روزنامه های اصلاح طلب 14 آذر

اگر ادعای اصلاح طلبان درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان صحیح بود، اکنون باید شوراهای شهر در سراسر کشور، الگویی بی بدیل از یک نهاد کارآمد بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: برجام،ایران را از جنگ نجات داد

روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان «چرا باید برجام را حفظ کنیم؟» نوشت: «توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 با تمامی کاستی‌ها و انتقاداتی که به آن وارد می‌شود هنوز بر روی کاغذ زنده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«درست است که به واسطه خروج آمریکا از برجام بحث همکاری‌های اقتصادی، تجاری، مالی و فروش نفت ایران آنطور که در توافق پیش‌بینی شده بود، محقق نشد، اما این توافق همچنان مزایای قابل‏‏‏توجهی مانند رفع اجماع جهانی،‏ خروج از فصل هفتم منشور، بسته‏شدن پرونده PMD، حق غنی‌سازی و نیز برخی از دستاوردهای سیاسی خود را برای ایران حفظ کرده است. به همین منظور، فراهم شدن شرایط برای فروپاشی کامل برجام، نه‏تنها نتیجه سال‌ها مذاکره را یکباره بر باد داده و طرفین فعلی توافق را به نقطه اول باز‏می‌گرداند؛ بلکه باعث می‌شود علاوه بر بسته‏شدن پنجره دیپلماسی، مزایای کنونی توافق که همچنان از گزند تحریم‌های آمریکا مصون‏مانده نیز از دست برود».

همانطور که دولتمردان و فعالین اصلاح طلب به دفعات اعلام کرده بودند، هدف اصلی برجام، لغو تمامی تحریم ها از جمله تحریم های بانکی، مالی و نفتی بود. اما همانطور که منتقدان به درستی اشاره کرده بودند، برجام به دلیل رعایت نکردن بدیهیات توافقات بین المللی نمی توانست این خواسته را برآورده کند.

همزمان نبودن اجرای تعهدات، نامتوازن بودن تعهدات و پیش بینی نکردن عهدشکنی طرف مقابل از سوی تیم ایرانی و...از جمله مواردی بود که موجب شد تا خسارات برجام برای ایران و امتیازات آن نیز برای طرف مقابل بماند.

پس از آنکه هدف اصلی برجام ناکام ماند، برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب به دستاوردسازی از برجام روی آوردند. ادعاهایی همچون خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل(دورشدن سایه جنگ)، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و پایان ایران هراسی، از جمله دستاوردهای خیالی برجام است.

با بررسی قطعنامه‌های صادرشده علیه جمهوری اسلامی ایران پی می‌بریم که اساساً هیچ یک از قطعنامه‌های صادر شده علیه کشورمان ذیل فصل ۷ قرار نداشته است و هرگاه آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال کشاندن قطعنامه‌های ضدایرانی به ذیل فصل ۷ بودند، روسیه و چین با این استدلال صحیح که ایران هیچ‌گاه امنیت جهان را به مخاطره نینداخته مانع از این کار شده‌اند. با این حال با اصرار و فشار آمریکا و برخی کشورهای غربی عضو شورای امنیت، در نهایت قطعنامه‌ها علیه ایران صرفاً ذیل بند ۴۱ این فصل (و نه کلّیت فصل ۷) به تصویب رسید تا صرفاً «الزام‌آور» بودن آن مشخص و مؤکد باشد.

بنابراین برخلاف این ادعا، نه در گذشته و نه الان هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده ۴۲» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلاً ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز به واسطه برجام و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت در قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده‌ایم.

** مشاور خاتمی: علت ناکارآمدی مجلس،نظارت استصوابی است

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بزرگترین مشکل قانون انتخابات به مسائل مربوط به نظارت برمی‌گردد. مشکل نظارت خاص این است که هر قانونی را می‌تواند تغییر دهد مگر اینکه این روند اصلاح شود. سخت‌گیری در امر نظارت و بررسی صلاحیت‌ها، تشکیل مجلس را با موانع زیادی روبه‌رو کرده است و عملا می‌توان ناکارآمدی مجلس را نیز در همین دانست. سایر ایرادات قانون انتخابات به اندازه این مساله مشکل‌ساز نبوده و برای مجلس مانع ایجاد نکرده است».

ناصری در ادامه در پاسخ به این سوال که «طلایی‌ترین دوران پارلمان در ایران در چه مقطعی رقم خورد؟» گفت:«نخستین دوره مجلس شورای اسلامی که از تمامی طیف‌ها تشکیل شده بود به شکل واقعی یک مجلس تاثیرگذار و مستقل بود...مجلس سوم نیز توانست انتظارات را برآورده کند و شاید علت این بود که در آن برهه زمانی هنوز نظارت‌ها به شکل امروزی صورت نمی‌گرفت و افراد متخصص و آگاه به این مجلس راه یافته بودند اما اگر بخواهیم از بین اینها یکی را به‌عنوان درخشان‌ترین دوره نام ببریم قطعا دوره ششم مجلس است».

اصلاح طلبان مدعی هستند که علت اصلی ناکارآمدی مجلس، نظارت استصوابی شورای نگهبان است. این در حالی است که در پروسه انتخابات شورای شهر به هیچ عنوان خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. اگر ادعای اصلاح طلبان صحیح بود، اکنون باید شوراهای شهر در سراسر کشور، الگویی بی بدیل از یک نهاد کارآمد بود. اما فقدان نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا موجب شده است که فسادهای اقتصادی و اخلاقی و ناکارآمدی در شوراهای شهر سراسر کشور رکورد بزند.

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که اعضای شورای شهر پنجم تهران- که همگی اعضای لیست امید و اصلاح طلب هستند- افرادی ناکارآمد، ناآشنا به مسائل مدیریت شهری و سیاسی باز هستند.

مشاور خاتمی در حالی مجلس ششم را درخشان ترین دوره مجلس می نامد که بخش عمده وقت و انرژی نمایندگان مجلس ششم، به جای رسیدگی به امور اساسی و زیربنایی کشور، صرف جار و جنجال سیاسی و هوچی گری می شد، و مسایلی که با هیچ توجیهی ربطی به منافع کشور نداشت، در دستور کار مجلس قرار می گرفت. فاطمه حقیقت جو، رجبعلی مزروعی، علی اکبر موسوی خوئینی، جمیله کدیور و نورالدین پیرموذن از جمله نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بودند که در سالهای بعد با متواری شدن از کشور، در خدمت دشمنان مردم ایران قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم، با دهن کجی به مردم بعد از خواندن بیانیه ای پر از توهین و اتهام زنی به نظام استعفای دسته جمعی خود را تقدیم هیات رئیسه کردند.

**ارگان دولت: اگر ترامپ زیر میز نمی زد، برجام های بعدی هم در راه بود

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«استراتژی مورد نظر روحانی برای حل مذاکره هسته‌ای و رسیدن به برجام که مخالفان با تردستی آن را کتمان کردند، بازی برد- برد بود؛ بازی‌ای که منطق آن، شراکت هر دو طرف در شکست و پیروزی است. این استراتژی یک بار در دوره اوباما نتیجه داد و اگر ترامپ قاعده این بازی را برهم نمی‌زد، چه بسا زمینه برای گفت و گو درباره مسائل دیگر هم مهیا می شد».

چندی پیش «حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود:«همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود.مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم».

اصلاح طلبان اینگونه وانمود می کنند که بی دستاوردی برجام به دلیل روی کارآمدن ترامپِ جمهوری خواه بوده است. این در حالی است که برجام از اولین روز اجرا در سال ۹۴ در دولت اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد.

ارگان رسانه ای دولت با حسرت اعلام کرده است که «اگر ترامپ قاعده این بازی را برهم نمی‌زد، چه بسا زمینه برای گفت و گو درباره مسائل دیگر هم مهیا می شد». هدف اصلی آمریکا و شرکای اروپایی اش، از کارانداختن مولفه های قدرت ایران است. در این میان مسئله لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی در ایران به هیچ عنوان برای طرف غربی موضوعیت ندارد.

تعجب آور و البته تأسف برانگیز است که ارگان رسانه ای دولت از برجامیزه نشدن دیگر مولفه های قدرت ایران(از جمله توان موشکی، قدرت منطقه ای و...) اظهار ناراحتی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    12 0
    خدا هم شفا بده هم عوض بده ان شاء الله.
    • عبدالله مومن IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      8 1
      باز این لیدی بنزین فروش سفارت نورد شیطان صفت. وراجی کرد
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    20 1
    برجام نه.!خدا ایران را از جنگ حفظ کرده ومیکنه.
  • سید IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    22 1
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    20 1
    قدرت دفاعی و موشکی ما و سردار طهرانی مقدم ها و سلیمانی ها سایه جنگ را دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!!
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    16 0
    برجام برای تست چسبندگی بتن بود و دیگر هیچ !
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      7 3
      از 4 ماه پیش تا به امروز به 152 تا الاغ گفتم برجام خوب بوده و ازش دفاع کردم و گفتم سایه ی جنگ رو برداشته.. عکس العمل الاغ ها: از 149 تاشون لگد خوردم :)))))))))) اون سه تا هم فقط عر عر کردن که هیچی ازش سر در نیاوردم. اگه تا 1400 به این بحث مهم تحقیقاتیم ادامه بدم بعیده جای سالم تو بدنم بمونه، فک کنم با این رویه تا عمر دارم خونه نشین بشم.!
    • سید IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      9 0
      به 21:57 صحبت از برجام اتفاقاً برای همان محفل الاغ ها خوب است، و ارزشش در حد همان لگدپرانی! خوب جایی هستی(طویله الاغ ها)! با همکارانت خوش بگذران!!!!!!!
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    8 0
    ابتکار تولید کنند خودرو برقی پرت کرد بیرون حق حرف زدن نداری
  • رضا IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    8 2
    جنگ برای ما نعمت است
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      1 7
      حالا تو کی هستی.؟؟ و با کی میخوای بجنگی.؟!!
  • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    9 0
    کاش یه مرجعی داشتیم برای حرفای مفت، قیمت میذاشت!
  • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    12 0
    اقای روحانی فرمودند برجام کلاهی بود که غربیها سرمان گذاشتندوخانم ابتکارمی فرمایند که جنگ رادورکرد دورکردن جنگ که کلاه گذاری نیست
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    5 0
    این دولت و وزیران و مدیران و مشاورانش حتی قادر نیستند خودشونو بشورند چه رسد به سایه جنگ رو برداشتند البته در خسارتهای ننگین و بزرگ خبره هستند در نابود کردن مملکت و ملت خبره هستند بلا نصبت وزیر دفاع
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    6 0
    چرا این قوم ، خودشون را به خریت زدند.اونا با برجام دست و پای این دولت بی تدبیر را تو گل گذاشتن و خودشون از زیر بار برجام شونه خالی کردن.اونا اگه اهل جنگ بودند بعد از زدن پهپادشون می جنگیدند.
  • SE ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    6 0
    ذلت ابدی با پذیرفتن برجام بخاطر سلب حقوق دائمی از تکنولوژی های برتر اتمی نظیر منع باز فراوری پلتونیم این سوخت مهم در آینده، نصیب کشور شده است که این سیاهی از روی اصحالات هرگز پاک نمی شود
  • DE ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    5 0
    ابتکار: برجام،ایران را از جنگ نجات داد زیرا امریکا و اروپا برجام و تحریمها را طوری پیش بردند که احتیاج به جنگ نیست میلیاردها خسارت و خرابی و سقوط ریال و کشیدن ترمزدستی تولید...خود جنگیست خانمانسوز که جامعه راهم دوقطبی کرده.به این معضل حمله ملخ های سیا ۳۰ ... طلبچی ها به پست ها و مدیریت ها هم غوز بالا غوز شده.
  • حسين DE ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    6 0
    برجام ايران را از جنگ نجات نداد،ايران را توان وقدرت نيروهاى مسلح ، سپاهى،ارتشى از جنگ نجات داد،آمريكا بعد از دريافت ضرب شصت از نيروهاى مسلح ايران حساب وكتاب كار دستش اومد،وحالا درداخل تعدادى و يا جريانات مزدورى سعى در وارنه نشان دادن حقايق دارند وقصد دارند ملت را از جنگ بترسانند،آمريكا اگر ميدانست كه در جنگ بر عليه ايران پيروز ميشود ثانيه اى را از دست نميداد،اين رو به جواد بگيد كه گفت آمريكا با پرتاب يك بمب توان دفاعى ايران را نابود ميكند،چرا بعد از سرنگونى رولز رويس دولوكسش در آسمان بوسيله موشك ١٥ خرداد سپاه هيچ غلطى نتوانست بكند؟برجام وجه ايران را در دنيا خدشه دار كرد،برجام يك لكه ننگى است كه براى ابد بر پيشانى امضا' كنندگان آن باقى خواهد ماند.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    7 1
    آمریکا اگه تا حالا حمله نظامی نکرده، برای این بوده که نمیتونسته. نه این که دلش برای ملت ایران سوخته باشه و سر مهربونی حمله نکرده. نوکرهای آمریکا در ایران البته اینو می فهمن. اما خودشونو می زنن به خریت.
  • محسن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    9 2
    امام خمینی : هرکس بگوید شورای نگهبان را من قبول ندارم . قانون را قبول ندارم . غلط میکنی تو قانون را قبول نداری . قانون تورا قبول ندارد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    1 0
    وبعد در تحریم قرارداد
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    8 0
    یعنی برجام امان نامه به شیطان بزرگ بود، مرگ بر خودفروخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس