کد خبر 913007
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
وزارت خارجه نمایه

یکی از افراد مسوول فروختن اطلاعات ۴۰۰‌صرافی برای دور زدن تحریم‌ها شناسایی شده و یکی از افراد تیم وزیر امورخارجه بوده است.

به گزارش مشرق، آقای محمدجواد ظریف در اوج فشار آمریکا علیه ایران و تصویب لوایح FATF در گفت‌وگویی ویدئویی با یک سایت خبری مدعی شده بود که پولشویی گسترده در کشور یک واقعیت است و در ایران «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آن‌جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

امنیتِ اطلاعات مالی در جنگ اقتصادی برقرار است؟!

عملیات نجات جاسوس/ درس جرمی به جواد

آدرس گمراه کننده را نصیری به ظریف داد؟

مسئول پرونده FATF در وزارت خارجه بخواند

شکایت نمایندگان علیه ظریف


این ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور، طی روزهای گذشته با واکنش‌های زیادی از جمله انتقادات نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی و کارشناسان سیاسی مواجه شد و جمعی از آن‌ها خواستار ارائه مستندات از جانب وی شدند، نمایندگان مجلس هم روز یکشنبه 27 آبان ماه 48 ساعت فرصت به وزیر امورخارجه برای ارائه مستندات دادند که پس از پایان زمان مقرر و عدم ارائه مستندات، نمایندگان شکایت‌نامه‌ای علیه ظریف امضا کردند و حتی طرح استیضاح او کلید خورد.


آقای احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در این‌باره به فارس گفت: نمایندگان در حال امضای شکایت‌نامه‌ای علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره اظهاراتش در مورد منتقدان FATF هستند.
در متن این شکواییه آمده است که «طرح این‌گونه موضوعات آن‌هم  بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرک از سوی عالی‌ترین مقام  وزارت امور خارجه کشور درست در مقطعی که کشور عزیزمان به بهانه اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی کشورهای سلطه‌گر متهم به این‌گونه اقدامات است جای تعجب و تأمل جدی است و بهره‌برداری رسانه‌ها و مقامات خارجی از این سخنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مثبت حداقل بی‌تدبیری و سوءمدیریت جناب ایشان می‌باشد.»


در بخش دیگر آن تاکید شده که «ما این اظهارات را مغایر منافع و مصالح ملی و خلاف شأن وزیری که قانونا عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است می‌دانیم، لذا درخواست رسیدگی به این اظهارات ناصواب و بی‌پایه و اساس را طبق ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی داریم. »  تاکنون آقایان حسینعلی حاجی‌دلیگانی، احمد علیرضابیگی، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، اکبر ترکی، مجید ناصری‌نژاد، ضیاءالله اعزازی، محمد حسن‌نژاد، سیدجواد حسینی‌کیا، اکبر رنجبرزاده و  محمدعلی پورمختار این شکایت را امضا کرده‌اند.


 
اعتراض پارلمانی‌ها به سخنان ظریف


اما واکنش بهارستانی‌ها به اظهارات وزیر امورخارجه تمامی ندارد و روز گذشته بازهم نمایندگان مجلس در جلسه علنی نسبت به اظهارات نسنجیده وزیر امورخارجه اعتراض کردند، آقای محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی طی سخنانی در اعتراض به سخنان اخیر ظریف درباره پولشویی اظهار داشت: می‌خواهم به وزیر امور خارجه به خاطر اظهارات نسنجیده‌ای تذکر بدهم.


وی افزود: قانون پولشویی در کشور وجود دارد که متولی آن وزارت اقتصاد است، البته در کنار آن وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر مانند رییس بانک مرکزی هم متولی این امر است.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ظریف با رویکرد نسنجیده‌ای حرفی را زد که بیش از هر چیز نظام ودولت جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده است. وی همچنین گفت: اگر ظریف ادله‌ای داشته و دارد باید آن را ارائه کند و موضوع پیگیری شود زیرا این امر برای نظام هزینه ایجاد کرده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

استیضاح «ظریف» در مجلس کلید خورد


همچنین آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس خبر داد و گفت که این طرح در حال تدوین است و قرار است در روزهای آینده برای این طرح امضا جمع‌آوری شود.


نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه آقای ظریف در چند روز گذشته اظهاراتی مطرح کرده بود، به وی تا روز سه‌شنبه ۲۹‌آبان ماه فرصت داده شد که مدارک خود را به نمایندگان ارائه کند. با توجه به اینکه آقای ظریف مدارک خود را در این زمینه به مجلس ارائه نکرد نمایندگان نیز طرح استیضاح وی را تدوین کردند.

 مسوولانی به فکر اخذ ویزای کانادا و آمریکا 


حال در کنار این حواشی خبر آمد که مذاکره کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رییس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع‌الخروج شد.به گزارش فارس، ظاهراً دلیل ممنوع‌الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست اقامت برای خود و خانواده‌اش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است.


 اتفاقی که آقای محمد دهقان، نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور روز یکشنبه 27‌آبان در واکنش به سخنان ظریف درباره FATF اشاره کرده بود.  وی گفته بود: « بررسی کنید در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام مقامات ارشد همزمان مسوولیت مبارزه با پولشویی و مذاکره با FATF را برعهده داشته‌اند. متأسفانه براساس اسناد به‌دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با FATF و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به‌دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بودند. شما مسوولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده‌اید که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده است و به‌دنبال اقامت در خارج بوده است.»
برخی نسبت به دهقان و سخنان او هجمه وارد کردند اما طولی نکشید که سخنان این نماینده مجلس تأیید شد.


 نصیری احمدآبادی مسوولیت پیگیری و پیاده سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسوولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را بر عهده دارد. FIU یک سازمان متمرکز، ملـی و مستقل اسـت کـه مسوولیت دریافت (در صـورت کسـب مجـوز، درخواست)، تحلیل و بررسی و سپس ارجاع موارد افشایی اطلاعات مالی بـه دسـتگاه‌های مـرتبط را بـر عهده دارد.

نقش FIU در ارسال اطلاعات


مهم‌ترین نکته‌ای که در FATF وجود دارد و شالوده موضوع است، گزارش‌دهی مستقل FIU است، واحد اطلاعات مالی ( FIU) یکی از دو واحد اصلی زیر مجموعه دبیرخانه شورای‌عالی پولشویی است که یکی از مهم‌ترین وظایف آن دریافت گزارش‌ها و اطلاعات از واحدهای مالی و کمیته‌های مبارزه با پولشویی مستقر در بانک‌ها و بیمه‌هاست. خود FATF هیچ اطلاعاتی ازهیچ کشوری دریافت نمی‌کند بلکه زیرساخت انتقال اطلاعات ایجاد می‌کند که هر FIU از FIU دیگر سؤال می‌پرسد. چیزی که خیلی مورد تاکید است گزارش‌دهی مستقل FIU است.


یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که به جز بند6 یعنی تعریف گروه‌های تروریستی درباره CFT وجود دارد، در بند12 و درباره گزارش‌دهی مالی گروه‌های تروریستی است که در این مورد باز FIU است که گزارش‌دهی می‌کند. بر این اساس، سرپل همکاری اطلاعاتی در حوزه‌های مالی با کشورهای خارجی همین نهاد است و در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی نهاد همکار همین واحد اطلاعات مالی است. از وظایف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی دریافت، تجزیه و تحلیل گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به پولشویی، جرائم منشأ مرتبط و تأمین مالی تروریسم و ارسال نتایج به دست آمده به مراجع ذیصلاح است.


به نظر می‌رسد که یکی از افراد مسوول فروختن اطلاعات ۴۰۰‌صرافی برای دور زدن تحریم‌ها شناسایی شده و یکی از افراد تیم وزیر امورخارجه بوده است. همچنین بیستم آبان ماه بود که سخنگوی دستگاه قضا از محکوم شدن یک کارمند وزارت امور خارجه به 10 سال زندان و جزای نقدی به جرم جاسوسی خبر داد. کمال امیربیک، جاسوسی که علاوه بر 10 سال زندان به ۲۷۰ هزار دلار جزای نقدی هم محکوم شد. پیش ازاین نیز عبدالرسول دری اصفهانی، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی داشت به جرم جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شده بود.

*صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    3 0
    من نمیفهمم که 5 سال حبس برای جرم جاسوسی یعنی چی ؟ این هم شد مجازات ؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس