اقدام شورای نگهبان براساس قانون بوده و افرادی همچون هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی براساس همین پروسه در مقاطع گذشته به ریاست جمهوری رسیدند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فاطمه هاشمی: جمهوریت نظام صدمه دیده است

«فاطمه هاشمی رفسنجانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به نتیجه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان نوشت: «اگر در دوره های قبلی به اقدامات شورای نگهبان اعتراض می شد...شاهد وقایع امروز و ادامه روند تصمیمات این شورا...نبودیم و این وضع و شرایط  ناامید کننده برای دلسوزان واقعی نظام و کاهش مشارکت مردم در انتخابات، به وجود نمی آورد و اینگونه در انظار داخلی و مجامع سیاسی بین‌المللی، جمهوریت نظام که حاصل سال‌ها مجاهدت‌ها، شکنجه‌ها و تبعیدهای بزرگان و مبارزان واقعی نظام و خون صدها هزار شهید در قبل و بعد از انقلاب است، اینگونه صدمه نمی‌دید».

«احمد شیرزاد» نماینده طیف افراطیون اصلاح طلب در مجلس ششم نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «با وضعی که امروز پدید آمده باید تا اطلاع ثانوی قضاوت راجع به مقوله انتخابات رقابتی را از ذهن خارج کنیم. هرجور که می‌خواهیم تعبیر و تفسیر کنیم منطق فکری قادر به هضم شرایط موجود نیست، در نتیجه بجای اینکه بخواهیم ذهن خود را مشغول کنیم که چرا اوضاع زمانه اینگونه است، ترجیح می‌دهیم که به‌طور کلی موضوع را از ذهن خود خارج کنم، ما قادر به هضم آنچه اتفاق افتاده نیستیم، ظاهرا دیگران هم قادر به هضم آنچه ما می‌گوییم نیستند ماهم که ابزار قدرتی دستمان نیست، پس بهتر است از ذهنیت خبری رسانه‌ها هم خارج شود».

فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که پروسه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، به جمهوریت نظام صدمه زده است. برخلاف این ادعا، اقدام شورای نگهبان براساس قانون بوده و افرادی همچون هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی براساس همین پروسه در مقاطع گذشته به ریاست جمهوری رسیدند.

طیف افراطیون اصلاح طلب بارها ثابت کرده که هیچ اعتقادی به «جمهوریت» ندارد. تنها در یک نمونه، این طیف در سال ۸۸ با دروغ تقلب، علیه جمهوریت شورش کرده و رای مردم ایران را لگدمال کرد.

اصلاح طلبان این روزها دلواپس مشارکت حداکثری شده اند. این در حالی است که این جریان در سال ۸۸ علیرغم مشارکت ۸۵ درصدی مردم در انتخابات، شکست را نپذیرفته و حق الناس را پایمال کردند.  

اصلاح طلبان در سال ۸۸ علی رغم شکست در انتخابات و اذعان به عدم تقلب در جلسات خصوصی، در پشت تریبون و وسط خیابان، دروغ تقلب را مطرح کرده و علیه جمهوریت شورش کردند و با گردن کشی مقابل قانون، ۸ ماه کشور را در آشوب و التهاب فرو بردند.

طیف اصلاح طلب همیشه با  «قانون»  مشکل داشته و مقابل آن گردن کشی می‌کند. حال می‌خواهد گردن کشی مقابل رأی مردم در سال ۸۸ و امتناع از طی کردن روند قانونی اعتراض به نتیجه انتخابات باشد و یا گردن کشی مقابل روند قانونی احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان.

** آخوندی از معدود «مدیرانِ با برنامه» است

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «پرونده ردصلاحیت شدگان» نوشت: «عباس آخوندی به‌عنوان یک چهره اقتصادی اصلاح‌طلب شناخته می‌شود که در زمره معدود نیروهایی است که یک روش اقتصادی روشن برای اداره کشور ارائه می‌کند. او باور دارد باید دولت با یک نظریه مشخص اداره شود و اگر چنین نشود، کشور دچار مشکلاتی این‌چنینی می‌شود. او استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است و پیش‌تر در فاصله سال‌های ۷۲ تا ۷۶ در کابینه دوم دولت هاشمی‌رفسنجانی و از سال ۹۲ تا ۹۷ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهرسازی بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آخوندی در تاریخ ۲۸ مهر ۹۷ با انتشار نامه استعفای قبلی خود به‌طور رسمی از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و روحانی هم استعفای او را پذیرفت. او در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ثبت‌نام کرد که ردصلاحیت شد».

این روزنامه اصلاح طلب، آخوندی را از معدود نیروهایی معرفی کرده که یک روش اقتصادی روشن برای اداره کشور ارائه کرده است. این ادعا در حالی است که آخوندی متهم به ترک فعل و یکی از بانیان اصلی گرانی سرسام آور بازار مسکن در دولت روحانی است.

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی دولت روحانی و از اعضای ارشد ستاد موسوی، از ابتدای انقلاب تاکنون قریب به ۹ سال وزیر مسکن و راه و شهرسازی بوده است. کارشناسان معتقدند که اگر وزارت راه و شهرسازی تحت مدیریت عباس آخوندی در دولت روحانی سامانه املاک و اسکان را برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی به راه انداخته بود، شاهد افزایش ۶ برابری قیمت مسکن نبودیم و علاوه بر این، اجاره مسکن نیز سر به فلک نمی کشید.

 آخوندی که مصداق «اشرافیگری» است و به دلیل عملکرد بسیار ضعیف و «ناکارآمدی»، چندین بار تا مرز استیضاح رفت و در نهایت استعفا داد و اکنون نیز متهم به «ترک فعل» در دوران وزارت است، چندی پیش از حقوق ۲۵ میلیونی مدیران گلایه کرده و آن را ناچیز قلمداد کرد.

در دوران وزارت عباس آخوندی، هم تولید و عرضه مسکن با رکود سنگینی روبه‌رو شده بود و هم سوداگران به‌راحتی در بازار مسکن نقش‌آفرینی می‌کردند. در نتیجه، قیمت مسکن با چنان افزایشی رو به رو شده بود که متقاضیان خرید و حتی اجاره مسکن نیز برای تامین مسکن مورد نیاز خود با مشکلات جدی مواجه شدند.

لازم به ذکر است که آخوندی در پرونده اقتصادی پسرش متهم شده است. اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشاء و تحصیل مال نامشروع عنوان شده است. همچنین عباس آخوندی به پذیرش نفوذ پسرش و یکی دیگر از متهمان پرونده متهم شده است.  

**دولت روحانی در برجام «برآورد غلط» و «اشتباه محاسباتی» داشت

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «در ماه‌های اخیر حملات زیادی علیه وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران صورت گرفت که اگر نگاه منصفانه‌ای به این مساله وجود داشته باشد، درمی‌یابیم که این حملات تاثیر مثبتی ندارد اما ریشه آنها به عملکرد تیم مذاکره‌کننده بازمی‌گردد. اشتباه محاسباتی آنها در موضوع برجام و عدم تحقق آنچه به مردم در خصوص نتایج این توافق بین‌المللی وعده داده شده بود یکی از اصلی‌ترین علل حملات علیه تیم مذاکره‌کننده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «انتظارات و توقعاتی که دولت آقای روحانی ایجاد کرد برآورده نشد. این ناشی از اشتباه محاسباتی و برآورد غلط دولت بود که بیش از اندازه خوشبینانه به ماجرا می‌نگریست که در نتیجه آن‌ هم دیپلماسی و هم دیپلمات‌ها آسیب دیدند».

بی دستاوردی برجام و خسارت های این توافق، نتیجه اعتماد بلاشرط و بلاوجه دولت روحانی به آمریکا و تنظیم متن بسیار ضعیف توافق هسته ای و عدم اجرای ۲۸ شرط ابلاغی است.

روزنامه اعتماد چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد...متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز پیش از این با اذعان به قصور و تقصیر دولت در برجام نوشته بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».

روزنامه سازندگی نیز چندی پیش با نقد عملکرد دولت در پرونده برجام نوشته بود: «امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی- شهریور ۹۵- گفته بود: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه نیز-آذر۹۸- گفته بود: «نتیجه پایبندی ما به برجام فقط تحریم‌های جدید بود».

اگر قرار بود که برجام اثرگذار باشد، باید همانطور که آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی تاکید کرده بودند، در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم ها بالمره لغو می شد؛ نه اینکه وعده لغو تحریم ها تا آخرین ماهها و هفته های فعالیت دولت روحانی به عنوان یک امر قریب الوقوع اعلام شود.

برچسب‌ها