جو بایدن ناراحت

برخی از رجال حاضر در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان مشغول "دریوزگی احترام برای جو بایدن" در کوچه پس‌کوچه‌های تهران هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دوره پیشرفته سیاه‌نمایی برای کادر BBC فارسی!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت آقای روحانی به تازگی در بخشی از یک یادداشت با عنوان "اتاق پژواک" که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"ما از مردمی سخن می‌گوییم که در چند سال اخیر تحت بی‌رحمانه ترین تحریم‌ها و در معرض جنگ اقتصادی قرار داشته‌اند. جامعه‌ای که ترکیبی از تحریم‌ها و انباشت بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران، به علاوه اشتباهات مدیریتی در چند دهه پیاپی، طبقات آسیب پذیر و حتی متوسط مردم را با معیشت سختی مواجه کرده است.

امروز اما به این سختی‌ها نگرانی ناشی از کرونا و سلامت هم اضافه شده و متاثر از تمرکز بسیار شدید عملیات روانی رسانه‌های خارج از کشور در سه سال گذشته، امید به تحول و رسیدن به سطح زندگی مطلوبی را که حق خود می‌دانند، کم‌رنگ می‌بینند. جامعه‌ای که از سال ۹۷ به این‌سو با آسیب روانی ناشی از نزاع های سیاسی بیشتری نیز روبه‌رو شده است."[1]

*بدیهیست که اگر عبارت "علی ربیعی" را از ابتدای این اظهارات برداریم؛ هیچکس این ظن را نخواهد برد که چنین اظهارات سیاه‌نمایانه‌ای از درون ستاد دولت به گوش جامعه پمپاژ می‌شوند.

واقعا دلیل این حد از "سیاه‌نمایی" و "ناامیدسازی" که نظیر آن در رسانه‌های ضد انقلاب و معاند هم پیدا نمی‌شود، چیست؟!

و جالبتر آنکه این عبارات و جملات ناامیدانه را کسی نوشته است که بعنوان یک مقام ارشد دولتی باید پاسخگوی وضع موجود باشد و لسانش پر از مثبتات و امیدهای معقول باشد.

آقای ربیعی آیا می‌داند نظر رهبر معظم انقلاب راجع به ناامید کردن مردم،‌ سیاه‌نمایی و بزرگنمایی از مشکلات چیست؟!

ما قضاوت درباره این معمای بزرگ سیاسی و البته امنیتی را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم که چرا سخنگوی دولت حتی تندتر از اپوزسیون مشغول سیاه‌نمایی از اوضاع کشور است؟!

کشوری که اگرچه به لطف مدیریت اصلاح‌طلبانه همین آقایان و انزوای "مدیریت جهادی" با برخی مشکلات روبه‌روست اما اولا این مشکلات هرگز بیشتر از مشکلات سایر ممالک پیشرفته جهان نیست، ثانیا اثر این مشکلات، چندان که ربیعی اصرار دارد زیاد نیست و ثالثا دستاوردها و موفقیت‌های کشور مثل "کاهش بیکاری،‌ بهبود شاخص گرسنگی، کم شدن اتکای بودجه به نفت و امید به آینده" نیز آنچنان که می‌بینیم در نوشتار و گفتار ربیعی و دوستان اصلاح‌طلب او سانسور می‌شوند!

علی ربیعی پیش از این اظهارات دیگری مبنی بر باقی بودن حکایت آبان 98، احتمال شکست خوردن ایران از کرونا و کاهش سرمایه اجتماعی در ایران نیز داشته است.[2]

***

سؤال تلخ یک مرجع تقلید از دولت روحانی

آیت‌الله مکارم شیرازی هم دنبال رقابت انتخاباتی است؟!

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به تازگی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی دولت آقای روحانی با انتقاد شدید از گرانی‌های موجود در بازار و عدم نظارت دولت گفته است: چرا کالاهای اساسی با ارز دولتی وارد می شود اما بر اساس ارز آزاد به فروش می رسد؟ چرا کنترلی در این زمینه از سوی دولت صورت نمی‌گیرد؟ این چه قدرتی است که می‌تواند در مقابل قانون بایستد؟

به گزارش خبرگزاری رسا، او همچنین می‌افزاید: وزارت کشاورزی از وزارت خانه‌هایی است که با زندگی مردم ارتباط بسیاری دارد و هر گونه تغییری در آن، در زندگی مردم تأثیر ایجاد می کند؛ این وزارت خانه باید قوی باشد، دست دلال‌ها را از واسطه گری قطع کند و متخلفان را شناسایی و به قوه قضاییه تحویل دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بخشی از گرانی‌های افسار گسیخته را نتیجه بی‌انصافی برخی از کسبه دانسته و تأکید کرده است: برخی کسبه اجناس خود را با نرخ دلار بالا می برند، اما نرخ ارز که پایین آمد، جنس خود را ارزان نمی کنند؛ تا زمانی که جلوی این افراد گرفته نشود اوضاع تغییری نخواهد کرد.[3]

*مسئله "عدم نظارت دولت بر بازار و قیمت‌ها" علت‌العلل گرانی‌های فعلی است اما شاهدیم که ستاد دولت همچنان در این زمینه در کرختی به سر می‌برد و عمدا یا سهوا کاری نمی‌کند.

در این باره حتی شاهدیم که وزیر صمت (بعنوان مسئول نهادی که تأثیر بسزایی در بحث قیمت‌ها دارد) به صحنه می‌آید و با الهام از مکاتب اقتصادی لیبرال، صراحتا تأکید می‌کند که مخالف قیمت‌گذاری است![4]

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر هر انتقاد یا واکنشی نسبت به دولت آقای روحانی همواره با اتهاماتی مثل فعالیت انتخاباتی، مخالفت با دولت، تندروی، بی‌دانشی در مدیریت و مقولاتی اینچنینی از جانب ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان مواجه است.

برخی محافل تحلیلی ضمن تأکید بر اینکه مراجع عظام تقلید و حوزه علمیه ابزارهایی تاریخی دارند که می‌توانند دولت را مجبور به نظارت بر بازار کنند اما اشاره می‌کنند که گرانی‌های موجود که از هیچ قاعده بازاری، تورمی، دلاری و تحریمی تبعیت نمی‌کنند در واقع بصورت هدایت شده ایجاد می‌شوند تا مردم را به سمت اعتراض خیابانی و فتنه اقتصادی سوق دهند.

روشنگری در این قضیه یکی از وظایف مهم خواص کشور است.

***

دریوزگی احترام برای "جو بایدن" در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران

برخی رجال دولتی و اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر صحبت‌های عجیبی را برای بزک کردن جو بایدن و سفید سازی او در نزد حافظه عمومی ایرانیان انجام داده‌اند.

اکبر ترکان، از مقامات سابق دولت و از مردان نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی اخیراً طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در همین رابطه نوشته است:

"پس از انتخابات آمریکا، فردی که دشمن ایران بود، حذف شده و کسی در این انتخابات پیروز شده که حداقل، دشمنی خود را به‌صورت علنی ابراز نمی‌کند. بنا نیست که ماهیت بایدن تطهیر شود، زیرا ماهیت آنها با ایالات‌متحده یکی بوده و سابقه آنها مشخص است اما ترامپ دشمنی‌های علنی با ایران داشت. ارتباط این فرد با رژیم اشغالگر، عربستان، کشورهای منطقه و باج‌خواهی‌هایی که انجام می‌داد، تعجب‌آور بود. روسای جمهوری پیشین آمریکا هرگز دشمنی خود با ایران را این‌چنین سخیف اعلام نمی‌کردند. دشمن بسیار خشنی به نام ترامپ رفته و جای خود را به کسی داده است که او هم مخالف ایران خواهد بود اما نه با درجه دشمنی که ترامپ با ایران داشت!"[5]

در کنار ترکان، حسین کمالی از رجال اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است: بنده با کسانی که عنوان می‌کنند «سگ زرد برادر شغال است» موافق نیستم. با کسانی که به همه روسای‌جمهوری آمریکا به یک چشم نگاه می‌کنند و بین آنها هیچ تفاوتی قائل نیستند موافق نیستم. سیاست‌های خصمانه ترامپ تنها علیه ایران نبود. وی با اغلب کشورهای جهان براساس منافع آمریکا وارد جنگ و ستیز شد. ترامپ به مثابه تاجری بود که در مواجهه با دیگر کشورها تنها به منافع خود فکر می‌کرد. واقعیت این است که ترامپ سیاستمدار نبود؛ بلکه یک معامله‌گر بود.

او می‌افزاید: با این وجود با پیروزی بایدن در انتخابات شرایط برای ایران به شکلی است که امکان گفت‌وگوی منطقی بین طرفین وجود دارد. بایدن برخلاف ترامپ تهدید نمی‌کند؛ بلکه عنوان می‌کند من قصد دارم مذاکره کنم و مناقشات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنم. این نشانه خوبی است.[6]

*دیرزمانی است که گزینه‌های "عقلانیت و مطالعه" در اردوگاه اصلاحات مهجور هستند و رویکردهای این جریان خاص سیاسی تأثیری از این دو مؤلفه مهم نمی‌پذیرد!

ادعای تفاوت بایدن و ترامپ در حالی است که "تجربه اوباما" در پیش چشم همین آقایان قرار داد و آنها در سن طولانی خود دیدند که چطور یک رئیس‌جمهور دموکرات(که سلف سیاسی بایدن محسوب می‌شود) نه تنها اجازه نداد حتی یک گلابی از وعده‌های موعود برجام در دامن دولت رئیس‌جمهور روحانی قرار بگیرد بلکه تحریم‌ها را بیشتر و اثربخش‌تر کرد و حتی در صبح روز امضای برجام نیز تحریم‌های جدیدی را در دامن دولت گذاشت.

اکنون چرا باید جو بایدن که هیچ نشانه‌ای از تفاوت او با سایر رؤسای جمهور وجود ندارد، از ترور سردار سلیمانی دفاع کرده است و بخش اعظم تحریم‌های ایران در دوران حضور او در کادر سیاسی کاخ سفید رخ داده‌اند؛ برادر شغال نباشد و یا دشمنی او با ایران و ایرانی کمتر باشد؟!

در سوی دیگر ماجرا افکار عمومی باید بدانند که چالش میان ایران و آمریکا یک "چالش هژمونیک" است و در چنین چالش‌های ماهوی نیز با آمد و رفت یک رئیس‌جمهور در ایران یا آمریکا هیچ تغییری در روند دشمنی‌ها حاصل نخواهد شد. مگر اینکه آمریکا تبدیل به یک کشور عادی شود.

تجربه 7 سال اخیر نیز بوضوح هرچه‌تمامتر همین گزینه را اثبات می‌کند.

***

1_ www.irna.ir/news/84134867/

2_ mshrgh.ir/1074504

3_ rasanews.ir/002oDr

4_ mshrgh.ir/1151034

5_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/302904

6_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/302888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    فرق ترامپ و بایدن فرق یزید و معاویه است. یکی مخفیانه با زهر می کشد یکی علنی با شمشیر
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      70 5
      اصلاح طلبان تهوع آور از سر جهل و شاید هم از سر خیانت چنین تبلیغ می کنند که دوستان و اربابان شان در آمریکا بیشتر از انقلابیون داخلی در اندیشه و دلسوز برای ایران و ایرانی هستند!
    • BE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      42 2
      آفرین
    • خداپرست IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      23 10
      تا این لحظه که این پیام را ارسال می‌کنم، 17 «شمر» زمانه و یا به عبارتی، 17 «جعده» زمانه به این نظر، رای منفی داده‌اند.
    • DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      26 1
      مثال کاملا درستی بیان فرمودید. احسنت! زیرا سیاست های کلان خارجی پشت پرده امریکا ثابت هست و بخاطر ترامپ و بایدن تغییرنمی کنه تا جایی براشون هزینه نداشته باشه . با این عوامفریبی اصلاحاتچی ها فقط سرخودشون رو کلاه میذارن.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    15 10
    این اقایون اصلاح طلب و اصول گرا از جان مردم چی می خواهند...فقط جنگ قدرت دارید.هدفشان خدمت به مردم نیست
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      آدرس غلط نده دوستان اصلاح طلبت سر ملت را بریدند شما هنوز سرت توی برف هست
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 24
    خدا حفظ شان کند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    47 9
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    41 18
    ما مدیون خون پاک شهدا و مقاومت دلیرانه مردم هستیم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    33 3
    این رئیس جمهور است که از قانون هم قویتر است بدانید و آگاه باشید و به آدم درست رأی بدهید
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      21 1
      اگر کسی خود را از قانون بالاتر بداند متمرد است و باید محاکمه و مجازات شود.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    82 29
    مراجع چراغ هدایت هستند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    13 8
    درست!باید چکاری انجام داد? نه جنگ نه مذاکره(صلح) نتیجه اش ,فقر,فساد, فرار نخبگان علمی وسرمایه , فشار معیشتی به مردم تهیدست و متوسط جامعه , رانت , عقب ماندن کشور ازکشور های جهان حتی کشورهای کوچک و فقیر و...... چه باید کرد?
    • صابری DE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      23 1
      روی پای خود استادن به خود اتکا کردن و چشم امید به غرب نبستن و فقط ‌و فقط به خدا توکل کردن و نه اینکه انتظار داشته باشیم غربیها و غربزدهها برای ما کاری بکنن چرا فکر می کنیم ما نمی توانیم خوب هم می تونیم
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      9 0
      کافیه یارانه انرژی عادلانه بشه با حمایت و در صحنه بودن شما کافیه این همه زمین خدا مثل اول انقلاب به بی خونه ها زمین بدن و یک وام مختصر بسازن یک عمر راحت زندگی و خدمت به ایران کنند شما فقط اطراف غربگرا های ایران فروش را خالی کن تا نتونن جولان بدن
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    26 6
    مرگ بر اصلاحات و ننگ بر دولت که ذره ای از خدا ترس ندارند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 3
      تو چه ساده ای مجلس اصولگرا از روزی که اومده رئیس جمهور یه بار مجلس نرفته و هر چی گفته و خواسته کرده و اینها هم جز بله قربان چیزی نگفتن پشت پرده سفره ای پهن و دسته جمعی میزنن بر بدن و با حزب بازی مردم رو سر کار گذاشتن اینهمه فساد و رانت و بیکفایتی رئیس جمهور رو یه شوال ازش نپرسیدن استیضاح پیشکش پس به عمل نگاه کن
    • DE ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 1
      تو چه ساده ای مجلس اصولگرا از روزی که اومده رئیس جمهور یه بار مجلس نرفته و هر چی گفته و خواسته کرده و اینها هم انجام دادند که ۷ ماه دیگه نتونه بگه همه چیز داشت درست میشد تحریمها قلمبه ای داشت لق میشد سیب و گلابی داشت فراوون میشد مجلس اصولن گرا ! جلوش را گرفت.مجلس تا ۷ ماه دیگر لیلی به لالای حسن میگذاره تا موقع مسواک کردن برسه.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    20 5
    حرفهای ربیعی شرم آور است!
  • SE ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    18 0
    انشاالله یک اینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    21 0
    علی ربیعی از عناصر نسبتا دانه درشت شبکه اطلاعاتی و امنیتی جریان تند رو اصلاحات از طراحان و مجریان اتاق عملیات روانی علیه مردم در چند سال گذشته است .
  • SE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    10 0
    خدا خیرتان دهد
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    17 0
    در خصوص آقای عماد باتوجه به محکومیت خانم مولاوردی به جرم دادن اطلاعات محرمانه به بیگانگان. واظهار یکی از دولت مردان که بگردید نفوذیها را پیدا کنید چراغ قوه نمیخواهد دردولت فراوان است. انشاالله سپاه یکی یکی تحویل مرد مردان دشمن وطن فروشان ونامردان رییسی میدهد تا نفراصلی انشاالله. منتظریم.
  • علی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    20 0
    بی وجدانتر از اصلاح طلبان خود شان هستند
  • ۱۲۵ IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    20 0
    سرنوشت کشور خود را هیچ وقت به دست اصلاح طلبان ندهید چون آنها کشور شما را از اوج عزت به حضیض ذلت میکشانند.
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    18 0
    بالاخره یکی حرف مردم رو زد بابا مشکل جناب رئیس جمهور است دلار رو خودش می بره بالا خودش میاره پایین ما دوره ی احمدی نژاد هم تحریم بودیم ولی مرغ ۴۰ تومنی نبود
  • CA ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    44 7
    امام خامنه ای تنها چراغ راهنمایی و هدایت
  • سعید IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    18 0
    سیاست شما لیبرالها مثل جیب برهای مترو واتوبوس است،اول خود رابه مالباخته می چسبانید و در فرصت مناسب جیب او را خالی میکنید،بعد برای مالباخته مثلا دلسوزی هم میکنید.شما لیبرالهای هار طرّاری نکنید، عیاری پیشکش!!!
  • مجید IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    29 0
    خدا حفظ تان کند آیت الله مکارم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    10 2
    وقتی مردم با طناب اصلاح طلب ها به چاه می رود باید طعم سقوط رو هم بچشن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 1
    این سخنگوی دولت همونی نیست که در زمان خاتمی وزارت اطلاعات رالو داد به خاطر آن حوادث زنجیره ای اولین بار او وخاتمی با هم دستی هم این کتر را کردند وتمام جهان را با خبر کردن این داخل هر کشوری بود به اتهام جاسوسی بازداشتش می کردند
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      3 0
      وقتی هم که از مجلس استیضاح گرفت... سریع توسط روحانی به عنوان سخنگو دولت انتخاب شد....
  • نیما IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 3
    هرچندکه دربی کفایتی این دولت شکی نیست اما معضلات بی سابقه کشورهم نه قابل کتمانست نه سیاه نمایی بلکه یک حقیقت وواقعیت تلخست که باامید واهی دادن به مردم رفع ورجوع نخواهدشد بقول معروف باحلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      6 2
      از آلبانی چه خبر؟
    • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      5 2
      احسنت
    • نیما IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      2 2
      12:41توبگو از آلبانی چه خبر؟
    • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      8 0
      خداییش منافقین چقدر حقوق میدن که صبح تا شب علیه مملکت خودت چرت و پرت بنویسی ؟ شما فعلا برو ببین رجوی تو کدوم سوراخ فرانسه قایم شده که ۳۰ ساله جرعت نداره خودشو نشون بده .
  • TW ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    10 0
    بهتره حوزه و حوزیان بیشتر به صورت عمومی دولت رو نقد کنند! چیزی از نظام کم نمیشه بلکه نشون میتونه ستون های فکری نظام هم چنان بر آرمان ها اسرار دارن! البته مردم باید این رو حس کنن در خفا تذکرو نصحیت بی اثره
    • زمانی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      متوجه نشدم!
  • علی حقجو IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 0
    خاک بر سر ترکان با این طرز تفکر نداشته اش. هالو صفتی ذات اصلاح طلبیه
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    9 1
    خدا علما و مراجع را برای ما حفظ کند که اگر نبودن لیبرالیسمها تا الان نامی از ایران و اسلام باقی نگذاشته بودن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    آقای ربیعى دقت نماینداین دولت درمجلس قبل هم مردودشده است.
  • علی حیدری IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 3
    هیچکس برای هیچکس کار نمی کنه . اما تعا مل با دنیا خوبه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 2
    کاسبا وقتی نرخ ارز بالا میره: "من این جنس رو گرونتر #میخرم، پس مجبورم گرونتر کنم برای فروش!". کاسبا وقتی نرخ ارز پایین میاد: "من این جنس رو گرون #خریدم، باید رد کنم جنس رو یا نه!“.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    7 0
    امیدوارم انشاءا...علماواردمیدان شودرهبر عزیزمان راتنهانزارنداقاتنهاست
  • رضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    درود خدا بر آیت الله مکارم شیرازی.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    اما اولا این مشکلات هرگز بیشتر از مشکلات سایر ممالک پیشرفته جهان نیست، ثانیا اثر این مشکلات، چندان که ربیعی اصرار دارد زیاد نیست. شما راست میگید.
  • امیر شهرستانی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 1
    سلام .قریب به یقین با توجه به آمارهای منتشره از مراکز رسمی و ناچاری استناد به آنها که البته در درستی آن هم همین بس که نرخ بیکاری و انواع ترازهای آماری ما در زمینه های علمی و اقتصادی مارا در حد کشورهای پیشرو ویا نزدیک به آنها نشان میدهند . لذا ما تحت هیچ شرایطی با این روال نمی‌توانیم بفهمیم ، دربرجام بمانیم، نمانیم ،بمیریم ،خوب است ،بداست ؟ و... باقی در رد یا قبول همه حرفهایی احساسی اند و بیفایده ویا حتی مضر
  • نصر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    دولت های امریکا و انگلیس و المان و فرانسه و ..... عملا سیاست هاشون غیر قابل تغیر است چون که آنها مجری سیاست های اطاق فکر لابی صهیونیزم جهانی هستند.و بر اساس پرو تکل های ثابت انها نظر میدهند. هرکدام در زمان خاصی ماموریت خاصی را انجام میدهند و این است که به هیچکدامشان نباید اعتماد کرد.
  • نصر IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    دولت های امریکا و انگلیس و المان و فرانسه و ..... عملا سیاست هاشون غیر قابل تغیر است چون که آنها مجری سیاست های اطاق فکر لابی صهیونیزم جهانی هستند.و بر اساس پرو تکل های ثابت انها نظر میدهند. هرکدام در زمان خاصی ماموریت خاصی را انجام میدهند و این است که به هیچکدامشان نباید اعتماد کرد.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 0
    الحمدالله حرف دل مردم به دولت بیان شد هزاران جوان ما حالا نخبگان ما در راه این انقلاب و این کشور وناموس این مملکت خون دادندحالا مثل اب خوردن یک عده از خدا بی خبر مثل گرگ داخل پوست میش کشور تقدیم غرب میکنند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    بعضی آقایون اصلاح طلب بترسید از روزی که مردم خودشون حسابشون رو با تک تک شما صاف کنند. خیلی زود وقتش میرسه کافیه به خیانتهاتون ادامه بدید
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 1
    علی برکت الله
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    درود بر مراجع عظام تقلید
  • امین IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 3
    یا باید هزینه کلان دشمنی با آمریکا را بپردازیم مثل همیشه یا باید به نوعی این هزینه را کاهش بدیم که عقلانیت همین است با تاکتیک مناسب دشمن باید مهار شود
  • محمد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 6
    اصولگرایان که بیشتر مردم راناامید مکنند هرروز دم ویرانی دولت وخرابی کشور دوستی بادشمن میزنند خوب همه ی اینها که دارند همدیگر را متهم میکنند وواقعیت هم این چنین هست که همه در گرانی وتورم وپسرفت کشور دخیل هستند حالا هرکس صدایش وزورش بلندتر است بسشتر طرغ مقابل را میکولد وهمه فقط فکرخودشان هستند تامنافع بیشتری ببرند واینو دیگه همه مردم میدانند که این بگو مگوها همه جهت قدرت است وچیزی جزءگرانی وفقر برای مردم ندارد ازموده راازمودن خطاست همه ی شما هاداری بالترین پست ومقام هستید وبجزمنافع خود هیچ کاری نمیکنید پس لااقل بیسروصداانجام دهید که دشمنان خارجی سواستفادهنکمند مردم بفهمند یانه اهمیتی ندارد چون کاری ازشان برنمیاد بجزءاینکه بنشینند وروز به روز ضعیف شدن وفقیرشدنشان رانظاره گرباشند پس لااقل به مردم رحم نمیکننید بین خودتان انصاف داشته باشید
  • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    سگ ز رد برادرشغال است ترامپ بافشار اقتصادی ایرانیهارامیخواهدبزانودربیارد دمکرات ها باگزینه جنگ روی میزه ترسوهارامیترساندمیخواهدبزانودربیارد بنابراین هردو میخواهندایران رابزانو دربیارندمنطق کجای کاراست نباید از دشمن یاری طلبید مخصوصادشمن مکاریکه ازاول انقلاب بارنگهای مختلف برای ایران دردسر درست کرده ساده لوهانه است امیدببندی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    بسم الله الرحمن الرحیم فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (57)،انفال پس (اى پيامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دست يافتى، (با برخوردهاى قاطع) افراد پشت جبهه ى آنان را به وحشت افكنده و متفرّق ساز، باشد كه پند گيرند (و دست از توطئه بردارند). نکته «تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معناى درك چيزى از روى دقّت و سرعت است. يعنى در برخورد با كفّار، كاملاً هوشيار باشيد تا غافلگير نشويد. «تشريد»، به معناى ايجاد ناامنى و اضطراب و متفرّق ساختن است. يعنى چنان به دشمن حمله كنيد و برنامه ريزى جنگى داشته باشيد كه حاميان پشت پرده و نيروهاى پشت جبهه ى آنان، به وحشت افتاده و به فكر حمله و پشتيبانى نباشند. پیام - برخورد شما در برابر دشمنان، بايد غافلگير كننده، سريع، دقيق وكوبنده باشد و اين از اصول نظامى است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم» - آگاهى و ديد رهبر مسلمين بايد به قدرى باشد كه وسعت و دنباله ى توطئه و توطئه گران را بشناسد وبر عليه آنان تصميم درست وقاطع بگيرد. «فشرّد بهم» - به دفاع هاى روز مرّه و خط اوّل بسنده نكنيم و از عقبه هاى دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشويم. «مَن خلفهم» چنانكه در رانندگى نبايد تنها به جلو خيره شد، بلكه بايد به فراتر و دورتر نيز چشم دوخت. - كيفر پيمان شكنانى كه امنيّت و ثبات جامعه را به هم مى زنند، آن است كه آنان را وحشت زده و مضطرب سازيم. «فشرّد بهم» - با آنكه اسلام، دين رأفت ورحمت است، ولى خيانت وپيمان شكنى و بهم زدن نظام و امنيّت را تحمّل نمى كند. «فشرّد بهم» - جامعه ى اسلامى بايد هيبت و شوكت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم» - از كفّار، زهر چشم بگيريم تا از فكر حمله ى مجدّد به ما صرف نظر كنند. «فشرّد بهم» - اسلام در كنار تبليغ و موعظه، دينِ اعمال قدرت و برخورد با پيمان شكنان و اخلال گران نيز هست. «فشرّد بهم» و بايد با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود كه مايه ى عبرت رده هاى بعدى شود. «من خلفهم لعلّهم يذّكّرون» نکته و پیام آیه۵۷ انفال،تفسیرنورآقای قرائتی درود بر آیت الله مکارم ،خدا رهبر و علماو مردم شریف راحفظ بفرماید .
  • علیرضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    37 1
    اگر شر این غرب زده ها از سرمون کم بشه امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه،
  • مهدی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    هسته ای نابود شد نوبت بقیه چیزاس؟ پول نابودی هسته ای که از جیب ملت براحتی رفت رو اگه از حلقوم شماافسادطلبها بیرون میکشیدن الان زر زرتون بلند نمیشد..
  • Nmm IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    مرگ بر بایدن برادر سگ زرد! ترامپ
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    سلام مرگ بر بایدن
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    حضرات اصلاح طلب عاشق الاوباما و عاشق البایدن بدانند که آمریکایی ها نژاد پرستند و زانوی خود رابر گردن هر ضعیفی میگذارن ،مگر حمایت بایدن از ترور سردار ما را فراموش کرده اید؟؟؟
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 1
    خدا رو شاکریم که مراجع ورود کردن
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 0
    تعامل وهمکاری با کشورهای اروپایی باشد اما نه به هرقیمتی نه به قیمت ذلت مردم ونه اینکه مطلقا چشم‌امیدمان به غرب وشرق باشه باید مردم کشورمان به خودباوری برسن و تا جایی که قدرت وتوان دارن خود کفا شوند تا دشمن مایوس شود
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    درانتخابات ریاست جمهوری سال اینده نشان خواهیم دادان شاا...نه اصلاح طلب نه اصولگرا اینهاحزب فقط حزب علی رهبرفقط سیدعلی ً...
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    اقتصاد ایران تحت نفوذ وهابی ها بهایی ها و یهودیان مخفی است
  • آشنای غریب IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 1
    بنده خدا گوشه ای ازواقعیت راگفته درحالی که معیشت مردم اسفناک ترازاین حرفهاست مردم حتی نان خالی رابه نسیه میخرند عمق فاجعه رادریابید
  • علی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    بنام خدا شما فقط به عملکرد دولت در زمینهموتد غذایی نگاه کنید ما با تینهمه سرزمین و وسعت ننیتوانیم خوراک دام و مرغ را تامین کنیم دولت چکار کرده
  • مهدی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    ترامپ وبایدن یهودی هستن کافرن.امامنافقین به ظاهرمسلمان. باید مراقب نفوذی ها باشیم .
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    آقا اینقدر نگین سگ زرد برادر شغاله . سگ و شغالا از اینکه اونارو با چنین حیوونای کثیفی (ترامپ و بایدن) مقایسه کنین ناراحت میشن.
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 1
    من با مذاکره مخالفم ولی حرفای ربیعی که درست بود. کجاش غلط بود؟ ترکان هم که خودش گفت سیاستشون یکیه در ظاهر فرق دارن
  • جلیل IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    امیر کبیر برای سر بلندی وعزت ایران ومردمش تلاش کرد که نتیجه انرا مردم به وضوح ببینند نه اینکه تورم بسیار وحشت ناک بی تدبیری مدیران سیاسی و اجرای کشور کع بلدند حرف بزنند و عمل صفر
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    حضرت علی ( علیه السلام) می فرمایند مومن زرنگ وباهوش است علت این تحریمها این است که اقایان رفتند سرمیز برجام گاف دادند یعنی غربیها بازرنگی اززیرزبان دولتیهای امروز حرف کشیدند وتمام نیازهای کشوررا لو دادند وانها یعنی غربیها همان چیزها را تحریم کردند وتمام کانالهای ورودی کشوررامسدود کردندحضرت علی می فرمایند رازتا زمانی راز( سر) است که برزبان جاری نشود. دشمن همیشه دشمن است مخصوصا وقتی دین وایمان نداشته باشد
  • یونس جوکار IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    من با عملکرد دولت مخالفم ،نه فقط دولت بلکه همه جناحهایی که چوب لای چرخ دولت میذارن تا اوضاع بدتر بشه که دولت رو ناکارآمدتر نشون بدن اما نمیدونن که دودش تو چشم مردم بدبخت میره مردمی که اوضاعشون از اینی که ربیعی میگه به مراتب بدتر هست ،این سیاه نمایی نیست،سیر از گرسنه خبر نداره و کسانی که اینو سیاه نمایی میدونن از جایی ارتزاق میشن ؛که خودشون رو به کوچه ی علی چپ بزنن.میدونم نظر مخالف رو چاپ نمیکنید ولی واقعیت جامعه خیلی بحرانی تر از گفته های ایشون هست.البته نه برای همه!!!!!!!!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 1
    دوستان این انتخابات افراد قابل اطمینانی مثل دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم سپاه یا رئیسی بهترین اشخاص اند گول شعار های اشهال طلبان غربگدا و اصول گرایانی که فقط شعار میدن رو نخورین
  • ناصرمسعودنیا IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    درست است سربازی دراسلام شرف دارد تا نوکری به امریکا
  • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    زنده باد مرجعیت دینی
  • بافقی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    یعنی این اصلاح طلبان اینقدروطن فروش بیگانه پرست هستند ؟
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    مشرق عجیب نیس که من وتو این 3 جمله ی آخر تحلیلت رو می فهمیم اما این سیاست خونده های دولت نه؟؟
  • علی GB ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    این دولت که جز خیانت در حق این،مردم اری نکرد خودش میره گند میزنه خودشم میاد سیاه بازی در میاره ومظلوم نمایی میکنه اقا رابطه داشتن با دنیا خوبه هیچکس مخالف نیست ولی اقایون اصالاحات چی همه چیز که بخور بخور ولیفتو لیس دور بریهاتون نیست خدارو هم زیر نظر داشته باشید بابا جار زدن که ما همه چیزو نابود کردیم خوردیم رفت وهیچی دیگه نمونده ومردم گشنه ان به دشمن معلومه که اونطور میزا ره تو صفره تون یه فرد که مال مذاکره با اون گانگسترای سیاسی نیست دیدید که همون روز اول همه چیزو دودستی داد وهیچی نصیب این مردم نشد هشت ساله این طرفداراتون منتظر گلابی برجامن هنوزم نرسیده خجالت بکشید کم دیگه با این مردم بازی کنید
  • ا IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    مرگ برانگلیس/ مگر ۸ سال مذاکره نکردند معیشت مردم چه شد عزت ایران چه شد ؟ واقعا این چه قدرتی است که می تواند در مقابل قانون بایستد؟اگر فقط فرارمالیاتی خصولتی ها وژن خوب ها جلوگیری بشه اقتصادی بهبود پیدا می کنه/
  • حسین IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    نظر اینجانب اگر مدیریت درست باشد اگر نیرویی مثل کمیته انقلاب اسلامی سر کار میآمد و بر قیمتها نظارت جدی میکرد احتیاج به آمریکا غیره نبود مدیریت مرده
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    مسئول عمده مشکلات کشور عمدتا مسوولان بی کفایت هر دولت هستند و این را همه میدانند
  • DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    . انشاالله یک آینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    میگم کجا و در چه سامانه ای میشه به دولت پیشنهاد داد. میخواستم در خواست کنم از دولت بجای اقای سخنگو یه طوطی بزارند. اینها رو که همه مردم میدانند و بخاطر همین به شما رای دادند که این مشکلات رو رفع کنید و الا هر دفع بیاید و صحبت های قبلی را تکرار کنید که نمیشه‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس