اعتراضات در جهان

در ادامه اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا، ده‌ها هزار نفر در استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، بلژیک و کشورهای دیگر در حمایت از اعتراضات علیه تبعیض نژادی به خیابان‌ها آمدند.

سرویس جهان مشرق - با تداوم اعتراضات در آمریکا برای دومین هفته پیاپی در واکنش به کشته شدن جورج فلوید، مردم سرتاسر دنیا به این اعتراضات پیوستند. مردم از لندن گرفته تا توکیو و سیدنی و مونترال به خیابان آمدند تا و خواستار اصلاح قوانین پلیس و برابری نژادی در کشورهای خود شدند. این اعتراضات در حداقل ۴۰ کشور دنیا و تمام قاره‌ها به‌جز قطب جنوب صورت گرفته‌اند. این اعتراضات در بحبوحه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برگزار می‌شوند، در مقطعی که در بخش‌هایی از دنیا به مردم اکیداً توصیه شده از تجمع خودداری کنند و در بخش‌هایی نیز تجمع مردم غیرقانونی اعلام شده است.

اعتراضات جهانی در محکومیت نژادپرستی و وحشیگری پلیس طی روزهای اولیه هفته جاری از شدت و حدت‌شان کاسته نشد و مردم روز یکشنبه در شهرهای رم، لندن، مادرید، بارسلون، سیدنی، بروکسل و شهرهای دیگر تجمعاتی برگزار کردند.

شرایط اسفناک تبعیض نژادی در اروپا

در لندن، معترضان روز یکشنبه برای دومین روز در بیرون سفارت آمریکا تجمع کردند. در آلمان، بیش از ۱۵۰ هزار نفر روز در «راهپیمایی‌های خاموش» شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در آلمان شعار «نازی‌ها خارج شوید» سر دادند. در رم، معترضان به پویش‌های راست افراطی ضد مهاجران و صنایعی که به گفته آنها از مشاغل غیرقانونی سوءاستفاده می‌کنند، اشاره کردند. بر روی پلاکاردی که سارا ماتی دانشجوی ۲۲ ساله با خود حمل می‌کرد نوشته شده بود: «ایتالیا بی‌گناه نیست».

مرگ فلوید الهام‌بخش راهپیمایی‌هایی از استرالیا گرفته تا برزیل و مکزیک و کانادا بوده است. اما این رویداد در اروپا به شکل خاصی طنین‌انداز شده است. در آنجا، رهبران طی هفت سال گذشته در راستای ادغام موجی از مهاجران و پناه‌جویان از آفریقا و خاورمیانه به زحمت افتاده‌اند. یک سوم از آفریقایی‌تباران ساکن اروپا از مواجهه با آزار و اذیت‌های نژادی خبر می‌دهند.

مجمسه‌های نژادپرستانه‌ای که سرنگون می‌شوند

در شهر بریستول انگلیس، معترضان مجسمه یک تاجر برده مربوط به قرن هفدهم را به پایین کشیدند و بدین طریق خشم و عصبانیت خود را نسبت به پیشینه استعماری کشورشان ابراز داشتند. تظاهرکنندگان مجسمه ادوارد کالستون را طناب‌پیچ کردند و آن را در میان فریاد شادی و تحسین معترضان پایین کشیدند.

در تصاویر منتشره در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود که معترضان زانوی خود را بر گردن مجسمه گذاشته‌اند که این حرکت یادآور مرگ فلوید در ایالت مینه‌سوتا در روز ۲۵ مه است، رویدادی که به اعتراضات در سرتاسر دنیا ضد نژادپرستی و وحشیگری پلیس دامن زد. مجسمه را در نهایت به سمت بندرگاه شهر غلتانیدند و به آب انداختند.

این تنها مجسمه‌ای نبود که روز یکشنبه هدف قرار گرفت. در شهر بروکسل، بر اساس ویدئوهای منتشره در رسانه‌های اجتماعی، معترضان از مجسمه لئوپولد دوم پادشاه سابق بلژیک بالا رفتند و شعار «غرامت» سر دادند. واژه «شرم» نیز بر روی مجسمه نوشته شد. این اقدام ظاهراً اشاره‌ای بود به سخنان لئوپولد مبنی بر اینکه در طول دوران حکومت خود بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم بومی کنگو را کشته است.

اعتراضات به تبعیض نژادی در انگلیس

در لندن، هزاران نفر از مردم برای دومین روز پیاپی در اطراف سفارت آمریکا تجمع کردند، اما در عین حال این نکته را روشن ساختند که پیامشان صرفاً متوجه آمریکا نیست. دارسی بورن دانشجوی ساکن لندن در این باره اظهار داشت:

«همه می‌دانند که این اعتراضات فقط در ارتباط با جورج فلوید و آمریکا نیست و نژادپرستی در سرتاسر دنیا را شامل می‌شود.»

معترضان که بسیاریشان در راستای محافظت از خود برابر ویروس کرونا ماسک به صورت داشتند، به گفته دارسی «اکنون که سر کار نمی‌روند از فرصت استفاده کرده‌اند تا یا یکدیگر متحد شوند و تغییر به وجود بیاورند، زیرا اوضاع از دیرباز به همین منوال بوده است.»

در پی زدوخوردها در قالب یک راهپیمایی دیگر در مرکز لندن در روز شنبه که به زخمی شدن ۱۴ مأمور پلیس انجامید، این نگرانی به وجود آمد که راهپیمایی روز یکشنبه نیز ممکن است به خشونت کشیده شود. صدها نفر از معترضان به محلی که روز شنبه شاهد زود و خورد بود بازگشتند. پلیس موانعی در مقابل دروازه ورودی خیابان داونینگ استریت و دفتر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس ایجاد نمود. اعتراضات به نظر از نظم و ترتیب برخوردار بود، اما گهگاه تظاهرکنندگان به پلیس اعتراض می‌کردند.

صدها نفر از مردم نیز روز یکشنبه در میدانی در مرکز منچستر تجمع کردند و در سکوت و آرامش به احترام جورج فلوید بر زمین زانو زدند.

اعتراضات به تبعیض نژادی در ایتالیا

راهپیمایی در میدان مردم شهر رم به شکل مسالمت‌آمیز اما توأم با سروصدا برگزار شد. اکثر معترضان در راستای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ماسک به صورت زده بودند. شرکت‌کنندگان به سخنرانان مراسم گوش سپردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «جان سیاهپوستان ارزش دارد» و «این مشکل سفیدپوستان است».

در مقطعی، معترضان که اکثراً جوان بودند و برخی فرزندان یا خواهر و برادرشان را به همراه داشتند بر روی زمین زانو زدند و مشت‌های خود را بالا بردند تا بدین طریق با کسانی که با نژادپرستی و وحشیگری پلیس مبارزه می‌کنند، اعلام همبستگی کنند.

در شهر میلان پایتخت اقتصادی ایتالیا، چند هزار نفر از معترضان عصر یکشنبه در میدانی در خارج از ایستگاه قطار مرکزی شهر تجمع کردند. بسیاری از آنها از مهاجران یا فرزندان مهاجران آفریقایی‌تبار بودند. برگزارکنندگان مراسم خطاب به شرکت‌کنندگان گفتند که در ایتالیا شعار «جان سیاهپوستان ارزش دارد» به معنای «اجتناب از خارجی انگاشتن سیاهپوستان» است. یکی از متعرضان مقوایی در دست داشت که بر روی آن به انگلیسی نوشته شده بود: «من به خاطر بچه‌هایم می‌جنگم».

یکی از سخنرانان خطاب به جمعیت گفت در ایتالیا شعار «جان سیاهپوستان ارزش دارد» به معنای عدم تأخیر در انجام اصلاحات مقننه‌ای با هدف کسب آسان‌تر شهروندی است.

خارجی‌های متولد ایتالیا به صورت خودکار واجد شرایط شهروندی نمی‌شوند و باید تا ۱۸ سالگی صبر کنند و در تمام طول این مدت ساکن ایتالیا باشند. طی سال‌های اخیر، تلاش‌هایی صورت گرفته با هدف تصویب قانونی که به کودکان خارجی متولد ایتالیا اجازه می‌دهد در صورتی که در این کشور به مدرسه می‌روند در همان سنین کودکی شهروند ایتالیا شوند. اما این تلاش‌ها راه به جایی نبرده‌اند. والدین این کودکان گلایه می‌کنند که فرزندانشان اگرچه هویت ایتالیایی دارند و زبان ایتالیایی را سلیس و روان صحبت می‌کنند، اما شهروند درجه دو انگاشته می‌شوند.

اعتراضات به تبعیض نژادی در اسپانیا

در اسپانیا، چند هزار نفر از معترضین در خیابان‌های شهر بارسلون و در محل سفارت آمریکا در مادرید تجمع کردند. بسیاری از معترضان در مادرید پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «جان سیاهپوستان مهم است»، «حقوق بشر برای همه»، و «سکوت به معنای حمایت از نژادپرستی است».

تیمبو سامب سخنگوی گروهی که اعتراضات را در اسپانیا از طریق رسانه‌های مجازی ترتیب داده بود در این خصوص اظهار داشت:

«ما اینکار را صرفاً برای برادرمان جورج فلوید انجام نمی‌دهیم. اینجا در اروپا، در اسپانیا، جایی که زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم، می‌خوابیم، و مالیات می‌دهیم نیز با نژادپرستی مواجهیم.»

اعتراضات به تبعیض نژادی در آسیا

اعتراضات در اروپا دنباله‌رو راهپیمایی‌هایی بودند که روز در آسیا و استرالیا برگزار شدند. در شهر سیدنی، درخواست معترضان مبنی بر لغو حکم صادره در روز جمعه مبنی بر غیرقانونی بودن راهپیمایی‌شان در دقایق آخر پذیرفته شد. دادگاه تجدیدنظر نیوساوت‌ولز درست ۱۲ دقیقه قبل از برگزاری راهپیمایی از خود چراغ سبز نشان داد. این بدان معنا بود که شرکت‌کنندگان در راهپیمایی بازداشت نمی‌شدند. حدود ۱۰۰۰ نفر پیشاپیشِ حکم دادگاه در منطقه تاون‌هال شهر سیدنی گردهم جمع شده بودند.

در شهر بریزبن مرکز ایالت کوئینزلند، برگزارکنندگان گفتند ۳۰۰۰ نفر در راهپیمایی شرکت کرده‌اند. لیان انوچ وزیر محیط‌زیست این ایالت اهالی کوئینزلند را تشویق کرد تا به سخن بیایند. وی گفت:

«فرقی نمی‌کند آمریکا باشد یا اینجا در استرالیا، جان سیاهپوستان مهم است. جان سیاهپوستان امروز مهم است. جان سیاهپوستان هر روز مهم است.»

در شهر سئول پایتخت کره جنوبی، معترضان برای دومین روز پیاپی گردهم جمع شدند تا مرگ فلوید را محکوم کنند. ده‌ها نفر از معترضان که لباس مشکی بر تن و ماسک به صورت داشتند با بدرقه پلیس در یکی از مناطق تجاری پلیس راهپیمایی کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «آرام بخواب جورج فلوید» و «کره‌ای‌ها در حمایت از جان سیاهپوستان مهم است».

در توکیوی ژاپن نیز، ده‌ها نفر اقدام به اعتراض آرام زدند.

اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا

در آمریکای لاتین نیز صدها نفر از مردم برزیل علیه تبعیض‌نژادی و سیاست‌های ژائیر بولسونارو رییس جمهوری این کشور تظاهرات کردند. معترضان در این تظاهرات شعارهایی همچون" همه ما در مسیر دموکراسی"، "علیه تبعیض‌نژادی و فاشیسم" و " تروریسم سیاست ویران‌گر دولت بولسونارو" سر دادند. همچنین شمار دیگری از معترضان با هدف گرامی داشت یاد جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی که توسط پلیس این کشور کشته شد، لباس و ماسک‌های مشکی بر تن داشتند. معترضان همچنین در این تظاهرات علیه سیاست‌های تبعیض‌نژادی دولت بولسونارو، مدیریت اوضاع کرونایی و خشونت علیه زنان دست به تظاهرات زدند. در شهر ریودوژانیرو نیز گردهمایی اعتراضی علیه دولت برگزار شد.

مردم شهر ونکوور در کانادا در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا تظاهرات کردند. معترضان با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا ضد سیاه پوستان و همچنین اقدامات نژاد پرستانه در کانادا نشان دادند. بر روی برخی از پلاکاردها نوشته شده بود: کشتار برادران و خواهران ما را متوقف کنید. زندگی سیاه پوستان مهم است. سکوت سفید پوستان سبب خشونت بیشتر می‌شود. نژاد پرستی ضد مهاجران در کانادا باید متوقف شود.

در خود آمریکا نیز در ادامه تظاهرات گسترده در این کشور صدها هزار نفر در ایالت‌های مختلف آمریکا برای دومین هفته پیاپی راهی خیابان‌ها شدند تا صدای اعتراض خود را به رفتارهای نژادپرستانه در این کشور به گوش جهانیان برسانند. مجموعه تظاهراتی که روز شنبه و یکشنبه در ایالات متحده برپا شد یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های مردمی به خشونت پلیس و نژادپرستی نهادینه در این کشور بود که پس از مرگ جنجال‌برانگیز جورج فلوید صورت گرفت.

به خشونت کشیده شدن اعتراضات در اروپا

مقامات انگلیس در بحبوحه تدابیر قرنطینه عمومی مبنی بر ممنوعیت تجمعات بیش از ۶ نفر تلاش کردند مردم را از برگزاری اعتراضات منصرف سازند. پلیس انگلیس اظهار داشت ۱۴ مأمور پلیس در جریان زدوخورد با معترضان در مرکز لندن زخمی شده‌اند. زدوخوردها در پی راهپیمایی ده‌ها هزار نفری عمدتاً مسالمت‌آمیز در حمایت از جنبش جان سیاهپوستان مهم است اتفاق افتادند.

کریسیدا دیک رئیس پلیس کلانشهر در این خصوص اظهار داشت حمله به مأموران «شوکه‌کننده و کاملاً غیرقابل قبول» است. زدوخورد در اوایل شب در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری بوریس جانسون صورت گرفت.

آلمان و فرانسه نیز روز شنبه و یکشنبه صحنه زدوخورد بودند. در برلین، پلیس اعلام کرد ۹۳ نفر در ارتباط با تظاهرات دستگیر شده‌اند. حدود ۱۵۰۰۰ نفر در تظاهرات در پایتخت آلمان شرکت کردند. پلیس گفت جند مأمور و یک عکاس خبری در اثر پرتاب بطری و سنگ از طرف جمعیت مجروح شده‌اند. معترضان علیرغم دستور پلیس مبنی بر ترک محل در میدان الکساندر جمع شده بودند.

در شهر مارسی فرانسه نیز، پلیس در جریان درگیری با معترضان که بطری و سنگ پرتاب می‌کردند از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده نمود. درگیری پس از برگزاری یک راهپیمایی احساسی و در عین حال مسالمت‌آمیز صورت گرفت.

حدود ۲۳۰۰۰ نفر از مردم در سرتاسر فرانسه در اعتراضات شرکت کردند. اعتراضات هفته جاری در پی تظاهرات روز ۲ ژوئیه در فرانسه صورت گرفت که هزاران نفر در جریان آن در حمایت از جورج فلوید و آدما ترائوره در پاریس راهپیمایی کردند. خانواده ترائوره از سال ۲۰۱۶ خواستار اجرای عدالت در خصوص مرگ آدما ترائوره ۲۴ ساله هستند.

در بروکسل پایتخت بلژیک نیز به دنبال برگزاری تظاهرات در اعتراض به قتل «جورج فلوید» گروهی از معترضان اقدام به غارت فروشگاه‌ها در این شهر زدند. در پی تظاهراتی که با شرکت ۱۰ هزار نفر برگزار شد، برخی افراد نقاب‌دار، شیشه‌های مغازه‌های واقع در «خیابان لوئیز» را شکستند و اجناس برخی فروشگاه‌ها را غارت کردند.

گفتنی است اعتراض‌ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان حدود دو هفته پیش به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت و کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد. در این تصاویر یک مأمور پلیس سفیدپوست زانوی خود را بر روی گردن این مرد سیاهپوست که جورج فلوید نام داشت قرار داده بود. مأمور پلیس با وجود درخواست کمک جورج فلوید، ۴۶ ساله زانوی خود را از روی گردن او بر نمی‌دارد تا اینکه این مرد سیاهپوست بیهوش می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد. این اعتراضات همچنان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    21 7
    خوب دق دلی های چند ساله شان را خالی کردند
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    12 6
    بکشید ما را ...
  • US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    12 4
    ما هم در تلافی باید بگیم «جنبش سیاه»
  • علیرضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 14
    مهاجران و پناهجویان اروپایی هم به معترضان پیوستند! خوب این تقصیر دولت های اروپاییست که برخلاف نظر ملتهایشان آنها را راه دادند! دولت های اروپایی نماینده ملتهایشان نیستند! دولت انگلستان هم که بر فلسطین قیمومیت داشت به یهودیان اجازه مهاجرت به فلسطین داد
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      7 4
      چی میگه واسه خودت!
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      0 0
      آره راست می گی کره زمین مربع هست و ما انسانها نیاز به نیتروژن داریم. در ضمن خورشید یه لامپ بزرگه که با نفت کار میکنه.
  • DE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    26 26
    معجزه قاسم سلیمانی... حتی لعنت خدا هم از رحمانیت اوست... چه فکر می کردند چه شد !
  • کارشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    10 5
    شیطان بزرگ داره اینها رو تشویق میکنه
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      9 5
      12:03 باز دوباره اومدین اینجا خیط کاری های اربابو ماله بکشین؟ نکنه اینم از 100 سال قبل برنامه ریزی کرده بودن؟؟!!
  • احمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    22 18
    این تازه آغاز انتقام سخت خدااز خون سردارسلیمانی وچهل سال تحریم وحشیانه علیه ایران وکودکان یمنی وزنان برده شده سوریه ای وسربریده های داعش درعراق که همه باطراحی امریکابوده است
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 17
    اگر ترامپ یه ندا بده به سفید پوستا برای مقابله با تظاهرات کنندگان علیه تبعیض نژادی این تجمعات جمع خواهد شد ولی ترامپ خویشتنداری میکند شاید به خاطر انتخابات
    • CO ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      7 8
      صهیونیست ها و لیبرالها دارند جنبش ضد نژادپرستی را بسوی سیاهپوستپرستی نبدیل میکنند تا حق دیگر مردم نادیده گرفته شود ..
  • GB ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    10 1
    حکم اعدام عامل افشای محل تردد سردار سلیمانی صادر شد سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: سید محمود موسوی مجد فرزند سیدکاظم یکی از جاسوسان سازمان سیا و موساد به اعدام محکوم شد. وی در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می کرد و محل های تردد شهید سرلشگر قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده بود. این حکم تایید شده و بزودی اجرا می شود." مشرق این شخص - سید محمود موسوی کیه؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 9
    پرروها را ببین پناه جویان هم به تظاهرات کنندگان پیوستند!مگه سوری ها و افغانی ها و عراقی ها سیاهند که دارن اعتراض میکنن؟ افغانی ها اونجا ژست ضدنژادپرستی گرفتن خخخخخ تو خودت اونجا اضافی ای تظاهراتم راه میندازی خخخخ
    • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      15 2
      اینقدر نژادپرست نباشید. بعد ادعای روشنفکری و اوپن مایندی هم میکنید!!! با این بیچاره ها از برده ها بدتر برخورد میشه. خودشو ژست حقوق بشری میگیرن پناهندگی میدن و حرف از انسانیت میزنن اما در عمل خیلی بد برخورد میکنن با مهاجرین و پناهجوها
    • در جواب ۱۲:۲۷ US ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      3 1
      اتفاقا خیلیاشون سیاهپوستن مخصوصا تو بلژیک و فرانسه
  • US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 11
    سیاهان در کل قاره آمریکای شمالی مهمانند و روزی باید به قاره خود برگردند.قاره آمریکای شمالی مال روشن پوستان و سفیدپوستان است
  • ایرانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    9 1
    سلام علیکم چرا اعتبار نامه تاجگردون را تایید کردید. عجب مجلس انقلابی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      9 1
      اگر رای ها را شفاف اعلام نکنند فقط میشه گفت خسته نباشید مجلس قلابی
  • CO ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    13 4
    بیشتر تجاوز ها و خشونت ها و دزدی ها بوسیله همین سیاهپوستها انجام میشود ، سیاهپوست پرستی هم خود نژاد پرستی کثیفی است.
    • US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      3 14
      چون در جامعه جایگاه و حقوق انسانی ندارن و توجهی بهشون نمیشه. نژاد پرستی و بی عدالتی در غرب نتیجش بهتر از این نمیشه
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    سیاه پوستان اگر مهمان باشند اروپائیانی که رفتن آمریکا مهمان هم نیستند، دزد و قاتلند. آمریکا مال سرخپوستان بود که اروپائیها تکه تکشون کردن.
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    آمریکا مهد فرهنگ و ادب! زکی! اینم از آمریکا دیگه چی می گین غرب زده های بد بخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس