کد خبر 491213
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳

در دو هفته گذشته شهر سنجار در شمال عراق، از توابع استان موصل، شاهد تحرکات گسترده نظامی بود و انتظار می رفت عملیات آزادسازی این شهر به سرعت آغاز شود، اما به اعتقاد ناظران اختلافات حزب دمکرات کردستان عراق با پ ک ک همچنان مانع از هر اقدامی برای آزادسازی این منطقه است.

به گزارش مشرق، در دو هفته اخیر، از یک سو نیروهای پیشمرگه از محور دهوک و محور اربیل اقدام به اعزام تیپ های نظامی به اطراف این شهر ایزدی نشین کردند و از سوی دیگر همزمان، از محور سوریه بالغ بر 1200 نیرو از یگان های مدافع خلق که دستورات خود را از پ.ک.ک می گیرند، به این شهر منتقل شدند.
اکنون دو سوم شهر سنجار در کنترل نیروهای تکفیری و تروریستی داعش است و یک سوم آن در کنترل نیروهای کردی است و این درحالی است که نیروهای کردی در همین یک سوم هم یکدست نیستند، به نحوی که به غیر از نیروهای پیشمرگه که از اربیل دستور می گیرند، نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه معروف به پ.ک.ک نیز در این شهر حضور دارند.
حزب کارگران کردستان ترکیه، حزب دمکرات کردستان عراق را متهم به کوتاهی در دفاع از شهر سنجار کرده و معتقد است این حزب شهر سنجار را تحویل داعش داده است و اگر آنها نبودند داعش جنایات بیشتری در این شهر مرتکب می شد.
در آگوست 2014 میلادی گروه تروریستی و تکفیری داعش این شهر را اشغال کردپس از کشتارهای جمعی، زنان و دختران ایزدی را به بازارهای برده فروشی بردند.
تاکنون نیز در بخش های آزاد شده این شهر بیش از 12 گور دسته جمعی متعلق به ایزدی ها کشف شده است.
«خیری بوزانی» نماینده امور ایزدی ها در وزارت اوقاف اقلیم کردستان عراق در خصوص آخرین وضعیت ایزدی ها در عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل می گوید؛ از مجموع 550 هزار ایزدی در عراق 400 هزار تن آواره شده و بقیه نیز پناهنده شده اند و ما تاکنون در شمال سنجار 12 گور دسته جمعی کشف کرده ایم.
در پی اشغال شهر، هزاران زن ایزدی در بازارهای موصل و رقه به فروش رفتند و هنوز رهبران فکری داعش که عمدتا مفتی های عربستانی هستند این اقدام داعش را شرعی دانسته و در خصوص آن فتوا صادر می کنند.
یکی از این مفتی ها صالح فوزان نام دارد که همزمان عضو هیات علمای عربستان سعودی هم هست و دو ماه و نیم پیش با صدور فتوایی 'سبی زنان' را حلال اعلام کرد.
مریوان نقشبندی مدیرکل حوزه بین الملل وزارت اوقاف حکومت اقلیم کردستان عراق در خصوص صدور این فتوا به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت، ما مدتی قبل در تلاش بودیم با سفر به کشورهای عربی و دیدار با مفتی های اهل تسنن فتوای جامعی در خصوص نفی به برده گرفتن زنان کرد در کردستان عراق و علی الخصوص زنان کرد ایزدی بگیریم که این فتوا را آنها صادر کردند تا ما نتوانیم موفق شویم.
رفتارهای وحشیانه داعش در سنجار سبب شد کردهای ایزدی فشار زیادی بر احزاب کردی بخصوص حزب دمکرات کردستان عراق وارد کنند تا این شهر را هر چه سریعتر آزاد کنند.
در دو هفته گذشته تحرکات، نشانگر آغاز عملیات آزادسازی سنجار بود ولی این اتفاق نیافتاد و به نظر می رسد به زودی این شهر آزاد نشود.
به اعتقاد کارشناسان اختلافات حزب دمکرات کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه سبب شده است این شهر کماکان در بلاتکلیفی بسر ببرد.
مسئولان حزب دمکرات کردستان عراق به کرات تاکید کرده اند که نیروهای پ.ک.ک باید از این شهر خارج شوند اما این خواسته تاکنون عملی نشده است.
شب گذشته نیز «قاسم ششو »یکی از فرماندهان کرد ایزدی گفت که حزب کارگران کردستان ترکیه برای آزادسازی سنجار مشکل درست کرده و آزادسازی این شهر به زمان نامعلومی موکول شده است.
همزمان یکی از فرماندهان پ.ک.ک به نام یارسین به رسانه های کردی عراق اعلام کرده است که حزب دمکرات کردستان عراق حاضر به هیچ نوع همکاری در خصوص هماهنگی برای آغاز عملیات آزادسازی شهر سنجار نیست.
به نظر می رسد با ادامه این روند هنوز قربانیان کرد ایزدی بدلیل اختلافات گروه های کردی در حسرت آزادسازی شهر سنجار باقی بمانند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس