شورای شهر

برای ستیز با دولت آمده و نظریه پردازی می کند . برنامه عملی برای بحران ها ندارد. پرونده دارد و تایید صلاحیت نمی شود.اینها بخشی از صحبت های شورای شهری ها در خصوص آخوندی 62 ساله است.

به گزارش مشرق،   ۱۴ ماه از حضور مدیریت جدید شهری در بهشت می گذرد. ماحصل خروجی ۲۱ عضو اصلاح طلب شورا که از احزاب مختلف هستند؛ ۲ شهردار و ۲ سرپرست بوده و قرار است فردا از  پنجمین شهردار تهران رونمایی کنند.

تهران  به حال خود رها شد. پروژه های عمرانی تعطیل و  زباله ها به درستی جمع آوری نمی شود. روز به روز بر تعداد آسیب های اجتماعی افزوده و کسی هم پاسخگو نیست.

***از بیماری رجل سیاسی تا ازدواج مجدد و انتشار تصاویر در فضای مجازی

به ۱۴ ماه پیش بر می گردیم. شورای شهری ها  ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ محمد علی نجفی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. وزارت کشور حکم نجفی را ابتدا امضا نکرد و شورای ها مجبور شد مصطفی سلیمی را به مدت ۱۰ ساعت  به عنوان سرپرست انتخاب کنند. نجفی در هنگام انتخاب سرپرست با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تماس گرفت و گفت این کار را نکنید وزارت کشور حکم مرا امضا خواهد کرد. سپس  در پنجم شهریور نجفی با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

جریانات سیاسی شورای شهر تهران گرفتار سهم خواهی‌های حزبی شده‌اند

سروری: تهران با آمدن آخوندی «فریز» می‌شود

دولت مخالفت خود را با انتخاب آخوندی به شورای شهر رسانده است

***شهردار غایب زلزله تهران

زلزله ۵.۲ ریشتری تهران را لرزاند ولی شهردار تهران تا روز بعد از زلزله غایب بود و درکانال تلگرامی خود نوشت که  از نخستین دقایق وقوع زلزله، یعنی از نیمه‌شب چهارشنبه باخبر بوده و حضور داشته، ولی هفته بعدش اعلام کرد که که از نخستین دقایق صبح پنجشنبه در جریان زلزله بوده‌است. برخی گفتند که وی در کیش بوده و البته این خبر تکذیب شد.

***برفی که نجفی را غافلگیر کرد

برف بارید و نجفی غافلگیر شد. خیابان های تهران مسدود شدند و در نهایت شهردار تازه کار تهران از مردم خواست خودشان کوچه ها و معابر را پاکسازی کنند و برف درختان را بتکانند و این کار باعث نشاط و شادمانی می شود.

هنوز ۶  ماه از حضور نجفی با کارنامه مردودی در شهرداری  نگذشته بود که در  ۲۳ اسفند ۹۶  خبر استعفایش دست به دست شد. شهردار تهران گفت:  مبتلا به بیماری جدید است  و نمی تواند در شهرداری بماند.

اعضای شورای شهر تهران در پذیرش استعفای اول نجفی مقاومت کرده و به استعفا رای منفی دادند؛ اما تنها چند ساعت بعد از رد استعفای اول، نجفی مجدداً دست به قلم شد و این بار با اشاره به آغاز روند درمانی‌اش از شورای شهر خواست که اقدام‌های لازم را برای انتخاب شهردار و یا سرپرست انجام دهند و در نهایت با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران محمدعلی نجفی شهردار تهران پس از گذشت هفت ماه و ۲۱ روز از ساختمان بهشت رفت.

نجفی از شهرداری رفت. چند هفته بعد عکسی از وی در بیمارستان منتشر شد. ولی چند ماه بعد عکس های  نجفی با همسر جدیدش در فضای مجازی پخش شد و میترا نجفی گفت که عاشق شدیم و ازدواج کردیم. همسر دوم نجفی گفت:به عقد نجفی در آمده و اگر صیغه هم بود مشکلی نداشت.

در این بین فاطمه دانشور هم حزبی نجفی واکنش نشان داد و گفت: همان بهتر که از شهرداری رفتید. کسی که به عهد با همسر اولش وفا نکند به عهد با مردم نیز وفا نخواهد کرد.

***سرپرستی که خیز برای صندلی بهشت برداشت

شهر به حال خود رها شد و شورایی ها سمیع الله مکارم حسینی معاون مالی شهرداری تهران را به عنوان سرپرست انتخاب کردند. مکارم تصمیم گرفت در این مدت رایزنی کند تا خود بر جای نجفی بنشیند ولی در نهایت ۲۰ عضو شورا به حضور وی در شهرداری رای منفی دادند.

 کش و قوس بر سر شهردار جدید تهران بالا گرفت و در نهایت محمد علی افشانی ۶۰ ساله بر صندلی بهشت تکیه زد. هنوز چند ماه نگذشته بود که قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب و شهردار تهران مشمول قانون شد. رایزنی های زیادی انجام شد تا شهردار تهران خاص شود اما در نهایت مجلسی ها آب پاکی را روی دست افشانی ریختند و گفتند که باید تا ۲۴ آبان بهشت را ترک کنند.

شورای شهر دوباره وارد گود شد تا سومین شهردار  تهران را انتخاب کند. یکی از گزینه های جدی عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی که به دلیل مشکلاتش از دولت کناره گیری کرد و اصلاح طلبان به عملکردش بسیار منتقد هستند.

به اعتقاد نادر قاضی‌پور نماینده مجلس آخوندی لواسان‌نشین است و خوی اشرافی‌گری دارد و قطعا هیچ وقت نمی‌تواند درک کند که در مناطق پایین شهر تهران چه می‌گذرد؟

این نماینده مجلس  با تاکید بر اینکه آخوندی قطعا مشکلات زیادی را برای شهروندان تهرانی ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: بهترین کار آخوندی این است که شرکت‌های ساختمانی‌اش را اداره کند و به ساخت و سازهایش ادامه دهد.

وی با بیان اینکه فردی باید برای شهرداری تهران انتخاب شود که توانایی حل مشکلات پایتخت را داشته باشد، گفت: شهرداری تهران جای رفیق‌بازی نیست و انتظار داریم اعضای شورای شهر تهران جناحی فکر نکنند و فردی خدمت‌رسان را برای پایتخت انتخاب کنند.

اقدامات سیاسی شورای پنجمی ها داد کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی را در آورد و گفت:  انتخاب ۵ نامزد شهرداری تهران سیاسی است؛ تعارف نداریم، نحوه انتخاب و نوع برخورد سیاسی است.

وی گفت: چندی پیش رئیس جمهور در بحث مسکن عنوان کردند باید زمین‌های مجانی یا ارزان در اختیار سازندگان قرا ردهیم تا آنها برای خانه اولی‌ها مسکن ارزان بسازند. خب این همان موضوع مسکن مهر است پس چرا آن موقع در مورد مسکن مهر برخورد حذفی داشتید؟ البته من نمی‌گویم طرح مسکن مهر درست بوده  و شاید سیاستی را که وسط بیابان مجموعه‌هایی ساخته شود قبول نداشته باشم. من به بازسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از زمین‌های شهری موجود بیشتر معتقدم تا این گونه اقدامات.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: آخوندی پنج سال در مذمت طرح مسکن مهر صحبت کرد حالا ‌آقای رئیس جمهور در مجلس بحث ساخت منزل برای خانه اولی‌ها را با مسکن ارزان مطرح می‌کند من اساساً فکر می‌کنم جمع‌بندی مدونی در بخش‌های اقتصادی برای دولت وجود ندارد هر از چندی هم تغییراتی در نظرات این بخش‌ها ایجاد می‌شود. 

به گفته برخی شورای شهری ها نگاه آخوندی از بالا به پایین است و حتی حاضر نشده برای رایزنی با شورایی ها به ساختمان بهشت برود. برخی اعضای شورای شهر به دیدار وی در خانه وارطان رفته و از وی خوستند که شهردار تهران شود.

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر این باره گفت: دیدگاه‌های آخوندی در حوزه مدیریت شهری مدرن و نوین است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده از جمله مشکلات اساسی شهر تهران است، تصریح کرد: از دیدگاه آخوندی تنها راه احیای بافت فرسوده، مشارکت مردم در بازآفرینی آن است و همچنین شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت و تجربه دارند باید سرمایه‌گذاری کنند و دولت نقش زیادی در این زمینه ندارد و باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

خلیل آبادی در خصوص راه حل آخوندی برای حل معضل ترافیک تهران گفت: دیدگاه آخوندی و چند گزینه دیگر شهرداری تهران که با آن‌ها دیدار داشتیم در مورد ترافیک تهران، یکسان است و به اعتقاد آن‌ها باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

بالاخره روز گذشته آخوندی با ۱۶ رای  و حناچی با ۱۱ رای فینالیست های شهرداری تهران شدند. برخی گمانه زنی می کنند که حناچی به نفع آخوندی که زمانی رئیسش بوده کناره گیری می کند.

روز گذشته آخوندی برنامه های خود را در شورا به صورت کلی ارائه کرد و گفت: به عنوان یک کاندیدای تصدی شهرداری تهران باید به این نکته اشاره کنم که اعتقاد دارم شهر، سازمان اجتماعی و سلول تشکیل دهنده‌ آن انسان متمدن عضو سازمان مدنی است و سپس در خصوص حوزه‌ صرفه جویی در مصرف انرژی،تحقق شهر هوشمند،شهرسازی ریل‌ها، ستاد بازآفرینی شهر تهران به صورت کلی صحبت کرد و راه کاری برای برون رفت از مشکلات فعلی شهرداری تهران مطرح نکرد.

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش عباس آخوندی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. محمد سالاری خطاب به آخوندی گفت: بحث انحلال فرمانداری و الحاق آن به شهرداری‌ها در زمان شما در وزارت مسکن مطرح شد؛ حالا مخالفان شما می‌گویند که آخوندی می‌خواهد با دولت ستیز کند و هجمه‌های  علیه شما وجود دارد و ما نگران عدم ارتباط شما با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی هستیم و بهتر است نوع ارتباطتان را با این دستگاه‌ها تشریح کنید.

در ادامه الویری نیز با طرح چهارسوال از آخوندی گفت: تعاملات با شورا چگونه خواهد بود چرا که ممکن است اعضای شورا افرادی رابرای انتصابات به شما معرفی کنند و یا در عزل و نصب‌ها نظر داشته باشند؟ تعاملات با دولت چگونه است چرا که شما با گله‌مندی استعفا داده‌اید.

وی با طرح این سوال که ارتباط آقای آخوندی با نهادهای دیگر چگونه است؟ افزود: می‌گویند دکترآخوندی از بیرون شهرداری نیرو می‌آورد و من می‌خواهم شما به این چهار سوال پاسخ دهید.

در ادامه حسن رسولی نیز با بیان اینکه شهرداری سازمان پهن و پیچیده‌ای است که در همه شئونات زندگی مردم وارد شده گفت: نماینده ملایر در مجلس عنوان کرده که شما پرونده دارید و در خصوص این موضوع توضیح دهید .

در ادامه میرلوحی نیز افزود: آقای آخوندی از موضع رسانه‌ها در مورد قطار سمنان گله‌مند شده،‌ حالا در شهرداری چگونه می‌خواهید هر روز انتقادها را تحمل کنید.

در ادامه حجت نظری نیز با بیان اینکه برنامه آخوندی برای جوان‌گرایی چه خواهد بود گفت: حوادثی همچون قطار سمنان،‌سانچی و ... در دوره شما بوده است و تصور کنید که با یک پیمانکار شهرداری که می‌خواهد خود را بسوزاند مواجه هستید و حالا اگر بگویید خانواده‌اش تحت پوشش بیمه هستند چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه آخوندی بعد از استعفاء نامه نگاری های زیادی داشته گفت: رابطه آقای آخوندی با دولت حسنه است؟ رابطه شما با شورا بر چه اساسی خواهد بود؟

آخوندی در پاسخ به سئوالات اعضا گفت:مسائل مالی در تهران بسیار مهم است و می‌بینید که هر چه که در شهر برای فروش وجود داشت، فروخته‌اند و هزینه‌های جاری شهر نیز بسیار زیاد است و با گرفتاری‌های زیادی مواجه هستیم.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از اشکالات یا خوبی من این است که تیم ندارم، تصریح کرد: کسی که شهردار می‌شود باید راست‌بردی مدیریت کند نه اینکه همه را بیرون بریزد و اساسا تیم،‌ باند و گروه ندارم و عمده تکیه من به رشد استعدادهای درونی و جذب نیروهای جوان خلاق است و به همین دلیل بوده است که در وزارت مسکن مرکز توسعه‌ای را برای افراد زیر ۳۰ سال ایجاد کرده‌ام و همین برنامه را در شهرداری تهران خواهم داشت تا شهر مطلوب جوانان ساخته شود.

وی با بیان اینکه می‌گویند من نگاه بالا به پایین دارم اما من معلم هستم و این مسائل ساخته و پرداخته ضد رسانه‌ها است. من رسانه‌ای هستم اما با ضد رسانه کاری ندارم.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه تعدادی از اعضای شورا من را انتخاب کرده‌اند و از آن‌ها تشکر می‌کنم گفت: در این مدت با هیچکس تماس نگرفتم اما حالا که در این فرآیند قرار گرفتم باید بگویم لازم است شئونات اجرایی و اداری حفظ شود یعنی همانطور که شورا نباید در امور اجرایی دخالت کند، شهردار نیز نباید انتظار داشته باشد که هر چه که می‌گوید شورا قبول کند چرا که هدف همه ما صرفه و صلاح تهران است.

وی با بیان اینکه من قبول دارم که برنامه‌ام ریسک‌هایی دارد، تصریح کرد: من با شهامت و شجاعت ریسک برنامه‌هایم را قبول می‌کنم؛ اما اگر به من رأی می‌دهید قرار نیست ریسک حرف‌هایم را به تنهایی قبول کنم.

یکی از انتقادات جدی به عباس آخوندی بی توجهی وی به مسکن مهر بود و حتی در  مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی گفت:  در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم و این موضوع باعث شد، ضد رسانه‌ها از این موضوع حداکثر استفاده را کرده واز بنده چهره ضد مسکن مهر بسازند.

آخوندی با بیان اینکه پیشنهادی در آذر ۹۲ به دولت ارائه کردم تا اعتبارات مسکن مهر که اثر تخریبی بر اقتصاد کلان گذاشته است، به بدهی دولت و معادل آن به افزایش سرمایه بانک مسکن منجر شود اما با این پیشنهاد بنده موافقت نشد.

وی همچنین به چمران رئیس شورای شهر تهران هم تاخت وگفت و در مدت حضورشان در شهر چه کردند و مهدی چمران در جواب  گفت:  ژنرال‌های شکست‌خورده و بازنشسته توانی برای اداره شهر تهران ندارند به‌ویژه که برخی‌ از آنها  نیز روابطشان را با دولت به هم زده‌اند و امکان دارد که به‌واسطه شهردار شدن دوباره در جلسات هیئت دولت حضور پیدا کرده و این مسئله شهرداری تهران را وارد حواشی تازه کند.

وی معتقد است، رقابت‌های درون‌جناحی احزاب در شورای شهر، تأثیر منفی  در مدیریت شهر تهران داشته است.

وی گفت: پس از روی کار آمدن شورایی تماماً اصلاح‌طلب در تهران، تصور ما این بود که این شورا با توجه به همسو بودن با دولت بتواند در گرفتن طلب‌ شهرداری از دولت توفیق داشته باشد اما در عمل شاهد بودیم که شورای چهارم در این امر موفق‌تر بود، به‌طوری که ما حتی  برای طلب‌های شهرداری به مرحله حسابرسی با دولت نیز رسیده بودیم منتها اتمام دوره شورا اجازه  به سرانجام رسیدن این روند را نداد.

همچنین محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران  گفت که اقدامات آخوندی در خصوص نوسازی بافت فرسوده در تهران روی کاغذ بوده و در حد ایده ماند.

بعد از انتقادات فراوانی که به عملکرد آخوندی وجود داشت، اعضای شورای شهر با علم و آگاهی از تمام ریسک ها دوباره تصمیم گرفتند آزمون و خطا کنند و فردی را برای تهران انتخاب کنند که در دوره وزارتش ناکام مانده و به اعتقاد برخی شورایی ها نگاه از بالا به پایین دارد.

اما نکته قابل تامل این است که خبرگزاری برنا اعلام کرد حناچی و آخوندی از سوی مراجع ذی صلاح تایید نمی شوند و این موضوع به اطلاع شورای شهری ها هم رسیده است  اما محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر که مدافع سرسخت آخوندی است این خبر تکذیب کرد و همچنین برخی منابع گفتند که  محسن هاشمی هم این موضوع را تکذیب کرد و  برخی منابع هم گفتند اصلا محسن هاشمی  چنین حرفی نزده است.

حال معلوم نیست سرنوشت کلان شهر تهران بعد از ۱۴ ماه قرار است به دست کسی سپرده شود ؟ به آخوندی که بیش از ۳۵ سال مشغول به کار بود و دوره بازنشستگی اش فرا رسیده و به گفته شورایی ها پرونده دارد  و یا به دست کسی می سپارند(حناچی) که گفته می شود همانند نجفی به بیماری رجل سیاسی مبتلا است؟ آیا شورا این بار مسئولیت انتخاب خود را می پذیرد؟

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس