ترکیه (1).jpg

عملیات علیه تروریست های پ ک ک در مناطق شمالی استان های دهوک و اربیل ادامه دارد و نیروهای ارتش ترکیه توانسته اند نزدیک به ۴۰ کیلومتر در عمق این مناطق نفوذ کنند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش ترکیه بیست و هشتم خردادماه امسال، عملیات گسترده ای را با نام «پنجه ببر» در مناطق شمالی عراق در واکنش به افزایش تحرکات عناصر گروهک تروریستی «پ ک ک» آغاز کردند که البته با هماهنگی بغداد صورت گرفت.

گروهک تروریستی «پ ک ک» در ماه های گذشته میزان حملات را در مناطق مرزی مشترک با استان های جنوب شرقی ترکیه افزایش داده بود و دهها تن از نیروهای ارتش این کشور را هم کشته و زخمی کرد و همین مسئله باعث شد آنکارا تصمیم خود را برای شروع عملیات عملی کند.

تروریست های «پ ک ک» بیشتر عملیات های اخیر خود را از استان های «دهوک و اربیل» در اقلیم کردستان عراق علیه نیروهای ارتش ترکیه در استان های «حکاری و شیرناق» انجام دادند و منفجر کردن خط لوله گاز ایران - ترکیه» نمونه ای از این حملات بود.

در مرحله نخست عملیات «پنجه ببر»، جنگنده ها و پهپادهای ارتش ترکیه به شدت مواضع تروریست ها را هدف قرار دادند و در ادامه نیروهای ویژه یگان زمینی موفق شدند وارد منطقه «مصیف حفتانین» در شمال استان دهوک شوند.

به گزارش مشرق، همان گونه که برخی منابع میدانی پیش بینی کرده بودند، عملیات نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمالی عراق موقت نبود و آنکارا دامنه حملات را سنگین تر کرده و در روزهای گذشته بر میزان پیشروی ها افزوده است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای زمینی ارتش ترکیه حملات را از محور مناطق مرزی استان های «حکاری و شیرناق» علیه عناصر گروهک تروریستی «پ ک ک» در شمال عراق (استان های اربیل و دهوک)، گسترش داده اند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای ارتش ترکیه از محور جنوبی استان «شیرناق» تا عمق ۴۰ کیلومتری در شمال، شمال شرق و شمال غرب استان های دهوک و شمال استان اربیل عراق نفوذ کرده اند و چند منطقه را هم در این محور ها به تصرف و اشغال درآوره اند.  

خبرها حاکیست، بخش وسیعی از منطقه «زاخو»  ومناطقی از شمال و شمال شرق استان دهوک به همراه بخش هایی از استان اربیل به تصرف نیروهای ارتش ترکیه درآمده اند؛ «تل حمزه، شرانش، حذاوه، باتیفا، بامرئی، کانی ماسی، هرور، الدوسکیه، سیدکان، سوران» و چند ارتفاع و کوه، مناطقی به شمار می آیند که اشغال شده اند.

همزمان حملات توپخانه ای ارتش ترکیه به مناطق مرزی شمال استان های دهوک و اربیل با هدف منهدم کردن مواضع عناصر گروهک تروریستی «پ ک ک» ادامه دارد که البته خسارت هایی (آتش سوزی مزارع و باغ ها) به اهالی ساکن در این نقاط وارد آورده است.

دهها تن از ساکنان استان های شمالی از جمله مناطق «نیهلی، حفتانین، بیرسیفی، بخش درکار (شمال شرق شهرستان زاخو) و ...» برای در امان ماندن از حملات توپخانه ای ارتش ترکیه روستاهای محل سکونت خود را تخلیه و به نقاط حومه متواری شده اند.  

به گزارش مشرق، در جریان این حملات، شماری از ساکنان مناطق مرزی شمال استان دهوک جان باختند؛ حملات به روستای «سیدا» از توابع شهرستان «العمادیه» منجر به فوت ۲ تن از اهالی شده و حملات به بخش «کانی ماسی» هم ۵ کشته و زخمی برجای گذاشته است.  
 

روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد آنکارا درصدد است از موضوع مبارزه با گروهک های تروریستی و تامین امنیت مناطق مرزی سوء استفاده کند و بخش هایی دیگر از مناطق شمالی استان ها دهوک و اربیل را به اشغال دربیاورد و سناریوی اجرا شده در استان های حسکه، حلب و رقه سوریه را در مناطق شمالی عراق تکرار کند و به نظر می رسد با واکنش ضعیف بغداد و اقلیم کردستان به هدفش دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    62 27
    انشاا... با حمایت نظامی ایران عزیز و ارتش مقتدر ایران و ترکیه از شر تروریستهای دست پرورده صهیونیزم راحت نفس خواهیم کشید.
    • امیر GB ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      12 19
      ترکیه با اسرائیل هماهنگ می باشد وبعضی مواقع فقط جنگ زرگری راه با اربابش راه می اندازه تا مسلمانان دستش را نخونن. ترکیه واسرائیل هردو هدف تصرف و اربابی خاورمیانه را دارند.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    56 46
    ترکیه در سر هوای امپراطوری عثمانی را می پروراند و چشم طمع به منطقه جزیره خصوصا شهر راهبردی و استراتژیک موصل را دارد.ترکیه خیال می کند نقش قیم و رهبری جهان اسلام را دارد در صورتی که نظام این کشور لائیک و براساس مبانی سکولار اداره می شود ترکیه با این خط مشی برای برای خود و منطقه در آینده دردسرساز خواهد شد با توجه به اینکه فاقد نظام دینی ایدئولوژیک است .بیشترین تکیه ترکیه در راه نفوذ در جهان اسلام پان ترکیسم و مخلوطی از آموزه های اخوانی است هر حرکت نظامی ترکیه در مناطق شمالی عراق و شمال شرق سوریه امنیت این مناطق را تضعیف و آتش جنگ های فرقه ای و قبیله ای را روشن خواهد کرد البته در روایات آخزالزمان به خیزش و شورش ترکها اشاره مستقیم شده که نشان از بازی خطرناک ترکها در قضایای مبارک ظهور دارد.آنچه مسلم است ترکیه خلا قدرت و ضعف قدرتهای مرکزی در دو کشور عراق و سوریه را درک کرده و سعی در استراتژی تصرف سرزمینی دارد امری که مقدمات وقوع حوادث زنجیره ای و پی در پی را رقم خواهد زد تنها راه کنترل نظام حاکم بر ترکیه ایجاد توازن بازدارندگی و حفظ نیروهای مقاومت و تجهیز و آموزش آنان است تا بتوانند با خطرات احتمالی مقابله کنند ترکیه باید بداند سرزمین مقدس شام کانون نبرد بزرگ فتح بیت المقدس بدست نیروهای مومن و متدین و برخوردار از امدادهای الهی است و هرگونه مداخله می تواند نابودی مطلق و ابدی مداخله گران را در پی داشته باشد چرا که این وعده الهی است که می فرماید بندگان نیرومند و صالح ما قدس شریف و قبله اول مسلمانان را ازلوث وجود کقیف ترین انسانهای تاریخ پاکسازی خواهند کرد و این وعده حتمی خداوند منان است نظام پان ترکیسم و سکولار ترکیه بر این تصور است که با اسلام و مبانی آن آشنا و منطبق است در صورتی که سالهاست رژیم کودک کش صهیونیستی ارتباط سیاسی و اقتصادی با ترکیه دارد و سیاستمدران آن فقط در ظاهر و تحت الفظی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تلویحا محکوم می کنند فقط برای ظاهر سازی و فریب افکار عمومی مردم ترکیه بهرحال ترکها باید بدانند تکیه بر ارتش سراپاغربی و سیاستهای یک بام و دو هوا هیچ سودی برای ترکیه نخواهد داشت و تنها راه تجات ترکیه بازگشت به آموزه های حقیقی اسلام و وحدت با کشورهای مسلمان است.
    • امیر IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      33 9
      چقدر طولانیه!
    • GB ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      62 46
      یک متن طولانی و چرت و پرت. تو کی هستی که انقدر عقب مانده ای
    • DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      25 8
      دو خط خوندم طولانی بود بقیش نخوندم
    • علی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      22 16
      تحلیل جالبی رو نوشتی هرچند نگاه آخرالزمانی به وقایع شامات همیشه جذاب و امیدوارکننده است.اعتقاد قلبی به نقش آخرالزمانی ایران حتما در تصمیم گیری های استراتژیک ایران بی تاثیر نبوده ولی راه حل های میدانی در حال حاضر بیشتر باید تاکتیکی وبراساس کاهش تنش پیش بره.
    • فرزند ایران IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      11 3
      من فکر می کردم فقط خودم طولانی می فرستم ولی انگار تنها نیستم. ولی در کل موافقم
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      19 17
      این بنده خدا عقب مونده نیست تو خیلی عوضی هستی انگلیسی کثیف.
    • پاپک آذری iran IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      11 13
      درود ، تجزیه و تحلیل بسیار عالی و دقیق از ترکیه و ابزارهای ترکیه همچون پانترکیسم بود به غیر از نگاه آخرالزمانی شما .. با تجزیه و تحلیل شما موافق و هم رای هستم پایدار باشید
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      5 3
      از خداوند بزرگ برای خودم پول و برای تو که اینقدر عقب مانده هستی و سیاست روز دنیا را نمیدانی شفا می طلبم
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      2 4
      ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲ خفه انگلیسی خبیث روباه صفت
    • علی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      0 0
      عجب
  • امیر IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    60 15
    هرچه زود تر نسل پ ک ک از بین برود تا جهان نفس راحت بکشد و آمریکا و اسرائیل گریان بشن
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      20 34
      اگر جنگ چاره سازز بود توی این ۴۰سال جنگ پ ک ک با ترکیه نتیجه بخش می شد.ولی نیست.تنها راه مذاکره وتعامل برای ایجادصلح.ثبات توسعه و پیشرفت است.وسلام
    • بهزاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      22 24
      تا خود قیامت میزنیم تو سرتون. روز به روز تکنولوژی و سلاحهای قدرتمندتر قدرت شیطنت شما رو محدود میکنه! هیچ امتیازی به بزهای کوهی داده نخواهد شد و تنها پاسختان سرب داغ است. کسی که سودای قبرستان داره سرنوشت گورستان داره
  • US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    18 11
    اینکه مثل روز روشنه که ترکیه برای قطع مسیر ایران به سوریه همه این کارها رو می‌کنه.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    مرگ بر پژاک مرگ بر پ ک ک مرگ بر کمونیست مرگ بر زردشتی اتش پرست سگ پرست
    • فرزند ایران IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      32 17
      دیوانه شدید الان پژواک و پ ک ک و کمونیست چه ربطی به زرتشتی ها داشت. دیگه اینجوریش رو ندیده بودم.
    • iran IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      8 7
      باز هم داروهات رو دیر خوردی ؟ این همه شعار و .. چه ارتباطی با این پست داشت ؟ خوب میشی انشاالله فقط باید بموقع داروهات رو بخوری !
    • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      4 13
      خدا شفا بده این بیﭺاره رو
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      6 2
      داداش چی میزنی خیلی وضعت خرابه
  • US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    32 47
    قبلا این مناطق جزیی از عثمانی بودند موصل واربیل وکرکوک ومناطق ترکمن نشین طیق قرداد لوزان باید مال ترکیه باشد
    • CO ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      40 29
      بااین منطق پانترکها پس خود عراق و آسیای کوچک/ آناطولی روزی بخشی از قلمرو ایران بوده است پس باید به ایران باز گردانده شود
    • بهزاد AM ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      35 49
      اولین امپراطوری ۶۳۸ قبل از میلاد توسط مادیوس آذربایجانی تاسیس شد. پس همه جا متعلق به آذربایجان و ترکهاست!
    • هوشیار CO ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      45 20
      در پاسخ بهزاد، ترکها تازه در سده 7 میلادی از شرق به قلمرو ایران رسیده بودند و و در آنروزگار هنوز ترک ها به بخش غربی آسیا نرسیده بودند ، آذربایجانی ها ترک نژاد نبوده و نیستند
    • ناشناس IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      19 17
      ترکمانان در اون مناطق مهاجر و میهمان هستند و باید حرمت میزبانان خود یعنی کوردها رو نگه دارن
    • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      5 1
      روح بابا
    • کلیم IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      12 0
      میگم این پکک ایهای میزبان و صاحب ایران زمین... تو کدوم صفحه از تاریخ ایران اسمشون درج شده و ما خبر نداریم؟ نکنه شما کتابها و اسناد دیگه ای میخونین؟
  • CO ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    28 25
    ترکیه برای ایران هم نقشه های پلیدی دارد و اگر ایران کمی ضعیف شود خواهان پدید آوردن آشوب و دخالت نظامی در ایران است
  • محسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    9 9
    به نظر میرسه این ناامنی به ضرر اقتصاد ایران باشه. راهبرد ایران چیه تا این زمینه ؟
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      75 3
      راه حل اینه که منتظر بمونیم اروپا و آمریکایی ها چی میگن
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      5 27
      آمریکا و سگ کی باشن
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    113 6
    تنها راه اینه که عراقی ها سلطنت این بارزانی هایه فاسد رو پایان برسونن .. کشوره عراقم دمکراسیه پس قوم گرایی نداریم .. باید ارتش عراق فقط سلاح داشته باشه و سلاح از کردها گرفته بشه و ارتش عراق اونجامستقل بشه .. وگرنه این تروسیست ها سه کشور و اذیت میکنن...
  • علی خدایی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    16 9
    درسته که ترکیه با تروریست ها برخورد میکند اما نباید فراموش شود که تفکرات نو عثمانی هم حزب AKP دارد و به صورت صد در صدی اشغال گری میکنند
    • هوشیار CO ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      29 34
      بله ، فرق ایران و ترکیه در اینست که ایران با تروریسم مبارزه میکند و با هیچ قومی مشکل ندارد ولی ترکیه هدفش نسل کشی غیر ترک هاست.
  • خ‌.خ.ا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    87 3
    ایران هم همزمان با حملات هوایی ترکیه مناطق شمال عراق را به توپ بست تا تروریست ها را زمینگیر کند و...
  • سوسان IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    44 7
    هر روز در مرزها کشته میدیم ما که در تحریم هستیم پس با یکم هزینه میشه متحد تریکه در قطع دست اسرائیل شد ایران باید با شناسائی مواضع تروریستهای اسرائیلی گرای درستی به ارتش ترکیه بده تا بلکه مرزها آروم بشه
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    18 5
    گروه های تروریستی پ ک ک و پژاک دست پرورده غرب برای نا امن کردن و تجزیه خاور میانه به چندین کشو ر کوچکتر است تا راحتر به خواسته هاشون یعنی تشکیل کشوری جعلی به اسم اسرائیل برسن، به امید نابودی این گروهای تروریستی به دست دولت مقتدر ترکیه
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    18 2
    در انتخابات آمریکا شورش وتقلب میشه .ایران و ترکیه ،هم از فرصت استفاده کرده پرونده کردستان تمام میشه
    • احمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      1 2
      صبر کنید عجله نکنید
  • JP ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    17 17
    ترکیه مثل موش داره میترسه واقعیت همینه
    • سلمان فارسی US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      18 15
      ترکیه خودش تروریست پروراست لکه لنگ جامعه بشریست نباید بیشتر از اشغالگر ی دزدی قتل وغیره انتظار داشته باشیم چون تاریخ آنها را تعریف نموده در اصل آنها ریشه مغولی آموزش چپاولگری چیز دیگری بلد نبوده و همچنین نیستند
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      26 3
      ترکیه مثل شیر موشمرگه ها رو میکشه
    • کوروش IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      9 3
      میبینم این عملیات شاگردای لنینو ناراحت کرده :))))
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    6 12
    انشاءالله با ظهور امام حی جنگ و خونریزی تمام بشود. زمینه و نشانه ظهور روز به روز قوی تر و پررنگ تر میشود.خداوندا قلوب ما را و دانش ما را در راستای ایشان قرار بده و در اذن ظهور حضرت حجت تعجیل بفرما.
  • شهرام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    4 12
    اردوغان جنایتکار، دنبال امپراطوری عثمانی است! زنده باداسلام
  • US ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    5 1
    ماشالله همه کارشناس وتحلیلگرند.حکومت باید با شما برای سیاست هاش مشورت کنه.
    • iran IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      3 2
      ماشاالله به خودت که گلوله نمکی ، نمکدون کی بودی تو عزیزم !
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    10 17
    ترکیه هار شده
    • * JP ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      19 7
      سگ پارس میکند
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      7 12
      تو * هم عرعر میکنی در ضمن بی سواد سگ پاس می کند .....
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    1 0
    مسجد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    8 4
    خوب منطقه کردستان برای ایران هیچ نفعی ندارد و مامن تروریستهای اسرائیلی است و دوما دولت های بغداد هم همیشه در برابر اشغالگران امریکایی ضعیف عمل کرده اند و دیگر راهی جز چراغ سبز برای ترکیه باقی نمی ماند که اربیل و دهوک را تحویل این کشور بدهیم
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    4 1
    هزینه شورش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس