اعتراضات اروپا

در ادامه اعتراضات علیه تبعیض نژادی در جهان، ده‌ها هزار معترض ضد نژادپرستی بار دیگر در انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تظاهرات کردند و با واکنش سرکوبگرانه و وحشیانه پلیس مواجه شدند.

سرویس جهان مشرق - به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته ده‌ها هزار نفر به خیابان‌های پاریس، لیون، مارسی و دیگر شهرهای این کشور آمدند و خواستار پایان یافتن خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس در فرانسه شدند. این تظاهرات هرچند به بهانه اعتراض به کشته شدن «آدام ترائوره» شهروند سیاه‌پوست فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید، سازماندهی شد، اما شدت گرفتن اعتراضات در خصوص کشته شدن جورج فلوید در آمریکا در شکل‌گیری این اعتراضات در اروپا نقش پررنگی داشته است.

معترضان فرانسوی با سردادن شعارهای «جان سیاهپوستان ارزش دارد» و همچنین «رنگ پوست سیاه جرم نیست» اعتراض خود را نسبت به برخوردهای نیروهای پلیس با شهروندان سیاه ابراز داشتند. افزایش تجمعات مردمی موجب شد تا نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل شود. در اغلب شهرهای فرانسه، این اعتراضات در پایان به خشونت کشیده شد.

در این تظاهرات یک خبرنگار در پاریس زخمی شد. در شهر لیون نیز برخی معترضان به فروشگاه‌ها و مراکز تجاری حمله کردند. نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش تظاهرکنندگان را متفرق کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مأموران پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و صدها نفر در جریان این تظاهرات مجروح و بازداشت شده‌اند.

تظاهرات و اعتراضاتی هم در مخالفت با تبعیض نژادی در لندن، پایتخت انگلیس و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد. در این تظاهرات مخالفان نژادپرستی در میدان ترافلگار لندن تجمع کردند و شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد»، «سیاهی پوست جرم نیست» و همچنین «بریتانیا بی‌گناه نیست» سر دادند.

با اینکه صادق خان، شهردار لندن از مردم این شهر خواسته بود در خانه‌های خود بمانند، اما معترضان بار دیگر به جنبش "زندگی سیاهپوستان مهم است" پاسخ مثبت دادند و به خیابان‌ها آمدند. همزمان با تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن، ده‌ها تن از فعلان گروه‌های راستگرای افراطی نیز برای محافظت از مجسمه "وینستون چرچیل" نخست‌وزیر بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم، در میدان پارلمان بریتانیا تجمع کردند.

با بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستانه در سراسر جهان، حمله به مجسمه‌های افرادی که به نوعی نماد تبعیض نژادی پنداشته می‌شوند، افزایش یافته است. دولت بریتانیا که از حمله معترضان به مجسمه وینستون چرچیل نگران است، این مجسمه را با یک حفاظ فلزی پوشاند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، احتمال حمله به مجسمه وینستون چرچیل را «نامعقول و شرم‌آور» توصیف کرده است. با این حال، معترضان در شهر "بریستول"، هفته گذشته به مجسمه "ادوارد کلستون" یکی از تاجران برده در قرن هفده میلادی حمله کرده و آن را پایین کشیدند.

این در حالیست که پلیس لندن برای چند گروه که قصد برگزاری اعتراضات در روز شنبه را داشتند محدودیت‌هایی وضع کرد. اما هزاران معترض علیرغم هشدار پلیس مبنی بر خودداری از راهپیمایی در مرکز لندن تجمع نمودند. با اینکه پلیس اعلام کرد که راهپیمایی‌های مذکور عمدتاً مسالمت‌آمیز بودند، اما ده‌ها نفر از معترضان بازداشت و مجروح شده‌اند. این تحولات پس از آن رخ می‌دهند که مجسمه ادوارد کالستون تاجر برده روز شنبه در جریان اعتراضات «جان سیاهپوستان مهم است» به داخل آب انداخته شد و معترضان قصد به زیر کشیدن مجسمه وینستون چرچیل داشتند.

این اعتراضات البته نسبت به آنچه در پاریس رخ داد تندتر بود. چراکه در طرف مقابل گروه‌های نژادپرست و ضد مهاجر هم به خیابان آمده بودند تا با سردادن شعارهای دست راستی، مخالفت خود را با حضور مهاجران ابراز کنند. در این اعتراضات طرفداران گروه‌های دست راستی حتی در مواردی به سوی نیروهای پلیس بطری‌های آب پرتاب کردند و اوضاع را متشنج کردند.

فاصله کم میان دو گروه معترضان کار را برای نیروهای پلیس ضد شورش دشوار کرده بود. در حالی که هواداران گروه‌های ضد فاشیست در میدان ترافلگار لندن در حال تظاهرات و شعار دادن علیه نژادپرستی بودند، هواداران گروه‌های راست افراطی در میدان پارلمان در فاصله‌ای اندک با گروه مقابل با حمل پرچم انگلستان، شعارهای نژادپرستانه‌ای علیه مهاجران سر دادند.

یگان‌های ضد شورش مجهز به سپر، گاز اشک‌آور و دودزا و همچنین مأموران اسب‌سوار با معترضان هر دو گروه در نزدیکی ساختمان پارلمان این کشور درگیر شدند و مأموران نیز به نوبه خود با باطوم به آنها پاسخ دادند.

گفتنی است هزاران نفر از تظاهرکنندگان جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» و حامیان مجسمه‌ها همچنین در شهرهای دیگر انگلیس از جمله لیورپول، نیوکاسل، برایتون، و گلاسکو راهپیمایی کردند.

در سوئیس نیز هزاران نفر در شهر زوریخ در مخالفت با تبعیض نژادی به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان خواستار توقف نژادپرستی و اجرای عدالت درباره قاتل فلوید شدند. این تظاهرات نیز با تحریک نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

اما مسئله مهمی که نگرانی مردم اروپا را برانگیخته، قدرت‌نمایی راست‌گرایان افراطی دارای گرایش‌های نژادپرستانه در این قاره پس از روی کار آمدن ترامپ و افزایش انگیزه‌های آنان برای خشونت علیه مهاجران و اقلیت‌های نژادی و دینی در کشورهای اروپایی است.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست یک سوم از مردم آفریقایی‌تبار در اروپا  با آزار و اذیت‌های نژادی مواجه هستند. برگزاری اعتراضات از جانب مخالفان تبعیض نژادی و خشونت علیه سیاهپوستان با واکنش‌های متقابل نژادپرستان راست‌گرا مواجه شده است.

اکنون در بریتانیا نیز مانند آمریکا مسئله نژادپرستی از معضلات بزرگ در جامعه این کشور محسوب می‌شود. یکی از قانونگذاران حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا می‌گوید «ما در اینجا مشکلات خودمان را داریم و احتمال متوقف شدن و مورد بازرسی قرار گرفتن سیاهپوستان از سوی پلیس ۹ برابر بیشتر از سفیدپوستان است.»

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به شدت درباره روند سیاسی و اجتماعی کنونی در آمریکا یعنی قوت گرفتن روزافزون راستگرایان افراطی در سایه حمایت‌های آشکار و پنهان ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا احساس نگرانی می‌کنند. شایان ذکر است در دوره ریاست جمهوری ترامپ به دلیل رویکرد نژادپرستانه وی عملاً فشارها علیه رنگین‌پوستان توسط نژادپرستان تشدید شده است.

این اعتراضات علیه نژادپرستی نیز در دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر جمهوری چک، تایوان و استرالیا نیز برگزار شده است و بر اساس گزارش‌ها قرار است تظاهرات‌هایی در سراسر جهان به ویژه آمریکا در روزهای آینده انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد عظیمی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 37
    تمدن غرب رو به افول نیست اما نژاد پرستی از بین می رود.البته غربی ها اگر با ایران وارد جنگ نظامی بشوند نابودند.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    12 3
    پس موج سواری کنیم... باید تمام توانمان را در این ماجرا برای فروپاشی کامل غرب بکار ببندیم و گردن منافقان داخلی و وطن فروشان خارجی را از تنشان جدا کنیم.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    22 3
    مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر آمریکا ... ‌خدا کنه اسرائیلم بریزن بیرون
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    13 1
    مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر آمریکا ... ‌خدا کنه اسرائیلم بریزن بیرون
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 1
    چه بکش بکشی بشه
  • US ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 13
    ما ایرانی ها که به مرگ راضی شدبم از دست ظالمان اونا دغدغه چی دارند ما دغدغه چی
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    29 0
    چرا وزارت خارجه واکنش نشون نمیده!!!! دستگاه بوقلماسی که میگن اینه
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 7
    یه عده وطن فروش دارند اموال عمومی کشورشون روتخریب میکنند انتظاردارن پلیس بوسشون کنه
    • ایران IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      3 0
      اونا معترضیین به بی عدالتی و نزاد پرستی هستند نه وطن فروش، این که یه نفرو پلیس تو خیابون بکشه جرم بزرگیه تو اعتراضاتم نکشتنش که بهش انگ اغتشاشگر بزنن یه روز عادی یه نفرو راحت میکشند شما که از جایی خبر ندارید نظر نده تا حالا چندتا سیاه پوست بدبخت رو کشتند انشاالله که مردم امریکا بتونن سایتمداراشونو زمین بزنند
  • نادر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    ملتها از فکر سیاه متنفرند نه با رنگ سیاه.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    عجب حالی میده. جیگرمون حال اومد. تابستان داغ اروپا چقدر دیدنی است.
  • US ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 2
    این جنبش ها پوچ است و اگر هم به دستاوردی برسد نابود خواهد شد زیرا مبنای الهی ندارد
  • نادر IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 1
    روزنامه شرق و همفکرانش ، روزنامه مشرق ومطبوعات موسوم به اصول گرایی نزدیک به اصول گرایان و رسانه های اپوزیسیون مقیم خارج از کشور اعم از لیبرال و چپ و شاه پرست همگی در یک همبستگی و پیمانی نانوشته هیچگاه نژاد پرستی و تبعیض دموگرافیک و قرهنگی را در سرزمین ما طرح نمی کنند و به آن نمی پردازند همواره مسکوت می ماند . چرا ؟؟؟؟
  • علی بشروی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    فقط آرزو دارم ترامپ از غصه بهم ریختگی امریکا دق کنه و ملانیا بیوه بشه
  • بهزاد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    این همه سفید به خاطر یه مشت سیاه دزد و قاتل و متجاوز افتادن تو خیابون !! نمیدونم والا.. خیلی بدبختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس