علی رغم مخالفت شدید دولت عراق، توپخانه و تانک های ارتش ترکیه در کنار پیشمرگه های کرد، در پیشروی به سوی موصل حضور پیدا کردند.

سرویس جهان مشرق - به گزارش راشا تودی، توپخانه و تانک های ارتش ترکیه در کنار پیشمرگه های کرد، در پیشروی به سوی موصل حضور دارند. این خبر را «بینالی ییلدریم»، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد. این در حالی است که بغداد مرتبا از آنکارا خواسته است که از عملیات ضد داعش برکنار بماند.

توپخانه و تانک‌های ارتش ترکیه، مواضع داعش را در اطراف موصل گلوله باران کردند. بینالی ییلدریم مدعی شد که این اقدام نظامی با تقاضای نیروی پیشمرگه کرد انجام گرفته است:

«پیشمرگه بسیج شده تا ناحیه بعشیقه را از حضور داعش پاکسازی کند. آن ها از ما درخواست کمک کردند، برای همین ما هم با تانک ها و توپخانه خود در آن جا کمک می کنیم.»

موصل دومین شهر بزرگ عراق و مرکز خلافت خودخوانده داعش در این کشور است و از تابستان 2014 در اختیار این گروه تروریستی است. در 17 اکتبر، ارتش عراق و گروه های شبه نظامی متحد آن، یک عملیات آفندی گسترده را برای بازپس گیری آن آغاز کرده اند. حدود 30000 سرباز ارتش عراق و شبه نظامیان متحد آن در این عملیات حضور دارند و از پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکایی برخوردارند.

دخالت ترکیه در این عملیات موجب ایجاد تنش بین بغداد و آنکارا شده است. مقامات عراقی می گویند که به هیچ کمک زمینی از جانب ترکیه نیازی ندارند. روز شنبه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، سعی کرد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، را به پذیرش حضور سربازان ترکیه راضی کند، ولی عبادی پاسخ منفی داد:

" من می دانم که ترک ها می خواهند مشارکت کنند، به آن ها می گوییم خیلی ممنون، این مساله را عراقی ها انجام خواهند داد و موصل توسط عراقی ها آزاد خواهد شد. اگر به کمک نیازی باشد، از ترکیه و سایر کشورهای منطقه درخواست می کنیم."

این جدیدترین اظهارنظر نخست وزیر عراق از مجموعه مجادلات بغداد و آنکارا بر سر عملیات موصل است. در 10 اکتبر، العبادی نقش آفرینی ترکیه را در عملیات موصل رد کرده بود: «نیروهای ترکیه تحت هیچ شرایطی اجازه حضور در عملیات آزادسازی موصل را ندارند.»

گرچه موصل تنها نقطه اختلاف میان عراق و ترکیه نیست. بغداد بارها از آنکارا خواسته که سربازانش را از پایگاه بعشیقه در شمال عراق و اطراف موصل بیرون ببرد.

مقامات ترکیه رسما اعلام کرده اند که 25 تانک و 150 سرباز به همراه پرسنل و مستشاران نظامی (در مجموع حدود 2000 نفر) در شمال عراق دارند.

حضور نظامی (که طبق رویه و عرف بین المللی منوط به توافق دوجانبه دو کشور است) از سوی مقامات عراقی، نقض آشکار حاکمیت ملی این کشور خوانده می شود.

در 5 اکتبر، اکثریت پارلمان عراق، اقدام پارلمان ترکیه را در تمدید حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق را محکوم کردند. حیدر العبادی در واکنش به این اقدام پارلمان ترکیه گفت: " اصرار ترکیه برای حضور در قلمرو عراق، هیچ توجیهی ندارد."

 در همین حال؛ حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در واکنش به ادعای مقامات ترکیه درباره حضور در عملیات موصل، این موضوع را «ادعای کذب» خوانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حاج اسد نجاری ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    درنهایت این کار زشت ترکیه دامن خودش را خواهد گرفت یا منجر به در گیری مابین عراقی ها و ترکها خواهد شد . عراقی ها همگی با یک زبان نمیخواهند ترکیه در عراق حضور داشته باشد . ولی در عراق خائن به دولت منتخب مردم زیاد است از جمله همین پیش مرگه
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    چرا نیروهای ترکیه رو عراقیها نمیزنن تهش جنگ با ترکیه هست که بخوای نخوای بعد موصل جنگ با ترکیه هست
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    بسیج مردمی 150 هزار نیرو دارد یعنی حتی می تواند با ارتش امریکا و ترکیه بتنهایی بجنگد همه می دانند بخاطر ترس از بمباران هوایی آمریکا ارتش عراق پیشروی نمی کند و فرصت به دشمن آمریکایی می دهند و نباید از بمباران ارتش امریکا و تهدیدات آن بترسند و باید بسوی شمال حرکت کنند قبل از اینکه جدایی استانهای شمالی عراق رسمیت یابد و در این راه باید کرکوک و مناطق مورد نزاع با کردها خصوصا کرکوک را در وهله نخست از داعش باز پس بگیرد دولت عراق باید به ارتباط و کمک های پیشمرگه به داعش اشاره نماید و کردها را در صورت حمایت و ورود به موصل تهدید شدیدی بنماید دیگر کار کردها و داعش این دو پیاده نظام آمریکا تمام است و نیروی مازاد خود را حداقل 10000 نفر را به حلب و دمشق بفرستد ببینید کردها رسما خود را نیرویی آمریکایی اعلام کرده اند باید با هزینه زیاد و پول تعداد نیروی های حشد الشعبی را زیاد نمود زمان به نفع هیچ گروهی نیست خصوصا مقاومت- عراق در حال افغانستان نیزه شدن است باید جلوی این کار گرفته شود این کار شجاعت و مدیریت می خواهد- باید حیدرالعبادی ترکیه و پیشمرگه را به نبرد تهدید نماید نباید از شیطان ترسید خدا در قران می فرماید شیطان فقط تهدید و تطمیع می نماید ولی کاری نمی تواند بکند
  • امیر ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام و خسته نباشید دخالت آنها در این عملیات دو توجیه دارد 1- آنها می خواهند به ترورئیست ها یا همان داعش سلاح و مهمات برسانند 2- آنها آمده اند که خودشان را مستقرر کنند و کشور عراق را تجزیه کنند وگرنه چه سودی برای بیرون راندن داعش به آنها می رسد خاطر جم باشید یک سودی یا یک دستوری از بالا به آنها رسیده که دارد اینکار را می کند باید الان جلوش وایستید و گر نه بعدا خیلی دیر است و او هم به اسرار مقامات بالا دست به اینکار زده است و به غیر از این هم کاری نمی تواند بکند چون تهدید شده است.
  • فرهاد ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    حالاوقتشه وعده ی حشدالشعبی وارتش عراق عملی بشه بایدمثل داعش بانیروهای متجاوزترک برخوردکردویه گوشمالی درست وحسابی به این اردوغان خودبزرگ بین داده بشه وبزنن باداردوغانوخالی کنن
  • ناشناس ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    یکی از مقامات ترکیه گفته پرچم ترکیه در خاک موصل به اهتزاز درامده و موصل دیگر مال ترک ها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس