کد خبر 1083769
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
اعتراضات آمریکا

یکی دیگر از ویژگی‌های اعتراضات اخیر گستردگی شکاف و اختلافات داخلی در درون هیئت حاکمه آمریکاست.

به گزارش مشرق، «محمد امین آبادی» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

  ۲۰ روز از قتل «جورج فلوید» مرد سیاه پوست ۴۶ ساله آمریکایی توسط یک پلیس نژادپرست در شهر مینیاپولیس و مقابل دوربین‌های موبایل شهروندان این کشور می‌گذرد. طی این مدت بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد شدیدترین اعتراضات علیه نژادپرستی ساختاری در این کشور بوده است. اعتراضات اخیر ویژگی‌هایی دارد که آن را از اعتراضات مشابه در تاریخ آمریکای ۵۰ سالۀ اخیر متمایز می‌کند؛

بیشتر بخوانید:

روزی ۲.۶میلیون دلار برای سرکوب اعتراضات آمریکا در پایتخت

گستردگی و شدت اعتراض‌ها

گستردگی ، شدت و سرعت بالای سرایت، اولین ویژگی اعتراض‌ها و آشوب‌های اخیر است. اعتراضات به قتل «جورج فلوید» به سرعت از «مینیاپولیس» در ایالت مینه‌سوتا به سراسر آمریکا کشیده شد و به روایت رسانه‌های آمریکایی در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک این کشور معترضان به نژادپرستی به خیابان‌ها آمده و خواهان پایان نژادپرستی در این کشور شدند. شدت اعتراض‌ها ، آشوب‌ها و درگیری‌ها در بسیاری از شهرهای آمریکا به گونه‌ای بود که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی اعتراضات کنونی را در نیم قرن اخیر بی‌سابقه می‌دانند. تا کنون بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۳ نفر کشته ، ۱۳ هزار نفر دستگیر و صدها نفر نیز در اعتراضات اخیر زخمی شده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بانک‌ها غارت و به آتش کشیده شد. در برخی شهرها ادارات پلیس نیز از سوی معترضان ‌اشغال شد که در تاریخ اعتراضات علیه نژادپرستی امر بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود. معترضان طی روزهای اخیر بخش‌هایی از شهر سیاتل را نیز ‌اشغال و منطقه خودمختار اعلام کرده‌اند که این مورد نیز در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

همراهی سفید پوستان

در اعتراضات سال‌های اخیر علیه نژادپرستی سیستمیک و کشتار هدفمند سیاهان معمولاً بعد از کشته شدن سیاه پوستی ، سیاهان و رنگین‌پوستان همان شهر یا برخی شهرها و ایالت‌های آمریکا به خیابان‌ها می‌ریختند. بدون اینکه جامعه سفیدپوستان با این اعتراضات همراه شوند. سفیدپوستان آمریکایی مدت‌ها در قبال خشونت اعمال شده علیه سیاهپوستان ساکت بودند اما در اعتراضات اخیر بسیاری از سفیدپوستان با جنبش شکل گرفته همراهی کرده و پا به پای سیاهان در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها آمدند. فرانس ۲۴ در این باره نوشته است:«سفیدپوستان درتظاهرات اخیر آمریکا به اندازه سیاهپوستان مشاهده می‌شوند و همه یک شعار می‌دهند: سکوت می‌کُشد». به نوشته این رسانه فرانسوی حضور سفید پوست‌ها در این اعتراضات

نشان‌دهنده این واقعیت است که نژادپرستی در آمریکا به عنوان یک معضل از سوی جامعه درک شده است؛ معضلی که باید حل شود.

گستردگی اختلافات داخلی

یکی دیگر از ویژگی‌های اعتراضات اخیر گستردگی شکاف و اختلافات داخلی در درون هیئت حاکمه آمریکاست. این اختلافات در سه سطح ظهور و بروز کرد سطح اول حملات گسترده دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنها به دولت ترامپ و متهم کردن ترامپ به ناکارآمدی در مدیریت بحران بود. سطح دوم حملات گسترده ترامپ به شهرداران و فرمانداران دموکرات شهرها و ایالت‌های آشوب زده بود و سطح سوم اختلافاتی بود که بعد از تشدید اعتراض‌ها و شورش‌ها در درون دولت ترامپ بروز کرد. اختلافات در درون دولت به قدری شدید بود که رسانه‌های آمریکایی خبر دادند ترامپ قصد داشته «مارک اسپر» وزیر دفاع خود را برکنار کند. روز جمعه نیز خبر رسید ژنرال «مارک میلی» رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و بالاترین مقام نظامی ارتش آمریکا به دنبال حضورش در کنار ترامپ برای گرفتن یک عکس یادگاری جنجالی همزمان با سرکوب معترضان در واشنگتن، به فکر استعفا افتاده است. رسانه‌های آمریکایی همچنین طی روزهای اخیر گزارش داده‌اند که شماری از جمهوری خواهان که تا کنون جزو حامیان ترامپ محسوب می‌شدند در حال فاصله گرفتن از وی هستند و قصد ندارند از ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ حمایت کنند.

حمله به نمادها

از ویژگی‌های بارز شورش اخیر علیه نژادپرستی در آمریکا و غرب حمله به نمادهاست. طی ۲۰ روز گذشته در شهرهای مختلف آمریکا پرچم این کشور به عنوان نماد همبستگی و وحدت ملی از سوی معترضان سوزانده شد. حمله به مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست تاریخ آمریکا نیز تبدیل به یکی از نمادهای اصلی جنبش جدید شده است. در سه هفته گذشته بیش از ۱۰ مجسمه کریستف کلمب، جفرسون، و سربازهای کنفدراسیون پایین کشیده شده، آتش زده شده، تخریب شده و یا جمع‌آوری شده است. نانسی پلوسی طی نامه‌ای خواستار جمع‌آوری مجسمه شخصیت‌های نژادپرست از کنگره شده و گفته است این تندیس‌ها که یادآورنده دوران برده‌داری هستند و نمادی از برتری‌طلبی نژادی به شمار می‌روند، «ادای احترام به تنفر است، نه میراث تاریخی» و باید جمع‌آوری شوند. به نظر می‌رسد جمع‌آوری حدود ۱۵۰۰ تندیس و نماد از فرماندهان نظامی و سیاستمداران ایالت‌های جدایی‌طلب جنوب آمریکا که طرفدار نژادپرستی و برده داری بودند به یک مطالبه عمومی در آمریکا تبدیل شده است. حمله به نمادهای نژادپرستی در اروپا نیز رونق گرفته است طی روزهای اخیر در انگلیس مردم به مجسمه چرچیل حمله کردند به طوری که دولت مجبور شد آن را محصور کند.مردم انگلیس همچنین مجسمه «ادوارد کلوستون» (تاجر انگلیسی برده) در بریستول را به آب انداختند. شورای منطقه تاور هملتس شهر لندن نیز پیش از آنکه معترضان دست به کار شوند مجسمه «رابرت ملیگان»(برده‌دار انگلیسی) را در شرق این شهر پایین آورد.در بلژیک نیز مجسمه لئوپولد دوم(پادشاه این کشور در دوره استعمار کنگو) پایین کشیده شده و مردم بر روی مجسمه بودئون(پادشاه پیشین بلژیک و عموی پادشاه فعلی) رنگ قرمز پاشیده‌اند.

استفاده از ارتش

گستردگی و شدت اعتراض‌ها و آشوب‌های اخیر علیه نژادپرستی در برخی شهرهای آمریکا به حدی بود که کنترل اوضاع از دست پلیس خارج شد به طوری که نیروهای گارد ملی آمریکا برای کنترل اوضاع مداخله کردند. حمله معترضان به کاخ سفید باعث شد ترامپ دومین رئیس‌جمهور این کشور لقب بگیرد که بعد از بوش و به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر به پناهگاه زیرزمینی فرار کرده است. با شدت گرفتن اعتراض‌ها ترامپ به نوشته رسانه‌های آمریکا در فکر استقرار ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در واشنگتن پایتخت برای کنترل اوضاع افتاده بود مسئله‌ای که به مجادله‌ای جدی بین وی، مشاورانش و همچنین وزیر دفاع و رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا منجر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نادر IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    مشکل مردم آمریکا وهر کشورغلط اندیش دیگر با قوانین است پس باید به نمایندگان مجالس بتوپند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس