مجلس یازدهم نمایه

یکی از حامیان رئیس‌جمهور روحانی به تازگی اظهار کرده است: "مجلس یازدهم" با مصوبه حمایت از کالاهای اساسی، کشور را به عقب برد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"مشارکت حداکثری" اسلحه ایران است

تقلای براندازان برای از کار انداختن یک سلاح ایرانی

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد گفته است:

"اسلحه ایران در برابر سیاست‌های ایالات متحده، مشارکت حداکثری در انتخابات سال ۱۴۰۰ است."

او همچنین اظهار می‌کند: انتخابات مجلس دراسفندماه سال ۹۸ با مشارکت بسیار پایین مردم مواجه شد که همین موضوع باعث شد که اصلاح طلبان نتوانند توفیقی حاصل کنند.البته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز به دلایلی دراسفندماه فعالیت انتخاباتی انجام نداد که همه این عوامل باعث شد تا جریانی که عدم مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی را یک مسیر برای توفیق خود می‌داند، پیروز انتخابات شود.[۱]

* قطعا مشارکت بالای مردم در انتخابات یک اسلحه برای نظام است.

و اکنون سؤال اینجاست که چرا اصلاح‌طلبان دست به "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" زدند و همانطور که میرلوحی اذعان کرده؛ فعالیت انتخاباتی انجام ندادند تا مشارکت مردم کم شود و یکی از اسلحه‌های نظام از کار بیافتد؟!

این سؤالیست که نه تنها اعضای ستاد اصلاحات باید به آن پاسخ بدهند بلکه خواص و مردم نیز باید با یک مطالبه‌گری گسترده؛ پاسخ آنرا طلب کنند زیرا مسکوت ماندن این قضیه تبعات بسیار گسترده‌ای خواهد داشت.

بیان این نکته هم ضروریست که اگرچه مشارکت بالای مردم در انتخابات یک امتیاز است اما قوام و حیات انتخابات به "رعایت مُرّ قانون" است نه به میزان مشارکت.

و به عبارت دیگر، سلاح حیاتی ایران در رویارویی با دشمنانش؛ حفظ ساختارهای قانونی و دموکراتیک کشور است که البته ایران اسلامی در این بخش اصلی کاملا موفق بوده است.

پس همانطور که نظام جمهوری اسلامی در اسفند ماه ۹۸؛ یک انتخابات قانونی برگزار کرد و تودهنی بزرگی به دشمنان کشور زد؛ در انتخابات آتی نیز به فضل الهی شاهد همین رخداد خواهیم بود.

و البته ایکاش که این ضربات ایران به دشمنانش با مشارکت بیشتر انتخاباتی نیز همراه باشد.

گفتنیست، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ستاد اصلاحات از آنجا که شرایط کشور را در سراشیبی "فتنه اقتصادی" می‌داند و به یکسره کردن کار نظام اسلامی می‌اندیشد؛ دیگر انگیزه‌ای برای بالا نگه داشتن ماسک مردمسالاری و ژست دموکراسی ندارد و قصد دارد "انتخابات ۱۴۰۰" را نیز تحریم کند و در آن فعالیت انتخاباتی نداشته باشد. کما اینکه نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها به رجال اصلاحات؛ مؤید همین تحلیل است.[۲]

سعید حجاریان نیز از این گفته است که در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد اغتشاش خواهیم بود.[۳]

یکی از دلایل توفیق چپ‌ها در کاهش دادن مشارکت انتخاباتی مردم؛ عدم رصد پروژه آنها توسط خواص کشور و فرار اصلاحات از سرزنش عمومی بوده است.

***

التماس چپ‌ها برای مذاکره با آمریکا به بهانه "مردم"!

روزنامه شرق، طی گزارشی در شماره پنجشنبه گذشته خود که با عنوان "ظرفیت‌های بایدن برای اصلاح‌طلبان"! منتشر شد، در اشاره به نتیجه انتخابات آمریکا نوشته است: ممکن است ورود بایدن به کاخ سفید باعث گشایش باب مذاکره و به‌تبع آن بهبود احتمالی داخلی شود، اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند با پیروزی بایدن می‌توانند با تکیه بر گفتمان مذاکره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برگ برنده مهمی در دست داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید: آنها(اصلاح‌طلبان) در شرایطی که نارضایتی عمومی زیاد شده است و شاید دیگر نتوانند با وعده‌های اقتصادی یا سیاسی مردم را به انتخابات امیدوار کنند، گمان می‌کنند یکی از مهم‌ترین راه‌های اعتمادسازی برای مردم تکرار مجدد دوگانه مقابله-مذاکره است و با این شیوه قادر خواهند بود که مردم را به نفع خود پای صندوق انتخابات بیاورند؛ زیرا هنوز هم مردم درباره ناامنی‌های احتمالی یا در شدیدترین حالت جنگ میان ایران و آمریکا حساسیت نشان می‌دهند و در تقابل نیروهای سیاسی داخلی که مدافع تقابل حداکثری هستند و نیروهایی که می‌کوشند با همه محدودیت‌های موجود باب مذاکره را باز نگه دارند، دسته دوم را انتخاب می‌کنند؛ موضوعی که به‌تازگی علی مطهری در گفت‌وگو با «شرق» به‌صراحت به آن اشاره کرد: ‌«اگر ترامپ انتخاب شود و همین راهش را دنبال کند و مشکلات ما هم پابرجا باشد، فضای سرد سیاسی ادامه می‌یابد و کاهش چشمگیر حضور مردم در انتخابات مجلس تکرار می‌شود. بخشی از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب ما تأثیری بر وضعیت کنونی ندارد و به‌همین‌دلیل مشارکت پایین خواهد بود؛ اما اگر بایدن پیروز شود، فکر می‌کنم با توجه به اینکه گشایش هرچند اندکی در وضع اقتصادی ایجاد می‌شود و حداقل شرایط سخت‌تر نمی‌شود و مقداری تأثیر برجام احساس خواهد شد، مردم به بهبود وضع معیشت خود امیدوار می‌شوند و مشارکت بیشتری در انتخابات سال آینده خواهند داشت و اگر مشارکت بالا باشد و قشر خاکستری وارد انتخابات بشوند، طبعا تندروها رأی نمی‌آورند و فرد معتدلی رأی می‌آورد».

شرق در پایان نیز آورده است: در هرحال گرچه به گفته بسیاری از تحلیلگران حوزه دیپلماسی پیروزی بایدن برای ایران و بلکه عرصه بین‌المللی می‌تواند مفید باشد و جهان را قدری خالی از افراط‌گرایی‌ها و زورگویی‌ها کند، اما از منظر سیاست داخلی برای اصلاح‌طلبان هم حائز اهمیت است.[۴]

*حقیقتا مشخص نیست که چرا چپ سیاسی در ایران اهل مطالعه درست، درس گرفتن از گذشته و فهم عبرت‌ها نیست؟!

آیا اصلاح‌طلبان تجربه جالب و قابل توجه "باراک حسین اوباما" را فراموش کرده‌اند؟!

رئیس‌جمهور آمریکایی که حتی با آقای روحانی تماس تلفنی هم برقرار کرد و به تعبیری رئیس‌جمهور موعود اصلاح‌طلبان نیز بود اما نه تنها اجازه نداد قرانی از کرور کرور انتظارات برجامِ آقایان نصیب مردم ایران شود بلکه حتی در صبح روز امضای برجام نیز دست به تحریم ایران زد تا بر این ضرب‌المثل ایرانی صحّه گذاشته باشد که "سگ زرد برادر شغال است".

اکنون چرا اصلاح‌طلبان این عبرت بزرگ تاریخی را نادیده می‌گیرند و آیا این نادیده‌گیری، سهوی است یا عامدانه؟!

مردم نباید فراموش کنند که چپ ایرانی در صبح روز امضای توافق موقت ژنو در سال ۹۲  که با چراغ سبز باراک اوباما امضا شد؛ از این می‌گفت که "قرار است فوری‌ترین مشکلات معیشتی مردم ایران با این توافق حل شود"![۵]

و همین آقایان در سال ۲۰۱۵ می‌گفتند تماس تلفنی اوباما و روحانی "بار روانی ناشی از انتظار برای افزایش تورم را  فروکاست!"[۶]

امروز آیا قرار است "جو بایدن" مسیری غیر از آنچه که اوبامای مهربان و ترامپ نامهربان علیه ایران و مردم ایران طی کردند را انتخاب کند؟

حتما اینگونه نیست و نه عقلانیت و نه تجربه تاریخی چنین احتمالی را تأیید نمی‌کند...

و اکنون همانطور که در بالا هم توضیح دادیم؛ این احتمال بدبینانه با شدت و حدت بیشتری مطرح می‌شود که پس انتفاع اصلاح‌طلبان از این آذین‌بندی و عتبه‌بوسی در مقابل "جو بایدن" چیست و چرا این افراد همچنان بر کلیدداری جو بایدن برای حل مشکلات داخلی ایران اصرار می‌کنند؟!

در بحث افزایش مشارکت انتخاباتی کسانی از مردم بواسطه موهبت جو بایدن! که علی مطهری به آن اشاره کرده است نیز باید شجاعانه این نکته را بیان کرد که بدا به حال مردمانی که حق انتخاباتی خود که با زحمات فراوان و خون دل خوردن‌های بسیار در تاریخ یک حکومت عادلانه رقم خورده است را به پیروزی یا شکست یک کاندیدای انتخاباتی در یک کشور غیر رقم بزنند!

و از طرفی گویا آقای مطهری در جریان این حقیقت هم نیست که علت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم؛ ناکارآمدی گزینه انتخاباتی آقای مطهری و دوستان ایشان در جناح چپ و ایضا تحریم انتخابات از سوی ستاد اصلاحات بوده است.

گفتنیست، اصرار اصلاح‌طلبان بر مذاکره با آمریکا در حالی است که آنها با همین مدعا در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ نیز از مردم رأی گرفتند اما نتیجه مذاکره‌خواهی به جای "مدیریت جهادی"، چیزی جز گرانی و ناکارآمدی نبود که در دامن رأی مردم گذاشته شد.

***

سخنگوی حزب اعتماد ملی مدعی شد:

مجلس یازدهم با مصوبه حمایت از کالاهای اساسی، کشور را به عقب برد!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در اشاره به اقدامات مجلس یازدهم طی ماه‌های اخیر گفت: این مجلس با حداقل مشارکت مردم در چهار دهه گذشته تشکیل شد و این زنگ خطری برای وجهه دموکراتیک حاکمیت بود اما به لحاظ عملکرد هنوز زود است درباره آن قضاوتی داشته باشیم. اما در این ۵ ماهی که از عمر مجلس می‌گذرد نمایندگان سعی کردند جامعه رای دهندگان خود را با شعار و برخی اقدامات راضی کنند و عملکرد آنها را فقط بخشی از جامعه می‌پسندد!

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: این مجلس در رابطه با مسائل اقتصادی اخیراً قدمی برای اجرای سیاست توزیعی برداشته است که این اقدام نوعی برگشت به گذشته و در واقع بازگشت به شرایط دهه اول انقلاب است و احتمال دارد بازگشت کوپن تبعاتی چون احتکار و فساد و... در پی داشته باشد.

وی سیاست توزیع کوپن برای کالاهای اساسی را مربوط به شرایط جنگی دانست و پرسید که چرا به نقطه صفر بازگشته‌ایم؟ هدف گذاری نمایندگان حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه عنوان شده که این موضوع مثبتی است اما باید دید در عمل چه رخ می‌دهد.[۷]

*جالب است که گویا آقای گرامی‌مقدم و دوستان ایشان در ایران زندگی نمی‌کنند و در جریان مصائبی که دولت منتخب و البته ناکارآمد آنها در سفره‌های زندگی مردم گذاشته، نیستند!

و با بهت و تعجب از این می‌پرسند که چرا به روزگار سابق کالاهای کوپنی بازگشته‌ایم و مجلس یازدهم چرا از این مقولات حرف می‌زند؟

ما ضمن اینکه قضاوت درباره اقدام انقلابی مجلس یازدهم برای حمایت از سبد معیشت خانوار را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم؛ این نکته را هم بیان می‌کنیم که اعطای یارانه به کالاهای سبد خانوار، یک راهکار اقتصادی است که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌شود و اجرای آن هرگز به معنای بی‌پیشرفتی یا عقب‌ماندگی نیست.

البته بدیهیست که اگر ناکارآمدی‌ها و اعتقادات غلط دولت آقای روحانی در بحث اقتصاد (مثل عدم نظارت بر قیمت‌ها) نبود امروز شاهد گرانی و در ادامه طرح‌های جبرانی_فوریتی مجلس مثل حمایت یارانه‌ای از سبد کالاهای خانوار نبودیم.

گفتنیست، آقای گرامی‌مقدم پیش از این به مردم نوید داده بود که "با برنده شدن بایدن وضعیت معیشت مردم هم بهبود خواهد یافت!"[۸]

***

1_ https://etemadonline.com/content/443297

2_ mshrgh.ir/1121882

3_ mshrgh.ir/1119442

4_ http://sharghdaily.com/fa/main/detail/273111

5_ http://kayhan.ir/fa/mobile/news/88850/850

6_ khabaronline.ir/news/429943

7_ www.irna.ir/news/84099075/

8_ https://etemadonline.com/content/437176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    11 3
    مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 0
      سخت نگیرین، اگه امضای کری تضمین نبود، حالا میگیم بایدن انگشت بزنه
  • مجتبی IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    7 0
    وی سیاست توزیع کوپن برای کالاهای اساسی را مربوط به شرایط جنگی دانست و پرسید که چرا به نقطه صفر بازگشته‌ایم؟ با سلام باید به این آقایون گفت که رییس جمهور خودتون چندی پیش گفته بود که ما در شرایط سخت جنگی به سر می بریم...
  • CA ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    7 5
    خب بایدن داره میشه رییس جمهور، این دفعه باید موشک ها رو با منطقه ای با هم تحویل بدین و خلاص
  • شاکی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    15 0
    خدا نگذره از کسانی که کارشون فقط شده چوب لای چرخ گذاشتن و کار شکنی برای کار مردم و کشور
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      11 0
      درس عبرت برجام این بود که هرگز به صلح با دولتهای بدعهد و خبیث نباید اعتماد کرد.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      8 0
      دولت تدبیر و امید بیخود کرده که می خواد مجدد پیگیر برجام بشه ، بسه ۷ سال زجر و ننگ و عار برجام ، اعتماد به یک حرف : تضمین جان کری!!! برداشت اشتباه از کلمات قرارداده شده در برجام ( جناب ظریف و عراقچی) ، با جان کری خندیدن و آرام بودن اما با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داد و هوار راه انداختن !!!! متاسفم برای دولتمردان و سیاستمداران وزارت خارجه..
  • سعید IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    قابل توجه راستگو نمایان کج گفتار که سیب وگلابی برجام به مردم وعده دادند اما خس وخاشاک تحویل دادند (واقعه۶۴_۶۵) ء أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون_لو نشاء جعلناه حطاما فظلتم تفکهون .آیا شما می رویانید ، ما رویاننده هستیم_ اگر بخواهیم آنرا ریز ریز وخاشاک می گردانیم که متأسف وشگفت زده می شوید.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 6
    مردم بهانه هستند؟ برای مردم وظیفه دارید کار کنید و ما صلح میخواهیم نگاهی به بازار بکنید تا میزان استقلال و تاثیر پذیری از امریکا رو بعد از 40 سال فرصت ببینید . تعلل بیشتر یعنی هدر رفتن عمر چند دهه دیگه. دستاورد شما دلار 30 تمنی بوده و بیکاری و اختلاف طبقاتی و ... هیچکی هم تو دنیا قبولتون نداره مردم رو هم دیگه ندارید
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 0
      دلار 32000 تومانی و سکه 16 میلیونی و تورم 600 درصدی ثمره برجام و اعتماد به کدخداست.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    چرا اقتصاد و معیشت ما در این 7 سال به شدت متاثر از کشورای غربی شده؟ اینهمه خون شهید و هزینه توی این سالها برای چی بود؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 0
    خیلی جالبه که کفته کوپن باعث احتکار و فساد میشه !!!!! نه اینکه الان احتکار و فساد وجود نداره . یا گفته که کوپن برای شرایط جنگ بوده الان که از زمان جنگ بدتره . بعدشا شما اگر یک تجربه خوب در قدیم بوده ، دلیلی نداره صرفا به علت برگشت به گذشته به یک طرح برچسب بزنیم .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    مرگ بر آمریکا و آمریکاپرستان
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    8 5
    کشور زمانی به عقب رفت که یارانه به مردم شروع شد و سر همه کلاه رفت! کشور زمانی به عقب رفت که بنزین گران شد و یارانه ای دوباره به این بهانه به جیب مردم ریخته شد! کشور همیشه عقب مانده خواهد ماند چون این دولت و دولت های بعدی باید ماه به ماه پول یارانه مردم را تهیه کنند و به جیبشان بریزند وچون کاری ازدستشان برنمی آید دلار را گران می کنند و گران به مردم می فروشند تا پول یارانه را جور کنند.
  • ahmad IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 7
    والا ما نمیخواییم با دنیا تو جنگ و دشمنی باشیم.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 2
    چون ترامپ دیگه رئیس جمهور نخواهدبود،انتقام سردار سلیمانی را راحت خواهیم گرفت(مگر مثل سلمان رشدی پنهانی زندگی کنه)-تا دفعه دیگه رئیس جمهورهای آمریکا هوس ترورسردارهای ایران را نکنند.
  • نیما IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    چه تیتر زیبایی! یعنی وضعیت مردم واقعاً بهانه هست!
  • تینا IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    "گفتنیست، آقای گرامی‌مقدم پیش از این به مردم نوید داده بود که "با برنده شدن بایدن وضعیت معیشت مردم هم بهبود خواهد یافت!"[۸]" این یعنی دست خودما اصلاح طلبهاست دیگه...
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    خاک تو دهن اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی! نادان شاخت با کالابرگ تورم چند میلیون درصدی جمهوری و آلمان پسا جنگ جهانی اول رو مهار کرد. چقدر نادانن بعضیا!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی اینقدر نفهمه که نمیدونه تو قبله آمال غربزدگان یعنی آمریکا به مردمشون کوپن میدن طوری که تا الآن تقریبا 50 میلیون کالابرگ بین مردم توزیع شده.بعد انتظار داریم این بیسوادا کشور رو جلو ببرند.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 2
    حالا که دیگه رئیس جمهوری ترامپ تمام شد-انتقامهای سخت برای سردار سلیمانی وامت ایران درراه هست-روزهای خوش وعیاشی...(ترامپ،ایرانیهای خارجی وداخلی خائن وفاسد-بی بی سی چیها-منو توئیها وآکادمی ...،شبکه نیم،ببین تی وی،طاهری،منصور،زیبا کلام وپوریا زراعتی ...وتمام ازاذل واوباش ...)تمام شد
  • امیر IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 1
    خسته نباشید که ما رو از برنامه اصلاح طلبان اگاه می کنید.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    بس کنید اختلافات سیاسی را مردم پوست به استخوان رسیدن چه مذاکره چه بی مذاکره قیمتههای کالاها رو بیارید لااقل به دوسال قبل
  • FR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    بنظرم فقط تیتر افاضات اصلاح طلبان بدون توضیح کافی ست که مردم در شرایط فعلی به ذات خبیث و فریبکار آنها پی ببرند روش کوپنی فساد آورست !ا
  • سید حسینی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    به نظرم باید مدیریت جهادی بیاید ودولت داشته باشد ببینیم چه گلی به سرمان خواهد زد بلکه ادعا ها تمام شود دست از پادرازتر شوند !
  • ایلیا IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    ضرب المثلی داریم ماکرمونیا میگه هر وقت سیرابی گوشت شد دشمن هم دوست میشه حالا کار دولتیها امروز ماهست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس