ظریف نمایه

متاسفانه تناقض گویی در مدیران ارشد دولتی به یک روال تبدیل شده است.

سرویس سیاست مشرق - «مهرداد لاهوتی» سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس- ۱۲ اسفند- در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا گفته بود: «آقای ظریف (در نشست فراکسیون مستقلین مجلس) برجام را یکی از دستاوردهای بزرگ چهل ساله نظام و شکست آمریکایی‌ها دانست و با توجه به ضرورت پیوستن به FATF اظهار امیدواری کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل مشکلات اقتصادی به آن رأی مثبت دهد»!

این اظهارنظر ظریف درباره ارتباط FATF با مشکلات اقتصادی در حالی است که وی، ۱۵ مهر ۹۷ در نشست علنی مجلس گفته بود: «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به کنوانسیون پالرمو (از لوایح مرتبط با FATF) مشکلات حل خواهد شد»!

دولتمردان از یکسو تاکید دارند که «تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی به واسطه تصویب FATF وجود ندارد» و «از FATF انتظار معجزه نداشته باشید» و از سوی دیگر مدعی هستند که برای رفع مشکلات اقتصادی باید FATF را تصویب کنیم!

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز- ۵ اسفند ۹۷- در جلسه با فراکسیون مستقلین مجلس گفته بود: «برای عبور از تحریم‌ها، باید به FATF بپیوندیم»! این در حالی است که عراقچی پیش از این- فروردین ۹۴- گفته بود: «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق».

درباره تناقض گویی مقامات ارشد دولتی در موضوع FATF نکاتی وجود دارد که به اختصار به آن می‌پردازیم:

اول اینکه، مقامات ارشد دولت و رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب اینگونه القاء می‌کنند که اگر در آینده به FATF بپیوندیم، مشکلات بانکی و اقتصادی رفع خواهد شد. این ادعا در حالی است که اکنون حدود ۲ سال و نیم از اجرای دستورات FATF توسط دولت سپری شده است. دولت روحانی در اقدامی غیرقانونی و مخفیانه- بدون اطلاع به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص- ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF را در این مدت اجرا کرد. اما علیرغم اجرای حدود ۹۰ درصدی دستورات FATF، هیچ گشایشی در مبادلات بانکی و معیشت مردم ایجاد نشد.

دوم اینکه، در حال حاضر رئیس FATF شخصی به نام «مارشال بیلینگزلی» است. نکته قابل تأمل اینجاست که وی معاون وزیر خزانه داری آمریکاست. وزارتخانه‌ای که کارویژه آن جنگ اقتصادی علیه ایران است. بر همین اساس است که بیلینگزلی- شهریور ۹۷- در جلسه استماع کنگره آمریکا با اشاره به اینکه دلار ۱۴ هزارتومانی کارِ ماست، گفته بود: «تلاش‌های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده‌ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صد و چهل هزارم دلار معامله می‌شود {یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است} و دو سوم ارزش خود را از دست داده است».

سوم اینکه، آقای ظریف در جلسه اخیر با فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرده است که «برای حل مشکلات اقتصادی باید FATF تصویب شود»؛ این در حالی است که در ماجرای برجام، دولتمردان در ابتدا تاکید کردند که تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی و بانکی به واسطه توافق هسته‌ای لغو خواهد شد و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و مشکل آب خوردن مردم نیز حل می‌شود. اما پس از افتادن تشت رسوایی برجام از بام، مدعی شدند که اصلاً هدف از برجام لغو تحریم‌ها و مسائل اقتصادی نبود! حال چه تضمینی وجود دارد که دو سال دیگر، آقای ظریف نگوید که هدف از FATF اصلاً اقتصادی نبود؟!

چهارم اینکه، دولتمردان به هیچ عنوان از طرف غربی مطالبه گری نمی‌کنند و در اقدامی منفعلانه، ایران را همواره بدهکار نشان داده و مدعی هستند که باید تا اطلاع ثانوی به طرف غربی امتیاز بدهیم! سؤال اینجاست که آیا این امتیازدادن ها پایانی دارد؟! آیا بهانه‌های آمریکا تمام شدنی است؟! تعهدات آمریکا و اروپا از روی کاغذ فراتر نرفته است، اما این ایران است که باید یکطرفه امتیاز نقد بدهد!

پنجم اینکه، مدیران ارشد وزارت امور خارجه پس از امضای برجام مدعی بودند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»، همین افراد در سالهای بعد گفتند که «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد». رسیدن به این نتیجه- که منتقدان از همان ابتدا نسبت به آن هشدار داده بودند- هزینه سنگینی بر مردم کشورمان تحمیل کرد؛ از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای تا کوچک شدن سفره مردم. حال با این وجود با چه منطقی باید اروپا و آمریکای امتحان پس داده و مردود شده را با هزینه گزاف، دوباره امتحان کنیم؟!

ششم اینکه، آقای ظریف در ماههای اخیر چندین بار تاکید کرده است که «همه دنیا غرب نیست»؛ اما متاسفانه رویکرد دولت در موضوع FATF بیش از پیش ثابت کرد که دولتمردان همچنان همه دنیا را در غرب می‌بینند!

هفتم اینکه، چندی پیش «سیگال مندلکر» معاون خزانه داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران- نسبت به طولانی شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF در نهادهای تصمیم گیر در ایران معترض شد. «خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تأیید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند».

هشتم اینکه، تجربه برجام و عملکرد سازمان FATF کوچک‌ترین تردیدی درخصوص رد لوایح مرتبط با FATF باقی نگذاشته است. دولتمردان باید یکبار هم که شده با دقت به اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام کرده و از چشم دوختن به نقطه‌های خیالی دست بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    42 2
    تناقض گویی نه بفرمایید دروغ گویی
    • خفه خون IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      8 39
      خفه شو دلواپس .
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      23 0
      اخه کدوم عاقلی رمزگاوصندوقش به دزدمیده!!!!!!»
    • CA ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      0 44
      همون موقع گفت تضمین نمیده مشکلات کمتر بشه ولی قطعا با عدم تصویبش بهانه خوبی دست امریکا میدیم . پس تناقضی وجود نداره .
    • RO ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      10 0
      بهتر افساد طلبها خفه شن نه دل واپسها. البته برن بمیرن بهتره ملت خواب راحتر دارن
    • به CA ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      8 1
      چه بهانه ای؟ مثلا دیگر چه تحریم دیگری مانده که آمریکا وضع نکرده باشد و بخواهد با این بهانه وضع کند؟ فقط این ماییم که با افشای راههای دور زدن تحریمها به مفز خودمان تیر خلاص شلیک می کنیم.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    28 2
    ظریف گویا فکر میکند مردم ما گوسپند هستند
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      11 2
      تو این زمونه قیمت گوسفند رفته بالا
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    32 1
    الان همه می دانند که تصویب FATF سبب قطع شدن راههای دور زدن تحریمها و سپس ایجاد قحطی و شورش بزرگ خواهد شد. بدیهی است که منافقان و کسای در انتظار سرنگونی نظام هستند بشدت از پیوستن به این سازمان شادمان خواهند شد.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    3 36
    مشرق و هوادارانت همگی خفه بشین
    • سید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      27 1
      این جناب ابوبرجام دست پخت مرحوم فناء الاستخری است که تا 1400 ملت باید تحملش کند و گاه وقتی هم نمایش درآوردنش مانند آن استعفای کذایی را برای مضحکه شدن تماشا!!!
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      31 1
      عجب استدلال محکمی، از یه اصلاح طلب بیش از این انتظار نمیره
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      17 1
      مشرق هم خفه بشه؟ اوکی، اما تاریخ، خیانت و وادادگی امثال شما ها رو درج میکنه.. شما همونایی هستید که خدا بر دلتون مُهرِ نفهمیدن زده..
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      1 4
      ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ مملکت هر چه میکشد از دست این اصولگراها و دلواپسان هستش
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    2 23
    بالاخره تصویب خواهد شد
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    3 33
    علت اینکه روزانه در دو تایم مختلف به مشرق نگاه میکنم اینه که به چرندیات خودش و نظرات هواداران بی تجربه اش بخندم
    • NL ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      16 1
      اختیار دارید حیف نیست شما این جا کامنت نذاری و به بدبختی و معیشت مردم نخندی
    • محمد IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      15 1
      علتش اینه باید مزد مزدوریت از کودای وارداتی برداری برا همین اینجا چرند میبافی
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      14 1
      با دیدن خودت تو آینه هر روز میتونی بخندی:)
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    2 20
    اگه ظریف نبود شما هم نبودید همین
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      15 1
      ‏بزرگوار گفتن به عقب بر نمیگردیم اما یه جوری ctrl+z زده که تو 5 سال برگشتیم به 30 سال قبل...
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    14 2
    دم روباه رو باور کنیم .یا قسم حضرت عباس را.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      4 1
      اون دم خروسه نه روباه
    • بهمن ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      5 0
      دیگه کار از خروس و روباه گذشته به الاغ رسیده.
  • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    16 1
    لعنت خدا و مرگ بر دروغگویان باد بی وجدانها الزایمر گرفته اند
  • US ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    12 1
    نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به کنوانسیون پالرمو (از لوایح مرتبط با FATF) مشکلات حل خواهد شد»!
  • سید رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    15 0
    آقای ظریف ! شما وزیر خارجه ایرانی یا اتحادیه اروپا ؟!!!
    • US ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      6 1
      ایشان وزیر امور خارجه شمال شهری های براندازها است
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    4 1
    دیپلمات هفت خط
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      0 7
      هفت خط بودن لازمه یک دیپلمات تمام عیاره و مولفه هاش عبارتند از: عاقل - زیرک- باهوش -کاردان- شجاع- مسلط به سیاست- مسلط به فنون مذاکره که به کوری چشم مشرق و اصول گراها و تندروها و دلواپسان و معاندین، جناب دکتر ظریف شامل همه این خصایص هستش
  • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    1 7
    سلام. من طرفدار ظریف نیستم، فقط می خواهم یک توجه منطقی بدهم و آن اینکه میان این دو سخن که «نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به FATF مشکلات حل خواهد شد» و اینکه «برای رفع مشکلات اقتصادی باید FATF تصویب شود»، به لحاظ منطقی تناقضی وجود ندارد. فارغ از اینکه نظر آقایان درست باشد یا نه، هر دو جمله به «شرط لازم» برای حل مشکلات اقتصادی اشاره دارد و نه «شرط کافی».
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    2 6
    ظریف: دنیا باید احساس کند حرف وزارت خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است
  • DE ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    1 0
    شماها متاسفانه قدر این دولت و خصوصا آقای ظریف و وزیر ۴۲۰۰ تومانی واصلاحاتچی ها را نمیدانید و بخاطر این کفران نعمت در انتخابات بعدی پیش رو خداوند یکبار برای همیشه شما ملت نمک نشناس را از شر خناس منظور از داشتن نعمت اصلاحاتچی ها محروم خواهد نمود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس