رضا گنجی

دریافت پیام های محکومیت ترور دانشمند هسته ای از سوی کشورهایی که منبع اطلاعاتی اسرائیل در منطقه هستند، چه واکنش تهران را بدنبال خواهد داشت؟

به گزارش مشرق؛ ترور دانشمند هسته ای ایران، محسن فخری زاده واکنش های بسیار و مختلفی را در سطح بین الملل  به دنبال داشته است.سکوت ترامپ مغلوب انتخابات و بایدن پیروز در آمریکا همچنان ادامه دارد. رئیس سابق سیا این اقدام را "خلاف مقررات بین المللی " دانست . برنی سندرز، ترور فخری زاده را کاری ''نابخردانه، غیرقانونی و تحریک آمیز'' خواند. اینطور به نظر می رسد که کفه محکومیت ترور فخری زاده در آمریکا اینبار بیشتر از دفعات قبل بوده و یا حداقل سیاست سکوت در اولویت قرار گرفته است.

 کشورهای اروپایی و سازمان های بین المللی همچنان در حال محکوم کردن این ترور با زبان و شیوه خاص خود هستند. دو پهلو و غیر شفاف . چون همیشه، متن پیام های غالب دول غربی به گونه ای است که نه دل اسرائیلی ها بشکند و نه تهران را خشمگین تر کند.

سیاست انکار همیشگی اسرائیل در قبول مسئولیت اغلب ترورهای صورت گرفته در ایران طی چهار دهه بعد از انقلاب ، خاصه در ترور محسن فخری زاده پا برجاست. آنها بازی خودشان را دارند. چیزی بین احساس افتخار از کاری که کرده اند و وحشت از کیفیت انتقامی که نمی دانند کی، کجا و چگونه توسط تهران از آنها گرفته خواهد شد.

در گفت وگو با روزنامه نیویورک تایمز درباره ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایران در حوزه دفاعی و هسته ای، یک مقام رژیم اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، اذعان کرد که رژیم صهیونیستی پشت این اقدام جنایتکارانه قرار داشته است. این مقام که سال ها پیگیر پرونده شهید فخری زاده برای اسرائیل بوده است، گفت: جهان باید برای ترور محسن فخری زاده ممنون اسرائیل باشد...

لیست طلب اسرائیلی های از جهان غرب بخاطر ایجاد توازن امنیتی با اقداماتی چون ترور در حال فزونی است. تل آویو سالهاست نقش " دست بزن " غرب در منطقه را دارد. گذشت زمان معلوم خواهد کرد که این " دست بزن" برای غرب در دراز مدت هزینه ساز خواهد بود یا دردسر ساز.

آنچه که در میان این پیام ها برای مقامات سیاسی ایران قابل توجه است، پیام دولت های عربی هم پیمان اسرائیل در محکومیت ترور فخری زاده است.

عربستان که این روزها برای برقراری رسمی ارتباط دیپلماتیک و آشکار کردن ارتباطات دیرینه اش با تل آویو توسط آمریکا تحت فشار است، " از دست رفتن یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای تمام امت اسلامی می داند" . این مطلب توسط عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل گفته شده است. البته او در ادامه خواهان " عدم تشدید تنش و واکنش های احساسی " شد. آیا این خواهش برای آرام کردن تهران، دستور تل آویو به متحدین منطقه است یا نجات ریاض از برنامه انتقام سخت تهران؟

ایران و عربستان بعنوان دو قدرت منطقه ای سالهاست که در موضوعات مختلف دارای اختلاف و تنش هستند. تهران عربستان را متهم به قدرت بخشی نفوذ آمریکا در منطقه می کند و ریاض را حامی گروههای تروریستی تندرو و  ضد ایرانی می داند و این روزها نیز از عربستان بعنوان حامی بخشی از بازی خطرناک صهیونیست ها در منطقه یاد می کند.

در مقابل، ریاض نیز تهران را متهم به تضعیف موقعیت عربستان در منطقه می کند و معتقد است که ایران با کمک به " جبهه مقاومت" و به حوثی های یمن مترصد ضربه زدن به عربستان است . سالهاست که موفقیت ها و نفوذ روز افزون ایران در منطقه، موجب سردرگمی و عصبانیت ریاض و تل آویو شده است. تحریک آمریکا برای اقدامی نظامی علیه ایران، خواست همیشگی این کشور ها بوده است. آیا ترور اخیر ، نقشه ی این کشورها برای این بازی و بالا بردن هزینه ی معامله احتمالی دولت جدید آمریکا با ایران است؟

بی شک پیام محکومیت ترور دانشمند هسته ای ایران توسط عربستان، از سوی ایرانیان و دولتمردان و سیاست مداران ایرانی، فراتر از یک طنز ، جدی گرفته نخواهد شد. ایرانیان معتقدند که عربستان فرای تصورها در دامن اسرائیل و غرب گرفتار آمده و در حیاط خلوت سعودی ها، دیگر خود سعودی ها تصمیم گیرنده نیستند و آل سعود نقشی فراتر از عروسک خیمه شب بازی ندارد.

داستان زمانی برای تهران عجیب می شود که دولت هایی چون امارات و بحرین نیز با شتاب این ترور را محکوم می کنند. این کشورها بخاطر  برقراری رابطه رسمی با اسرائیل سخت مورد خشم ایران هستند.

رهبر عالی ایران، آیت الله سید علی خامنه‌ای،  این عمل ( برقراری رابطه با اسرائیل) را " خیانت علیه تمام جهان اسلام و فلسطینی ها " می داند.  تهران معتقد است که این کشورها تبدیل به پایگاهی برای اقدامات خرابکارانه ی اسرائیل در منطقه و ایران شده اند . هر چند ایران واضح و صریح به امارات و کشورهایی که با اسرائیل اخیرا ارتباط برقرار کرده اند پیغام داده است که هر نوع همکاری این کشورها با تل آویو در تهدید امنیت ایران، واکنش سخت تهران را بدنبال خواهد داشت.

دلیل محکومیت سریع ترور دانشمند ایرانی توسط کشورهای عربی خاصه عربستان و امارات و بحرین چیست؟ آیا این پیام بخاطر ترس از متهم شدن به همدستی با اسرائیلی ها در حمایت مالی از این پروژه ترور بوده است؟ نقش این کشورها در ترورهای قبلی دانشمندان هسته ای ایران و ترور فخری زاده چه مقدار و با چه کیفیتی بوده است؟  آیا این کشورها از اینکه بعدها خود قربانی جوخه های ترور اسرائیلی ها نباشند، بنای بر محکوم کردن این دست از اقدامات را دارند؟ آیا سر نخ ها و رد تروریست ها را باید در کشورهای حوزه خلیج فارس جستجو کرد یا در اسرائیل و واشنگتن و ... ؟

به چشم تهران، هیچ یک از این پیام ها دارای اصالت نیست. اینکه ایرانیان، چه وقت و به چه شکل، و به چه کشور و یا کشورهایی، پاسخ این ترور را خواهند داد، همچنان رازآلود است. مردم ایران هنوز غم از دست دادن سردار سلیمانی را در دل دارند و همچنان منتظر انتقامی بر وزن از دست دادن بزرگ ترین و عالی ترین مقام معنوی و نظامی کشورشان هستند. حالا توقع شان از دولت برای تبیه و تادیب عاملان ترور چند برابر شده است.

گویا دلهره کشورهای عربی مرتبط با اسرائیل و عبری ها از ترس تنبیه شدن توسط تهران باید همیشگی باشد.

رضا گنجی - کارشناس سیاسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    39 6
    درود مشرق ، تحلیل بسیار زیبا و منطقی بود و حرف و سخن ملت داغدیده ایران هنوز داغ سردار دلها را در دل داریم و در انتظار انتقام که ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته ایرانی و جنایت جدید صهیونیست های شرور شکل گرفت ! متاسفانه کشورک های تازه تاسیس و کوچک عربی منطقه، شیوخ مرتجع عرب منطقه در تمام این دشمنی ها و ترورهای ناجوانمردانه تا تحریم های ظالمانه غرب و یهود بین المللی بر علیه ایرانیان در سنگر دشمنان ایران حضوری فعال داشته و همچنان دارند ! باید کفتارها و شغال های منطقه صهیونیست ها تا شیوخ خودفروخته عرب تاوان این دشمنی ها و ستیز با ایرانیان را با گوشت و خون خود لمس کنند احساس کنند تا متوجه شوند که وارد بازی خطرناکی علیه ایران و ایرانیان شدند که در حد و قامت آنها نیست به عبارتی باید گفت بازی موش با دم شیر هزینه ای سنگین خواهد داشت .. ما ایرانیان منتظر پاسخی قاطع و انتقامی سخت از صهیونیست ها و سران خودفروخته عرب ، شیوخ مرتجع و نادان هستیم ... بیاری یزدان پاک .. پاینده ایران و ملت بزرگ و ٱزاده ایرانم
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      7 20
      ما با هیچ کشوری سر جنگ نداریم .. از قول یه عده محدود نگین ملت ایران... ملت ما با همه دوسته حتی اسراییل و امریکا
    • iran IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      6 5
      چند دهه است ایرانیان توسط همین آمریکا و صهیونیست های حاکم بر غرب تحت همه نوع فشار قرار گرفتند از جنگ تحمیلی 8 ساله که صدام سگ هار بعثی رو تشویق و حمایت به جنگ و قتل عام ایرانیان ایرانیان کردند تا تحریم های ناجوانمردانه ظالمانه علیه ایرانیان طی این چهل سال! ترور بزرگان و اندیشمندان و دانشمندان و اساتید برجسته ایران و هزاران مورد دشمنی با ایران و ایرانیان در طول این چند دهه اخیر .... حالا برخی افراد سخن از دوستی و عشق ایرانیان با دشمنان جنایتکار می‌زنند ! ما چگونه می‌توانیم با رژیم جاه طلب و غاصب اسرائیل دوستی کنیم وقتی آرمان و هدف اسرائیل تجزیه و نابودی ایران و کل منطقه است و رویای حکومت نیل تا فرات یهود در سر دارند و در این راه از هیچ جنایتی تا کنون دریغ نکردند !
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      5 0
      تویی که سر جنگ نداری اصلا امریکا و انگلیس تو را ادم حساب میکنه ؟ شاه و تیمسار تو 40 سال قبل تو این کشور چند هزار ساله جلو گروهبان یانکیهای 300 ساله سرخپوست کش خبردار وامیستاد و حق توحش میداد ( چیزی شبیه اشرف غنی که نصف شب کشیدنش تو پایگاه دوساعت پشت ترامپ خبردار ایستاد یا اون یارو صربستانیه یا 90 درصد کشور ها حتی ژاپن و کره ) تو نهایتا یک گاو شیرده یا کاسه توالت خواهی بود و بنده در ایران اگر یک نفر بیشتر نباشم زیر بار این ذلت نمیرم
  • علی IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    22 3
    عربستان فدرت منطقه ای یاگاوشیرده؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      6 6
      عربستان گاو شیرده آمریکا و یهود که شیر ش رو آنها میدوشن و متاسفانه جفتک پراکنی این گاو نصیب منطقه و خصوصا" ایران شده ! و هیچ خیر و برکتی برای منطقه نداشتند که هیچ مایه جنگ و مشکلات زیادی برای مردم منطقه مانند سوریه و یمن و لیبی .... هستند !
  • شیر خاورمیانه iran IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    13 3
    شیخ نشین های عربی کشورهای کوچک عربی منطقه که توسط خاندان یک قبیله اداره می‌شوند طی سالها همواره از سکوت و بزرگواری ایران و ایرانیان سواستفاده کرده و گستاخ شده اند در دشمنی با ایرانیان از صهیونیست ها و غربی ها نیز سبقت گرفتند قطعا" وقت و زمان پاسخ مناسب ایرانیان به این خودفروختگان عرب رسیده سکوت جایز نیست .. شیوخ عرب شریک تمام جنایات غرب و یهود بین المللی علیه ایرانیان هستند صدور این نوع محکومیت ها و بیانیه ها از روی ترس وحشت و اینکه مورد خشم و انتقام ایرانیان قرار بگیرند صورت گرفته .. باید شیوخ عرب هزینه این گستاخی ها و دشمنی ها با ایرانیان را بپردازند گاوهای شیردهی که به غرب و یهود شیر می‌دهند و برای ایرانیان جفتک پراکنی می‌کنند !
  • بختیاری IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    23 6
    لعنت بر ترامپ وحشی تروریست کثیف و اسرائیل نجس بزدل وهمه احمق های بظاهر روشنفکر که در حماقت یکه تاز هستند برای همیشه وهیچگاه در تاریخ چنین احمق های خائنی تکرار نخواهند شد هیچگاااااااااااااااااااااااه مرگ بر همه این پست فطرت های ترسوی خوک صفت-------انشاالله پاسخی کوبنده ومرگبار دریافت خواهند کرد .
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    17 3
    مرگ برامریکا و اسراعیل خدایا با کرنادوکشوررا نابودکنددرودبرشیهید دکتر محسن
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    18 1
    کشورهای دیگر به کنار، کشور خودمان در قبال این ترورها چه کرد؟
  • فرهنگی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    12 2
    بزنید تا بترسند،نزنید دوباره بدترش را خواهیم خورد
  • avdt IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    3 4
    سالهاست که این شیخ نشینها دارند با نا امن جلوه دادن ایران سرمایه های خارجی و سرمایه خودفروشان داخلی را جذب میکنند!،میدانند که در دمای 60 درجه سانتیگراد هیچ عاقلی نمیاد برای خوش گذرانی!،گارگر مفت از هند،پاکستان،بنگلادش و ...وارد میکنند!،خودشان پول پارو میکنند و در بهترین جای اروپا و آمریکا به زندگی نکبت بارشان ادامه میدهند،حاشیه خلیج فارس هم یک منبع درآمد مثل یک شرکت هست!،میدونند با پایان یافت نفت دیگر جای زندگی نیست!،عمدا" هم اجازه نمیدهند بین ایران و آمریکا توافقی صورت گیرد!.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    7 5
    از اروپایی که هنوز داره تاوان یک جنایت ساختگی و اوهامی رو میده و هنوز نصف اقساطشو پرداختن نکرده چه انتظاری دارید .
  • ایران زمین IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    10 3
    در پاسخ به اونی که گفته بود ما با کسی سر جنگ نداریم حتی اسراییل و آمریکا بگم بله نداریم اما اونا دارن در ضمن اون یه عده محدود هم باشن مردم ایران هستن و حق حرف زدن دارن تازه همچین هم محدود نیستن
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      1 0
      درود بر شما ...
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 1
    همینجوری گذرا چند نکته به ذهنم رسید در مورد چند جمله گفته شده بگم. حال ندارم زیاد وقت بذارم برای فکر کردن به حرفهاش.فقط یکی به مردم توضیح بده مگه این عملیات چقدر هزینه داره که عربستان و امارات بخوان هزینه شو بدن. جنگ هزینه زیادی داره ولی عملیات تروریستی مگه چقدر هزینه میخواد؟؟؟؟ در ضمن مگه قراره جواب ترور رو دولت بده. مگه وظیفه نیروهای نظامی نیست؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    عالی بود . استفاده کردیم . همینطوره که مرقوم شد
  • منوچهر روحانی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    بله ما با همه عالم دوستیم ولی با تمام دشمنانمان هم دشمن هستیم حتی اگر به اندازه یه دنیا باشن . مهم اینجاست ما همیشه دعوت کننده صلح بودیم و اینرا تاریخ ما گواه است اما صلح ذلت نه . ما امروز باید به دنیا بفهمانیم معنی قدرت بازدارنده چیست و اول باید از شیوخ خلیج فارس شروع کنیم تا به اسراءیل برسیم انشالله
  • حضرت ادولف هيتلر (ع) FR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    ايشان فرمودند تفنگت را با ١٠ گلوله پر كن ! ٩ گلوله براى خائنين و نفوذى هاى داخلى ! تنها يك گلوله براى دشمن خارجى كافيست !
    • iran IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      1 0
      روحش شاد مرد بزرگ تاریخ آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی ... هیتلر به خوبی از نقش مخرب و، ویرانگر این قوم پلید و نفرین شده خداوند آگاه شده بود .. افسوس که شیاطین زمان متحدین و یاران یهود بین المللی مانع از پیروزی هیتلر شدند ..
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    منتظر انتقام سخت هستیم
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 1
    نظرات را که خواندم طبق معمول همیشه رجز خواندن بر علیه کشورهای حوزه خلیج فارس و ترسیدن اسراییل و...خودبزرگ بینی خودمان هست.به جای اینکه مانند دو نفر خالی بند که نشسته اند روبروی هم و مرتب دروغهای بزرگتری میگویند.مردم عادی و مسولان همدیگر را با دروغهایشان شارز روحی میکنند و در اندک زمانی بادشان میخوابد.انگار نه انگار اتفاقی افتاده است.و اگر کسی هم بر حسب اتفاق از خواب غفلت بیدار شود با گفتن صبر استراتزیک و...دوباره خوابش میکنند. دوستان دو صد گفته چو نیم کردار نیست.باور کنید توی دنیا که هیچ حتی بین دوستانمان هم تحقیر شده ایم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس