عراقچی ظریف

وقتی یک عضو ارشد دولت، یکبار تاکید می‌کند که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود و سپس می‌گوید که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها نبود و سپس تاکید می‌کند که با FATF از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، یعنی توهین به مردم.

سرویس سیاست مشرق - «مهرداد لاهوتی» سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس -۵ اسفند ۹۷- در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «آقای عراقچی گفت که برای عبور از تحریم‌ها، باید به FATF بپیوندیم».

اظهارنظر عراقچی درخصوص لزوم تصویب FATF برای عبور از تحریم‌ها از چند منظر قابل بررسی است.

لغو یکباره تحریم‌ها در روز اجرای برجام

اول اینکه، عراقچی-فروردین ۹۴- با اشاره به برجام تاکید کرده بود: «تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق». علاوه بر عراقچی، دیگر مقامات ارشد دولت نیز تاکید داشتند که در روز اجرای برجام- دی ۹۴- تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد.

در همین رابطه، «روحانی» - تیر ۹۴- گفته بود: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق...امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود». روحانی همچنین-اسفند ۹۴- گفته بود: «امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسئله نیز اعلام شده است».

همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا (دی ۹۴) لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود». ظریف علاوه بر این- ۲۶ دی ۹۴- گفته بود: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز- فروردین ۹۴- گفته بود: «در همان روز توافق کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

مغالطات عراقچی در رسانه ملی برای توجیه بدعهدی آمریکا

لازم به ذکر است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات مورد اشاره صریح رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. ایشان در سخنان خود در جمع اقشار مختلف مردم-مرداد ۹۵- با تأکید بر این مسئله تصریح کردند: «شش ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [در حالی که] خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟».

گفتنی است «علی ربیعی» وزیر سابق کار- ۴ اسفند ۹۷- در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد که «با برجام شدت تحریم‌ها بیشتر شد».

در روزهای گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» گفته بود: «نفتی که اکنون ایران می‌فروشد، کمتر از مقداری است که قبل از برجام و زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد وجود داشت، فروخته می‌شد اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را اجرا می‌کند».

آقای عراقچی باید توضیح بدهد که چرا علیرغم تاکید بر لغو تحریم‌ها به واسطه برجام در سالهای گذشته توسط دولتمردان، اکنون و با توجه به تجربه عبرت آموز توافق هسته‌ای، باز هم با منوط کردن لغو تحریم‌ها به موضوع FATF در حال تکرار آن مسیر خسارت بار است؟!

چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا تمام شود؟!

دوم اینکه، عراقچی-آذر ۹۴- در حالیکه آمریکا به واسطه عهدشکنی‌های گسترده و مستمر به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی» مشهور شده بود، در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «امضای وزیر خارجه آمریکا، اجرای موفق برجام را تضمین کرده است»!

اما بی دستاوردی برجام کار را به جایی رساند که عراقچی اذعان کرد که «مزایای برجام برای ایران نزدیک به صفر شده است».

دولت آقای روحانی در سال ۹۴ پیشاپیش و در مدت زمانی حدود ۲ ماه تمامی تعهدات خود را یکطرفه و نقد انجام داد ولی آمریکا از اولین روز اجرای برجام- در دولت اوباما- تا روز خروج از برجام-دولت ترامپ- هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرد.

بنابراین آقای عراقچی باید توضیح بدهد که با توجه به سرانجام «تضمینِ امضای وزیر خارجه آمریکا پای برجام»، حالا چه تضمینی هست که کارگروه ویژه اقدام مالی ( FATF) نیز به وعده‌های خود عمل کند؟!

در گزارش منتشر شده توسط FATF به صراحت اعلام شده که هدف اصلی این سازمان، جلوگیری و مسدودکردن مسیرهای دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

آقای عراقچی باید به این سؤال پاسخ دهد که چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا با FATF تمام شود؟! ایران تا کجا باید یکطرفه امتیاز داده و منتظر عملی شدن وعده‌های طرف مقابل بنشیند؟!

وقتی ظریف - مهر ۹۷- در جلسه علنی مجلس، صراحتاً اعلام کرد که «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور تضمین نمی‌دهیم که با اجرای لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود»، حالا عراقچی چگونه می‌خواهد درخصوص رفع تحریم‌ها به واسطه پذیرفتن FATF تضمین بدهد؟!

اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF

سوم اینکه، دولتمردان و حامیان FATF به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا قرار است ایران در آینده به دستورات FATF عمل کرده و سپس با رفع تحریم‌ها از مزایای آن بهره مند شود.

این در حالی است که اکنون بیش از ۲ سال است که دولت در حال اجرای دستورات FATF است. دولت آقای روحانی ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF (اکشن پلن) را اجرا کرده است. آن ۴ بند باقیمانده نیز به دلیل الزام در تغییر قوانین، توسط دولت به مجلس در قالب ۴ لایحه ارائه شد. متاسفانه وزیر اقتصاد دولت یازدهم-طیب نیا- به نمایندگی از دولت به صورت پنهانی و بدون طی کردن سیر قانونی در مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و شورای امنیت ملی، با FATF توافق کرده بود! با اینکه بیش از ۹۰ درصد دستورات FATF توسط دولت اجرا شد، اما کوچکترین تاثیری در مبادلات بانکی ایجاد نشد.

آقای عراقچی باید به این سؤال پاسخ بدهد که چرا علیرغم اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF (اکشن پلن)، کوچک‌ترین تاثیری در تحریم‌ها ایجاد نشد؟!

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود رکورددار انواع جرائم مشمول نظارت و تعقیب FATF هستند که مطلقاً مورد بازخواست و مضیقه‌های تحریمی این کمیته قرار نمی‌گیرند. گفتنی است عربستان با وجود این سوابق، تنها باید ۱۱ اقدام را برای عضویت در FATF انجام می‌داد که فقط هفت مورد را بنابر ادعای FATF انجام داده و هرچند عضویت کاملش هنوز پذیرفته نشده، اما هم اکنون عضو ناظر FATF می‌باشد. این کشور جزو موسسان یا تامین‌کنندگان اصلی گروهک‌های تروریستی مانند داعش و القاعده و بوکوحرام و… است.

توهین به شعور مردم!

چهارم اینکه، عراقچی- بهمن ۹۶- گفت: «هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای (برجام) رفع تحریم‌ها نبود»! این در حالی است که وی تنها در یک مورد، فروردین ۹۴ گفته بود که «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق».

وقتی یک عضو ارشد دولت، یکبار تاکید می‌کند که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود و سپس مدعی می‌شود که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها نبود و سپس تاکید می‌کند که با FATF از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، این رویکرد از یکسو توهین به شعور مردم و از سوی دیگر- با عرض پوزش و تأسف- نشانه شانه خالی کردن از مسئولیت است.

چه تضمینی هست که فردا آقای عراقچی نگوید، هدف از FATF عبور از تحریم‌ها نبود؟!

برجام نه تنها گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکرد، بلکه سفره مردم را نیز کوچک کرد. حکایت FATF نیز همین است. دولت آقای روحانی باید رویکرد غلط و خسارت بار چشم دوختن به نقطه‌های خیالی را متوقف کرده و با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، وضع موجود را تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • احمدخواجوند IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    37 1
    حال از اینها بهم میخوره
    • ضخیم IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      1 0
      من پروفسور حقوق بشرم
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      10 0
      دیشب که رفتم گوشت خریدم، با تمام وجود اثرات برجام را لمز کردم
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      9 0
      الان شرایط بدتر از سالهای اول برجامه. حالا که ما میخواهیم از برجام بیرون بیاییم، اروپایی ها دوست ندارند. چون دارند از شرایط مجود بیشترین استفاده اقتصادی را می برند. نفت در برابر غذا
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      0 0
      اون خودش پروفسور حقوق بشره
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      0 0
      چند روز پیش یه مرکز خریدی بودیم، دیدیم مردم خیلی صف وایستادن و معلوم بود که ساعتها ایستاده بودند. از مسئول باجه پرسیدیم گوشت منجمد ایرانی میدین یا وارداتی؟ گفت نمیدونم مشخص نیست. گفتم ساعت چند توزیع میشه؟ گفت نمی دونم. گفتم پس چرا اینا وایستادن؟ گفت نمی دونم !!
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      1 0
      اروپایی ها از آمریکا هم بدتر هستند. چون گدایند و بی پول
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    15 0
    F ای T اف را هم دوباره بخوانید برایشان شاید حافظه ملت کم فکر ایران روشن شود. /
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    22 1
    با برجام شدت تحریم‌ها بیشتر شد
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    10 0
    اقایان اگر به خاطر فعل گذشته شان به محاکمه کشیده وباز خواست شوند دیگر جرات وجسارت تحمیل افکار خسارت بارشان را ندارند ودست از فرافکنی وطلبکاری و حواله دادن رفع مشکلات به تصویب تعهدات استعماری راتکرار نمیکنند
  • علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    12 0
    اقایان گول حرفهای این بی وجدانها را نخورند این نقشه است از طرف اجانب و مواظب نفوذی ها باشید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    9 1
    سلام دلواپسان همان ابتدای مذاکرات متوجه شدند که تیم مذاکره کننده با وعده هایی که متن برجام خلافش را می گفت مشغول توهین به مردم است حالا بیشتر مردم این توهین را حس می کنند چون در حال پرداخت هزینه های آن شده اند.
  • SY ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    10 0
    نمایندگان بی عرضه اگه بوظایف قانونی خود عمل میکردند الان این ادمکها جرائت توهین به مردمو نداشتن
  • حسین PL ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    7 0
    با این معاهدات استعماری کشور را دارند از لحاظ صنعتی و اقتصادی خلع سلاح میکنند اونوقت انتظار دارند دشمن جری تر نشه؟ دشمن ببینه بی دفاعی در یک زمینه ای از همونجا میزنه.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    5 0
    عراق چی قیافه مظلومی داره و به این قیافه ها باید بیشتر شک کرد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 11
    روحانی : رهبری بارها گفته اند نیروهای مسلح از اقتصاد خارج شوند. اگر دروغ میگه مجازاتش کنید اگر راست میگه اگر واقعا ولایتمداری خارج شوید اگر هم برای منافع خودتون ظاهرا خود را ولایتمدار نشون میدید که هیچ
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      13 1
      البته رهبری فرمودند دولت هم اقتصاد مقاومتی رو انجام بده! نه اقتصاد وارادت در حد کلاه گیس با ارز 4200 تومانی !
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      12 1
      رهبری به دولت روحانی گفت باید دولت هم اقتصاد مقاومتی رو انجام بده! چی شد؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      1 4
      روحانی بد که به حرف رهبری گوش نمیده شما که ادعای خوب بودن دارید چرا گوش نمیدید
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    7 0
    یادش بخیر . این عکس همان بالکن : هتل کوبورگ وین است که این اقایان : ظریف-عراقچی با خانمها : کاترین اشتون- وندی شرمن- فدریکا موگرینی
    • فرهاد IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      1 0
      یادش به خیر گفتن دارد برای بستن قرارداد استعماری .باید تاسف خورد به حال خودمان که وزیرخارجه ای داریم که با بستن چنین قرارداد ننگینی اینگونه خوشحالی میکند
  • میلیتاریست IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    7 0
    خدا رگ حیاتتونو بزنه
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    7 0
    عراقچی در برنامه جهان ارا ،چشم توی چشم میلیونها ایرانی ،رسما گفت که ما هیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ مشکلی در مراودات بانکی بعد از برجام نداریم وهر قد رارز میخواهیم هم وارد میکنیم ! این ادم پر رو تر از این حرفهاست !
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    6 0
    اقای ظریف هرگز ملت ایران را تهدید نکنید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    8 0
    فاجعه اصلی ایجاست که برای تعلیق های 3 ماهه می خوان موشکی و منطقه رو هم بدن بره
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 2
    بازنشر این گفته ها چه دردی از سفره خالی من وامثال من دوامیکنه.متاسفانه منافع ملی تو ایران معنی نداره واصولگرایان واصلاح طلبان امتحان خودشون رو پس دادند .اگر قدرت منطقه ای هستیم اگر موشک داریم اگر زیر دریایی داریم بهتره از موضع قدرت بریم تو منطقه مذاکره کنیم .از همسایگانمون امتیاز بگیریم .
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    6 1
    خدا لعنت کنه وطن فروش های اصلاحطلب را
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 5
    من خودم برجام رو در حد ترکمنچای می دونم ولی موندم شما که مخالف برجام هستید چه جایگزینی برای اون داشتید. همینقدر می دونم اگه برجام تصویب نمی شد الان در حد ونزوئلا بودیم . لطفا یه مقاله بنویسید و قشنگ شرح بدید که اگه برجام تصویب نمی شد چطور الان قیمت دلار و سکه و گوشت و برنج و خودرو و... از اینی که هست بالا تر نمی رفت؟
  • حسین IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    4 0
    خدا مسئولینی که این چنین وضعیتی را برای کشور ایجاد کردند خوار و ذلیل کنه متاسفانه فرمایشات رهبری را زیر پا گذاشتند این شد وضعیت کشور از برجام اقایون
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    5 0
    ۲۶ میلیون نفر به کل جمعیت ایران خیانت کردندوحلال خدا را حرام جلوه دادندبعنی انسانهای پاک ومدیر ومدبر رو کنار گذاشتن ویه عده چپر چولاقرو سر کاراوردند پس خشک وتر باهم میسوزند بکشید ازمایش الهی را تا۱۴۰۰ باشیخ حسن فریدون
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 0
    ترامپ از توافق نامه های دیگری هم خارج شده که اصلا ربطی به ایران ورفتار ایران و موشک و... نداره به طور مثال خروج ترامپ از توافقنامه جهانی پاریس (گرم شدن کره زمین) خروج ترامپ از توافقنامه نفتا بین امریکا و مکزیک و کانادا خروج ترامپ از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و امریکا خروج ترامپ از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسفیک بین امریکا و چین و ژاپن و سنگاپور، ویتنام، استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند و پرو و... ایا خروج ترامپ از این توافقنامه ها تقصیر ایران و رفتار ایران است ؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    5 0
    یعنی اینکه از شعور خدا دادی استفاده نمی کنند و هر چی امریکا و اروپا به اینها دیکته می کنند مثل طوطی تکرار می کنند
  • آریو سوئد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    6 1
    این استاد عراقچی قراره که همه چیز را بار کشتی کنه و به امریکا بفرسته. جند وقت دیگه هم میگه که کلا کشور را باید به امریکا داد تا اونا از ما خوششون بیاد.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    8 0
    دروغچی
  • سعید IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    9 0
    شما واقعا نمیفهمید، یا خودتونو به نفهمی میزنید؟!!!
  • صالحی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    4 1
    ازقدیم الایام گفته اند آدم!!دروغگو کم حافظه است.این غیر از وادادگی و وابستگی فکری وفرهنگی به بیگانگان واجانب است که امروز دستمایه فعالیت دیپلماتیک وزارت خارجه ماست.
  • نبی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 0
    این جریان اصلاح طلب خیلی ضعیفند دیگه به جایی رسیده اند که با یک هل دادن میفتن. FATF رو تصویب نخواهیم کرد .
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    ایشان اوراقچی هسته ای و عزت و امنیت ملی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس