گفتگو و مذاکره با سید عباس عراقچی - کراپ‌شده

معلوم نیست که تیم مذاکره کننده هسته‌ای چه برنامه‌ای برای برجام دارد، یکبار می‌گوید حال برجام خوب است، یکبار می‌گوید برجام در برجام در آی‌سی‌یو است.

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

روزنامه ایران؛ ۱۵/۱۲/۹۴

** دعوت از بوئینگ برای حضور در ایران

وزیر راه و شهرسازی به دعوت از شرکت بوئینگ برای مذاکره خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: «شرکت ایرباس در حال انجام مراحل دریافت مجوزهای بین‌المللی است. آخوندی اظهار داشت: پس‌ازآنکه کشور امریکا علامت‌هایی به شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ برای رفع تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی داد از این کمپانی دعوت کردیم تا برای مذاکرات به ایران بیاید. وی با اشاره به اینکه قرارداد خرید ایرباس در مرحله پیش قرارداد قرار دارد افزود: مراحل دریافت مجوزها در داخل در حال انجام است ضمن آنکه کمپانی سازنده هم در حال دریافت مجوزهای بین‌المللی است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در فاز اول افتتاح مدیریت آسمان ایرانشهر به دستاوردهایی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از سوی هواپیماها، افزایش زمان تعویض قطعات موتور و کاهش مدت زمان سفر هوایی می‌رسیم.»

آخوندی با بیان اینکه همه تلاش خود را برای بهره‌برداری حداکثری از فضای ایران انجام می‌دهیم گفت: برنامه ما این است تا طول مسیرهای هوایی در آسمان ایران کوتاه شود تا در شرایط رقابتی امکان رقابت برای شرکت‌های ایرانی وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش ایمنی همه خطوط جدید هوایی یک طرفه می‌شود گفت: با این روش از خطر روبه‌رو شدن هواپیماها ممانعت به عمل می‌آید ضمن اینکه در فرودگاه‌ها از هفت بخش کنترلی به ۱۱ بخش کنترلی می‌رسیم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران به هاب منطقه تبدیل می‌شود و کاهش نقاط پرواز ممنوع با دستگاه‌های مربوطه و صرفه اقتصادی برای ایرلاین‌ها از دستاوردهای این موضوع است.

این اظهارات آخوندی در حالی است که در سال ۹۷ و بعد از خروج امریکا از برجام، آخوندی اعلام کرد که فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ را پیگیری می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منافع ملت ایران گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا استفاده خواهیم کرد.

روزنامه ایران؛ ۱۵/۱۲/۹۵

** عراقچی: حال برجام خوب است و ادامه پیدا می‌کند

«حال برجام خوب و حال صنعت نفت و گاز کشورمان از آن هم بهتر است.» این سخن معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در وصف حال برجام است. برجامی که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید امریکا همه دنیا نگران آن هستند که مبادا او بخواهد با مواضع ضد ایرانی خود این توافق را برهم بزند و ایران را دوباره اسیر تحریم‌ها کند.

به گزارش «ایران»، عباس عراقچی پاسخ این دل نگرانی‌ها را اینبار در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، داد.

او می‌گوید: «نشانه‌ها حاکی از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است. حال برجام خوب است تصور این است که چاره‌ای بجز تمدید برجام نیست مگر سیاست‌ها طوری باشد که خودمان بخواهیم از برجام خارج شویم.»

درباره اظهارات متناقض عراقچی که تا به حال انجام داده و به نوعی نقش ماله کش برجام را ایفا می‌کرده است هیچ بحثی نمی‌کنیم، فقط به این اظهارنظر عراقچی در سال ۹۷ بسنده می‌کنیم که حال برجام را خراب توصیف کرده است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره چگونگی حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای گفت: «امروز (پنجشنبه) در کنفرانس مربوط به ایران گفتم برجام در آی‌سی‌یو است چرا که مهم‌ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتری کنند و خصوصاً عدم حضور آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند».

روزنامه ایران؛ ۱۵/۱۲/۹۵

** روحانی: وجود ثبات در مقررات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به مردم امید می‌دهد

رئیس جمهوری در سخنان خود، با بیان اینکه باید امید را در قالب یک بسته و سبد مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: «همان‌طور که پول ملی و ریال در قالب یک سبد ارزی، شامل تعداد زیادی ارز خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد، امید را هم باید در قالب یک سبد مورد توجه قرار داد که بخشی از آن مربوط به اقتصاد است و اقتصاد باید درست حرکت کند و مردم نسبت به سود سرمایه و آینده زندگی خود امیدوار باشند و وجود ثبات در مقررات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به مردم امید می‌دهد و اگر این امید نباشد، هیچ انگیزه‌ای برای کار و تلاش وجود نخواهد داشت.»

روحانی با بیان اینکه یک ملت برای پیشرفت و حرکت نیازمند سبد امید است که این سبد امید، اقتصاد، فرهنگ و هنر را شامل می‌شود، افزود: زمانی که هنر ایرانی در سطح جهانی می‌درخشد و فیلم و موسیقی کشورمان در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌درخشد، این جزو سبد امید مردم محسوب می‌شود. زمانی که دیپلماسی کشورمان در سطح جهان حرکت درستی دارد و موفقیت می‌آفریند و توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و در ارتباط با جهان در مسیر تعامل قرار می‌گیرد، این نیز جزو سبد امید ملت‌مان محسوب می‌شود.

این اظهارات روحانی و ادعاهایی که از جانب وی و دیگر دولتمردان ابراز شده است، در حالی است که در سال ۹۷، مردم به ثبات قیمت‌ها از جمله پوشک و مرغ و گوشت هیچ امیدی ندارند و بعضاً قیمت‌ها به صورت ساعتی تغییر می‌کند.

روزنامه شرق؛ ۱۵/۱۲/۹۶

** عارف: اصلاحات همه جانبه از ریاست جمهوری روحانی حمایت کرد

گلایه فراکسیون امیدی‌ها و عارف از دولت، محور دیدار و گفت‌وگوی سه‌ساعته اعضای فراکسیون امید و برخی از اعضای فراکسیون مستقلین مجلس با رئیس دولت اصلاحات بود.

در این جلسه «محمدرضا عارف» زبان به نقد حسن روحانی باز کرد و گفت که رابطه دولت با فراکسیون خوب نیست و ضعیف است.

او همچنین از تشکیل یک کارگروه سه‌نفره در میان نمایندگان برای بررسی این موضوع خبر داده است.

گلایه از عدم رابطه خوب دولت با فراکسیون امید به‌ویژه بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، فصل مشترک انتقادات نمایندگان از حسن روحانی است.

محمدرضا عارف چندی پیش در مصاحبه با «شرق»، درباره این رابطه گفته بود: «تقریباً به اتفاق آرا شورای عالی سیاست‌گذاری از آقای روحانی حمایت کرد. تقریباً همه نمایندگان لیست امید یا فراکسیون امید هم جدی به این سمت آمدند. ما این رویکرد را رویکرد درستی می‌دانیم. متأسفانه بعضاً با نامهربانی‌هایی در دولت روبه‌رو هستیم و توقع نمایندگان امید این بود که دولت قدر این حمایت را بیشتر بداند و از فکر و نظر گفتمان اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری و فراکسیون امید برای پیشبرد منویات و کارهای خودش بیشتر استفاده کند.

این بحثی است که داریم و انتظارمان هم همین است که دولت تعامل و همکاری بیشتری با فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات داشته باشد…»

اظهارات عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در حالی است که اصلاح‌طلبان بعد از بحران بی‌ثباتی قیمت در عرصه ارز، کالاهای اساسی و شکست برجام، آهنگ عبور و اینکه روحانی ربطی به اصلاحات ندارد را سر داده‌اند.

۱۵/۱۲/۹۷؛ پایگاه‌های خبری

** روحانی: به عقب بازنمیگردیم

روحانی در جمع مردم استان گیلان با بیان اینکه ما در یک شرایط عادی و معمولی نیستیم، خاطرنشان کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ روانی هستیم. این مسئله باید باور ما باشد که ما در یک میدان نبرد در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم. همه ملت ایران می‌داند عقب‌نشینی در این مرحله، به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز هم در جنگ با دشمن با سرسخت ملت ایران قرار داریم، ابراز داشت: مشکل ما در یک کلمه است: امریکا می‌گوید برگردیم به ۴۰ سال قبل ولی ما می‌گوییم ما به عقب بازنمی‌گردیم بلکه مسیر استقلال، پیشرفت و مردم‌سالاری را ادامه می‌دهیم. امریکا می‌گوید ایران امروز به ایران سال ۵۶ و ایران اوایل سال ۵۷ بازگردد ولی ما می‌گویم ملت ایران مسیری که از بهمن ۵۷ آغاز کرده یعنی مسیر استقلال و مردم‌سالاری را ادامه می‌دهد.

وی افزود: پس ما با امریکا مشکلی نداریم که قابل مذاکره و مصالحه باشد پس باید دشمن را باید عقب بازگردانیم.

این اظهارات روحانی درباره اینکه به عقب برنمی گردیم با ادعای چند سال پیش وی همخوانی ندارد، روحانی در سال ۹۲ و در تعریض به بی ثباتی قیمت دلار در بازار ارز گفت: بی‌ثباتی مشکلات فراوانی بر کشور وارد کرده بود به گونه‌ای که در مهرماه سال ۹۱ و در عرض ۳ روز قیمت ارز ۸۲۵ تومان افزایش پیدا می‌کند بی‌تردید، در شرایطی که اینگونه بی‌ثباتی حاکم است، صادرکننده، وام‌دهنده و همه دچار سردرگمی می‌شوند.»

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: «اوایل سال ۹۲ تورم ۱۲ ماهه حدود ۴۰ درصد بود و در بخش خوراکی نیز شاهد تورم ۵۱ درصدی بودیم، ضمن اینکه تورم نقطه به نقطه نیز حدود ۴۵ درصد بود و با چنین شرایطی چگونه می‌توان برای فعالیت اقتصادی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرد و اگر این شرایط با رشد منفی (۶.۸) سال ۹۱ و با نگرانی‌های سیاسی توأم باشد، چگونه می‌توان برای فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آینده چارچوبی را ترسیم کرد و با دنیا مبادله و معامله انجام داد.»

رییس جمهوری اضافه کرد: در آن مقطع به یکباره به حدود صد سال قبل و زمان قاجار برگشتیم به گونه‌ای که تمام تعاملات که از طریق سیستم بانکی انجام می‌شد، به شرایط صرافی بازگشت

حالا باید از روحانی سؤال پرسید که با قیمت دلار ۱۵ هزار تومانی، به عقب برگشتیم یا برنگشتیم؟ بالاخره مردم باید بدانند در چه زمان تاریخی‌ای زندگی می‌کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AE ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    11 0
    وسال ۹۸برجام مرد.
    • خفه خون IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
      7 8
      خفه شو دلواپس برجام الان تو بخشه تا دو سال ديگه سندرز مرخصش كنه .
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
      3 0
      کی میدونه عراقچی به کجا وصله
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
      17 0
      خفه خون عزیز ! ادبت به رئیس برجام رفته ! برجام از اول مرده به دنیا امد.
    • US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      10 0
      از دکتری پرسیدند. سرطان بیمار خوب شد.؟ دکتر جواب داد سرطان خوب شد ولی بیمار تمام شد. اقای عراقچی مادر بزرگم همیشه میگفت درغگو دشمن خدا است. راستی من دلم بحال خدا میسوزد با این همه دشمن
  • RO ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    8 1
    کاسبان برجام کماکان تو فاز کاسببیند و ملت تحت فشار...
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    8 1
    حال برجام خوب و حال صنعت نفت و گاز کشورمان از آن هم بهتر است.» این سخن معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در وصف حال برجام است.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    4 0
    در سال ۹۷ و بعد از خروج امریکا از برجام، آخوندی اعلام کرد که فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ را پیگیری می‌کنم.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    7 1
    برجام ناقص الخلقه وعقب افتاده ومنگل ومریض وشاسگول وگاگول توسط جماعتی اسگل متولدشد وچندروزی دردستگاه بود وکلی کثافت کاری کرد وزود مرد!!!
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
      12 0
      مومیائیش رو دست ملت مونده وبوی تعفنش اقتصاد رو برداشته !
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    19 0
    اقای عراقچی ،یادمه در زمان خوراندن برجام به خاطر افشای بندی از ان ،ملت خودتون رو "به خدا واگذار کردید"" .حالا منم به عنوان عضوی از این ملت شما وهمه برجامیان وسینه چاکان گند جدید=اف ای تی اف وپالرمو رو برای پاسداشتی که از منافع ملی هشتاد میلیون ایرانی کردید ! به خدا واگذار میکنم.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    11 0
    از کسیکه 9ماه دبنال اروپا چرخید وتازه الان میگه مکانیزم اینس تکس معلوم نیست !!!!!!!!! چه انتظاری دارید؟ خداوند ،جویندگان رضایت کدخدا رو اینطوری زمین میزنه.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    20 0
    خودکار پرت کن ! فشار ایمیلی وارد کن ! برجام احیا میشه !
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    17 0
    خب که چی
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    14 0
    کدخــــــــــــــــــــــــــــــــدا زده وخــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا زده ،از اینجا رونده واز اونجامونده ..................
  • محمد IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    14 0
    احتمالا امروز در عصر حجر و دوره ی دایناسورها به سر می بریم! نه تنها پاسخگو نیستن بلکه پر رویی هم می کنن و اصلا خجالت هم نمی کشن. شرم بر این دولت غیر انقلابی غرب زده ی منفعل!
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    17 0
    با جنگ زرگري و برجام و غيره خوب ملت را سياه ميکنيد وضع ملت ايران مثل داستان کتاب قلعه حيوانات شده ميکن بيرون خانه دشمن هفت سر منتظر ملت بد بخت نشسته ولي خودشان در آغوش آن ديو هفسر خيالي هستند
  • US ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    20 0
    اقای سندرز در انتخابات گذشته می گفت ما باید از خاورمیانه بیایم بیرون و تحویل عربستان بدهیم تا نتطقه را انجوری که میخواهد درست کند. از عبدی هیلری یاد نگرفتید حالا منتظر سندرز هستید. کاش ای کیو را در داروخانه می فروختند
  • سلمان IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    24 0
    آقای عراقچی گفته بودیدما11شرط باطرف اروپای گذاشتیم وتازه بحص روی یکیش که هنوزم لفطش میدن ادامه داره آنوقت جناب عالی بعد2سال هنوز میگن بایستی صبرکنیم بروعباس خان دنبال کارت اینقدر به مردم دروغ تحویل ندین
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    17 0
    مواظبش باش نمبرد بک عده یتیم شوند...
  • DE ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    2 0
    عراقچی : حال برجام خوب است حال شما چطور است برو بچ خوبن؟ ازاین وَرا !چای قند پهلو بدم خدمت حاجی .راستی حال تحریمها چطوره! سی سی یو؟ سی یو٬ یو سٍی دّبل سی. سی یو دبل یو سی؟ گند زدید رفت خودتون هم توش موندید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس