حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در فرانسه

حمیدرضا آصفی، دیپلمات سابق کشورمان از خرسندی "جو بایدن" آمریکایی از اقدامات ترامپ علیه ایران و برنامه‌ریزی او برای امتیاز گرفتن از ایران می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

برنامه بایدن برای امتیازگیری از ایران

آصفی: بایدن از اقدامات ترامپ خوشنود است

علوی‌تبار: می‌ترسم، نتایج انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم است/ سعید و عباد می‌گویند حکایت "فتنه اقتصادی" همچنان باقیست!

حمیدرضا آصفی، از دیپلمات‌های سابق کشورمان در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران پیرامون دولت جدیدالولاده "جو بایدن" گفته است: برای کسانی که در سیاست حرفه‌ای هستند این مسأله کاملاً طبیعی بود که رفتار عملی دولت امریکا فاصله ملموس و حتی فاحشی با برخی شعارها و وعده‌های انتخاباتی داشته باشد. یعنی اگر غیر از این بود طبیعی نبود. معلوم بود که بایدن براحتی به برجام برنمی‌گردد. مواضعی که مسئولان امریکایی قبل از پیروزی در انتخابات گرفتند در قیاس با آنچه که بعد از آن موضعگیری کردند، تغییر رویکرد را کاملاً نشان می‌دهد. تیم بایدن در سه مرحله مقابل ایران قدم به قدم سخت‌تر شد. در دوره تبلیغات انتخاباتی آنها مواضع نسبتاً نرمی داشتند، در دوره انتقال قدرت مواضع آنها سخت‌تر شد و اکنون در مسند قدرت شاهد هستیم که دیگر کمتر خبری از آن نرمش‌ها وجود دارد.

او می‌افزاید: برجام اولویت اصلی دولت بایدن نیست که بخواهد بابتش با دیگران درگیر شود و انرژی خود را برای این درگیری بابت مسائل دیگری خواهد گذاشت. اما درباره مسائل خارجی باز هم دولت امریکا به تنهایی تصمیم‌گیر نیست؛ اروپایی‌ها هستند، اسرائیل و لابی‌های آن هستند، کشورهای عرب منطقه هم هستند. اگر مجموعه این عوامل را ببینیم، این طور نیست که فکر کنیم بایدن همین فردا می‌تواند به برجام برگردد.

آصفی تصریح می‌کند: بایدن با سیاست‌های ترامپ مخالف بود و این کاملاً روشن است. ولی حتماً ته دلش بابت فشاری که به ایران آمده و تحریم‌هایی که ترامپ به عنوان یک ابزار اعمال فشار برای او به ارث گذاشته خوشحال است و دوست ندارد کاری کند که ایران بدون امتیاز دادن از این وضعیت خارج شود. [۱]

*عقلانیت و قول سدیدی که در تحلیل آقای آصفی وجود دارد در حالی است که متأسفانه شاهدیم کسانی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان با یک مویز دچار گرمی شده و برای رئیس‌جمهور تازه آمریکا و حتی برخی منصوبان او ستاد استقبال هم تشکیل داده‌اند! [۲] شتابزدگی و سیاست‌ورزی آماتورگونه‌ای که در جریان مذاکرات پیشابرجام نیز شاهد آن بودیم و آقایان علیرغم تذکرات و هشدارهایی که به آنها داده می‌شد اما تبدیل به عبرت تاریخی در قبال التماس مذاکره با دشمن شدند.

شناخت دقیق از ماهیت سیاست‌های کاخ سفید و نگاه به تجربه تاریخی در تعاملات آمریکا با دیگران بیان می‌کند که قرار نیست از آتش آقای جو بایدن آبی برای ایران گرم شود و او بر همان مسیری راه می‌سپرد که سلف او یعنی باراک اوباما می‌پیمود.

مسیر فشار بیشتر بر ایران با استفاده از لطایف‌الحیل!

این مسئله یک انتظار به حق از جانب مردم ایران است که دولتشان در قبال جو بایدن و خدعه‌های مسبوق به سابقه تیم او جوان‌سری نکند و با تأنی و تأمل به اصرار خود مبنی بر "مذاکره با آمریکا" بنگرد.

***

علوی‌تبار: می‌ترسم، نتایج انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم است!

علوی‌تبار: می‌ترسم، نتایج انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم است/ سعید و عباد می‌گویند حکایت "فتنه اقتصادی" همچنان باقیست!

علیرضا علوی‌تبار، فعال چپ و از تئوریسین‌های اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با سایت صبح ما پیرامون انتخابات آینده گفته است:

"تصورم این است که از انتخابات مجلس یازدهم به بعد، دوران تاریک دیگری در حال شکل‌گیری است. ظاهرا دوباره قرار است که حکومت با تکیه بر چهره‌های ناپخته، هیجان زده و فاقد بینش و دانش یکدست شود. نظارت استصوابی امکان انتخاب را بسیار کاهش می دهد به گونه ای که نتایج انتخابات از پیش معلوم است. "

او می‌افزاید: جمهوریت بدون امکان انتخاب و رقابت معنا ندارد. نوپاهای قدرت یافته سعی می کنند حضور خود و دوستانشان را در قدرت همیشگی کنند و حاصل آن نوشتن قوانین خنده دار و بی معناست! تضعیف جمهوریت در داخل به معنای کاهش قدرت چانه زنی قدرتمند در خارج است. از این رو از سیری که در حال وقوع است باید ترسید، این روند بازی با آینده کشور است. شهوت قدرت و ثروت باعث می‌شود که آدم ها راحت بازیچه دست «اسرائیل» شوند! [۳]

*دقت شود که منظور این فرد از جمهوریت بدون امکان انتخاب! یعنی چرا شورای نگهبان چهره‌های بدسابقه اصلاح‌طلب را برای هیچ انتخاباتی تأیید صلاحیت نمی‌کند؟

ضمن اینکه علوی‌تبار پاسخ نمی‌دهد حاکمیت و مردم چه تقصیری دارند وقتی یک جریان خاص سیاسی از هم‌اکنون قصد تحریم انتخابات را دارد، مایل نیست مثل انتخابات مجلس دهم از کاندیداهای معتدل‌تر خود استفاده کند و از طرفی به جوانان هم سوء ظن دارد و نمی‌خواهد در هیچ انتخاباتی از جوانان خود استفاده کند.

اظهارات این افراد مبنی بر از پیش معلوم بودن نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ نیز حرف لغوی است که از نیمه دوم دهه ۷۰ بارها در گوش مردم تکرار شده است. حرفی چند وجهی که از یک سو به فتنه ۸۸ انجامیده است و از سوی دیگر به رأی‌آوری چند دوره‌ای همین آقایان و زعمای آنها در انتخابات‌های مختلف!

مسئله در روی دیگه سکه اینجاست که مردم و نظام گناهی ندارند وقتی آقای علوی‌تبار و دوستان ایشان طبق تعالیم خوئینی‌ها و حجاریان قصد دارند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را نیز مثل انتخابات مجلس یازدهم تحریم کنند و این ژست را بگیرند که ما کاندیدایی در انتخابات نداریم پس انتخابات رقابتی نیست!

البته از این آتش آبی برای هسته سخت اصلاحات گرم نخواهد شد و رفتار شریرانه تحریم انتخابات، هرگز نمی‌تواند به معنی خالی بودن انتخابات ایران از رقابت تفسیر شود.

زیرا نظام سیاسی در ایران یک نظام حزبی نیست که دو نفر از یک حزب وارد رقابت شوند و دیدگاه‌های یکسانی در سیاست و اجرائیات و اقتصاد و غیره داشته باشند! یعنی حتما شاهد رقابت انتخاباتی در اوج خواهیم بود و هسته سخت اصلاحات فقط می‌تواند به هدف خود مبنی بر "کاهش مشارکت" که در انتخابات مجلس یازدهم نیز آنرا آزمود، بیاندیشد.

مقوله‌ای که اگرچه سطح بالای آن یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود اما باید دانست که حیات و قوام یک انتخابات به رعایت قانون است نه به میزان مشارکت.

برخی محافل تحلیلی معتقدند هسته سخت اصلاحات در رویکردهای سیاسی خود نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ البته در حال تعقیب توطئه بزرگ "فتنه اقتصادی" و جرقه زدن بر هیمه مشکلات اقتصادی مردم است.

مشکلاتی که یقینا با "رأی خوب" مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به یک کاندیدای مقتدر و جهادی مرتفع خواهند شد. همانطور که طلیعه حل مشکلات، با رأی مردم به مجلس یازدهم رؤیت می‌شود.

اما ستاد اصلاحات برای خود مأموریتی تعریف کرده است تا مانع فهم این حقیقت از سوی مردم شود و در ادامه به دو دستاورد برسد!

با این محتوا که یا بتواند موجب "رأی بد" مردم شود و یا اینکه کار را به اعتراضات خیابانی بکشاند.

 پیش از این، ‌ سعید حجاریان از احتمال بروز اغتشاش در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته بود. [۴]

***

سعید و عباد می‌گویند حکایت "فتنه اقتصادی" همچنان باقیست!

علوی‌تبار: می‌ترسم، نتایج انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم است/ سعید و عباد می‌گویند حکایت "فتنه اقتصادی" همچنان باقیست!

سعید حجاریان، از چهره‌های مشهور هسته سخت اصلاحات اخیراً در یک توییت نوشت:

"رادیکالیسم بعد از دوم خرداد، نه سه موج که چندین موج داشت؛ از جمله قتل‌های زنجیره‌ای، ۱۸ تیر، قتل عام مطبوعات، وقایع ۸۸، دی ۹۶ و همچنین آبان۹۸. حکایت همچنان باقیست! "

*ما این را فضل الهی می‌دانیم که در جهت حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاورد خون شهدا؛ اینچنین نشانه‌های احتمال فتنه و فتنه‌گری را برای اهل بصر و صبر آشکار می‌سازد...

درباره این جملات حجاریان که به زعم برخی محافل تحلیلی یک "راهبری ضد امنیتی برای آینده" است، گفتنی‌هایی وجود دارد:

۱_ ما در مجموعه وبلاگ مشرق با این کارنامه در نزد مخاطبان محترم شناخته می‌شویم که قبل از وقایع دیماه ۹۶ و آبان۹۸ در بیش از ۶۰۰ گزارش درباره مفهوم "فتنه اقتصادی" توضیح دادیم و به فضل الهی آنرا پیش‌بینی کردیم. [۵]

با عنایت به این کارنامه تأکید می‌شود که به گواه اسناد موجود؛ آقای حجاریان و دوستان ایشان در ستاد طرح و برنامه عمده رخدادهای ضد امنیتی فوق‌الاشاره حضور داشته‌اند.

چه اینکه قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ به اذعان معاون وقت وزیر اطلاعات کار چپ‌های واجا بوده است. کسی در نقش اصلاح‌طلبان ستادی در وقوع فتنه کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ تردیدی ندارد و رخدادهای دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ هم همانگونه که از کارنامه اشاره شده در بالا می‌دانیم؛ تماماً با سیاه‌نمایی همین افراد و زمزمه دائمی آنها در گوش مردم مبنی بر لزوم حرکت خیابانی علیه نظام وقوع یافت.

جالب آنکه بستر ناکارآمدی و مشکلات اقتصادی طی ۷ سال گذشته نیز از سوی همین فرماندهان ستادی اشاره شده در دامن رأی مردم پهن شد.

۲_ مسئله جالب دیگر این است که گویی حجاریانِ هسته سخت اصلاحات فقط یک روی این سکه است و روی دیگر را بایستی در ستاد دولت آقای روحانی جستجو کرد!

جایی که رفیق گرمابه و گلستان حجاریان و چپ گِرای امنیتیِ دیگر این داستان یعنی "علی ربیعی" یا همان برادر عباد سال‌های حضور در وزارت اطلاعات حضور دارد. هم‌او که چند روز پس از اغتشاشات آبان ۹۸ در یادداشتی می‌نویسد: "حکایت همچنان باقیست. "[۶]

علت این همسویی و حتی استفاده از عبارت‌های یکسان چیست!؟

۳_ توییت اخیر حجاریان و تأکیدش بر باقی بودن حکایت! آیا به اقاریر چندی قبل او درباره وقوع اغتشاش در ایام انتخابات ۱۴۰۰ نیز مرتبط است!؟

حجاریان نوشته بود:

"ممکن است در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۰، مثلاً هفته منتهی به رأی‌گیری، تورم بیش از میزان فعلی شتاب بگیرد و قیمت‌ها به‌شکلی سرسام‌آور افزایش پیدا کند. این موضوع از آنجایی واجد اهمیت است که معمولاً تورم نوروز به نیمه‌های بهار یا حتی اوایل خردادماه سرریز می‌کند یعنی همان معضلی که در ادبیات ما به «سیاه بهار» یا «گدا بهار» مشهور است. این‌ها در حالی است که دولت برخلاف دیگر ادوار قادر به مدیریت بحران معیشت (ولو به‌صورت مقطعی به‌وسیله تزریق پول) نیست، زیرا اساساً اسباب آن را در اختیار ندارد. با این اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخی هرج‌ومرج‌های بخشی و منطقه‌ای پدید آید. مانند انباشت مطالبات معوق دی‌ماه ۱۳۹۶ یا آنچه در آبان‌ماه ۱۳۹۸ رخ داد. در نتیجه بنا به عادت مألوف، میان طرفداران نظام از یک سو، و مردم معترض و مستأصل و جان بر کف درگیری پدید می‌آید. [۷]

همچنین آیا قرار است تأکید امثال خوئینی‌ها بر "تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰" نیز بخشی از هیزم این فتنه احتمالی را فراهم بیاورد!؟ [۸]

۴_ بحث درباره فتنه اقتصادی و پیش‌بینی چیستی وقوع آن ابعاد بسیار گسترده و پیچیده و البته زوایای ناگفته فراوانی دارد.

مع‌الوصف تأکید بر این نکته ضروریست که به زعم ما ۷ سال سیاه‌نمایی ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان از اوضاع کشور در کنار ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم که بسیاری از آنها راه‌حل‌های مشخص و حتی چند روزه دارند (مثل نظارت بر قیمت‌ها برای کاهش گرانی) کشور را در شرایط وقوع فتنه اقتصادی قرار داده است.

تحلیلی که اگرچه شاید تا قبل از وقوع دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ اندکی غامض می‌نمود اما به نظر می‌رسد پس از این رخدادها باید با تأمل و تأنی بیشتری نسبت به آن نگریست.

رفع این فتنه نیز راه‌حل‌های مشخص و البته "راهکارهای مگو" دارد.

در بخش راه‌حل‌های مشخص برای رفع این فتنه می‌توان به مقولاتی مثل لزوم ورود خواص کشور به عرصه مبارزه با سیاه‌نمایی و بیان مثبتات کشور، استنطاق مشوقین آنارشیسم و نشان دادن راه حل "صندوق رأی" به مردم (همان راه حل اصلی که امثال خوئینی‌ها سعی بر پنهان‌سازی معجزه آن دارند!) اشاره کرد.

***

۱_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/۷۵۵۵/۳/۵۶۸۰۲۲/۰

۲_ mshrgh.ir/۱۱۷۴۷۷۰

۳_ http://sobhema.news/?p=۸۷۱۴

۴_ mshrgh.ir/۱۱۲۱۸۸۲

۵_ mshrgh.ir/۷۸۲۷۲۹

۶_ mshrgh.ir/۷۸۲۷۲۹

۷_ mshrgh.ir/۱۱۱۹۴۴۲

۸_ mshrgh.ir/۱۱۲۱۸۸۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 42
  • احمدم ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 3
    آقا من عاشق این عکس سه تاییه هستم که مشرق همیشه میذاره
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      6 4
      مشرقم عاشق توعه
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      21 7
      نگرانی اصلاح طلبان از ترس شکست در انتخابات آینده قابل درک است ! خخ
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      18 2
      هدف اصلاح طلبان حفظ قدرت و ثروت و تامین منافع حزبی و شخصی شون هست.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      21 0
      من یاد فیلم سه اوباش کله پوک می افتم
    • SE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      13 0
      کدام؟ شنگول و منگول و حبه انگول؟
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      18 0
      سه نخاله
    • هما IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      11 0
      اقای علوی تبار شما نگران بی تدبیری و ناامید کردن ملت باش که اصلاحات با برجام بی فرجام سر ملت در اورد. گرانی و تورم را ملاک نگرانی خود انتخاب کن ای فعال چپ اصلاح طلب. افتاد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      3 0
      سه کله پوک که فقط فکر می کنند عقل کل هستند
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    21 4
    چهل سال سایه جهل و خیانت و خباثت اصلاح طلبان تهوع آور مردم را از دست این فرقه مزدور به ستوه آورده است!!!!!!
  • US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    19 0
    باید از خدا بترسی مردک دو زاری
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      13 0
      چرا هرچیز به نفع شما نباشه حکومت مشکل دارمیشه
  • معصومه سادات IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    14 1
    الان شما ها چهره پخته بودید خبرتون چیکار کردین؟ بابا آخه پرروگری و فرار رو به جلو هم حدی داره آخه
  • جواد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    15 2
    علوی تبار وهرکسی غیر او قبل شمارش آرای ملت فهیم ایران نظر بدهند غلطی اضافی کرده اند مگر درمورد خانواده ی خود وهم حزبیهای خودشان که هم مسلک باهم هستند.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    14 3
    مشرق نباید اینقدر به خل و چل های اصلاحات بها بدی اینها اسهالات اصلاحاتی هستند
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      2 1
      مشرق توضیح می ده که صبح فتنه آبان 98 بیدار نشیم از خواب!
  • باشه IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 16
    آقای آبی نویس چیزی که بخواد اتفاق بیوفته میوفته تو خودشو ناراحت نکن درسته اصطلاح طلب و اصل گرا هر دو به درد نخورن. اما حجاریان همشو حقیقت گفت.شما ام سر تو نکن او برف
    • RO ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      6 1
      تنها کسی که ناراحته تو هستی از نظر دادنت معلومه!
  • کیامرث IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 0
    ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم که بسیاری از آنها راه‌حل‌های مشخص و حتی چند روزه دارند (مثل نظارت بر قیمت‌ها برای کاهش گرانی) کشور را در شرایط وقوع فتنه اقتصادی قرار داده است. یادتون باشه گفتین راه حل چند روزه داره این حرفتون یادمون میمونه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 9
    اینا چی دارن که نزدیک انتخابات همیشه حرفاشون رعشه به تن شماها میندازه؟
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      21 0
      رعشه ای در کار نیست اینا هم هیچی ندارند جز مکر معاویه و عمر و عاص و بیرحمی و سنگدلی اربابشان امریکا و شکمی سیر ناپذیر و جیب گشادی که ته ندارد حالا تو بگو اینا جز الاف و الوف خودشان به قیمت گاو شیرده و اسیر و عبید یانکیها کردن ایران برای ما چه داشتند ؟ دقیقا چه داشتند ؟ در این 200 سال جز قتل امیرکبیرها و برجامهای بیفرجام ؟؟؟؟
  • SE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    23 1
    در 8 سال گذشته شما اصلاح طلبان اوج ناکارامدی خود را برملا کردید، جناب علوی تبار! لذا باید هم نگران باشید چون خود میدانید که شما شانسی برای انتخاب شدن توسط مردم را ندارید و واقف به پشت کردن مردم به اصلاحات و همدستان تان فرقه هاشمی هستید لذا اینگونه پیشاپیش در صحت انتخابات تشکیک میکنید که خود جرم است و میتوان شما را بخاطر نشر اکاذیب و تهمت و افترا به برگزار کنندگان انتخابات محاکمه و مجازات کرد.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      ایا مطمئنی مردمی که قرار است در انتخابات به اصلاح طلبان رای ندهند رای شان به شما خواهد رسید؟ نه اقای محترم با کمال تاسف این ارا در واقع به هیچکس داده نخواهد شد،اگر در متن جامعه باشی با اقشار متفاوت مردم سر وکار داشته باشی متوجه خواهی شد.
  • صفا DE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 25
    احمدی نژاد دیگر تکرار خواهد شد
  • سید مرتضی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 2
    هرچی میکشیم از دست این اصلاحاتی های غربزده خائن میکشیم. ان شاءالله هرچه زودتر شرشون کم بشه از سر مردم عزیز ایران
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 2
    راه مشکلات اقتصادی کشور دکتر سعید محمد هست حالا انتخاب با خود شماست اگر می خواهید مشکلات حل شود به او رای دهید اگر هم نمی خواهید به یه اصلاح طلب مثل آقای روحانی رای بدهید تا وضع از اینم بدتر بشه خود دانید
  • فرخی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    10 1
    خوشم میاد اینقدر این جماعت اصلاح طلب .... پررو هستند که هنوز با وضعی که برای کشور درست کردند انتظار دارند مردم بار دیگر اشتباه 8 سال پیش رو تکرار کنند .
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 0
    شما هم تو همه انتخابات این شعار ها و تهمت ها را بدون هیچ مدرکی میزنی؟ در حالی که گندم وارد میکنی و مدارکش هست.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    10 0
    درانتخابات هرکس که توان شکستن قیمت آپارتمان متری۴۰ و۶۰ میلیونی به ۵میلیون راداردویاسکه ۱۲ میلیونی به۸۰۰ هزارتومان وقیمتهای نجومی مایحتاج اولیه که ۱۰۰ برابرشده است وقیمت خودروو...راداردواردعرصه انتخابات شود
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    صددرصد معلومه.با این حجم بی عرضگی رفقات بایدم معلوم باشه.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 0
    سه کله پوک
  • حسین GB ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    ای بر اصلاح طلبان لعنت.
  • محمدایوب IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 0
    البته علوی تبار حق داره چون خودشونو میشناسه الان مجری انتخابات دوستان وهم قبیله خودشان اصلاح طلبان واعتدالیون هستند ازاینها هرکاری بگید برمی آید
  • امیرمسعود IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 0
    برای نابود کردن کامل ایران یک روحانی دیگر لازم است. وحشت تمام وجود اصلاح طلب ها را از آمدن قالیباف گرفته است. برای همین از الان تهمت زنی می کنند.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 0
    قرار نیست همواره ویزه خواری های شما اصلاح طلبان ادامه داشته باشه بگذارید مردم نفسی تازه کنند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 0
    علوی تبار اصلاح طلبان که مملکت را به نابودی کشیدن پخته میداند او هرکه را بتوان نردبانی برای فریبکاری این قماس باشد پخته میداند پختهاز دیدگاه او کسیست که بعد مسئولیتش تو لندن یا امریکا یارو پا پرسه بزند وعلیه نظام اسلامی بنویسد او هر ادم غیر انقلابی را پخته میداند پخته اوهامات وتخیلات وقدم زن با سران جنایتکار غرب
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 0
    .چقد شما پر رو و بی شرفید.یعنی شما و دولتهای اصلاح طلب پخته هستید و بقیه نا پخته؟؟وضعیت مملکت رو ببین که چهره های اصلاحات به این روز انداختن.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      1 0
      الحق والانصاف پختگی و عفت کلام از لحن گفتارت وتک تک کلماتت نمایان است.
  • جلیل FR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    شعار ملت ایران : مرگ بر غربگدایان خائن . انشاءالله اعدام خیانتکاران .
  • افشین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 0
    شما ترسوها(علوی، زیباکلام خائن، حجاریان دزد و خائن، خاتمی بی همه چیز و ....) مملکت رو به این روز انداختید حالا موضع مظلومیت و روشنفکری به خودتون میگیرید؟
    • محمدجواد RO ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      1 6
      به خاتمی چیزی نتونستی بچسبونی نه؟؟؟
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 0
    این اصلاح طلبا باز شروع کردن به تنفر پراکنی و دروغ پراکنی، خودشون انتخابات رو ببرن درسته. کسی دیگه ببره انتخابات مهندسی شده و از پیش تعیین شدس. تف به ذات خرابتون
  • سیامک IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 0
    مردم از شعارهای اشراف طلبان گول خوردند و بعداز گندکاری دولت قبلی به این دولت بی عرضه رای دادند ولی اینبار با عنایت به تجربیات قبلی ضمن به محاکمه کشاندن بی کفایتان در از بین بردن عمر ملت .انشالله باعث از بین رفتن نفوذی ها خواهند شد
  • محمد علی عبودیت IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    وقت ان رسیده است که یک اقتصاد دان به ریاست جمهور ی برسد اندیشه سیاسی تنها نمی تواند نجات بخش بیکاری قشر عظیم جوانان تحصیل کرده باشد
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      11 0
      دولت آقای رفسنجانی مدعی اقتصاد بود و تجربه اش بس است. باید به یک مدیر جهادی رأی داد تا بتواند تئوری ها را عملیاتی کند.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 1
    اصلاح طلبی در انتخابات شرکت نمی کند
  • 45497 IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    10 0
    سه ترسو ازآمریکا
  • 4549732997 IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    18 0
    مگرخرباشیم دوباره گول اصلاح طلب روبخوریم مااشتباه کردیم تاقالیباف رییسی هستند امیدوار وپویا
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      19 0
      ان شاالله 1400 دولت انقلابی
  • 4549732997 IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    15 0
    قیافشون هم ترسووبزدلانه است
  • ایرانی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    بایدن همان ترامپ است بعلاوه با یاران اروپایی .حال باید گفت تو کوزه افتادم.
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    در انتخابات مجلس جدید هم گفتید که نتیجه معلوم هست . شما دو دور گذشته هم با دو قطبی سازی و دیوار کشی رای آوردید خوب معلوم است که کسی به شما رای نمی دهد . از جمله خود من که دو دوره به شما حرافان دروغگو اصلاحاتی رای دادم . غرب گراهای کاسه لیس دم خروستان بد جور بیرون زده ، حنای شما دیگر رنگی ندارد .
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    آقای علوی تبار برو انقدر بترس تا سقط بشی
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    بسه دیگه شما ملت رونابود کردید شما افسادطلبا بسه دیگه،بس کنیدازغارت وچپاولگری، ول کنید برید ازاین کشور
  • رضا IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 0
    اصلاح طلب ها حنایتان پیش ملت دیگر رنگ ندارد
  • بن IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    قدرت انسان را فاسد میکند
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 0
    بسمه تعالی آقایان اصلاح طلبان همه چیز را تاریک می بینند خدا عاقبت مان را به خیر کند
  • DE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    18 0
    علوی‌تبار: می‌ترسم، نتایج انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم است. تقلب شده بریزید تو خیابونها .خخخخخخخخخخخ راءی منو پز میدی ! داریش باهاش دُز میدی /...خخخخ بدبختای بیچاره چی فک میکردن چی شد حیوونکی های نوکر امریکا.
  • صادق IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    14 0
    با این وضعی که درست کردید هیچ کس به اصلاح طلب جماعت رای نمی ده
  • حمید SG ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    بااین مجلس اگریک احمدی نژادرییس جمهورشودجنسمان جورمی شود.
  • میثم IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 0
    انتخابات یه بازی سیاسی که مردم نقش چوب دو سرنجس رو داخل اون بازی میکنند.اصولگرا و اصلاح طلب خوددرگیری سیاسی دارند و مردم تاوان میدم.
  • ناشناس IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 0
    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 1
    ۳ماه که یه ر‌وغن ۵ کیلویی گیر نمیا د اون وقت شما فکر انتخابات رو میکنید انتظار دارید مردم بیان رای بدن
  • خرم ابادی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    بنگلادش هم د ریک برنامه ۱۰ ساله اقتصادی به جمع کشورهای موفق پیوست ان وقت ما به دنبال توهین به همدیگه هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس