ظریف - انگلیس

با وجود همه‌ی خیانت‌ها و خودباختگی‌ها، ایران دیگر آن جایی نیست که صدر الوزرایش را سفیر مختار ملکه تعیین می‌کرد و نمایندگانش با «کیف انگلیسی» برای تصویب قرارداد ننگین استعماری به مجلس می رفتند.

سرویس سیاست مشرق- روز 28 آبان، «جرمی هانت» ، وزیر خارجه بریتانیا، وارد ایران شد تا با محمدجواد ظریف دیدار کند. این اولین سفر یک وزیر خارجه از گروه 1+5 به ایران، بعد از خروج آمریکا از برجام بود. اما اظهارات وزیر خارجه قبل از سفر به ایران و فضاسازی انگلیسی‌ها علیه کشورمان، حواشی زیادی برای این سفر ایجاد کرد.  وبسایت بی بی سی فارسی، همان روز، ساعاتی قبل از ورود هانت به ایران گزارش داد:

"  آقای هانت با دو پیام روشن به ایران می‌رود، نخست آنکه ایرانی-بریتانیایی‌هایی دوتابعیتی که در ایران در زندان هستند و به گفته آقای هانت بیگناهند باید آزاد شوند. دوم اینکه ایران از اقداماتی که آقای هانت "بی‌ثبات‌کننده" می‌خواند دست بردارد."

آقای هانت پیش از سفر به ایران بر اهمیت برجام در حفظ ثبات در منطقه و حمایت بریتانیا از آن تاکید کرد اما گفت: «ما لازم است که پایان اقدامات بی ثبات کننده ایران را در منطقه ببینیم اگر بخواهیم ریشه چالش‌های منطقه را برطرف کنیم»."[1]

هانت بار دیگر، در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه لندن جهت آزادسازی جاسوسان ایرانی(که با تابعیت بریتانیایی برای این کشور جاسوسی می کردند)، مدعی شد:

" بیش از هر چیز، ما باید شاهد بازگشت این بریتانیایی های ایرانی تبار دو تابعیتی زندانی در ایران نزد خانواده هایشان در بریتانیا باشیم. من ماجراهای دردناک بسیاری از خانواده هایی شنیده ام که مجبور بوده اند جدایی هولناکی را متحمل شوند. از این رو در ایران پیامی روشن برای رهبران آن کشور دارم: زندانی کردن مردم بی‌گناه نمی تواند و نباید به عنوان ابزار فشار دیپلماتیک مورد استفاده قرار بگیرد. "

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا

این وزیر انگلیسی که هفته قبل، سفرهایی به سعودی و امارات متحده داشت، در تطابق با اتهامات ترامپ، پومپئو، بولتون و سایر دولتمردان آمریکایی، به صراحت ایران را متهم کرد:

"...اگر در پی رسیدگی به دلایل ریشه ای چالش های پیش رو در منطقه هستیم، باید خواهان پایان یافتن فعالیت های برهم زننده ثبات ایران در مابقی منطقه باشیم. "

بازی تبلیغاتی وزیر خارجه بریتانیا با فرزند «نازنین زاغری»، جاسوس ایرانی‌تبار بریتانیا

اما جنگ تبلیغاتی وزیر خارجه دولت انگلستان علیه جمهوری اسلامی ایران، مقدماتی هم در هفته‌های اخیر داشته است.

در همین 18 آبان گذشته، گزارشی با عنوان «صد سال پیش در ایران چه خبر بود؛ 'خوردن گوشت انسان' در سرزمین گرسنگان شاه» در وبسایت بی بی سی فارسی منتشر شد که در آن برای اولین بار، بی بی سی به صراحت به وقوع قحطی در ایران مقارن با جنگ جهانی اول (و اشغال ایران توسط انگلستان و روسیه) اشاره کرده است. در این گزارش صحنه‌های دلخراش و تکان‌دهنده‌ای از آثار این قحطی بزرگ، از زبان نظامیان انگلیسی حاضر در ایران توصیف شده است. یک نمونه ان به این شرح است:

" سرهنگ ام. اچ داناهو، افسر اطلاعاتی ارتش بریتانیا که به عنوان خبرنگار ویژه دیلی کرونیکل در ۵ آوریل ۱۹۱۸ وارد ایران شد در کتابش "ماموریت به پرشیا" می‌نویسد که درباره وخامت اوضاع اقتصادی و کمبود غذا در این کشور زیاد شنیده بوده اما پس از عبور از مرز با عمق فاجعه روبرو شده است:

"اجساد مردان و زنان در معابر عمومی افتاده بود؛ پشته‌های چروکیده و تلنبار شده بشریتی فلک‌زده، در میان انگشتان خشکیده آنها هنوز دسته‌ای علف که از خاک بیرون کشیده بودند دیده می‌شد یا ریشه‌هایی که از مزارع کنده بودند تا شکنجه مرگ از گرسنگی را سبک‌تر کنند."

در مواقع دیگر پیکری زار و نحیف که اندک شباهتی به انسان داشت، چهار دست و پا به جلوی ماشین‌هایی که می‌گذشتند می‌خزید و بجای حرف با علامت برای تکه‌ای نان التماس می‌کرد. برای رد کردن چنین درخواستی واقعا دل سنگ لازم است."

در اولین روز در سرزمین گرسنگان شاه! در قصر شیرین توقف کوتاهی داشتیم و به سرعت جماعت گرسنگان ما را احاطه کردند. زن بیچاره‌ای که کودکی به بغل داشت از ما خواست فرزندش را نجات دهیم. نصف قوطی گوشت کنسرو و مقداری بیسکویت به او دادیم و او از خدا برای ما در خواست آمرزش کرد. ما تحت تاثیر نگرانی مادرانه او قرار گرفتیم؛ با اینکه معلوم بود از گرسنگی مفرط عذاب می‌کشد اما تا بچه سیر نشد لقمه‌ای از گلوی خودش پایین نرفت."

این که رسانه اصلی روباه پیر، با سابقه سیاه استعمار، به آن قحطی بزرگ به این تفصیل اشاره کند (حقیقتی که همواره در رسانه های غربی و رسانه‌های غربزده داخلی سانسور شده است(، احتمالا برای بسیاری از خوانندگان این مطلب عجیب می‌نمود. اما آگاهان و اهل فن می دانستند که رسانه روباه پیر بی‌جهت دست به اعتراف نزده، بلکه انتشار چنین مطلبی، بیشتر متوجه فرامتنی از تحولات سیاسی روز مرتبط با ایران است. درست مقارن با روزی که وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو، در اظهاراتی خصمانه در مصاحبه با «بی بی سی» گفت که " رهبران ایران اگر می خواهند مردمشان غذا بخورند، باید تصمیماتی بگیرند و به حرف آمریکا گوش دهند. "

این اظهارات پمپئو در همان 18 آبان(با خبرنگار «ایرانی» بی بی سی به نام هادی نیلی) انجام گرفت، و مقاله مزبور درباره قحطی ایران هم در همان روز منتشر شد. این تقارن، اوج خباثت و پلیدی شبکه وابسته به دولت انگلستان را نشان می دهد که اولا، چنین اظهاراتی موهن و به شدت ضدایرانی را از زبان دشمن بزرگ مردم ایران، مایک پمپئو، بیرون می کشد و از آن تیتر می گیرد، و از سوی دیگر، برای تکمیل این عملیات روانی کثیف، یاد جنایت بزرگ ارتش انگلستان را در ایجاد قحطی بزرگ دوران جنگ اول جهانی زنده می کند.

گزارش ویژه مشرق از این قحطی بزرگ را اینجا بخوانید:

هولوکاست 9 میلیون ایرانی به دست بریتانیای کبیر + تصاویر

دکتر «محمدقلی مجد» ، پژوهشگر و استاد ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا، در کتاب محققانه و ارزشمند خود به نام «قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران، 1917 تا 1919» ، با اسناد و مدارک خود غربی‌ها، عمق نقش جنایت‌کارانه ارتش استعمارگر انگلستان را در ایجاد یکی از بزرگ‌ترین قحطی‌های تمام تاریخ بشر، که طبق تخمین دکتر مجد موجب از بین رفتن حدود 8 میلیون ایرانی در یک بازه  دوساله شد، افشاء کرده است. فیلم «یتیم‌خانه ایران» (1393) ساخته ابوالقاسم طالبی، گوشه‌هایی از همین جنایت و نسل‌کشی بزرگ را به تصویر کشیده است.

دولت «خبیث» انگلیس (به تعبیر رهبر انقلاب)، هیچ‌گاه بابت این جنایت بزرگ در حق ملت ایران عذرخواهی نکرد، بلکه برعکس همواره به نقش‌آفرینی‌های مخرب و ضدایرانی خود ادامه داد که تا همین امروز هم با شدت و حدّت ادامه دارد.

در واقع، سخنان جرمی هانت درباره لزوم توقف آن‌چه که "فعالیت های برهم زننده ثبات ایران در مابقی منطقه" می خواند، دقیقا هم‌جهت و همراه با اتهامات ترامپ و پمپئو به ایران است و به صراحت معلوم می کند که نه تنها انگلستان (و دیگر اروپایی‌ها) هیچ قصدی برای سرپیچی از اوامر ترامپ در خصوص ایران ندارند، که خود تکمیل‌کننده پازل آمریکا هستند.

هانت در گفتگو با  روزنامه گاردین در آستانه سفر به ایران، به صراحت گفت که "سعودی، و نه ایران، شریک بریتانیا در خاورمیانه است" و این پیامی به همه کسانی در داخل کشور است که با وجود اثبات عینی و چندباره‌ی بدعهدی و خباثت بریتانیایی‌ها (و سایر کشورهای اروپایی) در نارو زدن به ایران در بزنگاه‌ها، چشم امید به «ایستادگی اروپا در برابر ترامپ» بسته‌اند و با ماله‌کشی دفع‌الوقت آشکار اروپایی‌ها، از "ساز و کار مالی مستقل اروپا برای تعامل با ایران" می گویند.

هانت در بخشی دیگری از گفتگو با گاردین یک جمله کلیدی افزود: " انگلیس نفوذ خود را در منطقه حفظ کرده است ما یک قدرت کوچک در خاورمیانه نیستیم و یک بازیگر مهم هستیم"[2]

کاملا معلوم است که هانت می خواسته نقش استعماری بریتانیا در ایران و سلطه تاریخی این روباه پیر بر کشورمان را یادآور شود و این جمله را باید در پازل همان مصاحبه بی بی سی با پمپئو و انتشار آن مقاله درباره قحطی بزرگ در ایران دانست.

بیشتر بخوانید:

«قحطی بزرگ» و زمینه‌سازی BBC برای ورود وزیر خارجه انگلیس به ایران

البته که اظهارات جرمی هانت بسیار گستاخانه، توهین‌آمیز و یادآور دوران سیاه استعمار انگلستان بر این آب و خاک است، اما متاسفانه، نحوه تعامل دولت محترم با این گستاخی‌ها و جسارت‌ها، در 5 سال گذشته، وقاحت اذناب ملکه را تند و تیزتر کرده است.

به بیان دیگر، در برابر این شرارت آشکار انگلیسی‌ها، که انتظار دارند به سبک دوران «استعمار» با یک تماس سفارت «دولت فخیمه»، اوامر ایشان  توسط وابستگان انگلوفیل حکومتی، صورت گیرد و فلان «جاسوس» آزاد شود، آن‌چه از سوی دولت جمهوری اسلامی در چند سال اخیر دیده شده، نه تنها متناسب با اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی نیست، که بعضا انفعالی حیرت‌آور را نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها را در شرارت و زیاده‌خواهی‌های گستاخانه، تحریص و تحریک می کند.

همین روز دوشنبه(28 آبان) در جریان استقبال ظریف از وزیر خارجه انگلستان، وزیر خارجه کشورمان چنان با شور و شوق و و عجله و خنده‌کنان به سمت وزیر انگلیسی رفت که خود هانت غافلگیر شد، انگار نه انگار که همین فرد، قبل از سفر به تهران آن خط و نشان‌ها را برای ایران کشید و از پیوند استراتژیک لندن با دشمن ایران(عربستان سعودی) گفت.

در دیدار 6 مهرماه 94 در نیویورک بین حسن روحانی و دیوید کمرون، نخست وزیر وقت بریتانیا، [3] در حرکتی توهین‌آمیز و خلاف عرف دیپلماتیک، نخست‌وزیر بریتانیا پای خود را در حضور روحانی روی پای دیگر انداخت. این حرکت در مناسبات سیاسی بین‌الملل یک «توهین» آشکار محسوب می شود.

در 31 شهریور 95، در دیدار روحانی با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل، نخست‌وزیر بریتانیا با علم به این که رییس جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مقام سیاسی، یک مقام روحانی هم هست، لباس نامناسبی بر تن کرد. [4]

و کاش این «انفعال» و «بی‌عملی» فقط در حد همین تشریفات بود. متاسفانه در 5 سال اخیر، هرگاه دولتمردان بریتانیا صراحتا به اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه علیه ایران پرداختند، هیچ‌گاه واکنش درخور (حتی از سنخ توئیتری که تخصص دکتر ظریف است) از دستگاه دیپلماسی یا دیگر مقامات ارشد دولتی شاهد نبودیم.

برای نمونه، مقارن با آشوب‌های دی ماه سال گذشته در ایران، باز به سیاق معمولِ روباه پیر جهت موج‌سواری بر ناآرامی‌های ایران، سخنگوی نخست وزیر انگلستان، در مصاحبه‌ای گفت:

" ما معتقدیم که باید در مورد موضوعات مورد اعتراض معترضان یک مذاکرات منطقی صورت انجام شود."

 و بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین این کشور، هم باز ضمن همدردی با اغتشاش‌گران گفت:

" ما از کشته شدن چند نفر از معترضان در ایران متاسفیم و از همه می‌خواهیم که از خشونت پرهیز کنند و به قوانین بین‌المللی و حقوق بشر احترام بگذارند."[5]

اما دریغ از یک واکنش قاطع به این سخنان مداخله‌جویانه،   از سوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران.

یا در 30 بهمن 96، همین بوریس جانسون در بیانیه‌ای ایران را متهم به نقش مخرب در یمن کرد:

"...یافته‌های هیأت کارشناسان سازمان ملل درباره یمن مبنی بر راه یافتن موشک ها و تجهیزات نظامی مرتبط از مبدأ ایران به یمن، پس از اعمال تحریم‌ هدفمند تسلیحاتی، مرا عمیقاً نگران می کند. این (موضوع)، ایران را در موضع عدم تبعیت از قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل می‌گذارد و نگرانی ما را درباره مبادرت ورزیدن آنها (ایران) به فعالیت بی ثبات کننده در یمن و به شکل وسیع‌تر در منطقه، تأیید می‌کند."[6]

اما پاسخ درخوری به این دروغ‌پردازی آشکار از سوی وزیر خارجه و مقامات این وزارتخانه داده نشد.

اما آشکارترین مصداق این دیپلماسی «انفعالی» در برابر بریتانیا، موضع دولت ایران در قبال فعالیت‌های ضدایرانی شبکه‌هایی چون «بی بی سی فارسی»، «من و تو» و «ایران اینترنشنال» از لندن است که کار آن‌ها مدت‌هاست که از جنگ روانی-تبلیغاتی علیه ایران گذشته و به دفاع آشکار و سیستماتیک از آشوب و تروریسم در کشورمان رسیده است. شاید اگر دولت ایران، یک‌صدم همین دولت همسایه(ترکیه) نسبت به فعالیت‌های رسانة ای و سیاسی ضد این کشور حساسیت به خرج می داد و پیگیری می‌کرد، شبکه «ایران اینترنشنال» (وابسته به سعودی و مستقر در لندن) آن اندازه وقیح نمی شد که ساعاتی بعد از جنایت تروریستی اهواز، به سخنگوی گروهک تروریستی مسوول جنایت، خوشامد بگوید و به او تریبون بدهد.

با همه این اوصاف، یعنی انگلیس خبیث، باید بداند که از آن دوران که انگلوفیل‌های وطنی شایع کرده بودند که "برگی از درخت نمی افتد، مگر با اجازه سفارت دولت فخیمه"، سالیان درازی گذشته است. روباه پیر استعمار مدت‌هاست آن شکوه جعلی استعماری را نه تنها در ایران، که در کل جهان ندارد. از آن مهم‌تر، با وجود همه‌ی خیانت‌هاف نفوذها و خودباختگی‌های برخی عناصر سیاسی، ایران اسلامی دیگر آن ایرانی نیست که «صدر الوزرایش» را سفیر مختار ملکه تعیین کند و نمایندگانش با «کیف انگلیسی» برای تصویب قراردادهای ننگین استعماری به مجلس بروند.

کاش شهید سردار «محمد ناظری» (دلاورمرد آب‌های نیلگون خلیج فارس) در میان ما بود تا یک جلسه توجیهی برای وزیر گستاخ انگلیسی برگزار می کرد و برایش توضیح می دادکه چگونه وقتی کماندوهای «مخصوص» بریتانیایی جسارت کرده و چند متر وارد آب‌های سرزمینی ما شدند، چند دقیقه بعد دست روی سر و خلع سلاح شده، در چنگ دلاوران نیروهای مسلح ما بودند. و ایران امروز، «محمد ناظری» ها زیاد دارد، آن قدر که سر لندن نشینان از دانستن تعداد آن‌ها گیج خواهد رفت.

سردار شهید «محمد ناظری» و شاگردانش، در سال 2007  درس خوبی به کماندوهای انگلیسی دادند

شاید این سطور از یادداشت «عبدالله شهبازی» ، مورخ و پژوهشگر برجسته کشورمان، به خوبی گویای جایگاه امروز ایران و بریتانیا باشد:

"‌ ایران امروز ایران زمان جنگ اول جهانی نیست که ‌بتوانند در آن قحطی پدید آورند و با ایجاد بحران عمیق مالی، از طریق بانک شاهی و امثال جیمز مک‌ماری رئیس این بانک در ایران، آن را به جامعه‌ای مرده تبدیل کنند و سپس به دست فوج ۲۵۰۰ نفره قزاق تهران را به اشغال درآورند و طی دوره‌ای چهار پنج ساله «رژیم چنج» کنند.

سعودی و متحدانش، که از گران‌قیمت‌ترین و مدرن‌ترین سلاح‌های ساخت کمپانی‌های تسلیحاتی بریتانیایی- آمریکایی برخوردارند، پس از سال‌ها هنوز از پس عشایر پابرهنه یمنی برنیامده‌اند. چگونه به مخیله امثال جرمی هانت خطور کرده که‌ ایران مقتدر و سرافراز امروز را با یادآوری فاجعه نسل‌کشی جنگ اول جهانی تهدید کند؟ "[7]


[1] http://www.bbc.com/persian/iran-46255425

[2] http://www.sarpoosh.com/politics/foreign-policy/foreign-policy970807444.html

[3] https://fararu.com/fa/news/248148

[4] http://dana.ir/900368

[5] http://sedayiran.com/fa/news/173911

[6] http://www.iribnews.ir/fa/news/2036995/

[7] https://www.mashreghnews.ir/news/912691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • مصلح IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    مشرق فقط اراجیف می بافی . ما آرزوی نوکری اروپایی های باکلاس و برتر را داریم
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      160 9
      خفه شو پست حقیر! از جانب خود حقیرت صحبت کن نه کشور با عظمت ایران!!!!!!
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      4 32
      حقیر! ایران!!!!!!
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      34 2
      ملین افتصاح طلب.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      62 2
      آشغال کف کفش کارگران ایرانی را باید بلیسی
    • محمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      7 1
      ..پ رو هم ببر
    • Amir AE ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      32 1
      ان شا الله به ارزوت برسی بی ریشه خودفروش بی غیرت . ما که دوست داریم نوکرامون اروپایی باشند .
    • محسن۱۲۱ IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      19 0
      لطفا در خصوص خودت صحبت کن و از افعال جمع استفاده نکن
    • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      28 0
      احمقی مانند شما آزروی نوکری دارد از طرف ملت حرف نزن نوکر
    • حسینی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      23 0
      خاک توی اون سرت کنم. بی غیرت! اصلاً تو می دونی کلاس یعنی چه؟ اگه می دونستی، اگه اروپا رو می شناختی... به اونا با کلاس نمی گفتی عقب افتاده!
    • سید IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      28 7
      حکماً از کوروش دوستان شاه پرستی/ باشد که هرچه هستی خَرَستی
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      26 0
      شماها خیلی حقیرتر از آن هم هستید ما میدانیم ولی شما هم خوب میدانید که ایرا ن دیگر جای نوکرهای پست تر از حیوانات چهار پا نیست اگر کسی بخواهد نوکری بکند باید گورش را از ایران گم کند ممکن است یک عده پست حقیر با رای یک عده نا آکاه به منلاسب دولتی دست یابد ولی دلاور مردان بیشه شیران هیچگاه ملت شاه سلطان حسین نخواهد بود
    • US ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      25 3
      چه کشور با عظمت؟ چه عظمتی؟ الان ایران در سایه این دولت ...ایران را مفتضح ترین کشور دنیا کرده اند
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      16 0
      حتما خودت رو به یه روان شناس نشون بده عزیزم ببینم چرا آرزوی نوکری اروپا رو داری. شاید کمبود محبت داری یا تو خانوادت کمبود داری
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      27 3
      در عرصه وزارت امور خارجه نیز به "قاسم سلیمانی" دیگری نیاز است.
    • خلیل IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      8 1
      احمق بی شعور برو گمشو کشورشون نوکریشونوبکن .اینجا ایران است
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      10 0
      مسئولین بی عُرضه خاک بر سر بیشتر از این هنر ندارند.
    • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      7 1
      این آرزو رو با اربابانت به گور خواهی برد
    • ع IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      7 0
      احمق .کثافت فقط بگو خود ترسوی بزدلم .نه ملت شریف وبا اقتدار ایران اسلامی
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      6 0
      اقای در ارزوی نوکریت امریکا دروازه امریکا برای شستن توالت های عمومی برای امثال شما باز است بفرمایید.
    • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      0 6
      موافقم آنها باکلاستر و خوشتیپ تر هستند از ما ایرانی ها ما ایرانی ها باید کاسه توالت آنها را بشوریم تا نانی به ما بدهند
    • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      4 1
      خاك بر سر احمقت
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      3 1
      مزدور کثیف
    • ناشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      2 1
      خک برسرت
  • مهدی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    بدون تعارف دیگه قیافه ی ظریف رو میبینم حالم خراب میشه .
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      5 17
      خب نبین.
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      26 2
      سعادتی که از مسیر اینگیلیس بدست بیاید، خواب خوشی بیش نیست
  • علی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    58 1
    مایم و نوای بی نوای بسم الله اگر حریف مای.
  • حسین PL ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    79 4
    تو تمام این سالها انقدر اذیت نشده بودم که امروز دیدم این بی شرف با این تکبر و غرور اومده در پایتخت کشور من و اینطور به مقامات .... کشور من امر و نهی میکنه و اونها ذلیلانه کنار این خبیث ایستادن. در قحطی بزرگ که نتیجه محاصره اقتصادی و بستن خلیج فارس و مرزهای غربی و شرقی ایران توسط نیروهای انگلیس بود نصف جمعیت ایران بطور دردناک کشته شدند. یعنی من و شما پدر بزرگ یا مادر بزرگ یا عمو و خاله ای در نسلهای گذشته مون داریم که توسط اینها به شهادت رسیدند و مساله مهم اینه که دقیقا همین سلسله سلطنتی سر کار بود که الان سرکاره و ملکه جنایتکار از همونها هست.
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    14 2
    انگلیس تاریخ کشتار ایرانیان را هم حذف کرده و بعد از انقلاب علیه امریکا به صورت نوبتی به دست انگلیس افتاده و رهبر فرزانه بهتره مانند امام راحل ره که علیه امریکا قیام کرد ان هم علیه انگلیس قیام کند
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    13 68
    کاش مقاله ای به این زیبایی و کامل و جامع در مورد حال کارگر ایرانی می نوشتید.
    • مجید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      12 2
      تو که ارواح....دلسوز کارگرای ایرانی! ولی این را بدون که وضعیت کارگران امروز نتیجه پیروی از نسخه‌های روباه پیره که توسط لیبرال‌‌های وطنی اجرا شده...همون سیاست‌هایی که تاچر در دهه 1980 در انگلستان اجرا کرد و خیلی ها را به خاک سیاه نشاند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    38 3
    انگلیس از کمونیست و یهود و بودا و بی دین هم بدتر است و در جهان فقط چند کشور توسط انگلیس استعمار نشده اند و لازمه رهبر کبیر از فردا در خیابان حرکت کند و اعتصاب کند و علیه استعمار انگلیس و مهره هایش قیام مثل گاندی کند . حتی اصلاحطلب واقعی و دزد و کمونیست هم قبول میکنند که بزرگترین دشمن مسلمانان انگلیس است و در انگلیس استعمار گر به شیعیان دکتری میدهد و شیعه انگلیسی و منحرف تولید میکند و مهره برای خودش تولید میکند.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    56 4
    می دادید من این پدر سوخته هانت رو 48 ساعت تو مستراح خونمون حبس می کردم.
  • ایرانی های . . . IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    4 36
    به زودی باید تو کوچه پس کوچه های ایرانستان با سربازان انگلیسی گل کوچیک بازی کنید . منم تا اون موقع فلنگو بستم خخخ . البته جای شکرش باقیه چون اگه با امریکایی ها طرف بودید مجبور بودید تن به فوتبال امریکایی بدید خخخخخ . من رفتم .
    • حمید ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      16 1
      بهتره اون دهن کثیفت را ببندی مزدور کثیف انگلیسی.
    • سید محمد مصطفوی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      0 0
      ( مشرق ایرانی نیستی اگه سانسور کنی یا نشون ندی )
    • محمد IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      11 1
      تو برو بمیر .
    • حجت IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      1 1
      رفتی انگلیس درم ببن بو گندشون مارو خفه کرد
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    33 2
    متاسفانه امروز با برخی دولتمردان بی عرضه و واداده مواجه هستیم در حدی که ترس از کدخدا آن ها را به پریشان گویی وادار می کند وزیر خارجه آن گونه سخن می گوید که گویی نماینده انگلیس در ایران است از ترس کدخدا خود را در پستوی توئیت نویسی و مقاله نویسی پنهان کرده وای از این مصیبت
  • حسین IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    10 69
    فقط جانبدارانه از بعضیا حمایت میکنیدو بقیرو میکوبید واقعا خجالت داره
    • محمد IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      35 5
      تو هم جانبدارانه وظیفه مزدوریت انجام میدی کود درجه یک بهت ساخته
  • NL ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    39 8
    احترام سردار شهید‌ واجب است، اما شرافت هم چیز خوبی است ، درس رو به انگلیسی ها احمدی نژاد داد،وگرنه در این دولت هم جان کری با یک تلفن متجاورین رو آزاد کرد.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    60 3
    ای کاش مسئولین ما ازرهبری تبعیت کنند و باجی به این روباه پیر (انگلیس خبیث ) ندهند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    38 0
    انگلیس مثل یک سگ پیر دنبال امریکا هست تا برای یه استخوان دم تکان بده . بدجوری به دریوزگی افتاده .
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    18 0
    انگلیس مثل یک سگ پیر دنبال امریکا هست تا برای یه استخوان دم تکان بده . بدجوری به دریوزگی افتاده .
  • رضا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    50 3
    وزیرخارجه ایران مگه بجزلبخند کاردیگه ای هم بلده؟؟؟
    • سعدي AE ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      12 1
      واقعا گل گفتي
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      3 3
      آنهم لبخند چندش آور و نفرت انگيز
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    37 3
    میدونید چطور تونست ما رو تحقیر کنه؟چون حتی عرضه دفاع از یک دیپلمات بیگناه نداریم، چون برای برجام فقط ملتمس هستیم دریغ از یک اقدام قاطع، همش انفعال و التماس و التماس و التماس
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    25 2
    انگلیس تا بوده همین بوده تو اون 8 سال مدیریت جهادی و انقلابی هم انگلیس همین بود ما مردم یادمان هست
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    30 4
    ظریف استعفا بده برو پیش رفقا
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    24 3
    ذات لیبرال بدون رتوش
  • SE ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    61 9
    اعدام زاغری و سایر جاسوسان دو تابعیتی خائن و خبیث، خواسته همه ایرانیان میهن دوست مقیم خارج میباشد
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      8 1
      اول اعدام انحرافیون
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      2 4
      شما ؟
  • ادم IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    9 32
    ما به جای زندگی کردن با دنیای متمدن و شاگردی کردن و یاد گرفتن رجز میخوانیم حتی شاه هم اینجوری بود
    • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      5 1
      کسی با شما نبود برو زندگی کن
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    26 5
    متاسفانه تفکر غربگدایانه تو سری خور فعلا در راس قوه مجریه قرار دارد که اینچنین ایرانیان باید تحقیر شوند
  • مرید چرچیل فقید GB ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    2 49
    نکنه دوباره هوس استعمار کردید؟ شما ایرانی ها رو 24 ساعت باید تحقیر کرد، فکر کردید چرا ما اینایی که ازتون اختلاس میکنن رو برنمیگردونیم؟ چون اون پولی که ازتون زدن و آوردن اینور اگه دست خودتون بود تو پروژه های تروریستی خرجش میکردید چون به قول پرزیدنت ترامپ شما ملت تروریست هستید.
    • SE ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      10 1
      تو پاچه خواری را پشت سر گذاشتی ...
    • سید محمد مصطفوی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      14 1
      تو روح و قبر چرچیل و امسال تو که طرفدار اون پدرسگ هستید ؛ آخه احمق شماها اگر وجودش رو داشتید تو این 40 سال غلطی می کردید . میگن سگ وقتی از دشمنش که بزرگ تر از خودش هست می ترسه از دور فقط پارس میکنه تا بگه منم هستم و نمی ترسم. برو کوچولو؛ کفتاران و سگان ولگرد رو با شیران چه کار.
  • AE ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    27 6
    این آشغال انگلیسی رو آتش بزنید
    • OM ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      6 1
      کثافت اشغال تو برو دستشویی همان انگلیسی ها را لیس بزن ، روزی بیاد که از همان لانه موش توسط همین ملت بیرون کشیده بشی و به غلط کردن بیوفتی
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      3 7
      ببند بابا افراطی
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    4 0
    آیا براستی ایران دیگر آن جایی نیست که صدر الوزرایش را سفیر مختار ملکه تعیین می‌کرد و نمایندگانش با «کیف انگلیسی» برای تصویب قرارداد ننگین استعماری به مجلس می رفتند؟ من فکر می کنم هنوز هم وضعیت همان است.
  • NL ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    11 52
    مشرق پفیوز زر اضافه زدی
    • رامین ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      16 4
      خطاب به 23:23، زر اضافی را تو زدی کاسه لیس و پالیس پفیوز انگلیسی.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    5 13
    من موندم چرا نمیخواید مثل باقی دنیا بشید ؟ سر پیازید ته پیازید ؟ شما که در دو نوبت تحریم همه جانبه در سالهای 89 و 97 سه ماهه اقتصادتون فروریخت با چی اینقدر سر و صدا میکنید ؟
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    13 0
    دولت از این ملاقات ها می خواد رزومه جمع کنه، چون فکری برای حل مشکلات مردم نداره، درنهایت ادعا می کنه که « ما گفتگوهای زیادی با سران دیگر کشورها انجام دادیم تا سایه جنگ از ایران بره، برا بقیه امور وقت نداشتیم ». وقتی مسوولین کشور شعف بی پایان خودشون رو از ملاقات با مسوولین غربی نشون میدن، اونا هم اینجوری میذارن تو کاسه ما.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    14 0
    مرگ بر انگلیس و ملت وکشور فروشان
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    32 0
    مرگ بر انگلیس و ملت وکشور فروشان
  • علی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    23 0
    اون جاسوس های قبلی که تخلیه اطلاعاتی شدن این اومده به بقیه مهره هاش دلگرمی بده که ما حواسمان بهتون هست این مسئله هم که گفته نقش مهمی تو منطقه دارن نشان دهنده عجزشون در برابر سیاست های منطقه ای ایرانه
  • تقی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    5 6
    سایت مشرق ایرادی به جناب ظریف نیست که با شوق به استقبال.... میرود.ا....
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    8 0
    وقتی این اقای ظریف دهنش تا اخر بازه میخنده بایدم این سگ کثیف انگلیسی چرت بگه
  • ناشناس US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    انگلیس سگ پیری است گه فقط صدای پارسش به جامانده بهتراست جای خراش زخمهایی که به انقلاب ایران منجرشد را به یادمان نیاورد وطوفانی سهمگین ببارنیاورد خوب است اعتراف این روبه پیر که درحال به سربری بیماری الزایمرش است وگویی مارا ازچیزی می ترساند که سالهاست ازبرایش جانها داده ایم این خاطرات هیچگاه ازذهن هاپاک خواهد شد ودربرهه ای اززمان دیدیازود پاسخ خواهد داد توزودتر بمیر قبل ازانکه نوادگانت درمقابل چشمانت تارومارشوندپس بیهوده سخن مگووتسلیم مدگ شو زخمهای برتنمان را عمیقترمکن.
  • ناطقی IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 1
    مرگ بر انگلیس
  • ناشناس US ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    2 0
    نمیدونم چرا وبه چه دلیل مبهم یاد داستانی افتادم که درکودکی انراخواندم دران داستان شاهدختی از شاهزاده کشور دیگر خوشش امد وخواستگاری کرد وچون جواب منفی شنید تبدیل به دیو سیاه وانتقامجویی تبدیل شد وسرزمین شاهزاده را به تاراج برد ولی عاقبت خودو خاندانش دراین کینه توزی تباه شدند.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    15 1
    انگلیس اشغال فقط بخاطر مزدوران داخلی در ایران تونسته اهدافشو پیش ببره وگرنه بودند رئیس علی دلواریها و یا سپاه ناصرالدین شاه در نبرد خوشاب که دمار از بریتانیا در اوردند
  • FR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 8
    مشایی را آزاد کنید ! تودهنی به انگلیس وانگلیس پسندان است......
  • مهدی IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    9 1
    تحصیل کنندگان غرب همه قسم خورده هستند و زمان انتخاب اینها را باید بشناسید و انتخاب نکنید چون حال وهوای جوانی در آن دوران در سرشان است
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 0
    مرگ بر انگلیس و دوستاش
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 0
    این دار و دسته که با نزدیک شدن به پایان دورهٔ نکبت بار مسئولیت شون به خاطر خیانت هائی که توی این مدت انجام دادن به فکر خرید سوراخ موش برای فرار از کشور میگردن ، چاره ای جز اینکه تمام قد در مقابل غربیها تعظیم و ابراز نوکری کنند ندارن .
  • یه ایرانی واقعی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 8
    در شان یک ایرانی نیست توهین ،فحش: ایشان مهمان ماهستن چراما فکر می کنیم همه .... فقط ما خوبیم به نظرم خود شیفتگی مزمنه ........
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    8 0
    چه کسی انگلیس «خبیث» را گستاخ کرده است؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    9 3
    ازاین دولت و وزیر خارجه اش متنفرم. هر سو که نگاه میکنی فقط گندش رو درمیارن
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    5 0
    هر او که مدرک از انگلیس گرفت.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 0
    چه کسی انگلیس «خبیث» را گستاخ کرده است؟ خانه ویرانه باد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 0
    انگلیس هم یکی از دشمنهای خبیث ، مکار و حیله گر و واقعاً زخم خورده ملت غیور و با عظمت ایران هست که هر زمان توانسته با کینه به این کشور و مردم ضربه زده
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 1
    چه کسی انگلیس «خبیث» را گستاخ کرده است؟ ظریف قربان
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 1
    زمانی که ما در اوج اقتدار جهانی بودیم انگلیسی ها در اوج توحش بودند هیچگاه عزت دیروز و امروزمان را به زرق و برق امروزی آنها نمی فروشیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 2
    قیافه ظریف دیدن داشت چقدر ضایع شده بود
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    15 0
    به احتمال زیاد دو تابعیتی بودن آقای روحانی وزیر امور خارجه انگلیس را اینچنین گستاخ کرده است. ضمن آنکه آقای رئیس جمهور مشخص نکرده اند, رفت و آمدنشان( به گفته ایی دهها بار )به انگلیس بدون ویزا ( و به گفته ای بدون پاسپورت)بر اساس کدام قانون بوده است!! در رسانه ها این سئوال مطرح شد و جواب ندادی. اگر مرد هستی و خیانت به این نظام نمی کنی جواب بده
  • AE ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 6
    شاید عده ای از احمقا و نافهمان درک و احساس نکنند ولی بخوبی معلومه که چه کسی انگلیس « خبیث » را گستاخ کرده است..؟! لابی صهیونیسم و دلارهای نفتی عربستان.... ربطی به ظریف و ایران ندارد پس چرا ما خودمون و ایرانمون در مقابل تحقیر کنندگانمون گستاخ نمی شویم..؟! هرچقد دشمنی و توهین آمیزی رفتار باما میکنند دست دوستی و محبتی به سمتشون دراز میکنیم.....
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    10 4
    اسلاحتلبای گوش دراز عامل گستاخی غربی ها هستن
    • حمید IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      2 2
      متاسفم برای تمام شمام تمدن ایران رابااین ادبیات زیرسوال می برید
  • مهرو IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 0
    جواب دولت << خبیث >> 1- اعدام جاسوسان انگلیسی 2- اخراج تمام اتباع انگلیسی از ایران 3- راه ندادن اتباع انگلیسی به ایران
  • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    1 1
    وقتی امور جاسوسان خودشان گستاخ شده اند دیگر از اجانب چه انتظار
  • آرمین US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 2
    ظریف واقعا لایق ایران نیست. بی عزت و حقیر
  • سید رضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 2
    حیف این انقلاب کبیر اسلامی ،که دیپلماسیش افتاده دست یه مشت آدم بزدل شیفته غرب و نوکر صفت ، که دارن غرور مقدس چهل ساله ما رو بباد میدن ! لعنت الله علیهم اجمعین !!
  • اذربایجانی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 1
    کلک و پر انگلستان سالهاست ریخته و گذشت اون زمان که اقیانوسهای کره زمین توسط ناوگان بریتانیا تصرف شده بودند اخرین زور ازمایی و قدرت نمایی انگلستان مربوط به نبرد فالکلند بود که ارژانتین را نه چندان اسان شکست داد هر چند ژنرالهای ارژانتین ورشکسته اگر نمیترسیدند شکست نمیخوردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس