ویژه ها

آخوندی می گوید «باید موضوع برجام را حل کنیم تا مسائلی مانند گرانی نیز رفع شود». وی تاکید کرده است که این ایران است که مسیرها را بسته و باید برای حل موضوع برجام اقدام کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر برجام موشکی را امضا کنیم، گرانی رفع می شود

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «قیمت‌های متصاعد روزانه ناشی از تورم در کشور را ملاحظه می‌کنید که بی‌سابقه است، چون تجارت و مبادله‌ با جهان متوقف شده است. حجم دارایی مشخصی در ایران وجود دارد که مرتبا در حال فرسایش و کاستی است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی است».

آخوندی در ادامه گفت: «مدیران ما می‌خواهند هیچ‌یک از این عامل‌ها را تغییر ندهند و نتیجه متفاوت بگیرند. خب، غیرممکن است. برای حل این معضل باید مسئله مبادلات با جهان را حل کنیم، تجارت با دنیا را حل کنیم، موضوع FATF و برجام را حل کنیم».

وزیر مستعفی راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: «شما می‌گویید که ما چهارراه مبادلات جهانی هستیم اما چهارراه را بسته‌اید و انتظار دارید معضل ترافیکی به‌وجود نیاید؟ و راه‌های فرعی فعال نشود؟ آنها که معطل عبور از این چهارراه نمی‌مانند؛ از خیابان‌های بغلی می‌روند! چرا ده‌ها کریدور موازی برای دورزدن ایران در حال پیدایش است؟ خب، پاسخش روشن است. شما چهارراه را بسته‌اید».

«محمدرضا بادامچی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «این روزها وضعیت ناخوشایند ارزی در کشور به علت عدم ورود ارز به کشور است. متاسفانه چشمان خود را بر این قضیه بسته‌اند و نمی‌خواهند باور کنند که عدم تصویب fatf باعث شده است تا ارتباطات مالی کشور با جهان قطع شود و امروز در این عرصه با مشکل مواجه شده‌ایم. این بدیهی است که عدم تایید مصوبات در داخل امروز کانال‌های مالی کشور را دچار انسداد کرده است».

بادامچی در ادامه گفت: «امروزه دلار پایه پولی بسیاری از کشورهای جهان است و هنگامی که مسیر ما برای وارد کردن آن مسدود شود قطعا به مشکل بر خواهیم خورد و هر دولت دیگری نیز امروز بر سر کار بود با توجه به این شرایط همین مشکل را در پیش داشت... وقتی با دستان خودمان مسیرهای ورود ارز به کشور را مسدود می‌کنیم، نباید از دولت انتظار داشته باشیم که قیمت ارز را کاهش دهد».

اظهارنظر آخوندی و بادامچی از چند منظر قابل بررسی است:

آخوندی می گوید «باید موضوع برجام را حل کنیم تا مسائلی مانند گرانی نیز رفع شود» . وی تاکید کرده است که این ایران است که مسیرها را بسته و باید برای حل موضوع برجام اقدام کند. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و مقامات آمریکایی صراحتا خواسته خود درباره برجام را اعلام کرده اند. طرف غربی می گوید اگر ایران می خواهد از امتیازهای برجام بهره مند شود، باید برجام موشکی و منطقه ای را نیز کلید بزند.

یک سوال؛ مگر دولتمردان نگفته بودند که در ازای امضای توافق هسته ای، تمام تحریم ها بالمره لغو شده و ۱۰۰۰ ال سی باز می شود و آنچنان رونقی ایجاد می شود که دیگر هیچ فردی به یارانه نیاز نخواهد داشت و هم چرخ کارخانه ها خواهد چرخید و هم چرخ سانتریفیوژها و سرمایه گذاری خارجی به کشور سرازیر خواهد شد و مشکل گرانی، رکود، بیکاری، مسکن و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می شود!؟

دولت با این وعده ها افکارعمومی را متقاعد کرد که در قلب راکتور اراک بتن بریزد و غنی سازی ۲۰ درصد(با قابلیت های مختلف از جمله تأمین داروی بیماران خاص) را متوقف کند و ذخایر اورانیوم غنی شده(به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار) را از کشور خارج کند و سانتریفیوژها(که جوانان متخصص ایرانی حدود ۱۰ سال برای راه اندازی و توسعه آن تلاش کرده بودند) را از کار بیندازد.

امثال آخوندی و بادامچی به هیچ عنوان به بی عملی و عهدشکنی آمریکا و اروپا اشاره نمی کنند. طبق وعده دولتمردان، باید در ازای بتن ریزی در صنعت هسته ای، تمامی تحریم ها لغو می شد. طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرده و حالا به ایران می گوید که اگر می خواهی «چک برگشت خورده برجام» پاس شود، باید در حوزه موشکی و منطقه ای به ما باج بدهی!؟ آیا هیچ عقل سلیمی حاضر است که به این باجگیری و زورگویی که توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان را نشانه گرفته، پاسخ مثبت دهد!؟

آقای آخوندی در دولت روحانی به مدت پنج سال و اندی، وزیر راه و شهرسازی بوده است. وی در مراسم تودیع خود تاکید کرد که افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکونی برای مردم نساخته ام! کارشناسان بارها تاکید کرده اند که موضوع مسکن در ایران هیچ ارتباطی به مسئله تحریم ندارد. چرا که مصالح ساخت مسکن همگی در داخل کشور تولید می شود و از واردات بی نیاز است. نیروی کار و نیروی متخصص نیز در داخل کشور وجود دارد.

چندی پیش دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام اینکه سال ۹۸ سال بسیار خوبی برای صنعت سیمان بود، گفته بود: «صادرات سیمان و کلینکر در سال گذشته ۳۲ درصد رشد کرد.» همچنین، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۸ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسید.

بنابراین وضعیت فعلی مسکن نه به تحریم ارتباط دارد و نه FATF بلکه ریشه اصلی گرانی سرسام آور مسکن، سوءمدیریت دولتمردان و از جمله آخوندی وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی است. وقتی وزیری که وظیفه اش ساخت مسکن برای مردم است، با تکبر می گوید به نساختن  مسکن برای مردم افتخار می کنم، نتیجه اش این می شود که قیمت مسکن و اجاره بهای واحد مسکونی در دولت روحانی حدود ۶ برابر افزایش می یابد!

آخوندی و بادامچی در اظهارات خود مدعی شده اند که علت گرانی دلار، عدم تصویب FATF است. حامیان اف ای تی اف اینگونه وانمود می کنند که هیچ اقدامی در راستای همکاری با این سازمان بین دولتی از سوی ایران انجام نشده و اگر در آینده این همکاری کلید بخورد، چنین می شود و چنان...

برخلاف این ادعا، دولت روحانی در سالهای اخیر بیش از ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرده است. اما علیرغم اجرای تمام و کمال دستورات، کوچکترین قدمی از سوی این سازمان برداشته نشده است. دقیقا شبیه ماجرای برجام. دولت روحانی به صورت پیش دستانه تمام تعهدات خود را به صورت نقد انجام می دهد، سپس به انتظار می نشیند تا طرف غربی به وعده هایش عمل کند. اما هیچ خبری از اجرای آن وعده ها نیست. با اینحال حامیان این رویکرد خسارت بار، با طلبکاری انگشت اتهام را به سوی منتقدان دولت نشانه می روند!

**عبدی:استدلال های ظریف در مجلس، ضعیف بود

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «سخنان آقای ظریف در مجلس به دلیل حواشی آن بازتاب‌های فراوانی داشت...نکته مهم ماجرا این است که اتفاقا استدلال‌های آقای ظریف به نسبت ضعیف بود».

عبدی در ادامه نوشت: «یکی از مستندات و دفاعیه وی از سیاست خارجی کشور، ارجاع به حمایت‌های رهبری نظام و صمیمیت رفتاری با سردار سلیمانی بود...این دو دلیل حتی اگر درست هم باشد، کافی برای دفاع از یک سیاست نیست...در عرصه عمومی باید علل دفاع به‌طور مستقیم مربوط به ماجرا باشد و نه ارجاع به حمایت دیگران».

عباس عبدی پیش از این نیز با نقد سیاست خارجی دولت روحانی نوشته بود: «به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم...در توافق‌های داخلی و اقتصادی نیز حتما باید ضمانت اجرای کافی وجود داشته باشد. اگر از بانک وام می‌گیریم به ازای آن وثیقه معتبر دریافت می‌کنند تا در صورت بازپرداخت نکردن وام، وثیقه معتبر و واقعی را به اجرا بگذارند... پرسش این است که وثیقه یا ضمانت اجرای تعهدات طرف مقابل نزد ایران چه بود؟ وثیقه ما روشن بود. بازگشت تحریم‌ها و قطعنامه‌ها. ولی وثیقه آنان چه بود؟ این وثیقه باید مبتنی بر قدرت باشد. اگر آنان به تعهدات خود عمل نکنند، ما باید می‌توانستیم که مقابله به مثل کنیم. اگر چنین وثیقه‌ای را نزد خود نداریم، نباید وارد چنین توافقی می‌شدیم».

وی در ادامه تاکید کرده بود: «پرسش این است دوستانی که پیشنهاد مذاکره می‌دادند و به آن اصرار داشتند، چرا ضمانت اجرای آن را مورد توجه خود قرار ندادند؟  اگر قرار بود که وارد برجام شویم، باید فرض می‌کردیم که چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما چه باید انجام دهیم تا از ترس عمل ما، طرف مقابل به تعهداتش ملتزم باشد؟ به نظرم بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس».

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب، در سالهای اخیر با حمله به منتقدان، رویکرد «مقتدرانه» در سیاست خارجی را «تنش زایی» و «ماجراجویی» جا می زدند.  این طیف بر همین اساس برجام را فتح الفتوح نامید. این در حالی است که به هیچ عنوان اصول بدیهی یک توافق بین المللی از جمله، همزمانی اجرای تعهدات، توازن تعهدات، تضمین اجرای تعهدات طرف مقابل و نحوه اقدام درصورت عهدشکنی طرف مقابل در برجام رعایت نشد.

دولت روحانی در اجرای برجام شروط ۲۸ گانه را اجرا نکرد و علیرغم اظهارنظر صریح مقامات ارشد نظامی از جمله سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی درباره نقشه شوم دشمن در تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه ای، وعده اجرای برجام های ۲ و ۳ را داد و دشمن را به طمع انداخت.

آقای ظریف بجای اینکه لجوجانه برجام را بزرگترین دستاورد جا بزند، باید بابت خسارت های بزرگ این توافق از مردم عذرخواهی کرده و در فرصت باقی مانده از عمر دولت برای تغییر ریل گذاری و جبران خسارت ها تلاش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    66 3
    مسئله برجام نیست مسئله شما هستید
    • سید IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      37 2
      امان از اصلاح طلبان تهوع آور و شوق مذاکره! گمان دارند مردم نمی دانند که حیات و ممات این قبیله بسته به باز بودن راه مذاکره شان با آمریکاست!!
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      26 0
      نظریه پردازان غربی میگن باید فشار حداکثری روی ایران زیاد بشه تا بتونیم از شر این رژیم خلاص شویم و روابطمان دوستانه بشه و به دوران محمدرضا پهلوی برگردیم
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      25 2
      بابا آخوندی شما در مسکن که ادعا داشتی کند زدی حالا رفتی میخوای قدرت موشکی را هم دو ‌دستی بدی بره ، میگم برو داداش پیش خاور کانادا جا زیاد داره معلوم نیست در به همین منوال بگرده ؛ از ما گفتن.
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      18 1
      من کمی گیج هستم و دیر ادم ها را می شناسم ولی این سری واقعا لعنت بر اخخخخوندی
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      6 3
      احسنت
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    8 79
    اگر برجام موشکی را امضا کنیم گرانی رفع نمی شود بلکه کمتر مردم می میرند و فلاک کمتر می شود . اما مشرق ! تو همون راستای شکمت را بگیر و با ذکر زبانی ، بخور بخور خود را ادامه بده
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      46 2
      برو بی بی سی و سعودیت رو ببین
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      36 2
      آنچنان رونقی ایجاد می شود که دیگر هیچ فردی به یارانه نیاز نخواهد داشت و هم چرخ کارخانه ها خواهد چرخید و هم چرخ سانتریفیوژها و سرمایه گذاری خارجی به کشور سرازیر خواهد شد
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      18 0
      حتما هم قراره با تجزیه ایران فلاکت کمتر شه!!!!
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      17 1
      برجام موشکی = تضعیف توان دفاعی کشور = گسترده شدن سایه جنگ بر سر کشور
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      13 2
      اگر مذاکره مشکلات را حل می کند چرا برجام نکرد ؟!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      23 1
      میخوای برجام موشکی رو امضا کنیم؟ میخوای بگم بعدش چی میشه؟ وقتی نسبتا بی دفاع شدیم زمان حمله آمریکا و سگ صهیونیستش فرا میرسد. حنای مذاکره و برجام دیگر رنگی ندارد. حداقل برای آنهایی که فکر میکنند.
    • محسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      4 1
      خطاب به 15:41، چرا اینقدر اصرار داری مرزهای حماقت و بلاهت را با هم جابجا کنی؟!!!! چرا اینقدر علاقه داری حماقت خودتو جار بزنی؟!!!!!!
    • Mohi IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      1 1
      احسنت
  • خسارت محض IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    25 1
    اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چرا برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش داد ؟!
  • سعید IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    25 1
    اعتراف ظریف : مذاکره با امریکا ارزش وقت گذاشتن ندارد.
  • مخالف اصلاحات IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    30 1
    نتیجه برجام شون دلار 22000 تومانی و سکه 11 میلیونی و تورم 500 درصدی شد بازهم خجالت نمی کشند و از رو نمی روند !
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    22 2
    ظریف بجای پاسخگویی در مورد عملکرد 7 ساله اش پشت رهبری و شهید سردار سلیمانی قایم شد.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    13 0
    اصلاح طلبان بی کفایت ابتدا خسارات برجام بی فرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    24 3
    جنابان اصلاح لجن ، مرده شور خودتونو برجامتونو با هم ببرن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    14 1
    بنظرم امثال آخوندی و طرفداران برجام ها را دو دستی تحویل آمریکا بدهیم تا شاید بسیاری از مشکلات حل شود
  • جواد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    16 2
    جناب آخوندی ، پوشیدن لباس راه راه دالتونها را پیشاپبش بحضورتان تبریک و تهنیت عرض میکنم ، چون عزم رئیسی مبارزه با رئیسانی ست که بهنگام مسئولیت به وظایف خود عمل نکرده اند
  • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    11 1
    پسته بی مغزچون لب واکند رسواشود اگراخوندی صحبت نکند براش بهتره چون کمترخودش رالو میده اقای اخوندی جای کلنیکس استفاده شده میدونید کجاست؟یا برای شما اب ازسرگذشته؟
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    19 1
    "اگر برجام موشکی رو امضا کنیم گرانی رفع می شود" به تمام مقدسات قسم که مثل.. دارید دروغ میگید خ!
  • امیررضا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    10 0
    آخوندی لطفا اظهار نظر نکن دیدیم تو وزارت مسکن چه هنری داشتی
  • ایرانی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    8 0
    آقای آخوندی همین شما نبودید که مسکن مهر را مزخرف اعلام فرمودید ما و بسیاری اطرافیان ساکن مسکن مهر هستیم و بسیار راضی هستیم حالا کمی فکر کن ببین مزخرف کیه؟
  • وطن پرست IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    11 0
    آقای آخوندی تخصص شما در حوزه مسکن است البته عجب تخصصی!!!!!!! لطفا در امور دیگر اظهار نظر نکنید
  • محمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    7 1
    باباخدایاتاکی می خواهیدبگیدبرجام وبازم لبخندوبازم چشمتون به آمریکاباشدبیخیال برجام مردم کشتین بابرجامتون همین برجام بودکه این بلارابرسرماآورده دیگه بسه
  • علـی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    9 1
    مشرق! عکس قحطی بود باز عکس آخوندی رو گذاشتی حالمون رو بهم بزنی. مسلمونا نداریم کفاره بدیم!
  • علی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    5 0
    کمیسیون عمران مجلس در گزارشی اعلام کرد: سازمان بازرسی هرم مسئولیت مقصران حادثه قطار تبریز -مشهد را به روسای قوا و مسئولان قضایی ارائه داده است که آخوندی در رأس این هرم است. به گزارش خبرنگار مهر، حادثه برخود دو قطار مسافربری در محور تبریز- مشهد در هفت خوان از حوادث تلخ سال ۹۵ بود، کمیسیون عمران بلافاصله مامور به تهیه گزارشی در این خصوص شد که تا امروز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است. به گفته احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز مافیای آخوندی در مجلس مانع قرائت این گزارش شده است.
  • امید IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    6 1
    وزیر مستعفی راه و شهرسازی افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم با این افتخار ایشان توانست قیمت مسکن را حدود 6 برابر افزایش دهد.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    6 2
    همین که از عباس آخوندی مصاحبه کارشناسی می گیرند و یا به طریقی طرفداری از تفکرات ایشان می کنند معلومه از نفرت مردم از این شخص خبر ندارند و فقط و فقط اینها به فکر منافع سیاسی و حزبی خودشان هستند
  • فرا جناحی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    5 1
    حسن محمدی از رزمندگان امداد پزشکی لشگر ۲۷ محمد رسول الله( ص) در کتاب همپای صاعقه ص ۶۵۲ زمان به اسارت در آمدن خود را اینگونه توصیف میکنند: (( با اینکه دنده ، مچ پا و دستهایم شکسته بود ولی درد چندانی احساس نمی کردم . ناگاه صدای عجیبی توجه ام را جلب کرد : تاپ تاپ تاپ ! صدای خفه ترکیدن چیزهایی بود . همانطور که سرباز عراقی مرا روی زمین میکشید ، سرم را برگرداندم و دیدم تانک های عراقی دارند از روی جمجمه های اجساد شهدای ما حرکت می کنند .))کسانی که خواسته یا ناخواسته در پی گفتمان مذاکرات موشکی و خلع سلاح نیروهای مسلح هستند در تمام جنایات که بر سر این ملت مظلوم و سایر مظلومان عالم شریکند
  • مرگ بر اصلاحات IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    11 1
    آقای آخوندی، برای هیچکس مهم نیست که شما چه میگویید. آقای آخوندی، بود و نبود شما برای مردم اهمیتی ندارد. آقای آخوندی، مردم از شما بیزارند و خیلی وقته شما را در ذهن خودشان دفن کرده اند.
  • CA ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    8 1
    علت مشکلات ایران وجود اصلاح طلب هست چون کشورهای بسیاری خواهان تجارت با ایران هستند ولی بخاطر وجود اصلاح طلب حاضر به همکاری نیستند چون همکاری کشورهای مختلف را به آمریکا گزارش میکنند تا تنبیه اقتصادی گردند. جنس این اصلاح طلب از جنس فاشیسم و تروریسم هست و صلاحیت حضور در ارکان نظام را ندارد. ایران نیازی به برجام ندارد چون هیچ نفعی از آن نمی برد و دارد ضرر میکند. بایستی برجام و اصلاح طلب را کلا از نظام حذف کنیم تا مشکلات کشور حل گردد.
  • دبیر IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 1
    اول برجام هسته ای بعد برجام موشکیدبعد برجام منطقه ای بعد برجام تجارت بعد ... اقای اخوندی گرانی به فساد اداری که امثال شما مدیر هستین برمیگردد نه برجام.چطور گوشیهاشونو میخریم ا.ه خودمان تولید میکردیم دلار لازم نبود دلار میاورد.خام فروشی افتخار شماس!!!!!!
  • رضایی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 1
    باسلام. باشعور مردم بازی نکنید در برجام هم دم از رفع همه ی تحریم ها می زدین چه شد؟ برجام موشکی وبعد برجام حضور منطقه ای ایران وبعد برجام حقوق بشری همه در راه اند!!!
  • اکبر قادری IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    5 1
    والله قسم ، شماها هیچ قصدی جز تسلیم و نابودی و تجزیه کشور در مقابل آمریکا ندارید .... به خدا قسم که ندارید ، همه کسانی که دم از برجام موشکی میزنند یقینا و صدر در صد جاسوس تشریف دارند
  • درویش IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    ما هم باید مثل خودشان عمل کتیم تضمین موشکی میدهیم و وقتی امتیازها را گرفتیم برعکس برد موشکهایمان را دوبرابر میکیم و اگر اعتراض کردند میگوییم این چیزی است که ما از شما یاد گرفته ایم پس ما هم میتوانیم ایران باید روی چند دیپلمات مذاکره کننده حسابی کارکند و آنان را برای بستن قرداد راهی اروپا؟و آمریکا کنند و دقیقا همان چیزی که دربالا گفته شد ذا اجرایی کد چنانچه هر اعتراضی کردند باید بگوییم ما تمام این موارد را از شما یاد گرفته ایم و ماهم میتوانیم خلف وعده کتیم حتی خیلی بهتر از شما
  • محمد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    5 0
    آخوندی باید در دادگاه جوابگو باشد که با چه نیتی در دوران وزارت خودش آجر روی آجر و مسکنی درست نکرد بماند که هیچکدام از اینها موافق گرفتن مالیات از سوداگران مسکن نیستند
  • افشار IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 1
    ایران بهیچ وجه نباید برجام موشکی را قبول کند چون بعداز ان موردتهاجم دشمنان قرار می گیرد ولی اعلان کند برای مذاکره آماده است
  • حامد IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 0
    برجام هسته ای رو امضا کردیم دلار شد 21 هزار . راست می گن باید برجام موشکی رو برجام تفنگی و توپی و تانکی رو هم امضا کنیم که به 41 هزار تومان برسد. مغز توخالی اصلاح طلبان ولی با هیچ برجامی پر نخواهد شد
  • امیر IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    همانطور که برجام قبلی همه مشکلات و گرانی را حل کرد ! بر دروغگویان و طرفدارانشان لعنت
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    برجام بعد از خیانت غرب خرجامه
  • نادر IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 0
    نباید به این نظریه پردازان خائن مجال و میدان اظهار نظر ،و از جلو برآمدگی داد مخصوصاً در این شرایط
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 0
    ببینید مجا رسیدید که مورد تمسخر دنیا هستید
  • کریم IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 0
    با سلام تا کی باید باج بدیم این برجام ملت ایران را خانه خراب کرد قبل از امضای برجام تولید داخل را تعطیل کردن تا واردات از کشورهای غربی و شرقی افزایش دهند این اولین باج و بزرگترین ضربه به کشور بود کدوم عقل سالم کارخانه های مادر را تعطیل می کنه یا آن را به بخش خصوصی واگذار می کنه تا تعطیل شوند برجام امضا شد انتظارات بالا رفت دولت محترم فقط باج داد الان هم نوبت مسئله موشکی شده به جای باج بیاید تولید کلاهک های هسته ای را در دستور کار قرار بدیم تا آنها بخوان باج بدن حرف زیاد هست اما ...وقتی روحانی ادعا می کنه دریاچه اورمیه را احیا کرده شهر تبریز را نجات داده چه انتظاری داری از این دولت
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام کاش آقای آخوندی در مورد مسکن نظر میداد که متصدیش بودن ، دیگه خواهشاً به برجام و سیاست کار نداشته باشن،که دیگ اونجا هر چی بشه تهش میگه من مسولیتی نداشتم،نظر دادم
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    آره همین چنتا موشک رو داریم که جلوی آمریکا رو گرفته حمله نکنه .خدا لعنت کنه اصلاح طلب ها رو که با برجام بلایی سر ایران آوردن که تو تاریخ ثبت شد.این ملعون ها رو باید به حکم محارب فی الارض به تقاص بتن ریزی توی راکتور اراک ، توی بتن دفنشون کنن.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 2
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    3 1
    مرگ بر منافقین و کفار
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 1
    برجام=خسارت محض
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 1
    آخوندی=وزیر ناکارآمد راه و شهرسازی
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 0
    خدا لعنت کنه گفتمان اصلاح طلبی رو. من خودم بهشون اعتقاد داشتم پیدا میکردم دیدم نه این جور ها هم نیست. اینا خائن بالفطره هستن.باید به تقاص بتن ریزی توی راکتور اراک همشون رو بلا استثنا توی بتن زنده به گور کنن.من خودم بودم به خدا این کار رو انجام میدادم.خیانت این ها به مردم و ایران اظهر من الشمس هست.
  • حسین IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    خدا وکیلی یک مرد از مکتب خمینی ور این نظام نیست که این فاسدطلبان وطن فروش رانت خور وچپاولگر بیت الماب را محاکمه کنن در این کشور چه خبر هست وچه میگذرد ملت جوانان مثل گل خود راتقدیم انقلاب ونظام کردن که اینچین افرادی برمسند قدرت تکیه بزنن که اموال بیت المال رو به غارت ببرن وبعد خود وفرزندانشون تابعیت کشورهای ترویست ودشمن نظام روبگیرن وریش ملت بخندند وبگویند افتخار میکنم که پنج سال کزیر بودم وزارت خانه را به تاراج بردم ویک خانه نساختم داریم به کجا میرویم وحالا هم که وزارت روگرفتم از شون نسخه برای نظام میپیچند که اگر فلان گنیم وضع چنان میشود معلوم هست گه این افراد از جایی خط میگیرن به خدا قسم که ما پلت جای شما شرمنده خانواده شهدا هستیم
  • علی پسری از طبرستان IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 1
    شما بی جا میکنید در مورد موشک و تسلیحات نظام صحبت کنید اینجا خط قرمز همه ماست... نمیزاریم بخشی از اقتدار نظام که صنایع موشکی هست و شما به باد بدید... سلاطین بادها!
  • کاسب IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 1
    اگر اصلاح طلبا خفه بشن همه چی ارزون میشه
  • علی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 2
    تا زمانی که با جهان صلح نکنیم وضعیت از این هم بدتر خواهد شد . با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
  • A IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 1
    یک عده اصلاحطلب کشوررادرمدت هشت سال به نابودی رسناندند هیچ کاری نکردند مال مفت خوردند ودرانتظار غرب نشستند وبافرجان مرجان مردم راکشتند چونکه ازجنگ می ترسند حتمآ جنگ هشت سال راندیدند سیدعلی دلواری بادست خالی به جنگ دشمن رفت ملت شهیدپرورایران هیچ وقت به ترسوها رای ندهید کشوری که آرش باخونش مرزش راتعیین کرد ورستم که کل جهان هنوز هم ازنامش می ترسنداین ترسوها خاروظلیل کردند
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 1
    ما تا برجام تمام خاک و ناموس و دینمان را امضاء و اجرا نکنیم هیچ تغییری در دشمنی آمریکا و غرب ايجاد نمیشود
  • DE ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    اقای اخوندی به اندازه کافی در مورد عدم تولید مسکن دسته گل اب دادید! یکی از عاملین تورم سیاست مسکن نامناسب شمابودید. اگر را کاشتند ولی هرگز سبز نشد. قرار نیست هرچی اروپا خواست انجام بشه. دراین چند سال اروپا یک تره هم خورد نکرد.از این به بعدش هم اگر صدتا برجام امضاء بفرمائید هیچکاری نخواهد کرد. با طناب پوسیده اروپا کسی دیگه تو چاه فریب اونا نمیره. پس خودتون رو خسته نفرمائید.
  • DE ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 1
    بعضی ها گویا تو خواب رویایی خوش اند! تو امریکا مقدار بیکاران هر هفته میلیون میلیون مثل برق و بادبالا میره و فقر و اشوب اونجا بیداد میکنه. تو اروپا هم هرکدوم از کشورها تقریبا از دیشب 10 درصد رکود و بیکاری رو پیشاپیش علنا اعلام کردند. اروپا و امریکا وقتی خودشون نون ندارند به بیکاراشون بدند بیان با ایرانی ها رونق اقتصادی و تجارت راه بندازند!!!!!!!!!!!!!!!!!! یک عده یا خودشون رو فریب میدن یا دیگران رو محض رضای خدا این دندون کرم پوسیده و کرم خورده رو برای یکبار هم که شده برای همیشه بکشید بندازید دور و از امریکا و اروپاچشم ادم یک قطره هم اب نمیخوره! چشم امید هرگز به این دو استعمارگر نباید داشت. بخصوص تو شرایط کرونایی که هرکشور اروپایی درصدده گلیم خودش رو از اب بکشه بیرون. حتما یک عده ساده لوح باید با کله بیفتند تو چاه تا استخون هاشون خورد و خمیر بشه تا بخود بیان که دیگه اونوقت برای فهمیدن خیلی خیلی دیره. کس نخوارد پشت من جز ناخن سرانگشت من! یازده سال مذاکره نتیجه اش جرزنی امریکا و اروپا! نتیجه: یک مشت تهدید ناجوانمردانه نامردی پشت نامردی! هر عاقلی باید ازش یک ذره درس عبرت بگیره.
  • DE ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 1
    یک دسته اقایان اصلاجتچی بدانند! نخیر ! اگر برجام موشکی و دفاعی امضاء شود به یکی از ذلیل ترین و بدبخت ترین کشورها مثل لیبی تبدیل خواهیم شد که مرغان هوا به حالمان گریه کنند!
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 1
    با امضا برجام موشکی هیچ چیز تغییر نخواهد کرد بلکه بدتر خواهد شد .تازه آن موقع غربی ها دریافته اند که با فشار میتوان شلوار از پای ایرانیان که بسیار منعصبند کند .این را هر آدم عاقل و تا حدودی مار بلد میداند .ما بیشتر راه را طی کرده ایم .زیاد باقی نمانده .دولت عرضه پس گرفتن دلار هایش را از صادر کننده ها ندارد .یک دولت انقلابی که در راس آن دولتی انقلابی باشد لازم است تا هیاهوی پوچ غوغا کنندگان را به حاشیه براند.واقعا وحشتناک است دیدن نماینده ایران در کنار برجام موشکی .آنوقت اگر هر ایران سینه با خنجر بدرد بران خورده نباید گرفت .به میدان رفته ایم تا آخر باید بمانیم .آن جوجه اسرائیلی زشت که در سازمان ملل مثل حوجه را آخر پاییز میشمارند رو خوشحال نکنیم .هر چه زودتر مارب آزاد بشه .وگوش صادر کنندگان پیچانده بشه .اصلا باز پس گیری دلار های صادراتی را به قوهه قضائیه آقای رئیسی بسپارید .به خاطر خدا خون این همه شهید و زجر چهل ساله ملتی را بر باد ندهید.
  • سید حسام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 1
    آیا واقعا این حجم از خیانت زیبنده طناب دار نیست ؟ چرا خائن هایی امثال آخوندی هنوز باید روی این خاک نفس بکشند چه برسد به اینکه با کمال پررویی هنوز هم جرات اظهار فضل داشته باشند . اگر عدالت عدالت باشه بیشتر از نیمی از وزرا به همراه شیخ و معاونانشون به خاطر خیانت در بیت المال واعتماد مردم اعدام یا به حبس های طولانی مدت باید محکوم بشوند
  • حسين DE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    4 1
    آخوندى تو يك خائن بتمام معنا هستى.
  • نیکفر IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 1
    آخوندی خائن باید محاکمه و مجازات بشه باید پاسخگوی دوران سیاه وزارتش باشه دردوران این مردکِ بی کفایتِ رانتخوارِ سواستفاده گر وضع مسکن بالاخص برای اجاره نشین‌های بیچاره به شدت بحرانی شد اما خودش و دوروبریاش حسابی بارشونو بستند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 1
    این ساده لوحی نیست خیانت است . ایاتواین کشورخواص دست پاک وشجاع پیدا نمی شود تاجلوی این خائنین سرمایه دار وبی دین بایستد وبه داد اسلام و مسلمین برسد
  • احمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    گرانیها خیانت دشمنانشان داخلی است که با امریکا همدست شده به ملت فشار میآورند دشمن اصلی ملت ایران دولت حسن روحانی و اصلاح طلبان هستند
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 1
    دشمن آرزوی برجام موشکی را به گور خواهد برد
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 1
    آخوندی باید محاکمه بشه
  • Nik IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    اینا همشون خائنننننن تو لباس مدیر و مسئول.حالا میخوان موووشککامون رو بدن لعنننتتتت بهشون کاری کردین کارساون ریش بنی صدر رو سفید کردین.
  • علیرضا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    شما که هسته آیی را فدای برجام کردیدموشک هاراهم فداکنیدتابشویم عراق سوریه یمن وطن فروشها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس