ظریف  نمایه

محمدجواد ظریف می‌گوید به هیچ وجه از امضای توافق هسته‌ای پشیمان نیستیم و اگر زمان به عقب بازگردد باز هم مذاکره می‌کنیم.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه در گفت‌وگو با روسیا الیوم و در پاسخ به این سؤال که آیا شما از توافق پشیمان هستید؟ گفت: خیر به هیچ وجه.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر زمان به عقب بازگردد، با آمریکا مذاکره می‌کنید؟ اظهار داشت: حتماً مذاکره می‌کردیم، با توجه به شرایط و ضرورت‌های آن مرحله ما تلاش می‌کردیم که یک پروژه امنیتی که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ما چیده می‌شد را با شکست مواجه کنیم. وارد مذاکرات شدیم و تمام اهداف خود را محقق کردیم، ۶ قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل را لغو کردیم و برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت یک کشور از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج می‌شود بدون اینکه از منافع ملی خود دست بکشد و یا گامی علیه منافع ملی خود بردارد. کشورهای دیگری وجود دارد که تمام منابع خود را در اختیار طرف مقابل قرار دادند اما بعد از آن نابود شدند مانند لیبی و کشورهای دیگر.

بیشتر بخوانید:

۷ دلیلی که ثابت می‌کند برجام مصداق اعتماد مطلق ظریف به آمریکاست + عکس

ظریف در ادامه گفت: ایران بسیاری از اهداف خود را در توافق هسته‌ای محقق کرد، و آنها اهداف بزرگی هستند اما اینکه آمریکا به برجام پایبند نبود این نشان می‌دهد که آنها قابل اعتماد نیستند.

این اظهارات آقای ظریف در حالی است که هدف از برجام طبق اظهارات صریح و مکرر رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دولت، لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی بود. ضمن اینکه آقایان ظریف و عراقچی و روحانی مکرراً می‌گفتند برجام غیرقابل نقض است و تحریم‌ها هم به تاریخ پیوسته و به هیچ وجه باز نمی‌گردد. اما اکنون، آمریکا هم برجام را زیر پا گذاشته و هم تحریم‌ها بازگشته، به نحوی که دولت هم اکنون به اندازه ماقبل برجام نفت می‌فروشد و از لحاظ تبادلات مالی، وضعیت به مراتب دشوارتری نسبت به قبل از برجام حاکم است؛ از جمله به این علت که برخی اطلاعات مهم مالی در زمینه دور زدن تحریم‌ها (به واسطه همکاری با FATF) به دست دشمن افتاده است. در واقع برجام و سپس FATF بهانه‌ای شدند تا آمریکا، مجاری دور زدن تحریم و مراودات اقتصادی ایران را شناسایی و حتی‌المقدور کور کند.

از سوی دیگر آقای روحانی چندی قبل برخلاف اظهارات از سر لجبازی و رودربایستی آقای ظریف تصریح کرد: «داستان مضحکی اتفاق افتاده، می‌گویند تعهدی که قبلاً بستیم فعلاً قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورها می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده پایبند نیستید».

آقای ظریف در حالی از برجام دفاع می‌کند و می‌گوید پشیمان نیست، که هم اکنون دستش برای بازپس‌گیری امتیازات واگذار شده و بدعهدی مطلق آمریکا و اروپا به هیچ جا بند نیست؛ حال آنکه زمانی مدیران وزارت خارجه ادعا می‌کردند «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است».

وزارت خارجه در ماجرای برجام، به خاطر شتابزدگی در توافق (با شعار توافق به هر قیمت، و هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست) و شتابزدگی در تعظیم توافقی که نامتوازن و ناهمزمان و فاقد ضمانت و ساز و کار حقوقی معتبر در مقابل طرف عهدشکن است، مقصر است. اما بدتر از همه خسارت‌های برجام، رسیدن وزارت خارجه به نقطه‌ای است که حتی اروپا با وقاحت پیشنهاد راه‌اندازی کانال مبادله دارد در مقابل نفت (پول نفت کشورهای غیراروپایی) را می‌دهد، مشروط به اینکه ایران، مطالبات FATF را هم بپذیرد. بدترین اتفاق، همین اظهارات آقای ظریف است که از روند به وجود آمده با برجام، پشیمان هم نیست!! به‌راستی اروپا و آمریکا، چند بار دیگر از آقای ظریف باج‌خواهی کنند و با گروکشی، اجرای یک بیستم تعهد برجام را مشروط به امتیازطلبی‌ها تازه کنند، آقای ظریف می‌فهمد یا بر روی خود می‌آورد که توافقی نامعتبر، خسارت‌بار و ضد منافع ملی امضا کرده است؟!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    7 37
    نظام به مذاکرات برجام چراغ سبز نشان داد. الان هم باید نظام از برجام خارج شود. زرنگید می خواهید همه کاسه کوزه های متعاقب خروج برجام رو سر دولت بشکونید ؟
    • GB ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      0 0
      ولی دولت چراغ قرمز ها را ردکرد
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      6 2
      فکر کردی همه مثل توی گاگول از دولت پول گرفتند که باور کنند گاگول بیشعور برجام و fatf دسپخت کل اصلاح طلبا و دولت روحانیه وسلام
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    6 50
    امضای برجام با دستور مستقیم آقای خامنه‌ای بود و یکی از دلایل نابودی آن همصدا شدن امثال شریعتمداری و کیهان و دلواپسان داخلی با نتانیاهو و بن سلمان بود که امیدواریم خدا کسانی که برای منافع حزبی تیشه به ریشه این کشور زدند نابود کند.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      33 5
      زمان امیرالمومنین ع هم منافقین همین رو میگفتن که خود حضرت به حکمیت ابوموسی اشعری رضایت داده، الان هم افسادطلبای پست تر از منافق همین رو میگن، تاریخ تکرار میشه
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    36 2
    سه ساله یکطرفه دوپشته و عرقریزان مشغول اجرای خاضعانه تعدات ننگنامه برجامیم . اونا چی ؟ صفر . فقط موگرینی رقاص تا تونسته عشوه و ناز اومده ، همین
  • GB ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    37 1
    300 سکه طلایی که مفت ومجانی و به خاطر "هیچ" بهش دادند پس بگیرید اانوقت می فهمد سرش کلاه رفته است
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    31 1
    بازنده به این پررویی نوبره
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    3 33
    اگر چند نفر مثل دکتر ظریف کار کنند ومردم پشتبان انان باشند جلوی زیاده خواهی امریکاه را میگیریم
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    20 3
    وزیری که جبهه نرفته بدرد وزارت خارجه نمی خورد .
  • RO ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    3 26
    مزخرف نگو کیهان
  • مهربان IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    38 3
    تورا خدا تفکر ترس واهمه ظریف ترسو و ضعیف را کنار بگذارید و وزیرخارجه را بر کنار کنید
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    31 2
    الان معلوم شد که بخشی از تکمیل کننده پازل برآورده سازی آرزوی اوباما برای باز کردن پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران کیست!!
  • محمد IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    16 1
    مهمترین خط قرمزی که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه ترسیم فرمودند این هست که مسلمان نباید ذلت قبول کند هر مسلمانی که در قبال ظلم و استکبار فرو مایه و ذلیل شد ان مسلمان انسان شیطان هست چه دولت مرد باشد چه عام
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    17 2
    عجب! معلوم شد چرا ترامپ لعنتی و دستیارانش اینقدر وحشی شدند! چون ترس و حماقت رو در این افراد دیدند
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    12 1
    تنها دلیل که ایران کشیدن بیرون این بود که می ترسن ما اسرائیل بزنیم و اسرائیل رئیس همه کشورهاست
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    13 2
    آقای ظریف مواردی که شما گفتید فقط روی کاغذ اتفاق افتاد صنعت هسته ای و فضایی وسیستم موفق دور زدن تحریم ها از مهم ترین منافع ملی نبود؟
  • رضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    3 14
    چرت برجام زاااارت تایید شد ولی fstf تایید نمیشه؟؟چون برجام رو رخبری مدیریت کرد و میخاست تایید بشه ...والسلام..حالا چه ربطی به دولت داره؟؟بزارین ببینیم کره شمالی میتونه برجامسو امضا کنه..هم حق هسته ایش رو حفظ کنه و هم تحربمهاشو برداره...فعلا که قراره همه فعالیتهای هسته ای شو تعطیل کنه تا امریکا در مورد تحرینهاش فکر کنه....برجام حاثل تلاش ملتی بود که هشت سال جنگیدن و یه وجب خاک ندادن...اینقد قدقد نکنین مزدورهای اسراییل و سعودی
    • nc IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      1 0
      شما و امثال شما خیلی بیجا کردین که رهبری میخواست امضا بشه... رهبری صدها بار مخالفت خودشو با مذاکره اعلام کرد ولی امان از احمقهای اطرافش که گوش نکردن
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    15 2
    ظریف باور کن اگه بگی اشتباه کردیم مردم با آغوش باز شما رو قبول می کنند، مردم انقلابی مثل افراد غربگرا و خودباخته نیستند که منتظرن از مسئولین یک سوتی بگیرند و بکنند در بوق و کرنا و صفحه های مجازی تا اون رو به خاک مذلت بنشونند. باور کن اگر بیای در صف مردم و مقابل آمریکا بایستی مردم کاملا پشت سرت می ایستند. ولی بعضی وقتها فکر می کنم تو خودت هم میدونی چه خبره و عمداً در مقابل ملت ایران می ایستی.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    19 2
    خوب كافي است خاطرات هيلاري كلينتون در كتاب جديدش "انتخابهاي سخت" را بخوانيد تا ببينيد كه چه كساني روحاني و ظريف را و براي چه كاري بر سر كار آوردند توسط مردمي كه اسير احساس شدند و به او راي دادند.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    16 2
    تاریخ از ظریف یک وزیر نالایق و سهل اندیش و البته غربزده ثبت خواهد کرد
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    15 1
    از ابو برجام نمی شود انتظار داشت که این رسوائیش را به این زودی ها بپذیرد! دلیلش قضیه آن کودکی است که در مکتب از گفتن الف امتناع می کرد تا باقی الفبا را جواب ندهد!
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    18 2
    برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. برجام = خیانت بزرگ. ...
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      0 1
      بیکار از تو، خودتی! بشین تا آخر امشب، مشقتا تکرار کن.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    15 2
    بابا بنده خدارو ولش کنید بذارید با دستاوردهای خیالیش دن کیشوت وار خوش باشه. خداییش سخته فکر کنی مصدق زمان شدی بعد معلوم شه که ...
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    15 2
    آقاجون برا چی باید پشیمون باشه، هزینه اقدامات ایشون رو مردم دارن میدن، ایشون که مشکلی نداره 150 تا سکه ناقابل هم نوش جونش
  • مرتضیsk IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    19 2
    آقایان بخاطر ترس از برباد رفتن کل حیثیتشان و توافق نامه فتح الفتوح ، حتی قبول نکردن در تیم مذاکرات جاسوس پیداشده چه برسد به اینکه قبول کنن 5سال ملت الاف این افتضاح برجام کردن که قیمت گوشت و دلار و مرغ به اینجا برسد!
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    11 2
    میگن گربه راهرطورپرت کنی روی چهاردست وپامیادزمین!!!!!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    1 11
    ظریف مورد حمایت مردم هست و درود بر ظریف
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      6 2
      تا مردم کی باشند
  • FR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    11 1
    وای خسته شدیم از این مواضع دولت ودولتی ها ! بقول معروف کل نظام ومردم با شما کاری ندارند شما هم دست از سر ملت بردارید.....
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    9 2
    ای کثافت تموم عالم وسط این برجام
  • £venstar IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    0 0
    تاریخ قضاوت خواهد کرد خیانت این وطن فروشان را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس