یک نماینده مجلس به تازگی با ابراز نظر پیرامون طرح قیمت‌گذاری در سقف اجاره‌بها، ناامیدانه گفته است: این مساله چون با واقعیت‌های جامعه سازگاری ندارد، عملیاتی نمی‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عارف علیه مشروعیت نظام!

محمدرضا عارف، فعال چپ و رئیس بنیاد امید ایرانیان در یادداشتی به مناسبت هفته دولت که سایت جماران آنرا منتشر کرده است، نوشت:

"اگر در اوج ِ وحدت و انسجام ملت و حاکمیت، جریان ِ نفاق برای ایجاد شکاف، دست به ترور می زد، امروز ناکارآمدی‌های مشروعیت سوز، شکاف ِ ملت و حاکمیت را در پی دارند و اعتماد عمومی را هدف قرار داده اند. بر ماست که با گفت و گوی همه جانبه نگرانه و گرفتار نشدن به حواشی و عدم طرح موضوعات غیر ضرور که کشور و جامعه را درگیر حواشی و بعضا هزینه های گزاف می کند، زمینه های تعمیق شکاف ها را از بین برده و با تمسک به سنت های ایرانی _ اسلامی، ترمیم ِ روابط و تحکیم وحدت و انسجام ملی را در دستور کار قرار دهیم."[۱]

*"ناکارآمدی" در سایر حکومت‌ها و کشورها دستاویز سیاسیون و منتقدان برای تشویق مردم به "رأی خوب" در انتخابات‌های بعدی است.

اما مشاهده می‌کنیم که در ایران یک جریان سیاسی خاص به نام "اصلاحات" وجود دارد که یک رجل ریش سفید آن مثل آقای عارف که باید مظهر تعهد و دیانت و کشوردوستی باشد اما نه تنها با امضای "تحریم انتخابات" راه رأی خوب مردم در مقابل ناکارآمدی‌ها را مسدود می‌کند بلکه به بهانه ناکارآمدی‌ها قصد اصل نظام می‌کند و به جای تشویق مردم به رأی خوب از "مشروعیت‌سوزی" حرف می‌زند!

این رفتار مصداق اتم کاسبی از ناکارآمدی‌هاست.

آنهم کاسبی کسانی که در جریان انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ و البته در فتنه ۸۸ نشان دادند هیچ تقیدی به انتخابات و نظام ندارند و پای منافعشان که در میان باشد هم از انتخابات عبور می‌کنند و هم از نظام و رهبری.

***

چرا مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی مظلوم هستند؟

"شب تکنوکرات‌ها" در صبح اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی

علی‌محمد نمازی، فعال چپ و از اعضای حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق گفته است:

"یکی دیگر از دلایل عدم توفیق برنامه های توسعه‌ای، تامین منابع، یعنی همان درآمد است. چرا درآمد ایجاد نشده چون ما تحریم هستیم. وقتی درآمد وجود نداشته باشد فعالیتی هم صورت نمی گیرد. اگر احیای برجام دوباره با مشکل مواجه شود و بخواهیم برنامه هفتم توسعه را بنویسیم قطعا سرنوشت برنامه هفتم بدتر از برنامه ششم خواهد بود. بنابراین قدم اول این است که موضوع تحریم ها حل شود. در کنار رفع تحریم ها و بهبود روابط با دنیا و توسعه سیاست خارجی، ما قادر به تامین منابع مالی بیشتری خواهیم بود و امید به سرمایه گذاری داخلی هم ایجاد می‌شود. زمانی که مردم به آینده امید نداشته باشند با بهترین اصلاحات هم همراهی نخواهند کرد. شرط همراهی مردم با دولت امید به آینده است."[۲]

*مسئله برنامه‌های توسعه و کارنامه‌های آنها همواره در ایران محل مناقشه بوده است.

اما فصل مضحک این مناقشه ربط دادن کارنامه برنامه‌های توسعه به مسئله تحریم و برجام است.

آن هم از سوی رجال جریانی که در کارنامه خود حتی روابط بین ۳ قوه و آلودگی هوا را نیز به برجام ربط داده‌اند!

پس مشخص است که پای یک حب و بغض در میان است نه واقعیت و تحلیل صحیح.

از طرف دیگر خوبست حزب کارگزاران در یک کارگاه درون حزبی؛ برای رجال خود دوره‌های آموزشی بگذارد و به کارنامه ایران در مقابل تحریم‌ها بپردازد. و مثلا این سخن عمده کارشناسان اقتصادی منصف ایران را در آن کارگاه تدریس کند که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران به کمتر از ۲۰ رسیده است.

مسئله درآمد نیز هم در علم اقتصاد، هم در دیپلماسی و هم در اقتصاد سیاسی، بیشتر یک مسئله مدیریتی و برنامه‌ای است نه یک مسئله تحریمی!

شاهد مثال آنکه در ایام امضای برجام در دولت آقای روحانی، دستاورد درآمدی برجام برای ایران و مردم ایران "تقریبا هیچ" بود.

بله! تحریم می‌توان از سقف درآمدی بکاهد اما هرگز نمی‌تواند جلوی روند رشد آن را در فرایندهای مدیریت بهینه بگیرد.

فلذاست که پیشنهاد می‌شود در حزب کارگزاران دوره‌های خوانش تاریخی هم برگزار شود تا شاهد ترویج اباطیل در جامعه نباشیم.

ضمنا بیان این نکته ضروریست که اقتصاد ایران سال‌هاست در سمت و سوی "اقتصاد مقاومتی" قرار گرفته و در یک اقتصاد مقاومتی هم اولویت‌های توجه و کنشگری اقتصادی کمی تا قسمتی متفاوت است.

به این معنی که اگرچه در اقتصاد مقاومتی هم امر سرمایه‌گذاری یا زدودن تحریم یا روابط با دنیا پیگیری می‌شود اما اصل بر تأمین امنیت اقتصادی کشور و مردم، پیشرفت با درآمدهای موجود، تولید داخلی و هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید با ابزارهایی مثل مالیات است.

و این موارد نیز موجب مباهات است نه اسباب ریشخند یا انتقاد!

جالب است که آقای نمازی گویا حتی اندک مطالعه‌ای هم درباره احوالات این روزهای ایران و ایضا آمریکا و اروپا ندارد تا بداند به دلیل همین اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی؛ امروز ایرانی‌ها برای گذراندن یک زمستان سرد همراه با شب یلدا و برودت دلچسب برنامه‌ریزی می‌کنند اما در آمریکا و اروپا مردم به دنبال خرید هیزم هستند و از قیمت بالای سوخت نگرانند. و این از مظلومیت مردم و نظام مقدس اسلامی است...

***

نظر ناامیدانه یک نماینده مجلس درباره طرح قیمت‌گذاری اجاره‌بها

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با شفقنا درباره میزان اجرای سقف ۲۵ درصدی افزایش اجازه بها گفته است: افزایش ۲۵ درصدی سقف اجارها بها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بود که به طور کامل اجرا نشد؛ من نمی خواهم این ۲۵ درصد را به چالش بکشم اما برای اجرای درست این مساله، باید قیمت تمام اجناس را کنترل کنیم؛ زیرا نمی شود قیمت بعضی از اجناس ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد، اما ما در مسکن بگوییم که حق ندارید از ۲۵ درصد بالاتر اجاره بها بگیرید لذا این مساله چون با واقعیت‌های جامعه سازگاری ندارد، عملیاتی نمی‌شود.[۳]

*ما قضاوت درباره اظهارات آقای خانی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

به هر روی و با یا بدون رعایت پیش‌فرض‌ها و پیوست‌های قانونی اما بخش زیادی از مردم هم‌اکنون با قیمت گران مسکن و اجاره‌بها مواجه هستند که این مسئله یک اقدام عاجل و جهادی را طلب می‌کند.

نمی‌توان معیشت و مشکلات اقتصادی مردم را معطل آزمون و خطا و مباحث کارشناسی پر خجالت کرد!

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1564892

2_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-854209

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1432959

برچسب‌ها