کد خبر 912928
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
پولشویی نمایه

توماس بورگن، مدیرعامل بزرگترین موسسه مالی دانمارک پس از اذعان به انتقال حدود ۲۰۰ میلیارد یورو پول مشکوک از طریق شعبه دانسکه بانک در استونی در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ از سمت خود استعفا کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی کانورسیشن، توماس بورگن، مدیرعامل بزرگترین موسسه مالی دانمارک پس از اذعان به انتقال حدود ۲۰۰ میلیارد یورو پول مشکوک از طریق شعبه دانسکه بانک در استونی در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ از سمت خود استعفا کرده است.

برای اینکه بزرگی این عدد را درک کنیم، باید بدانیم که رقم کل تولید ناخالص داخلی استونی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹ میلیارد یورو بوده و این رقم حدود دو سوم کل تولید ناخالص داخلی ۳۲۴ میلیارد یورویی دانمارک است.

بیشتر بخوانید:

امنیتِ اطلاعات مالی در جنگ اقتصادی برقرار است؟!

محاکمه وزیر اسرائیلی به اتهام فساد و پولشویی

چه کسی مسئول مبارزه با پولشویی است؟

این پرونده تخلف بانکی سوالات جدی ای در مورد اقدامات بانک ها و دولت های اروپایی در مبارزه جدی با پولشویی مطرح می سازد. کمیسیون اروپایی این پرونده را «بزرگترین رسوایی برای اروپا» خوانده و دانسکده بانک و رگولاتورهای مالی دانمارک و استونی تحت تحقیقات ناظر بانکی اتحادیه اروپا قرار گرفته اند تا مشخص شود که آیا آنها در ارتکاب اقدامات غیرقانونی نقش داشته اند یا نه.

پولشویی موجب تسهیل ارتکاب جرم شده و ضمن تضعیف نظام های مالی موجب لطمه جدی به اقتصاد کشورها می شود. همه اینها واقعیت هایی پذیرفته شده است، اما به نظر می رسد که حتی پیچیده ترین رژیم های مالی جهان قادر به کنترل جریان نقل و انتقال پول های مشکوک نیستند.

برای مثال، آژانس جرائم ملی انگلیس برآورد کرده که هزینه ای که پولشویی هر ساله به اقتصاد این کشور تحمیل می کند، ۲۴ میلیارد پوند است. همچنین برآورد شده که ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، یعنی رقمی حدود ۱.۵ تریلیون پوند هر ساله توسط بزهکاران مورد پولشویی قرار می گیرد.

پولشویی فرآیندی است که از طریق آن منشاء مشکوک «پول کثیف» (پولی که از طریق ارتکاب جرم به دست می آید) از طریق عبور از سیستم های مالی کشورها به گونه ای جلوه داده می شود که درآمد کسب شده از طرق قانونی به نظر بیاید.

تکنیک های مختلفی برای انجام تراکنش های مربوط به پولشویی به کار گرفته می شود. ممکن است پولشویی از طریق کشورهای مختلف انجام گیرد و بعد به کشور اصلی بازگردد تا پول مشروع به نظر برسد.

بر اساس یک گزارش مستقل در مورد ماجرای انتقال پول های مشکوک توسط دانسکه بانک: «فرآیندهای مقابله با پولشویی در شعبه (دانسکه بانک) در استونی آشکارا ناکافی و ناکارآمد بوده و موجب شده تا از این شعبه بانکی برای فعالیت های مجرمانه ای نظیر پولشویی استفاده شود.»

نتایج تحقیقات مستقل حاکی است، بیش از نیمی از ۱۵ هزار مشتری دانسکه بانک شعبه استونی مشکوک بوده اند. منبع بیش از ۸۵ درصد پول هایی که از طریق این شعبه بانکی جابجا می شده کشورهای روسیه، استونی و لاتویا بوده است. این پول ها به نقاط مختلف جهان ارسال شده اند.

تاکنون چندین نوبت تحقیق در مورد چند مقام ملی مرتبط با این ماجرا توسط اف بی آی و آژانس جرائم ملی انگلیس انجام شده است. رگولاتور مالی دانمارک نیز در حال انجام تحقیقات خود در این زمینه است. هرچند مقامات دانمارکی از احتمال جریمه ۴۷۵ میلیون پوندی دانسکه بانک سخن گفته اند، اما مشخص نیست که آیا ارتکاب این جرم مالی آسیب بلندمدتی به این بانک معروف دانمارکی خواهد زد یا نه. پولشویی این مقدار پول در اروپا سوالاتی جدی را در مورد کارآمدی رژیم های بین المللی مقابله با پولشویی مطرح می سازد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    14 0
    شما اگه بیل زن هستین باغچه خودتون رو بیل بزنید
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 0
    اگه دولت بخواد شفاف سازی کنه نیاز به پیوستن به این توافق نامه های احمقانه نیست.
  • محسن IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 0
    وقتی اروپا داره ایران رو لگدمال میکنه و هیچ نفع اقتصادی برای ایران نداره دولت داره التماس میکنه که قاقالیلی بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس