علیرام نورایی

یک سلبریتی ایرانی از کسانی که برای حل مشکلات کشور به انتخابات آمریکا چشم دوخته اند، انتقاد کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آزمون امنیتی روحانی در "گرانی‌های بی‌دلیل"

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات روز سه شنبه گذشته خود که به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) ایراد شد، با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاههای مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را برغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاهها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.[1]

*این سخنان راهبردی، تأکیدی است بر یک تحلیل راهبردی مبنی بر اینکه بخش زیادی از گرانی های فعلی در بازار ایران "گرانی بی‌قاعده" است و از هیچ زمینه تورمی، دلاری، بازاری و یا تحریمی برخوردار نیست.

به سخن دیگر اینکه این گرانی دامنگیر صرفا به دلیل "عدم نظارت بر قیمتها" رخ‌نمون شده است و هنگامیکه در یک بازار اقتصادی و در بخش های غیر رقابتی؛ امر نظارت که از شئون حاکمیتی دولت است انجام نشود؛ آنگاه این "طمع" است که به جای سیاست های نظارتی اقدام به قیمت گذاری می کند و صرفا سود بیشتر را در این قیمت گذاری مد نظر قرار می دهد.

 حال سوال اینجاست که چرا دولت آقای روحانی اهل نظارت بر بازار نیست و این گرانی را بر مردم رواداری می کند؟!

اکنون و با تصریحی که مقام معظم رهبری بر تحلیل راهبردی پیش گفته گذاشته اند؛ دولت و شخص آقای روحانی در مقابل یک آزمون با سوالات مهم امنیتی قرار گرفته اند.

اینکه چرا کاری که باید را انجام نمی دهند و مشکلی که علاج آن مشخص است را حل نمی کنند؟!

این سوال البته رفع می شود اگر آقای روحانی از همین فردا پای کار جدی نظارت بر بازار بیاید و به جای دستورات مجلس آرای هر ماه یک بار برای نظارت بر قیمتها؛ همانطور که برجام را با اصرار و الحاح پیش برد؛ امر نظارت بر بازار را نیز با اقتدار عملی کند.

چه اگر این اتفاق رخ ندهد؛ تهدیدات مفصلی در بحث فتنه اقتصادی دامنگیر کشور و نظام اسلامی می شود.

گفتنیست قوه قضائیه نیز طبق فلسفه قضایی مدعی العمومی خود، وظیفه دارد بصورت علی الرأس و حتی خارج از فرایندهای دولتی وارد بحث کنترل قیمت ها شود.

جالب است که در زمان ریاست سابق قوه قضائیه، حتی تجربه کنترل چند روزه قیمت گوشت مرغ (که با ایفای نقش دادستان وقت تهران رخ داد) نیز وجود دارد که این مقوله می تواند برای دو قوه محترم مجریه و قضائیه حاوی درسهای فراوانی برای مقابله با گرانی های بی دلیل باشد.

***

انتخابات آمریکا از نگاه یک سلبریتی

علیرام نورایی، از بازیگران سینما و تلویزیون کشورمان در یک پست اینستاگرامی با اشاره به انتخابات آمریکا؛ عکس یک شغال را منتشر کرد و نوشت:

"از قدیم میگن سگ زرد برادر شغاله. کاش بجای اینکه چشممون بدنبال نتیجه انتخابات آمریکا باشه بیشتر به فکر درست کردن خودمون، جامعه و اقتصاد درهم شکسته مون باشیم!!!

کاش خودمون بیشتر هوای خودمون رو داشتیم..."

*رفتار و صحبت های درست آقای نورایی در بحث انتخابات آمریکا؛ همان چیزی است که از "مراجع اجتماعی" انتظار می رود.

چهره هایی مثل هنرمندان، اصحاب سینما، فوتبالیستها، استادان دانشگاه و غیره که اگر همگی در رخدادهای کلان؛ تحلیل درست و یکسانی داشته باشند؛ سرعت پیشرفت کشور تندتر خواهد شد.

کما اینکه در سمت دیگر ماجرا نیز آسیب های فراوانی از بابت رفتارهای غلط و انتخاب های نادرست سلبریتی ها دامان جامعه را می گیرد.

لازم به تذکر است که صحبت های آقای نورایی درباره اقتصاد ایران و استفاده ایشان از عبارت "اقتصاد درهم شکسته"! هرگز یک حرف درست نیست و ایران اسلامی اگرچه مثل تمام کشورهای دیگر دنیا با برخی مشکلات اقتصادی مواجه است اما این مشکلات اولا قابل حل هستند و ثانیا بسیاری از آنها به شرط رأی خوب مردم در انتخابات آینده؛ طی مدت کوتاهی حل خواهند شد.

***

1_ https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=4676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    24 2
    علت عمده گرانی های روزمره فساد دستگاههای نظارتی و تعزیراتی در همسوئی با گران فروشان و محتکران می باشد.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    14 1
    گرانی و بیکاری و بیماری ؛ پاسخ بده روحانی
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    8 1
    کار های یالمار شاخت رو بخونید که چطور ظرف شش سال اقتصاد یک کشور جنگ زده و تحت سلطه قرارگرفته یعنی آلمان پسا جنگ جهانی اول رو از تورم یک میلیون درصدی نجات داد. همیم موضوع یعنی امید به حل مشکلات
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    3 0
    هر وقت می گوید خیالتان راحت باشد مو بر تنمان سیخ می شود هرچه خبر خوش داد یک فاجعه امد
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    1 1
    مشکلات قابل حل هستند به شرط رأی مردم . جمله ای که هر چهار سال تکرار میشود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس