که امثال حجاریان و تاجزاده و عبدی و شکوری راد و ۶۱ به اصطلاح اقتصاددان و...همگی از حامیان اصلی دولت روحانی و همچنین از بانیان اصلی مشکلات موجود اقتصادی هستند.

سرویس سیاست مشرق- در روزهای گذشته قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

حساب آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس و فرانسه و آلمان کاملا روشن است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که همزمان با صدور این قطعنامه ضدایرانی، جریان تندرو اصلاح طلب در داخل کشور همسو با آمریکا و اسرائیل، پازل پروژه ضدایرانی را تکمیل کردند.

در همین رابطه «سعید حجاریان» نائب رئیس شورای منحله اول تهران- شورای شهر اصلاح طلبان- و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از حامیان دولت روحانی در توئیتی نوشت: «پروژه هسته‌ای هزینه‌زا و با دستاورد نزدیک به صفر بوده است؛ نه برقی ساخت و نه توان بازدارندگی به‌وجود آورد. این وضعیت ما را یاد خدمات حاجی میرزا آقاسی می‌اندازد:نگذاشت به مُلک، حاجی دِرَمی؛ شد خرج قنات و توپ هر بیش و کمی؛ نه مزرع دوست را از آن آب نَمی؛ نه لشکر خصم را از آن توپ غمی».

همچنین «مصطفی تاجزاده» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ که در انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران-بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان- سرلیست اصلاح طلبان بود اما علیرغم تبلیغات گسترده از راهیابی به شورای شهر بازماند، در توئیتی نوشت: «رهبر نگذارد افراطیون به جای برجام، بازی پرهزینه و بی حاصل جشن هسته ای و گفتمان تحریم کاغذ پاره است را زنده کنند. در شرایطی که نظارت استصوابی، اکثریت را از حق انتخاب خود محروم و ناراضی نموده و گرانی و مشکلات گوناگون کمر مردم را خم کرده، تداوم تحریم ها یعنی فاجعه! نمی بینند؟»

«عباس عبدی» از افراطیون اصلاح طلب نیز در توئیتی نوشت: «رییسی:"ما یک قدم عقب نشینی نمی کنیم" پس حتما انتظار داریم که آنان عقب‌نشینی کنند. در نتیجه موضوعی برای مذاکره نیست، آنان باید تسلیم شوند. آیا قدری از تبعات این استقامت از جمله افزایش فقر و تورم و بیکاری هم به مقامات و منسوبین آنها منتقل می‌شود؟ ».

همچنین «علی شکوری راد» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از اعضای حزب اتحاد ملت در مطلبی نوشت: «شورای حکام قطعنامه علیه ایران را با ۳۰ رای از ۳۵ رای تصویب کرد. این قطعنامه شاید اهمیت چندانی ندارد. اما شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران بسیار نگران کننده است. به مسیری رانده شده ایم که دچار فشار و سختی روزافزون هستیم. یک نفر شفاف توضیح بدهد کی و چگونه از این فرآیند رها خواهیم شد.»

همزمان با این قبیل اظهارنظرها، حامیان دولت روحانی و بانیان کارنامه غیرقابل قبول دولت قبل در پوشش ۶۱ اقتصادددان بیانیه ای را منتشر کرده و با هراس افکنی در افکارعمومی و با ادعای سه رقمی شدن تورم در آینده نزدیک، مدعی شدند: «کشور در آستانه بحران درازمدت قرار  دارد. »

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «با تاسف بسیار از آغاز سال ۱۴۰۱، با افزایش خبرهای ناامیدکننده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و شوک‌های سیاستی متعدد دولت به اقتصاد کشور ازجمله در بازار کار و بازار کالاها و خدمات و سپس حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی، روند آشفتگی اجتماعی و نگرانی عمومی مردم از تامین معیشت و پایداری کسب‌وکارهای خود، به مرحله‌ انفجاری رسیده است

جریان اصلاح طلب همچنین در روزهای اخیر بیانیه دیگری را با موضوع فرهنگیان منتشر کرده است. در بیانیه مذکور با عنوان «انتقاد جبهه اصلاحات ایران از نوع برخورد با مطالبات فرهنگیان» ادعا شده است: «جبهه اصلاحات در پی تجمعات صنفی معلمان در ماه‌های اخیر بیانیه‌ای صادر کرد... بدون تردید معلمان، به عنوان یکی از گروه‌های مرجع جامعه شایسته تکریم بوده، منزلت اجتماعی آنان باید حفظ شود. از این رو خواسته‌ها و مطالبات صنفی آنان باید شنیده و به آن پاسخ درخور و منطقی داده شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «متولیان و مسوولان امر می‌بایست سختی شرایط امروز زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه و همچنین تعویق تاریخی در احقاق حقوق فرهنگیان گرانقدر را درک کنند و تمامی ظرفیت‌های کشور و مساعی خود را برای پاسخگویی به مطالبات اقشار مختلف، از جمله معلمان به‌کار بندند...اینجاست که مجددا باید بر لزوم برطرف شدن موانع موجود در سیاست خارجی، به عنوان شرط لازم در مرتفع شدن تنگناهای اقتصادی کشور و باز شدن دست دولت در پاسخ به مطالبات معیشتی اقشار مختلف ملت، از جمله فرهنگیان فرهیخته تاکید کرد.»

و اما درباره تحرکات طیف تندروی اصلاح طلب در روزهای اخیر، گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱: شواهد و قرائن از تقسیم کار میان دشمنان ملت ایران و افراطیون اصلاح طلب حکایت دارد. درست همزمان با قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی، افراطیون اصلاح طلب با ادبیاتی شبیه شاهان قاجار از بی فایده و بی ارزش بودن دارایی های ایران سخن گفته و همزمان اصناف و اقشار مختلف را به اعتراض خیابانی ترغیب کرده و با ادعای تورم ۳ رقمی، آینده ای سیاه و تاریک را نمایش می دهند.

۲: نکته قابل توجه اینجاست که امثال حجاریان و تاجزاده و عبدی و شکوری راد و ۶۱ به اصطلاح اقتصاددان و...همگی از حامیان اصلی دولت روحانی و همچنین از بانیان اصلی مشکلات موجود اقتصادی هستند.

همین افرادی که در پوشش ۶۱ اقتصاددان به سیاه نمایی و هراس افکنی اقدام کرده اند، جماعتی هستند که در سال ۹۶ مدعی شده بودند که «اگر روحانی رأی نیاورد، تورم، رکود عمیق، فقر و فساد گسترده متجلی خواهد شد.»  

۳: این در حالی است که روحانی که در سال ۹۶ برای دومین بار رئیس جمهور ایران شد، در سال ۱۴۰۰ با کارنامه ای اسفناک، کلید پاستور را به دولت سیزدهم تحویل داد. در دولت قبل تورم به حدود ۶۰ درصد رسید. در دولت قبل بیش از ۵ هزار واحد صنعتی تعطیل شد و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد. در دولت قبل حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم در بورس نابود شددولت روحانی کشور را با شاخص فلاکت ۴۶درصدی به دولت بعدی تحویل داد. از سوی دیگر طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد.

در دولت روحانی، وزیر مسکن، به نساختن مسکن افتخار کرد، وزیر نفت معتقد بود که نباید پالایشگاه بسازیم و وزیر نیرو با ساخت نیروگاه مخالف بود. در دولت روحانی، خودکفایی در کشاورزی مزخرف نامیده شد و ادعا شد که آمریکا می تواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را نابود کند.

۴: در دولت روحانی، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد، رئیس جمهور آمریکا فردی باهوش و مودب خطاب شد. روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی گفت و گو کردند. وزرای خارجه ایران و آمریکا با هم پیاده روی کردند و قدم زدند. تعهدات برجامی ایران به صورت پیش دستانه و فوری انجام شد و...در مجموع در دولت روحانی نه در مدیریت امور داخلی از رویکرد انقلابی و جهادی بهره برد و نه در سیاست خارجی، ایدئولوژی را در اولویت قرار داد.

۵: هر چند که این روزها اصلاح طلبان با توهین به فهم و شعور مردم بیانیه حمایت از معلمان را منتشر کرده اند اما فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، یکی از مصادیق مردودی اصلاح طلبان در حمایت از حقوق مردم است. در این فقره برخی فعالین اصلاح طلب در کنار برخی سلبریتی های پرمدعا- که اتفاقا در جشنواره کن هم سخنرانی کردند- سرمایه معلمان و فرهنگیان عزیز کشورمان را بالا کشیدند و به این قشر زحمتکش ظلم کردند.

۶: کارنامه افراطیون اصلاح طلب در فتنه ۸۸ و در ادامه، کارنامه این طیف در دولت روحانی، بیش از پیش ثابت کرد که این طیف نه دغدغه ای برای منافع ملی دارد و نه بابت معیشت مردم نگران است. به این نمونه توجه کنید: روزنامه لس آنجلس تایمز ۲۸مهر ۸۸ از زبان «جان‌ هانا» مقام وقت آمریکایی فاش کرد: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران-که درمیان آنها افراد نزدیک به سران جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدیدتر باشد؛ تحریم باید بصورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن». بر همین اساس قطعنامه سنگین ۱۹۲۹ دقیقا در سالگرد فتنه ۸۸ و با هدف کمک به فتنه گران به ملت ایران تحمیل شد. در حقیقت قطعنامه سنگین و ضدایرانی ۱۹۲۹ که در سالگرد فتنه ۸۸ علیه ملت ایران صادر شد، نتیجه عملکرد افراطیون اصلاح طلب است.

۷: لازم به ذکر است که اولین قطعنامه شورای حکام علیه ایران در دولت خاتمی صادر شد. در ادامه در مقطعی که روحانی مسئول مذاکرات شد، شش قطعنامه دیگر علیه ایران صادر شد.

همچنین در دولت روحانی و در دوران وزارت ظریف و به واسطه امضای برجام، قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران ملغی نشد، بلکه همگی در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شد. با این تفاوت که پیش از آن ایران به قطعنامه ها رسمیت نداده بود، اما این بار با امضا پای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به آن ها اعتبار بخشید!

۸: ناگفته نماند که در خرداد ۹۹ در شرایطی که قریب به ۵ سال از امضای برجام گذشته بود و دولتمردان بارها وعده رسیدن سیب و گلابی های برجام را داده بودند، قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران صادر شد.

در شرایط فعلی آمریکا در پی آن است تا بدون تامین شروط ایران و به عبارتی بدون لغو تحریم ها به برجام برگردد و از یکسو به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها بدون نیاز به رای روسیه و چین دسترسی پیدا کند و از سوی دیگر زمینه را برای تحمیل برجام موشکی و منطقه ای به ایران فراهم کند.

با اینحال طیف افراطیون اصلاح طلب که در فتنه ۸۸ لقب «سرمایه های اسرائیل» را از سران رژیم صهیونیستی دریافت کردند، با بازی در این پازل ضدایرانی، چاقوی تحریم ها را تیز می کنند.

برچسب‌ها