کد خبر 1139143
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
رئیس منطقه کردستان عراق نچیروان ادریس بارزانی نمایه

حکومت منطقه کردستان عراق، حمله عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به نیروهای پیشمرگه را که دو زخمی و یک کشته برجای گذاشت، شدیدا محکوم کرد.

به گزارش مشرق، شورای وزیران حکومت منطقه کردستان عراق حمله عناصر گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) به نیروهای پیشمرگه را شدیداً محکوم و آن را حمله به «همه مردم کردستان» قلمداد کرد.

حکومت کردستان عراق امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این حمله تأکید کرد که حکومت منطقه کردستان یک نظام سیاسی قانونی برای مردم این منطقه است و نیروهای پیشمرگه نیز مسئولیت حمایت از این منطقه و مردم آن هستند.

امروز «الند امیر»، بخشدار «جمانکی» در استان «دهوک»‌ (واقع در شمال عراق) از حمله عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به نیروهای پیشمرگه خبر داد.

در بیانیه حکومت منطقه کردستان عراق آمده است: «حکومت اقلیم کرستان مخالف هرگونه درگیری بین برادران است؛ ولی هجوم امروز حزب کارگران کردستان خط قرمز در این چارچوب را زیر پا گذاشته است و به همین دلیل شورای وزیران بشدت این حمله را محکوم و آن را حمله به اقلیم کردستان و مؤسسات قانونی آن می‌داند».

به گزارش شبکه «روودآو»، حکومت منطقه کردستان عراق همچنین گفته است که اربیل برای ممانعت از وخیم شدن اوضاع امنیتی در این منطقه تلاش خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، منبعی در بیمارستانی که زخمی‌های حمله عناصر پ.ک.ک به آنجا منتقل شده‌اند، گفته است که یکی از این زخمی‌ها بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است. 

خبرنگار اعزامی شبکه روودآو می‌گوید فردی که در بیمارستان دهوک جان خود را از دست داده «هیرش خوشناو» از نیروهای پیشمرگه بوده که در جریان درگیری با پ.ک.ک زخمی و کشته شده است.

خوشناو به همراه دو تن از همرزمان خود امروز صبح در حمله پ.ک.ک زخمی شده‌اند. بخشدار منطقه جمانکی می‌گوید اوضاع در این بخش از شهرستان «العمادیه» استان دهوک هنوز پایدار نیست و تیراندازی بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

مسعود بارزانی، رئیس حز دموکرات کردستان عراق و رئیس سابق این منطقه حمله امروز عناصر پ.ک.ک را محکوم کرده و در باره عواقب این حملات به این گروهک هشدار داده است.

ناظران و تحلیلگران تنش بین پ.ک.ک و حکومت کردستان عراق را معلول و نتیجه توافق اربیل با دولت مرکزی عراق در منطقه سنجار (یا شنگال) دانسته‌اند؛ بر اساس این توافق نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراق از این به بعد تأمین امنیت این منطقه را برعهده گرفته و با گروه‌های خراب‌کار و تروریستی مقابله خواهند کرد.

بعد از سیطره داعش به غرب عراق و منطقه سنجار و فرار نیروهای عراقی و پیشمرگه از این منطقه، عناصر پ.ک.ک از این شرایط استفاده کرده و این منطقه را به پایگاه خود در شمال غرب عراق که هم‌مرز سوریه است تبدیل کردند. ترکیه طی این سال‌ها با حمله به مواضع این گروهک، گفته بود اجازه نخواهد داد سنجار به «قندیل دوم» (اشاره به کوهستان قندیل در مثلث مرزی ایران، ترکیه و عراق) تبدیل شود.

هفته گذشته چهارشنبه خطر لوله انتقال نفت کردستان عراق که از استان ماردین ترکیه می‌گذرد و آن را به بندر «جیحان» این کشور وصل می‌کند، منفجر و کل صادرات نفت این منطقه از این خط لوله قطع شد. پ.ک.ک مسئولیت این حمله و انفجار را برعهده گرفت و با محکومیت شدید اربیل، دو طرف به سمت اظهارات تند علیه یکدیگر حرکت کردند.

رسانه‌های کردستان عراق نوشتند که این اقدام پ.ک.ک به صورت گسترده بر منطقه کردستان عراق تأثیر خواهد گذاشت؛ چرا که حقیقتاً با بحران مالی شدیدی روبه‌رو است؛ بحرانی که به زعم این رسانه‌ها، بعد از شیوع کرونا و اقدام دولت فدرال عراق در عدم پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان در کنار کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شدیدتر شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    18 5
    پ ک ک به خاطر حقوق کورد ها نمی جنگه به خاطر منافع اسرائیل می جنگه پ ک ک بارها کوردها رو هم ترور کرده
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    15 4
    خوبه نمگین تروریستهای پ ک ک
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      6 3
      اقلیم کردستان پ ک ک رو تروریست می شناسه
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      4 6
      خود اقلیم تروریست تر از پ ک ک است صد رحمت به پ ک ک خودمان
  • علی CA ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    5 1
    اوجالان قبل از فروپاشی شوروی با دیدگاه چپ مارکیست لنینیست حزب چپ بنام کارگران کردستان را بنا نهاد و هدف تشکل دادن به کارگران کرد ترکیه در راستای حق و حقوق کارگران در مقابل کارفرمایان و امپریالیسم غرب بود. الان هم اگر اساسنامه ان حزب را بخوانید مثل اینکه اساسنامه سازمان چریکهای فدایی خلق در گذشته را می خوانید. اما حالا شده اند مزدور بین المللی بخصوص مزدور همان امپریالیسم. اکراد از هندوستان به خراسان- بوکان در اذربایجان غربی و کرمانشاه مهاجرت کرده اند اما بقیه اکراد در ترکیه-سوریه و کردستان ایران اینها از هندوستان مستقیم به اناتولی و شرق عراق که الان اقلیم کردستان نامیده می شود مهاجرت کرده اند و بعدا به مناطقی از اذربایجان غربی که الان کردستان خوانده می شود و ترکیه و سوریه از شرق عراق مهاجرت کرده اند. در ضمن بخش بزرگی از اکراد را انگلیس برای جنگ با عثمانی و سایرین از هندوستان به منطقه اورده اند
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      9 10
      اتراک از کجا به اناتولی مهاچرت کردهاند و یورش اورده اند ؟؟؟
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      8 2
      دقیقا علی آقا عالی فرمودین من هم تو کتاب های انگلیسی خوندم که اکراد از هندوستان توسط انگلیسی ها بیشتر با هدف تنش در خاورمیانه آورده شدن و کاملا نقشه انگلیسی ها بود
    • مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      9 6
      علی جان اگر اکراد را مهاجر هندوستان هستند طبق نظر خودت پس من ترکها مهاجر دشت قبچاق و کوه التای میدانم
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      7 2
      علی دانشمند , اولا تفرقه ننداز ،دوما صلاح الدین ایوبی قبل از عثمانی ها در منطقه شام و مصر امپراتوری داشت. فکر نکنم تو تا تصمیم کبری درس خونده باشی. سوما شما اگه ایرانی بودید مثل ایرانی ها صحبت میکردی
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    7 5
    تروریست های پ ک ک شد پ ک ک چی شد؟؟
  • پسر IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    8 1
    بارزانی ها همون جد پ ک ک هستن.اینا تماما نمایشی بیش نیست تا جایگاه امریکا در منطقه تثبیت بشه و یا اخاذی از مردم عراق باشه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    2 0
    پ ک ک را باید جذب حشد الشعبی نمود همچنین اتحادی بین پ ک ک و گروه طالبانی ایجاد نمود بشرط اینکه تمایل تجزیه طلبانه در عراق نداشته باشند
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    2 4
    خوب ایران بای داز پ ک ک در عراق حمایت کند پ ک ک بیشتر قابل اعتماد است تا اقلیم کردستان
  • یک ترک IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    0 9
    باید به گروههای کرد در ایران و عراق و ترکیه اجازه فعالیت انتخاباتی داد خصوصا پ ک ک و شاخه سیاسی آنها را برسمیت شناخت اما با نظامی شان برخورد شود
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      11 0
      باید ریشه تروریست رو خشک کرد تا دیگه سربازان وطن رو شهید نکن
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      8 1
      اخه کدوم تورکی میاد از پ ک ک گروهک تروریست حمایت کنه ؟؟ چرا خودتو رو زدین به حماقت ؟؟؟ خجالت بکشید شما کردها شورش رو در اوردین برای من خیلی جالب کردها در فضای مجازی مخصوصا در اینستاگرام با نام تورک و فارس و لر فعالیت میکنن و مخصوصا تو این جنگ قره باغ آتش بیار معرکه بودن بین فارس ها و تورک ها اخه بدبخت ها کارتون شده اختلاف افکنی با نام های جعلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس