کد خبر 1128092
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
شیرفندق

شیر فندق از ترکیب آب و فندق تهیه می‌شود و تمام فواید میوه خام فندق را دارد. گرچه ترکیب شیر فندق الزاما مشابه شیر گاو نیست اما این نوشیدنی ارزش تغذیه ای بالایی برای سلامت بدن دارد.

به گزارش مشرق، شیر فندق، نوشیدنی مغذی برای افرادی است که نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارند یا رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند. برخلاف تصور، شیر فندق از ترکیب آب و فندق تهیه می‌شود و تمام فواید میوه خام فندق را دارد. گرچه ترکیب شیر فندق الزاما مشابه شیر گاو نیست اما این نوشیدنی ارزش تغذیه ای بالایی برای سلامت بدن دارد.

بیشتر بخوانید:

سیستم ایمنی بدنتان را با فندق تقویت کنید

شیر فندق به‌عنوان خوراکی مغذی در رژیم غذایی متعادل و متنوع توصیه می‌شود. فندق همانند دیگر خشکبار انرژی‌زاست و منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب غیراشباع، فیبرها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می شود. اما مهم ترین فواید مصرف این نوشیدنی به ترتیب زیر است:

بهبود رشد و تشکیل بافت‌ها

از جمله مهم‌ترین مواد معدنی فندق می‌توان به پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و آهن اشاره کرد. تمام این ترکیبات برای تشکیل بافت‌ها، رشد اندام‌ها و عملکردهای حیاتی بدن ضروری هستند. متابولیسم سلول‌ها نیز به این ترکیبات نیاز دارند. البته کلسیم موجود در شیر فندق به‌اندازه شیر دام نیست اما منبع خوبی برای افرادی است که به‌دلایل مختلف نمی‌توانند شیر دام مصرف کنند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

چربی‌های موجود در خشکبار از نوع اسیدهای چرب غیراشباع به‌خصوص امگا۹ هستند. البته در حد کمتری اسیدهای چرب امگا۳ نیز وجود دارد. این چربی‌ها برای رشد و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند و در پایین نگه‌داشتن کلسترول بد خون (LDL)، حفظ کلسترول خوب (HDL) و کاهش تری‌گلیسرید نقش دارند. براساس مطالعات، مصرف شیر فندق در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

تاخیر در روند پیری

شیر فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های موثر مانند ویتامین E است که مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود و روند پیری سلول‌ها را به‌تاخیر می‌اندازد. این ترکیبات همچنین به حفظ حالت ارتجاعی عروق خونی نیز کمک می‌کند.

محافظت از سیستم عصبی

فندق حاوی آهن و ویتامین‌های گروه B است که برای رشد نورون‌ها و مراقبت از سیستم عصبی ضروری هستند. خوشبختانه می‌توان فندق را از دوران کودکی در برنامه تغذیه گنجاند که برای رشد مغز و سیستم عصبی کودکان بسیار مفید است.

پیشگیری از یبوست

فندق حاوی فیبرهایی است که در عملکرد مطلوب سیستم گوارش موثر است و با تنظیم حرکات لوله ‌گوارش از بروز مشکلاتی نظیر یبوست پیشگیری می‌کند که حتی برای مبتلایان به یبوست مزمن عالی است. البته نباید در مصرف این نوشیدنی افراط کرد زیرا سطح باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد.

طرز تهیه شیر فندق

مغز فندق‌های خام را ۸ ساعت در آب خیس کنید تا پوسته نازک آن کاملا جدا شده و حجم آن بیشتر شود. هر فنجان فندق خیس‌شده را با ۳ فنجان آب در مخلوط‌کن بریزید. اگر دوست دارید که نوشیدنی غلیظ‌تر باشد، حجم آب را کمتر در نظر بگیرید. پس از آماده‌شدن شیر فندق، آن را درون صافی پارچه‌ای بریزد تا کاملا یکدست باشد. البته بهتر است نوشیدنی برای هر بار مصرف، تازه تهیه شود.

منبع: هفته نامه سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    4 0
    یه فکری هم برای قیمت آن بکنید متاسفانه این روزها دراکثرآگهی های تبلیغاتی وسایتها مخاطب گویندگان مردم پولدارهستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس