کد خبر 911005
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
آرم هفته کتاب

بیست و ششمین دوره هفته کتاب در شهر کاشان پایتخت کتاب ایران افتتاح شد.

به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران  امروز (چهارشنبه ۲۳ آبان) با حضور مسئولان فرهنگی کشوری و استانی در مزار شهدای کاشان یایتخت کتاب ایران آغاز شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عطایی شاد مشاور شهردار کاشان، غلامرضا حیدری معاون مدیرکل ریاست بنیاد شهید کاشان، یزدان‌خواه کتابفروش پیشکسوت کاشان، مرتضایی فرماندار ویژه و معاون استاندار اصفهان، محمودی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کاشان، والی‌زاده مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری کاشان و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب از جمله حاضران در این مراسم بودند.

همچنین بعد از ادای احترام به شهدای کاشان در مزار شهدا، زنگ کتابخوانی در مدرسه دخترانه  طالبیان مقدم نواخته شد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع دانش آموزان دبستان طالبیان مقدم کاشان، پس از نواختن زنگ دانایی و افتتاح هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران، گفت:  خوشحالم که زنگ دانایی در شهر کاشان که شهر دانایی و حکیمان و شاعران است نواخته شد.  کاشان سابقه طولانی در حوزه شعر و ادب دارد. از تمام مسئولان شهری اعم از وزارت آموزش و پرورش کاشان، شهرداری این شهر و اداره کل ارشاد استان برای برپایی چنین برنامه‌ای تشکر می‌کنم.

او سپس با اشاره به دانش‌آموزان حاضر در مراسم اظهار کرد: مطمئنم که روزی از بین همین دانش‌آموزان مفاخر بزرگ و پرآوازه‌ای به کشور معرفی خواهند شد و فرزندان و آیندگان ما از این‌که چنین تاکیدی بر کتاب‌خوانی داشته‌ایم سپاسگزار خواهند بود.

جوادی در ادامه بیان کرد: خواندن کتاب مزیت است و باعث پیدا کردن دانایی می‌شود و دانش‌آموزان را برای اشتغال آماده می‌کند، چرا که دانایی توانایی است. در دنیای امروز اشتغال از مسیر دانایی و دانش می‌گذرد و فعالیت‌های دانش‌بنیان در جریان است، پس دانایی را هم از همین کودکی باید آموخت.  

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تاکید کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم تا از دانش‌آموزان کتاب خواندن بخواهد و در کنار آموزش رسمی حتما توجه آن‌ها را به کتاب خواندن و ارتقای دانش عمومی جلب کند.

جوادی سپس با اشاره به شعار هفته کتاب؛ «حال خوش خواندن» اظهار کرد: کتاب خواندن فقط بحث منفعت و خواندن نیست بلکه منجر به  حال خوش  خواندن می‌شود. وقتی تنها و غمگین هستیم خواندن کتاب حالمان را خوب می‌کند.

او افزود: کتاب خواندن دینداری و ادب است. پیامبر اسلام نیز در روایت‌های متعدد به این امر تاکید کرده و حتی متذکر شده‌اند بسیاری از مردم نه با دیدن پیامبران که با خواندن کتاب‌های آسمانی ایمان آورده‌اند.

جوادی در پایان گفت: کاشان  در ذهن مردم شهر غیاث‌الدین جمشید کاشانی، محتشم کاشانی و سهراب سپهری است. باشگاه کتاب‌خوانی مدرسه طالبیان مقدم نیز جزء باشگاه‌های نمونه کتابخوانی در سال گذشته بود؛ به همین منظور و برای تقدیر از بچه‌ها، قرار شده تا این دانش‌آموزان با مشورت و راهنمایی مربیان خود سه کتاب انتخاب کنند و لیست آن‌ها را در اختیار ما قرار دهند تا به کتابخانه مدرسه ارسال کنیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این این مراسم نیز اظهار کرد: شهر کاشان مفاخر علمی و فرهنگی زیادی دارد و در طول تاریخ چهره‌های فرهنگی زیادی را به ایران معرفی کرده است.

جوادی افزود: برنامه‌ها و طرح‌هایی که کاشان ارائه داد باعث شد این شهر به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شود که امیدوارم این برنامه‌ها محقق شود.

او همچنین درباره اقتصاد نشر اظهار کرد: ما تلاش داریم سرمایه‌های اصلی در زیرساخت صنعت نشر انجام شود تا از این طریق بسترهای مناسب برای اشتغال و کارآفرینی فراهم شود زیرا کتاب دارای چرخه‌های متعددی است که باید در صنعت نشر تمامی این چرخه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی ارشاد با اشاره به میزان فروش کتاب در نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت: خبرهای خوبی از میزان فروش ناشران در نمایشگاه‌های استانی به گوش می‌رسد که نشانگر استقبال از کتاب و کتابخوانی است؛ برای مثال در نمایشگاه کتاب تبریز فروش خوبی داشتیم.

او در ادامه درباره حمایت از مولفان و مترجمان بیان کرد: خوشبختانه با فعالیت‌های انجام‌شده، در آینده نزدیک خبرهای خوبی درباره ارائه تسهیلات به اهالی قلم اطلاع‌رسانی خواهد شد البته باید توجه داشت که ما تلاش می‌کنیم به تمامی بخش‌های نشر کمک کنیم تا تمامی دست‌اندرکاران این حوزه منتفع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس