اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا

خبرنگاران ارشد حوزه روابط خارجی آمریکا با دولت، صنایع تسلیحاتی، و شرکت‌های نفتی این کشور در ارتباط هستند، یعنی همان نیروهایی که انتظار می‌رود خبرنگاران آنها را پاسخگو سازند.

سرویس جنگ نرم مشرق - دن کوهن تحلیلگر، خبرنگار و فیلمساز آمریکایی در یادداشتی که در پایگاه آمریکایی منطقه خاکستری منتشر شد به نقش برخی خبرنگاران وابسته به نهادها و سازمان‌های آمریکایی در اقناع و جهت دهی افکار عمومی پرداخت و نوشت:  کشوری را تصور کنید که در آنجا هیچگونه تفکیکی میان دولت، نیروهای مسلح، و رسانه‌ها وجود ندارد. بسیاری از مردم فکرشان به سمت چین، روسیه، یا کره شمالی می‌رود، اما این در واقع توصیف کاملی از آمریکای امروز است. در واشنگتن، اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا بارزترین مثال در این زمینه است.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

اهمیت اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا

 اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا یک اندیشکده نظامی‌گرای مهم در پایتخت آمریکا به ویژه برای دولت‌های دموکرات به شمار می‌رود. این اندیشکده توسط وزارت امور خارجه و پنتاگون تأمین مالی می‌شود و در میان همه اندیشکده‌ها بیشترین پول را از شرکت‌های اسلحه‌سازی طی چند سال گذشته دریافت کرده است. این اندیشکده بیش از همه توسط شرکت‌های نفتی، بانک‌های بزرگ، و دولت‌های دست راستی تأمین مالی می‌شود ــ اینها اساساً مخرب‌ترین نیروهای موجود بر روی زمین هستند.

از نظر رئیس‌جمهور جو بایدن، اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا به مثابه مزرعه‌ای است که صاحب‌منصبان مهم در درون دولتش در آنجا پرورش می‌یابند. در حقیقت، حداقل ۱۶ دانش‌آموخته اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در حال حاضر در مناصب کلیدی در پنتاگون و وزارت امور خارجه حضور دارند.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

خبرنگاران روزنامه‌های آمریکایی چگونه دروغ می‌گویند؟  

تکان‌دهنده‌تر از همه اینکه چند خبرنگار حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی که در رسانه‌های معتبر آمریکا فعالیت می‌کنند، وابسته به اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا هستند ــ و بنابراین بطور غیرمستقیم به دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی وابسته‌اند و احتمالاً از آنها حقوق می‌گیرند ــ یعنی همان نیروهایی که خبرنگاران باید آنها را پاسخگو سازند.

دیوید سنگر خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» در واشنگتن به مدت بیش از بیست سال بی‌وقفه دست به فریبکاری زده تا عموم مردم را در خصوص حمایت از ترکتازی‌ها و جنگ‌های آمریکا متقاعد سازد.

از دروغ‌های دولت جورج بوش پسر درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق گرفته تا دروغ‌ها درباره تلاش ایران به منظور ساخت سلاح هسته‌ای و ادعاهای بدون مدرک از طرف سازمان‌های اطلاعاتی در خصوص حملات سایبری روسیه ــ این ادعاهای آتش‌افروزانه با هدف فشار به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا به منظور تشدید فشارها ضد روسیه و در عین حال پر کردن جیب ذینفعان سنگر در حوزه صنایع دفاعی به شکل سرسری پذیرفته شدند.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

«دیوید سنگر» در خدمت اندیشکده امنیت نوین آمریکا

توهم نومحافظه‌کارانه سنگر درباره جنگ سایبری حتی توسط کمپانی اچ‌بی‌او (HBO) به فیلم سینمایی تبدیل شد. در حال حاضر، دیوید سنگر سرگرم تئوری نشت کووید -۱۹ از آزمایشگاه است. او در خط مقدم همه کارزارهای تبلیغاتی است که نه تنها جنگ را توجیه می‌کنند، بلکه به ایجاد منافع عظیم برای بنیانگذاران اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا کمک می‌کنند.

سنگر صرفاً یکی از چندین گزارشگر «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست»، و «فارن پالیسی» است که عضو مقیم در اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا به شمار می‌روند. این امر احتمالاً با یک مؤلفه مالی قابل توجه نیز همراه است. من با ارسال ایمیلی برای اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در خصوص پرداخت پول به این خبرنگاران سؤال کردم، اما پاسخی دریافت نکردم.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

توجیه فشارهای ترامپ علیه ایران

اریک اشمیت همکار سنگر و خبرنگار ارشدی که مسائل مرتبط با امنیت ملی را برای نشریه «نیویورک تایمز» پوشش می‌دهد نیز عضو مقیم در اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکاست.

اشمیت در سال ۲۰۲۰ مشغول تبلیغ اخبار ساختگی درباره پرداخت پاداش از طرف روسیه در ازای کشتن سربازان آمریکایی بود، اخباری که پس از تحقق هدف سیاسی خود و وادارسازی ترامپ به اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال روسیه پس گرفته شدند.

البته، اشمیت مروج مؤثق ادعاهای اطلاعاتی در خصوص اقدامات هکری از طرف روسیه بود ــ و هیچگاه کمترین شک و تردیدی از خود بروز نمی‌داد. او از روی وظیفه‌شانسی فشارهای دولت ترامپ ضد ایران را به مثابه یک اقدام تدافعی به تصویر می‌کشید.

اندیشکده‌ای برای تبلیغ جنگ

روزنامه «واشنگتن پست» در مقطعی این نوع فساد رسانه‌ای فاحش را حداقل سؤال‌برانگیز دانست. در سال ۲۰۱۱، مجله «تایم» مجموعه فعالیت‌هایی را با همکاری اندیشکده مرکز امنیت آمریکای نوین به منظور تبلیغ جنگ آغاز کرد. «واشنگتن پست» با انتشار مقاله‌ای اصول اخلاقی ورای آن همکاری را زیر سؤال برد.

در سال ۲۰۱۳، جف بزوس میلیاردر آمریکایی روزنامه «واشنگتن پست» را خریداری کرد و دیوید فینکل خبرنگار این نشریه نویسنده مقیم در اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا شد. در آن مقطع، فینکل دو کتاب به نام‌های «سربازان خوب» و «از خدمات‌تان سپاسگزاریم» درباره جنگ آمریکا در عراق به رشته تحریر در آورد. این کتاب‌ها از همان نوع محتوا در راستای ماست‌مالی کردن جنگ هستند که بنیانگذاران اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا تمایل دارند عموم مردم مطالعه کنند.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

روزنامه‌نگارانی که سیاست‌های کثیف آمریکا را تطهیر و توجیه می‌کنند

مایکل گوردون یکی دیگر از این خبرنگاران است. او به مدت سه دهه در روزنامه «نیویورک تایمز» مشغول به کار بود. از جمله بزرگ‌ترین دستاوردهای او در کنار جودی میلر همانا ترویج فریبکاری‌های دولت بوش در خصوص وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود. گوردن در این باره به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس نوشت که «عراق بر میزان تلاش‌های خود به منظور دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای افزوده و به جستجوی جهانی به منظور تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی مبادرت ورزیده است.»

گوردون اکنون در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مشغول بکار است و ماه‌ها وقت خود را صرف تبلیغات در خصوص نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان کرده است ــ او یکبار دیگر ادعاهای مقامات اطلاعاتی را بی هیچ شک و تردیدی رواج می‌دهد.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

گرِگ جاف خبرنگار «واشنگتن پست» در حوزه امنیت ملی و یکی دیگر از نویسندگان مقیم در اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکاست. او در مقاله خود درباره خروج آمریکا از افغانستان از الیوت کوهن نقل‌قول کرده است ــ الیوت کوهن از مقامات سابق دولت بوش و در حال حاضر عضو اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکاست. وابستگی مشترک جاف و کوهن به اندیشکده مزبور در مقاله فوق‌الذکر افشا نشده است ــ که این امر به وضوح ناقض ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی در حوزه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

تلاش برخی روزنامه‌نگاران برای پنهان کردن وابستگی خود

تام شنکر در مقطعی که در روزنامه «نیویورک تایمز» درباره جنگ‌های آمریکا مطلب می‌نوشت، عضو برنامه نویسندگان مقیم اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا بود. شنکر در سال ۲۰۱۲ در قالب مطبی در وبلاگ خود یکی از مطالعات صورت گرفته توسط اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا را تبلیغ کرد، بدون آنکه وابستگی خود به این اندیشکده را فاش کند. یکبار دیگر تضاد فاحش میان اصول اخلاقی و منافع نمایان گردید.

همچنین باید به رجیو چاندراسکاران اشاره کرد که به مدت دو دهه نقش روابط عمومی را در خصوص جنگ‌های آمریکا در روزنامه «واشنگتن پست» ایفا می‌کرد و اکنون امور مربوط به روابط عمومی استارباکس را برعهده دارد.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

و البته توماس ریکس که در طول فعالیت حرفه‌ای خود در نشریات «وال‌استریت ژورنال»، «واشنگتن پست»، و «فارن پالیسی» مشغول به کار بوده است. ریکس از مروجان جنگ سرد است و علناً گفته که پوتین درست همانند اوسامه بن لادن در حال حمله به آمریکاست و اینکه آمریکایی‌های مدافع ترامپ فرقی با مدافعان بن لادن ندارند.

افشاگری تحلیلگر آمریکایی از نفوذ اندیشکده‌ها در واشنگتن/اتاق‌ فکری که توطئه‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید را تبلیغ می‌کند

سازمان‌های جاسوسی از قدرت بیشتری در رسانه‌ها برخوردار شده‌اند

این نویسنده آمریکایی در پایان نوشت: برخی از این اطلاعات تازگی ندارند. این موضوع بیش از یک دهه قبل در نشریه «نیشن» گزارش شد، اما مسئله صرفاً وخیم‌تر شده است، چرا که سیاست‌ورزی در آمریکا به سمت راست متمایل شده، سازمان‌های جاسوسی از قدرت بیشتری در رسانه‌ها برخوردار شده‌اند، و جنگ سرد جدید شتاب گرفته است. این مسائل بازتاب‌دهنده این واقعیت هستند که هیچ تفکیک واقعی میان تولیدکنندگان سلاح، اندیشکده‌ها، دولت آمریکا، و رسانه‌ها وجود ندارد. این یک معضل فاحش و بغرنج است که می‌تواند فقط و فقط به جنگ بینجامد. پس هنگامی که به مجموعه صنایع نظامی و وضعیت جنگ‌ ابدی می‌اندیشید، یادتان باشد که مهم‌ترین مؤلفه همه اینها رسانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 1
    استاد اگر این چیزا. و میدونین چرا شما ها اقلا ده درصد همین کارها رو نمیکنین؟؟! زودباشین در کنار تولید موشک و پهپاد جنگ فجازی رو هم پیش ببرین!!
    • DE ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      2 1
      حالا همین کار رو ایران میکرد مردم هزارتا حرف در میاوردن. اوضاع رسانه‌ای ایران افتضاحه. قلبا میگم وجود سایتی مثل مشرق مرحمی بر دردهای رسانه‌ای ایرانه
    • walking ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 0
      سازمان های بزرگ مثل صداسیما اتفاقا مثل یک‌کشتی بزرگ هدفی برای راحت و مشخص اندیشکده ها میشوند. تنها را استفاده از پیاده نظام یعنی مردم عاپی در سطح اینترنت است مه تفکر شیعه رو تبلیغ کنند که متاسفانه بخاطر طرح‌صیانت ایرانیان کم کم از اینترنت اخراج میشوند و این اندیشکده ها بی رقیب میمانند.
    • walking ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 0
      سازمان های بزرگ مثل صداسیما اتفاقا مثل یک‌کشتی بزرگ هدفی راحت و مشخص برای اندیشکده ها میشوند.مثل همین بستن وبسایت های ایران. تنها راه، استفاده از پیاده نظام یعنی مردم عادی در سطح اینترنت است که تفکر شیعه رو تبلیغ کنند که متاسفانه بخاطر طرح‌صیانت ایرانیان کم کم از اینترنت اخراج میشوند و این اندیشکده ها بی رقیب میمانند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    نتیجه کار اندیشکده هائی که با حمایت و پشتیبانی مالی حاکمان حقیقی بر آمریکا . یعنی کمپانی های معظم که با اندشه و نقشه و استراتژی آنان جهت ایجاد شرایط در داخل و خارج . برای تاثیر گذاری بر سیاستمداران کشور و بین الملل هدف و همچنین آحاد مردم خاصه قشری که بهترین تاثیر پذیری . با توجه به آداب و سنن و شرایط محلی و محیطی پیرامون با استفاده از رسانه های در اختیار .باز بتناوب . بازدیدکنندگان .مطالب در خور و فهم . سعی میشود لحاظ شود .مثلا اگر فردی با سطح سواد بالاتر را با مقداری اطلاعات راست و دروغ . در ل ول های مختلف . و همچنین مانند سابق . با استفاده از خبرگزاری های دارای اسم و رسم دار قدیمی که بمنظور سیاست ورزی صاحبان اصلی خود . هنوز .بر همان سیاق سابق بعنوان مرجع در سراسر دنیا عمل میکنند و اخبار فیک و دروغ راذمثلا بعنوان شایعه .بمیان آورده و به انحا مختلف پرورش میدهند و در نهایت مقصود خود برسند .حالا جنگی باشد که کشوری و یا منطقه ای در آتش آن بسوزد .آنچه اهمیت دارد . فروش سلاح و چپاول ثروات ملل و بعد . صلح ایجاد میکنند .بوسیله سازمان ملل که این هنگام نقشش پررنگ و صدایش شنیده میشود . حالا باز سازی .هجوم شرکت های متفاوت و با شراکت نسبی شرکا که تا چه مقدار همراهی کردند .و استیلا بر حاکمان و ادامه دادن . به اعمال خود . این روش کار اندیشکده ها که افراد مغز خود را ستاندن پول در اخایار اربابان ثروت قرار میدهند. اما از جمله آمریکا . بعد از انقلاب اسلامی ایران . صدمه خورده . که با تمام اتفاقات چهل سال گذشته ایران و اطراف ایران . . بطور خلاصه و مختصر :مثل تاسیس پایگاه های زیاد که هزینه بر هستند و جنگ های منطقه ای و حتی تولید تروریست ها بصورت عریان و علنی که خودشان بدان اذعان داشتند و نقشه هائی که در ارتباط با فروپاشی چندین کشور و تغییر جغرافیا .تا رسیدیم به برجام که ترامپ و اسرائیل بعنوان نماد استکبار با تصور از پا در آوردن ایران . این مرتبه کار به پایان میرسد . واز برجام بیرون شدند .طی سه سال گذشته در جای جای دنیا شنیده میشود که آمریکا .کشوریست که تعهد به توافقات و قطعنامه های بین الملل نداره و کشور مسئولی نیست .و اکنون در مورد افغانستان با خروج غیر مسئولانه و بصورت فرار .مردم افعانستان و دنیا باز شاهد .بی مسئولیتی آمریکا شدند و از او سلب اعتماد میکنند . افول و خسارت محض آمریکا .
  • US ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    2 0
    از نظر بایدن، اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا به مثابه مزرعه‌ای است که صاحب‌منصبان مهم در درون دولتش در آنجا پرورش می‌یابند. در حقیقت، حداقل ۱۶ دانش‌آموخته اندیشکده رزهای قالیباف مرکز امنیت نوین آمریکا در حال حاضر در مناصب کلیدی در پنتاگون و وزارت امور خارجه حضور دارند.
  • hosein ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    با طرح صیانت اینترنتی، ایرانیان از اینترنت اخراج میشوند و اندیشه این اندیشکده ها در سطح اینترنت بی رقیب میشود. تنها فارسی زبانهای اینترنت هم همان خارج نشین ها میشوند. واقعا چهارتا کلاهبردار اینترنتی و چهارتا پسرکه دنبال دوست دختر در اینترنت هستند ارزش این رو داره کل ایرانیان شیعه از اینترنت اخراج بشوند؟؟ یعنی هیچ راه دیگه ای نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس