملتی که با آتش شماها داره میسوزه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس