هفته کتاب - کراپ‌شده

دیده شده مدت‌ها برای خرید کتاب یا مجموعه‌ای خاص پس‌انداز کرده‌اند و حتی قید خرید ماهانه و سالانه رخت و لباس و کیف و کفش و کافه گردی و رستوران را برای رسیدن به یار مهربان و دوست‌داشتنی‌شان زده‌اند.

به گزارش مشرق، برای کتاب‌خوان جماعت ،هفته کتاب‌خوانی رویداد مهمی به حساب نمی‌آید، نه آن‌قدر که حواس‌شان به هفته‌های میانی اردیبهشت‌ماه و تاریخ برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و طرح‌های ویژه تخفیفی خرید تابستانه کتاب و لیست کتاب‌فروشی‌های منتخب این طرح است.

بیشتر بخوانیم:

برنامه‌های شعاری را در هفته کتاب کنار گذاشتیم

 بررسی همین مسأله ساده نشان می‌دهد که کتاب‌خوان‌ها نیازی به هفته داشتن و همایش‌های فرمالیته ندارند، کتابخوان‌ها نیاز به حمایت مالی برای خرید کتاب دارند! 
جماعتی که سال‌هاست با هر سختی و گرانی‌ای هم که شده پای خرید نسخه‌های چاپی کتاب‌های مورد علاقه‌شان مانده‌اند و بدون هیچ چشم‌داشتی نقش بسزایی در حفظ راه‌باریکه تنفس صنعت چاپ و نشر در این وانفسای گرانی کاغذ و حمل و نقل و انبارداری و پخش و غیره و ذلک دارند.

کتابخوان‌های حرفه‌ای در عین‌حالی که حتماً تجربه عضویت در چند کتابخانه عمومی کوچک و بزرگ در پرونده سال‌های جوانی و نوجوانی زندگی‌شان را دارند، تأکید خاصی بر #خریدن کتاب‌های مورد علاقه‌شان هم دارند.

دیده شده مدت‌ها برای خرید کتاب یا مجموعه‌ای خاص پس‌انداز کرده‌اند و حتی قید خرید ماهانه و سالانه رخت و لباس و کیف و کفش و کافه گردی و رستوران بازی را برای رسیدن به یار مهربان و دوست‌داشتنی‌شان زده‌اند.
این جماعت متعصب با گران شدن کتاب به هر دلیلی ، قید کتاب خریدن را نمی‌زنند. تنها با گلایه از گرانی‌ها در جمع دوستان حقیقی و یا در صفحات شبکه‌های اجتماعی‌شان سعی در کاهش بار روانی ماجرا دارند.

توقع آن‌ها از مسوولان مربوطه توقع زیادی نیست! کافیست متولیان فقط قبول کنند هزینه‌های اختصاص داده شده به برگزاری همایشات و کنفرانس‌ها و تبلیغات میدانی و امثال این‌ها، نهادهای مرتبط و غیرمرتبط در هفته کتاب و کتابخوانی را به کتاب‌خوان‌های واقعی اختصاص بدهند. 
همین جماعت بی‌ادعایی که به تنهایی مانع سقوط سرانه مطالعه کشور می‌شوند و بیش از هر قشر دیگری از دیدن هزینه‌های هنگفت و کم‌اثر نهادها در هفته کتابخوانی در مقوله تشویق مخاطب به کتابخوانی حرص می‌خورند.

آقای مسوول محترم! 
خانم متولی گرامی! 

مخاطبین شما در این هفته، عموم مردم نباید باشند ؛حتی آن‌هایی هم که هرسال نمایشگاه کتاب از روی لیست عریض و طویل با تخفیفات ویژه نمایشگاه خرید می‌کنند ولی تا نمایشگاه سال آینده بیشتر کتاب‌هایشان دست نخورده و خوانده نشده در کتابخانه شخصی‌شان می‌مانند هم نباید باشند! 
مخاطب شما باید کتابخوان‌ها باشند، همان‌هایی که در این هفته نمادین باید گرامی‌ِشان داشت!

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس