جیپ بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای جفت دیفرانسیل در جهان است که از آتش جنگ جهانی دوم سر برآورد. زمانی که ژنرال‌های آمریکایی به دنبال یک خودرو استراتژیک و همه‌فن‌حریف در جبهه‌های نبرد بودند، جیپ توسط کمپانی آمریکایی ویلیس در عرض ۲ روز طراحی و طی ۷۵ روزبه مرحله ساخت رسید. خودروی سبکی که در جبهه‌های جنگ نتایج را به نفع آمریکا و متحدانش رقم‌زده بود بعد از پایان جنگ نیز به خدمت‌رسانی عمومی مشغول شد و خیلی زود به یکی از پرکاربردترین و بهترین خودروهای تاریخ بدل شد. از ورود اولین جیپ ویلیس به ایران تا به امروز بیش از ۶۰ سال می‌گذرد و در این مدت طولانی مدل‌های متنوعی از این خودرو وارد ایران شدند که هر کدام دارای داستان شنیدنی هستند. بنابر این اگر قصد خرید جیپ را دارید بهتر است ابتدا با انواع مدل‌های موجود آن در ایران آشنا شوید.

این خودرو اولین بار توسط فرماندهان انگلیسی و روسی در طی اشغال ایران وارد کشور ما شد. بعدازآن نیز به خودروی سازمانی ارتش ایران تبدیل شد. بعد از پایان جنگ و با تأسیس شرکت جیپ در ایران، فروش جیپ ویلیس به‌صورت عمومی نیز آغاز شد. نمونه‌های باقی‌مانده از آن دوران بیش از ۶۰ سال عمر کرده‌اند و یکی از خودروهای کلاسیک ایران محسوب می‌شوند. باید بگوییم که خرید جیپ ویلیس تنها به افرادی که توانایی نگهداری از یک خودروی کلاسیک را دارند توصیه می‌شود.

جیپ شهباز، اولین جیپ مونتاژی ایران

با راه‌اندازی خط تولید جیپ در ایران، خودروهای cj-5 یا همان اتاق ۵ شهری جیپ بانام شهباز در ایران مونتاژ و به یکی از پرکاربردترین خودروهای ایران تبدیل شد. موتور قدرتمند ۶ سیلندر، ظاهر جذاب و کارایی بالا سبب شده بود خرید جیپ شهباز به یک انتخاب ایده‏آل تبدیل شود. هم‌اکنون نیز بازار خریدوفروش جیپ شهباز در ایران مشتریان خاص خود را دارد. در حال حاضر قیمت جیپ شهباز بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که خرید آن به طرافدارن آفرود پیشنهاد می‎شود.

جیپ آهو، اولین شاسی بلند لوکس جهان

زمانی که هنوز خبری از شاسی‌بلندهای لوکس امروزی نبود، خودروهای جفت دیفرانسیل و شاسی‌بلند تنها برای مقاصد نظامی یا استفاده در مناطق صعب‌العبور طراحی می‌شدند و با ظاهری خشک و خشن به‌علاوه امکانات محدود گزینه خوبی برای خانواده‌ها نبودند. جیپ با معرفی جیپ آهو یا همان واگنیر معادلات را به هم زد و یک خودروی لوکس شاسی‌بلند با امکانات کافی، کابین راحت و مناسب خانواده‌ها را به بازار معرفی کرد بازار خریدوفروش جیپ آهو در حال حاضر همانند سال‌های طلایی آن نیست و به دلیل استهلاک بالا و هزینه‌های نگهداری، تنها تعداد محدودی از آن‌ها در بازار موجود هستند. قیمت جیپ آهو در سایت دیوار از کمتر از ۲۰ میلیون تومان شروع و در مدل‌های به‌روز تر به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

جیپ سیمرغ

سیمرغ در واقع نسخه وانت واگنیر بود که از سال ۱۳۴۱ در ایران تولید می شد. این خودرو دارای مصارف خاصی بود و تولید آن تا سال ۱۳۵۹ ادامه داشت. خرید جیپ سیمرغ مناسب در ایران به کار سختی تبدیل شده است و نمونه‎های زیادی از آن در بازار موجود نیست. قیمت جیپ سیمرغ در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تومان است.

جیپ صحرا؛ خودرو محبوب جوانان دهه شصت

جیپ صحرا یا همان جیپ رنگلر در اواخر دهه شصت و بعد از پایان دوران دفاع مقدس روی خط تولید پارس‌خودرو رفت. ظاهر جذاب به همراه بهبودهایی نسبت به جیپ شهباز در کابین خودرو، سبب شده بود که خیلی زود، تعداد زیادی از این مدل وارد جاده‌های ایران شوند. هرچند ازلحاظ قوای فنی و کیفیت ساخت شهبازهای قدیمی برتری نسبی به این خودرو دارند اما فروش بالای جیپ صحرا نشان‌دهنده محبوبیت این خودرو در دهه ۷۰ شمسی است. اگر قصد خرید این خودرو را داشته باشید قیمت جیپ صحرا در سایت دیوار بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

جیپ رنه گید و گلدن ایگل، تنها نمونه های وارداتی جیپ در ایران

در اواخر دهه ۵۰ شمسی جیپ اقدام به تولید نمونه‌های خاصی از cj-5 ها کرد. این خودروها که درواقع نسخه‌های خاص جیپ شهباز محسوب می‌شوند در ایران مونتاژ نمی‌شدند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها وارد ایران شده است. رنه گید در سه نسخه مختلف به بازار عرضه‌شده است که نمونه‌های موجود در ایران از نسل سوم این خودرو محسوب می‌شوند. گلدن ایگل نیز در زمان بسیار محدودی همراه با این خودرو تولید می‌شد.

هردو خودرو، دارای موتورهای v8 پرقدرتی هستند که آن‌ها را تبدیل به قوی‌ترین جیپ‌های موجود در ایران کرده است. مشخصه اصلی رنه گید تریم مشکی و رنگ‌های خاص آن است علاوه بر عقاب طلایی روی کاپوت، وجود رکاب یکی‎دیگر از مشخصه‌های این خودرو است. خرید جیپ رنه گید و گلدن ایگل به دلیل خاص بودن آن‌ها کار سختی است و قیمت این خودروها نیز کاملاً به نظر فروشندگان آن‌ها بستگی دارد.

منبع: ویرلن

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس