جنگ داخلی در اقلیم کردستان

جنگ‌های برادرکشی یا به اصطلاح محلی "براکوژی" به درگیری‌های میانه دهه ۹۰ میلادی میان احزاب منطقه اقلیم کردستان عراق گفته می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ جنگ‌های برادرکشی یا به اصطلاح محلی "براکوژی" به درگیری‌های میانه دهه ۹۰ میلادی میان احزاب منطقه اقلیم کردستان عراق گفته می‌شود.

در سالهای ۱۹۹۴ و ۹۵ میلادی، دو حزب بزرگ منطقه کردستان عراق یعنی حزب اتحادیه میهنی(یکیه تی) به رهبری خاندان طالبانی و حزب دموکرات کردستان (پارتی) به رهبری خانواده بارزانی، بر سر اختلافات عدیده و طولانی شروع به نبرد مسلحانه علیه یکدیگر کردند. این درگیری‌ها که نهایتا با وساطت ایران و برخی کشورهای غربی پایان یافت منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از نیروهای دو طرف شد و حتی کار به جایی رسید که حکومت اربیل به رهبری مسعود بارزانی از ارتش بعث صدام درخواست کمک و ورود به این منطقه کرد.

این درگیری‌ها در میان افکار عمومی مردم کرد شمال عراق همواره به عنوان یک لکه ننگ و مایه شرمساری شناخته شده و به نبرد برادرکشی مشهور شده است.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر

کردستان عراق در آستانه جنگ داخلی جدید

اینبار اما درگیری نه میان احزاب داخلی اقلیم کردستان، بلکه میان یک گروه خارجی به نام حزب کارگران کردستان PKK اما باز هم با هویت کردی است.

تاریخچه حضور گروهک تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق، تقریبا همزمان با دوره تشکیل این سازمان در دهه ۸۰ میلادی است، اما اعضای این گروه هیچگاه به اندازه زمان حال در عمق مناطق کردنشین شمال عراق نفوذ نکرده بودند. این موضوع خود به تنهایی عامل تحریک و احساس خطر احزاب کرد منطقه اقلیم شد است زیرا به شکل ذاتی و آرمانی گروه چپگرا و غیر مذهبی پ. ک. ک از بدو تشکیل خود با احزاب منطقه کردستان عراق که عموما در تضاد با اندیشه مارکسیستی بوده و تعلقات اسلامی و مذهبی دارند رقیب بوده و به مدت چند دهه رهبران پ. ک. ک تلاش میکردند تا کلیه مناطق کردنشین در کشورهایی نظیر عراق، سوریه و ترکیه را تحت تسلط خود درآورند.

اما ریشه اصلی بحران اخیر، به ماجراهای خیزش گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ و نبردهای سالهای اخیر ارتش ترکیه با PKK در جنوب ترکیه بازمی‌گردد. در ماه آگوست ۲۰۱۴ میلادی و تقریبا ۲ ماه پس از خیزش بزرگ تروریست‌های داعش در استان نینوا و شهر موصل، شهر سنجار مرکز اقلیت ایزدی نشین شمال غرب عراق سقوط کرده و هزاران نفر از مردم غیرنظامی این منطقه کشته یا آواره شدند. در این زمان نیروهای گروه YPG که شاخه سوری گروهک PKK محسوب می‌شوند با عبور از گذرگاه مرزی ربیعه در غرب سنجار، اقدام به ورود به خاک عراق به بهانه دفاع ار کردهای ایزدی این منطقه کردند.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر

از اواخر سال ۲۰۱۷ و آزادی تقریبا کامل خاک عراق از چنگ نیروهای داعش، دولت این کشور و مقامات اقلیم کردستان بارها از نیروهای فوق که حال نام YBS به معنای یگان مدافعین شنگال (سنجار) را بر خود نهاده بودند درخواست خروج از خاک عراق را کردند اما هر بار با مخالفت این نیروها که تحت امر مستقیم کادر رهبری پ. ک. ک بودند مواجه شدند. این مسئله با دخالت مستقیم ترکیه در خاک عراق همراه شد.

در طول ۱ سال و نیم گذشته ارتش ترکیه دو عملیات بزرگ تحت عنوان پنجه عقاب ۱ و ۲ در مناطق شمالی عراق اجرا کرده است و رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور نیز وعده عملیات برای اخراج نیروهای PKK از شهر سنجار را داده است.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر

همچنین دولت ترکیه در این مسیر اقدام به همراه کردن نیروهای پیشمرگه اقلیم و رهبران این منطقه با خود برای بیرون کردن تروریستهای PKK از مناطق تحت کنترل اقلیم کرده است؛ موضوعی که در توضیحات بالاتر نیز ذکر شد که چرا رهبران احزاب منطقه کردستان با آن موافقت دارند. این موضوع سبب خشم نیروهای PKK و اقدامات تلافی جویانه آنها در روزهای اخیر شده است.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر
5 نیروی کشته شده پیشمرگه در حمله موشکی پ. ک.ک

روز گذشته کاروانی متشکل از چند خودروی نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در منطقه جبل متین هدف حمله نیروهای پ. ک. ک قرار گرفتند. بر اساس اعلام رسمی مقامات اقلیم، این حمله توسط یک تیر موشک ضد زره کورنت انجام شده و منجر به کشته شدن ۵ نیروی پیشمرگه و زخمی شدن ۷ تن دیگر شد.

همچنین منابع رسانه‌ای منطقه کردستان نیز اعلام کردند که ۲ افسر عضو نیروهای امنیتی اقلیم در منطقه سنجار به دست نیروهای پ. ک. ک ربوده شده و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر
2 نیروی پیشمرگه ربوده شده به دست PKK

صبح امروز نیز یک نیروی دیگر عضو پیشمرگه در منطقه مرزی زاخو در استان دهوک عراق توسط تک تیرانداز عضو PKK هدف قرار گرفته و کشته شد.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر

این حملات توسط دولت عراق و ائتلاف امریکایی محکوم شده اما تا کنون احزاب کرد اقلیم واکنش نظامی مستقیمی به آنها نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد به زودی عملیاتی مشترک و بزرگ توسط ارتش ترکیه و اقلیم کردستان علیه مناطق حضور نیروهای پ. ک. ک انجام شود.

کردستان عراق، در آستانه "جنگ برادرکشی" جدید/ حملات گسترده تروریست‌های PKK به نیروهای پیشمرگه اقلیم در شمال عراق +تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    اگه ترکیه ی منافق وجنایتکار کاری به اهالی کردترکیه وسوریه وعراق نداشت الان سرزندگیشون بودن واینهمه کشت وکشتارهم نمیشد. هردرگیری تومنطقه میشه یک سرماجراپای بیگانگانه و جنایتکاران. ترکیه باعث درگیری های عراق وسوریه. عربستان باعث درگیری یمنی ها.. وچندین نمونه دخالت خارجی هاتو کشورهای دیگه.. وبرسمیت نشناختن حقوق قومیتهادرکشورهایی مثل ترکیه وشیعه دربحرین وعربستان همش کرم ازخودکشورهای جنایتکاره
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      پ ک ک ای اگه اینجوری و با گفتن این حرفا آروم‌میگیری راحت خودتو گول بزن بزودی ترکیه همرای ارتش اقلیم کار ارباباتو یه سره میکنه
    • DK ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      4 1
      عفت کلام داشته باش، با بزرگتر درست حرف بزن
  • GB ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    126 6
    لعنت به تروریست های
  • GB ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    28 6
    هر کشوری که ترورریست هست انجا ارامش نیست
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      10 2
      اینها که قصد همه پرسی داشتند . معلوم نبود اگر چنین میشد چه وضعیتی و کشاکش و احتمالا کشتاری صورت میگرفت و باز بر میگشتند بجای نخست
  • خلیج پارس iran IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    53 23
    گروهک های تروریستی امثال پ ک ک هیچگاه نماینده اکراد نبوده و نیستند هیچگاه حافظ منافع اکراد نبوده و نیستند همه این گروه های تروریستی ابزار و عمله و مزدور استعمارگران بیگانگان و جاده صاف کن رژیم غاصب و صهیونیستی اسرائیل در راستای رویای حکومت نیل تا فرات یهود هستند بدون هیچ ترحمی باید با تروریست ها برخورد کرد .. درود بر هم میهنان آگاه و میهن دوست کرد .. پاینده ایران.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    40 10
    پیشمرگه با تروریستها پ ک ک برادری نداره اخه تروریست چه برادری مشرق اینم شد حرف اخه
  • سید فروزان CH ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    59 10
    خلایق هر چه لایق بروند از اسراییل کمک بگیرند اینها تنبان خودشان را نمینوانند نگه دارند ،ادعای کشور و دولت و کردستان بزرگ هم دارند حتما طبق معمول هم از ایران کمک خواهند خاست ،و باز هم طبق معمول انگشت گاز خواهند زد
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    38 33
    كافيه تركيه وارد شمال عراق بشه.ديگه تروريستهاي پ ك ك بايد برن داخل مرزهاي كشورهاي حاميشون تو منطقه و شمال عراق از دست اين تروريستها و حاميانشون راحت ميشن.
    • ایرانی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      15 32
      ترکیه ۸۰ ساله همچین غاطی نتونسته بکنه
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      12 5
      اقاي ايراني دليلشو ميدوني چيه؟؟؟برو حرفهاي وزير كشور تركيه سليمان سيلو رو بخون ميفهمي.ميفهمي تروريستهاي كرد پ ك ك از ترسشون وارد كدوم كشورها ميشن تا از دست تركيه در امان باشن.اگه نگرفتي بازم توضيح بدم
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      16 2
      جهل سال است گروهک تروریستی پژاک سربازان مرزی ما رو شهید میکنه میشه بگی شما چیکار کردید
  • CO ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    50 41
    جالب آنکه بیخردانی هستند که خواهان اجرای فدرالیسم و خود مختاری های قومی در ایران اند و اینها از فاجعه عراق فدرال عبرت نمیگیرند.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      26 13
      درود بر شما ..
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      31 22
      یکیش همین مهرعلیزاده ی تجزیه طلب
    • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      6 4
      هر کشوری فدرال بشه یعنی دوست داره از دست بره البته
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      6 0
      البته روسیه هم فدرالی است اگر ناراحت نمی شوید. آمریکا هم فدرالی است. در ضمن سوریه هم دولت مرکزی داشت و این وضع الانش است. امنیت کشور در گرو احترام و ایفای شناختن حقوق اقوام است نه تضییع آن.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    28 11
    همچین میگی عراق و سوریه و ترکیه انگار مردم پژاک رو نمیشناسن!!؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    9 43
    ورود ترکیه به سنجار = با شکست
    • GB ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      30 6
      تو لیبی قره باغ عفرین عراق هم همین ها رو می گفتید خودتون هن خوب می دونید بدون روسیه توان مقابله با ترکیه رو ندارید
    • بهزاد AM ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      22 11
      آره عفرین هم گورستان ارتش ترکیه قرار بود بشه. فقط خوشم می آد از رو نمی رید.
  • ایران دوست وطن پرست IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    35 12
    اقلیم کردستان برادری با تروریست پ ک ک ندارن اقای بارزانی ب دنبال توسعه و رفاه بیشتر برای اقلیم هستن اما پ ک ک و حامیانشون ک همگی ضد دین هستند احازه نمیدهند امیدوارم با همکاری مشترک ارتش ترکیه و اقلیم برادری ترک و کرد دوباره زنده بشع
    • هموطن IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      7 11
      حالتون خوبه ؟بارزانی دین داره ....اردوغان هم محض رضای خدا داره وشط کارو می گیره ....شماها چی میزنین بابا
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      2 3
      حتما،،،شب
  • ایرانی اصیل GB ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    21 9
    این چه جنگ داخلی هست که بین اتباع دوکشور،ولی از یک نژاد قراره صورت بگیره؟ به این نمیگن جنگ داخلی میگن جنگ نژادی. باعث وبانی این جنگها هم کشورهای دیگه هستند که طرح ریزی کرده اند. البته برای نابودی یک نژادخاص
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      21 4
      پ ک ک دشمن کردهاست پ ک ک با کردها هم نژاد نیستند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      20 7
      جنگ نژادی نیست مغلطه نکن عزیزم ! همه جای دنیا با گروهک های تروریستی تجزیه طلب برخورد قاطع و جدی، می‌کنند لابد توقع داری به تروریست ها هدیه و جایزه بدهند !
  • هموطن IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    11 5
    متاسفانه بقدری بد جنسی کردن ...تا این بی شرفی دامن خودشون رو گرفت ....اگرچه باعث هرج و مرج در نزدیکی مرز ما میشه ولی لیاقت مزدوران بیش از این نیست که به هم مشغول بشن ...حیف از زحمات سردار ...افسوس از بی شرفی بارزانی
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      6 1
      دقیقا" ... این بی صفت ها ، نا سپاس ها باید مشغول یکدیگر باشند ..
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    8 8
    شیطان بزرگ آمریکا بازهم فتنه جدیدی را کوک کرده است کردها باید بیدرا باشند
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    11 18
    هرجا سخن از پ ک ک در جریان است،حتما پای ترکیه و اشغال آنجا و ترکسازیش در میان است.پ ک ک اسلحه ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی مناطق کردنشین است.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    14 2
    شبیه دوران بعث که بارزانی برای بیرون کردن نیروهای جلال طالبانی از اربیل،با صدام هم‌پیمان شد
  • US ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    6 5
    به جای اینکه با دشمنانشان بجنگند،با دشمنان خود همدست شدند.
  • پسر IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    10 9
    باعث و بانی جنگ فقط فقط خاندان منحوس بارزانی ها هستند که در جنگ اول و الان خودشون نشون دادن که برای دیکتاتوری در کردستان عراق هستند.کافیه مسائل روز کردستان عراق در داخل و در مقابل ایران مطالعه کنید
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      23 2
      تروریست های پ ک ک مقصر نیستند بارزانی مقصر است ؟ شما کردها رو برای منافع خودتان فریب میدهید خودتون جرعت مقابله با ترکیه رو ندارید از کردها سو استفاده می کنید
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    2 1
    دره گرگ ها
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    11 1
    په که که اگر شرف داشت کرد نمیکشت
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    6 5
    دو جا به نظر من اشتباه کرد نظام: 1- تو قضیه کودتا ترکیه، 2- نجات بارزانی و دار و دسته اش در عراق
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      2 0
      سیاست همینه. با کودنی کشور به چاه میره.
    • US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      14 6
      ترکیه هم اشتباهش این بود که تو دور زدن تحریم ها از ایران حمایت کرد در ضمن شما تو کودتای ترکیه هیچ کمکی به انها نکردید فاز نگیرید
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    1 25
    پ. ک ک تروریست نیست مشرق و بدنبال انتقام از وحشیگری تاریخی مغول علیه کردهاست .. .. که تا بحال با ایران سر شاخ هم نشدهاند
    • US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      15 1
      جناب طرفدار تروریست هر روز تروریست های پ ک ک به مرزبانان ما حمله می کنند باعث شهید شدن مرزبانان ما می شوند توجنگ عراق تروریست های پ ک ک به ایران خیانت کردن هرجا نارامی است پای تروریست های پ ک ک در میان است
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    19 1
    اعضای پ ک با دو تومان فرمانده خود را میفروشند
  • شهین عالی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 8
    دولت ایران باید مانع کشتار انسانها شود. دوستان شهید سلیمانی به داد قوم کرد برسید. بیشک پایی اسراییل و امریکا در بین است برای تفرقه و کشتار انسانها و فروش اسلحه و استفاده از منابع طبیعی قوم کرد.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    1 6
    چرا ایران افسار ترکیه رو نمیکشه؟هر تغییری در اقلیم کردستان عراق به نفع ترکیه میتونه باعث نا امنی مرزها ی شمالی وحتی داخل کشور ایران بشه.یادمان نرود ترکیه تروریست پرور و حامی تروریستها در سوریه بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس