مقام آمریکایی: اسرائیل در ترور فخری‌زاده دست داشته است

روزنامه «واشنگتن‌پست» آمریکا در گزارشی پیرامون ‌ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای نوشت: برنامه هسته‌ای ایران با قتل‌های هدفمند پایان نمی‌یابد امّا احتمال توافق را می‌تواند بیشتر کند!

به گزارش مشرق، پایگاه خبری  وابسته به روزنامه «واشنگتن‌پست» آمریکا در گزارشی با عنوان «برنامه هسته‌ای ایران با قتل‌های هدفمند پایان نمی‌یابد-  امّا احتمال توافق را می‌تواند بیشتر کند(!)» به قلم ماکس بوت، ستون‌نویس حوزه امنیت ملی و تحلیلگر سیاست خارجی نوشت: قریب به یک سال از ‌ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران در بغداد می‌گذرد. پیامد حاصل از آن ‌ترور باید ما را در ارزیابی تأثیرات قتل روز جمعه «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران در شرق تهران هوشیار کند. تندروهایی نظیر جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی ‌ترامپ ابراز امیدواری کردند که مرگ (شهادت) سلیمانی، ایران را مجبور به عقب‌نشینی از پیشروی‌های منطقه‌ای خود می‌کند و حتی می‌تواند منجر به تغییر حکومت در تهران شود. از سوی دیگر، بسیاری از منتقدان دولت ‌ترامپ این هراس را مطرح کردند که مرگ (شهادت) سلیمانی، می‌تواند کل منطقه را وارد جنگ کند.

در ادامه آمده است: هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. واکنش ایران محدود به شلیک 12 موشک علیه 2 پایگاه ارتش آمریکا در عراق شد (این حملات صدمات مغزی زیادی در بین نیروهای آمریکایی ایجاد کرد). ایران از این حمله راضی شد و دو طرف از درگیری گسترده‌تر دور شدند. نشانه‌ای وجود ندارد که مرگ (شهادت) سلیمانی طرح‌های منطقه‌ای ایران را به عقب رانده باشد. سرتیپ «قاآنی» به‌سادگی جانشین [سرلشکر] سلیمانی شد و نیروی قدس به رویه معمول خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن ادامه داد.

واشنگتن‌پست در ادامه مدعی شد که به‌تازگی سردار «قاآنی» به بغداد رفته است. واشنگتن‌پست محتوای این سفر ادعایی را ممانعت از اقدامات نیروهای نیابتی/ متحد ایران اعلام کرده درحالی‌که ‌ترامپ مترصد کاهش نیروهای آمریکایی مستقر در عراق است. واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: خلاصه کلام اینکه (شهادت) مرگ سلیمانی خبرساز شد ولی تغییرات کمی‌را در پی داشت. همین رویه درباره ‌ترور «فخری‌زاده» نیز صادق است. (طبق معمول اسرائیل مسئولیت ‌ترور را نه قبول کرده و نه رد کرده است)

نتانیاهو دستور ‌ترور را صادر کرده است

در ادامه این گزارش آمده است: شواهدی وجود دارد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل دستور ‌ترور را صادر کرده است تا تلاش برای بازسازی توافق دوران اوباما توسط بایدن را تخریب کند.

‌ترور برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک!

واشنگتن‌پست نوشت: شاید این گمان درست باشد، ولی دور قبلی ‌ترور دانشمندان هسته‌ای ایران- چهار مرگ و یک زخمی- ‌حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰-  ۲۰۱۲ در جهت نیل به راه‌حلی دیپلماتیک کمک کرد! آن ‌ترورها، همراه با رژیم قدرتمند تحریم بین‌المللی (مسبب آن فتنه ۸۸ شد) و حمله سایبری اسرائیل- آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران که شهره به ویروس «استاکس نت» است، فشارها بر ایران را اضافه کرد و موفقیت دیپلماتیکی غیرمنتظره‌ای را برای دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ به ارمغان آورد.

تأثیر ‌ترور دانشمندان در برنامه هسته‌ای ایران


در ادامه به نقل از «مایکل‌هایدن» (رئیس سازمان C.I.A از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۹) در مصاحبه با برگمن روزنامه‌نگار اسرائیلی آمده است: «مرگ این افراد تأثیر به‌سزایی در برنامه هسته‌ای آنان داشت». برگمن در ادامه نوشت که ‌هایدن معتقد بود که این ‌ترورها از سه جهت به ایران ضربه وارد کرد: «از دست دادن دانش فنی که در ضمیر این افراد بود، ایجاد تأخیر اساسی در برنامه هسته‌ای و رها کردن برنامه هسته‌ای توسط دانشمندان خبره از هراس سرنوشتی مشابه [افراد ‌ترورشده] است.» واشنگتن‌پست در ادامه نوشت که این یک بازگشت معنادار خواهد بود در صورتی که ‌ترور شهید «فخری‌زاده» منجر به افزایش فشار بر ایران در جهت انعقاد یک توافقنامه با دولت بایدن توسط همان مقامات توافق پیشین باشد.

 این روزنامه آمریکایی نوشت: یک موفقیت دیپلماتیک برای توقّف برنامه هسته‌ای ایرانیان ضروری است. این گزارش می‌افزاید: اگر تاریخ به ما چیزی آموخته باشد این است که ایران می‌تواند در هر حالتی روند توسعه تسلیحات (!) هسته‌ای خود را حفظ کند فارغ از اینکه چند دانشمند آن توسط قاتلان کشته شود و چند سانتریفیوژ آن براثر حمله سایبری از بین برود. از زمان خروج احمقانه ‌ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی تهران به تعهدات، سطح ذخایر غنی‌سازی ایران ۸ برابر افزایش یافته است. حتی حمله هوایی هم برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌تواند نابود کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجو، واشنگتن‌پست در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه ‌ترور شهید «فخری‌زاده» [همچون دور اوّل ‌ترورها بین سال‌های ۲۰۱۰ - ۲۰۱۲] منجر به یک دستاورد دیپلماتیک (!) شود، نوشت: تنها راه توقف برنامه هسته‌ای ایران یک توافق هسته‌ای جدید است.

 اشاره ضمنی رژیم صهیونیستی به ‌ترور بیشتر دانشمندان هسته‌ای ایران

«الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، دیروز جمعه در اظهاراتی به‌طور ضمنی تهدید کرد که ‌ترورهای بیشتری علیه دانشمندان هسته‌ای ایران رخ خواهد داد.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در این خصوص گفته است: «فخری‌زاده را شناسایی کردیم و او را تعقیب می‌کردیم. می‌دانستیم که آنچه که انجام می‌دهد اقدامی در قالب یک طرح است که خاورمیانه و تمام جهان را به خطر می‌اندازد.» طبق این گزارش، او همچنین در بخشی از اظهاراتش مدعی شده است: «فکر می‌کنم که دانشمندان هسته‌ای ایران خواب آرامی‌ندارند. آنها می‌دانند که آنچه این هفته رخ داد، می‌تواند برای هر یک از آنها نیز رخ دهد.»

الی کوهن همچنین ادعا کرد: «برای ما روشن است که ایران با تمام قدرت تلاش خواهد کرد قدرت هسته‌ای به دست آورد و اسرائیل ابداً این اجازه را نخواهد داد.» این اظهارات در حالی است که پیشتر، روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از سه منبع اطلاعاتی گزارش داده بود که رژیم صهیونیستی در پشت عملیات ‌ترور شهید فخری‌زاده قرار دارد. شبکه «سی‌ان‌ان»‌ به نقل از یک مقام آمریکایی به‌تازگی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت عملیات ‌ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران قرار دارد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 1
    متاسفانه باید قبول کنیم ضربه مغزیی که غربی‌ها به بعضی از مسيولین ما وارد کردند خیلی کاری بوده، به طوری که هنوز دوست رو از دشمن تشخیص نمی‌دهند ...
  • رصا AU ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    #انتقام_سخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس