کد خبر 940010
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
وزارت خارجه نمایه

مسئولان وزارت خارجه در حالی برای توجیه ضرورت همکاری یکطرفه با FATF فعال شده‌اند که هنوز هم از پاسخ به چند سؤال مهم و تعیین‌کننده طفره می‌روند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیروز در جمع خبرنگاران درباره مهلت FATF گفت: دوستان (مجمع) براساس واقعیات تصمیم بگیرند، ما براساس واقعیات تصمیم می‌گیریم، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد، حالا شرایط را می‌بینند.


ظریف عنوان کرد: دوستان واقعیات را نگاه کنند و براساس واقعیات تصمیم بگیرند و هر تصمیمی بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، ولی بدانند که چه آثاری دارد.


وی در پاسخ به این سؤال که FATF تهدید کرده که آخرین مهلتی است که به ایران داده شده، نیز بیان کرد: تهدید یا هر چیز دیگر. دو سال فرصتی که از اول توافق کرده بودیم، پایان یافته است. آنها یک چیزی گفتند، ما خیلی به حرف آنها کاری نداریم و ما به ارتباطات کشور خودمان کار داریم.

بیشتر بخوانید:

عراقچی (فروردین ۹۴): با برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق / عراقچی (اسفند ۹۷): برای عبور از تحریم‌ها باید به FATF بپیوندیم!

سه نکته مهم در بیانیه FATF

مغالطات عراقچی در رسانه ملی برای توجیه بدعهدی آمریکا


در همین حال عباس عراقچی معاون ظریف در جمع فراکسیون مستقلان مجلس حضور پیدا کرد. به گفته غلامرضا کاتب عضو شورای مرکزی این فراکسیون، معاون وزیر خارجه عنوان کرد که اگر این کنوانسیون (CFTو پالرمو) تصویب نشود، هیچکدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت. مسئولان هند، چین و روسیه عنوان می‌کنند که ما کاری با آمریکا نداریم اما شما باید استاندارد سازی‌های مبادلات پولی را انجام دهید.


عراقچی همچنین گفته است: پیوستن به FATF هیچ خطری برای کشور ندارد و تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی به این کنوانسیون نپیوسته‌اند.


عراقچی اعلام کرد این کنوانسیون، یک قانون بین‌المللی است. اگر آن را تصویب نکنیم، تحریم علیه خودمان است و ما نباید این خود تحریمی را خودمان انجام دهیم.


اکنون باید چند سؤال را خطاب به آقایان ظریف و عراقچی مطرح کرد که پاسخ آن می‌تواند، تکلیف ما را با مطالبات FATF روشن‌تر کند:


- آیا شما همین وعده‌ها و تضمین‌ها و تهدیدهایی شبیه همین اظهارات اخیر را درباره برجام مطرح نمی‌کردید؟ و واقعیات برخلاف محاسبات و پیش‌بینی‌های شما رخ نداد؟! اگر باز هم امتیازات مهم اطلاعاتی و مالی و اقتصادی به دشمن دادید (که اکنون نقاب FATF را بر چهره زده) و مجدداً بدعهدی کردند و شرایط از همین هم که هست سخت‌تر شد، آیا شما پاسخگو خواهید بود و حتی اگر پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشید -که نیستید- آیا خسارت‌های امنیتی و اقتصادی را جبران می‌کند؟!


- واقعیات موجود محصول بازی در نقشه اعراب است یا عدم همکاری و بازی در این نقشه؟! اتفاقاتی که افتاده، مسئول اول آن خود شما هستید. چرا باید با وجود هشدار متعدد کارشناسان و صاحب‌نظران، توافقی را تدوین می‌کردید که امتیازات نقد داد و وعده نسیه گرفت و به راحتی هم زیر پای آمریکا و اروپا ماند و اکنون فقط بدهی‌ها و تعهداتش برای شما باقی مانده است؟ اگر به اذعان آقای ظریف، فروش نفت به مراتب کمتر از ماقبل برجام شده، آیا مقصر آن، کسانی جز تنظیم کنندگان توافق یکطرفه و فاقد حمایت اجرا و غیرقابل شکایت و مطالبه خسارت است؟! اگر قرار بود تحریم‌ها برداشته نشود و نفتی به مراتب کمتر از قبل توافق بفروشیم، اصلاً برای چه رفتید مذاکره و توافق کردید و امتیاز دادید؟ آیا بدهکار بودید؟! و حالا چه تضمینی می‌دهید که همان بلا را با ابعاد دیگر برای فروش نفت و معاملات تجاری و بانکی نیاورید و کشور را دچار خودتحریمی بیشتر نکنید؟!


- دو سال توافقی که با FATF کردید، بر چه مبنایی بوده است؟ چرا مخفیانه و بدون اطلاع مجلس؟! چه تأثیری در برداشتن تحریم‌ها داشت؛ شما که ادعا می‌کنید کشورهایی مانند چین و روسیه می‌گویند نمی‌توانیم با ایران کار کنیم؟ مگر اقدامات تحریمی FATF تعلیق نشده و اگر نشده، پس چرا تحریم‌ها برقرار است؟ نسبت FATF با آمریکا و تحریم‌های آن چیست؟ حتی اگر همه مطالبات FATF را به اجرا گذاشتید و باز هم رئیس آمریکایی آن دبه کرد یا مطالبات جدیدی را پیش کشید، تکلیف چیست؟ این بار، توپ را به زمین کدام نهاد داخلی می‌اندازید و فرافکنی می‌کنید؟! اگر FATF رسماً خواستار تحریم سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، قوه قضائیه و حتی خود وزارت خارجه شد، آن وقت تکلیف چیست؟! (چنان که مدت‌هاست زمزمه همین تحریم‌ها می‌شود و برخی نیز در داخل بخشنامه‌هایی به بانک داده‌اند که با افراد حاضر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و وزارت خزانه‌داری و خارج آمریکا همکاری نکنند!).


- چرا تعهدات ما همواره نقد و غیرقابل جبران (یا قابل جبران با زحمت فراوان) است اما تعلیق‌های طرف مقابل، مدت‌دار و محدود و بی‌خاصیت و ابهام آلود؟!


- منبع و مستند روشن این ادعا که چین و روسیه می‌گویند مطالبات FATF را بپذیرد، دقیقاً کجاست؟!


- آقای عراقچی که می‌گوید پیوستن به FATF هیچ خطری ندارد، مشابه همین حرف‌ها را هم درباره برجام می‌گفت و البته آن روز، حرفی از لزوم تمکین به FATF (برجام‌های جدید) نبود. اکنون چه تضمینی می‌دهند که چند ماه دیگر، دوباره با شنیدن طلبکاری‌های جدید، همان را برای نظام و مردم توجیه و تأویل نکنند؟!


- دیدیم که برخلاف محاسبه یا تبلیغات غلط آقای عراقچی که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نبوده اساساً محاسبات و وعده‌های وزارت خارجه درباره روند همکاری نامتوازن با آمریکا و اروپا و سپس سرپوشی حقوقی آنها (FATF) وارونه درآمده است. اکنون جای توبیخ و مؤاخذه و دست کم، عذرخواهی آقایان ظریف و عراقچی است؛ نه اینکه حضرات دوره بیفتند و به ابزار تهدید نیابتی FATF در داخل تبدیل شوند.


رفتار از چه منطقی پیروی می‌کند؟ آنها سخنگوی FATF هستند یا سخنگوی طرف ایرانی که باید از موضع بی‌اعتمادی به FATF حرف بزنند؟!


- آقای عراقچی می‌گوید ملحقات FATF کنوانسیون و قانون بین‌المللی است، باید پرسید مگر برجام، تضمین شده به واسطه سند رسمی شورای امنیت (قطعنامه ۲۲۳۱) نبود؟ آیا به سادگی آب خوردن، زیرپای آمریکا نرفت و هم اکنون نیز ملعبه و مضحکه دست اروپایی‌ها نشده است؟ راستی، فروکاستن برجام (با آن همه وعده‌های لغو تحریمی) به SPV و سپس INSTEX، به اندازه کافی در خود عبرت ندارد که حضرات یک بار دیگر با میوه تلخ اعتماد به همان دشمنان در FATF را بچشند؟!
 

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 1
    چرا فقط کشور ما با همه درگیره ....آیا همه دنیا مریضند و ما سالمیم ...
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      0 0
      نکنه تو عمرت قرآن نخوندی چون حتما می نشیدی که ده جای قران خداوند می فرمایند: اکثرهم لایعقلون - اکثرهم لایعلمون
  • حسن KW ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    سنگ شنيد اما اونها نه
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 0
    این اقا عراقچی مرا یاد شخصیت کارتون معروف می اندازد "مننننن مییییدونمممم ....". بفرستیدش رد پسر عمویش. او را چه وزارت خارجه!
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 0
    دلار 14 تومانی توسط ایادی آمریکا در داخل دولت 14 هزار تومن شد وگرنه چرا در طول جنگ که یک سوم حالا نفت می فروختیم و به یک دهم قیمت کنونی یعنی 8 دلار گران نشد و همچنین هیچ کالایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس