کد خبر 1093474
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
حسن رشوند نمایه

پذیرفتنی نیست دشمنان بشریتی که امروز حقوق انسان‌ها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند امروز آزاد باشند و نسبت به جنایات خود پاسخگو نباشند.

به گزارش مشرق، «حسن رشوند» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

پنج‌شنبه‌ای که گذشت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در سخنانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عنوان کرد که ایالات متحده امریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند. بر همین اساس، عملیات امریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه نقض منشور ملل متحد به حساب می‌آید.

به اعتراف صریح «اگنس کالامارد» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد، ترور هدفمند سردار سلیمانی از سوی ارتش امریکا به طور کامل استانداردهای مربوط به استفاده از زور توسط دولت‌ها را نادیده گرفته است. او در گزارش خود تصریح کرد که ترور سردار سلیمانی به عنوان فرمانده قانونی یک کشور با ترور فرمانده گروهک‌های تروریستی مانند القاعده و داعش متفاوت است. او در این گزارش تأکید کرد که اقدام امریکا در ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران «غیرقانونی» و «نقض قوانین بین‌المللی» محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حاضران در شورای حقوق بشر از ترور سردار سلیمانی حمایت نکردند

طبیعی است که این گزارش مبنای خوبی برای پیگیری قضایی رئیس‌جمهور امریکا که پس از ترور سردار سلیمانی به صراحت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که من دستور چنین تروری را داده بودم، در مجامع کیفری بین‌المللی است.

بیستم اسفند سال گذشته بود که رئیس قوه قضائیه از روند پیگیری‌های قضایی تشکیل پرونده و تحت تعقیب قرار دادن عاملان و آمران ترور سردار شهید سلیمانی، سردمداران دولت و ارتش امریکا و همچنین وابستگان آن‌ها در منطقه گزارشی را ارائه داد، اما به نظر می‌رسد آنچه تاکنون در این زمینه صورت گرفته بسیار کُند پیش می‌رود که بخشی از این کندی محصول عدم شناخت رویه‌های بین‌المللی و کم‌کاری‌های گذشته نسبت به موارد مشابه‌ای بوده که تاکنون در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و بخش دیگر، متأثر از حوادث ماه‌های اخیر به‌ویژه درگیری کشور به ویروس کرونا بوده است.

اگر دستگاه قضا، به‌خصوص رئیس انقلابی آن اعتقاد دارند – که اعتقاد دارند- شهید سلیمانی نه یک شخصیت، بلکه یک مکتب فکری فراموش ناشدنی است، نمی‌توان به برخی رفتارهای لاک‌پشتی برای پیگیری پرونده شهادت او از مجامع بین‌المللی اکتفا کرد. چرا که در این مسیر، یک اراده عمومی قرار دارد و همواره مطالبه‌گر خون پاک سردار سلیمانی است. ضمن اینکه ما هم از ظرفیت قابل توجهی از حقوق‌دانان دلسوز و علاقه‌مند به حاج قاسم در حوزه داخلی و عرصه بین‌المللی برخورداریم که به عشق حاج قاسم، حاضرند از هیچ کوششی در زمینه محکومیت امریکا و ترامپ فروگذاری نکنند و هم اینکه وقتی فردی نه به مثابه یک فرد، بلکه به عنوان یک مکتب معرفی شد می‌تواند از پشتوانه مردمی در داخل و خارج بهره‌مند باشد که حاج قاسم عزیز ما از چنین ویژگی برجسته‌ای برخوردار است. همانطور که پیش‌تر رئیس قوه قضائیه گفته بود این اقدام تروریستی امریکا دارای ابعاد مختلف، اعم از بین‌المللی، سیاسی، نظامی، حقوقی و قضایی است و برای هر یک از ابعاد آن می‌توان یک پرونده قضایی بزرگ در مجامع کیفری بین‌المللی تشکیل داد، به نظر می‌رسد آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنیم و تأسف آنجاست که به‌رغم این نگاه رئیس دستگاه قضا، یا تاکنون کار ارزشمندی در این زمینه صورت نگرفته یا اگر شده آن‌چنان برجسته نبوده که مکرر به مردم گزارش داده شود و موج تبلیغاتی و روانی قابل توجهی را علیه مقامات امریکایی فراهم کرده باشد.

چگونه است که یک دادگاه فدرال در واشنگتن می‌تواند ایران را به اتهام دست داشتن در انفجار برج الخبر عربستان سعودی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ که تاکنون چندین بار اقدام به صدور حکم در این رابطه شده است، به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار محکوم کند؛ اقدامی که صرفاً با ۲ هزار کیلوگرم مواد منفجره در کامیونی در مقابل برج‌های الخبر شهر الظهران محل سکونت امریکایی‌ها صورت گرفت و به حزب‌الله نسبت داده شد و حزب‌الله را هم سمپات ایران معرفی کردند. این در حالی است که همین آذر سال گذشته بود که یک دانشجوی سعودی در پایگاه هوایی پنساکولا، متعلق به نیروی دریایی امریکا در ایالت فلوریدا به سوی هم‌قطاران امریکایی‌اش آتش گشود که در نتیجه آن چهار نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. عربستانی که این میزان ضدیت با امریکایی‌ها در درونش وجود دارد، ببینید چگونه یک انفجار بی ربط را به ایران نسبت می‌دهد و برای آن حکم و غرامت دریافت می‌کند، ولی چرا ما نمی‌توانیم از دادگاه‌های داخلی و حتی کشورهای ضد امریکایی در منطقه و جهان به خاطر جنایت بزرگ امریکا و شخص ترامپ که مسئولیت ترور شهید بزرگ ما را به صراحت پذیرفته، حکم محکومیت دریافت کنیم؟ آیا این وضعیت محصول کم کاری ما و دستگاه دیپلماسی و قضایی‌مان نیست؟

اگر تاکنون اهمال، قصور و کم کاری برای پیگیری پرونده ترور شهادت سردار سلیمانی داشته‌ایم، امروز که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل امریکا و ترامپ را عامل شهادت سردار سلیمانی معرفی کرده و اقدام تروریستی ترامپ را غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، دیگر نه دست به عصا رفتن دستگاه دیپلماسی را برای پیگیری این پرونده جایز می‌دانیم و نه کم تحرکی و خدای نکرده بی عملی دستگاه قضایی را تحمل می‌کنیم.

پذیرفتنی نیست دشمنان بشریتی که امروز حقوق انسان‌ها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و با مدیریت و استیلا بر نهادهای بین‌المللی، خود را مدافع حقوق انسان‌ها معرفی می‌کنند! و با صدور قطعنامه‌های حقوق بشری! نظام‌های سیاسی و افراد مخالف خود در سراسر جهان را ترور یا متهم می‌کنند و بزرگ‌ترین جنایت‌ها را در حق بشر روا می‌دارند، امروز آزاد باشند و نسبت به جنایات خود پاسخگو نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس