ماریجوانا در کانادا

با سرمایه‌گذاری هلندی‌ها و با حمایت دولت کانادا ماریجوانا در بزرگترین مزارع ممکن تولید شده و در فروشگاه‌های دولتی عرضه می‌شود. آزادسازی ماریجوانا از شعارهای انتخاباتی ترودو نخست وزیر این کشور بود.

سرویس جهان مشرق - شاید کمتر کسی بداند، که بزرگترین مزرعه کشت ماریجوانا در جهان، در جنوب شهر ادمونتون، در استان آلبرتا کانادا قرار دارد. [1] این مزرعه، که بزرگ‌ترین مرکز کشت ماریجوانا در جهان است، در زمین‌های اطراف فرودگاه ادمونتون، با سرمایه‌ای 100 میلیون دلاری احداث شده است. [2] ظرفیت تولید و برداشت سالانه این مزرعه سرپوشیده 100 هزار کیلوگرم ماریجوانا تخمین زده شده و اندازه آن 800 هزار فوت مربع و یا 16 برابر بزرگتر از یک زمین فوتبال است.[3]  

 این مزرعه سرپوشیده، توسط شرکت‌های کشور هلند، که آوازه آن در حوزه تولید و مصرف ماریجوانا جهانی است ساخته شده و تجهیزات آماده‌سازی، از این کشور به مونترال و سپس به آلبرتا کانادا فرستاده می‌شود.

طبق اعلام رسمی، این مزرعه توان تولید 100 هزار کیلو ماریجوانا را دارد. به گفته کام باتلی معاون مدیرعامل شرکت ارورا که کمپانی اداره کننده مزرعه است، پس از به اتمام رسیدن پروسه قانونی شدن مصرف ماریجوانا، در سال 2018 میلادی، تولیدات مزرعه به بازار مصرف تفننی هم فرستاده خواهد شد.

«گِرگ کریشکی» شهردار ادمونتون، معتقد است شرکت‌هایی که در صنعت ماری‌جوانا فعال هستند،   بدون شک جذب این منطقه خواهند شد.

ساخت مزرعه کشت ماریجوانا، ‌محدود به مورد ذکر شده نیست و در مکان‌های مختلف نیز مزارع کوچک و متوسط که مختص تولید ماریجوانا است در حال احداث بوده یا ساخت آن به اتمام رسیده است. به طور مثال می‌توان به مزرعه کوچک تولید ماری‌جوانا در حومه کلگری اشاره کرد. این مزرعه به وسعت ۴ هزار متر مربع در غرب شهر مونترال قرار دارد.

مهیا بودن بستر کشت و فروش ماریجوانا موجب شده است، تا پرورش‌دهندگان این ماده مخدر، کارزار استخدامی خود را آغاز کرده و برای موفقیت در بازار مصرف تفننی ماری جوانا، نیروی کار ماهر را برای رقابت با دیگر شرکت‌ها جذب کنند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است، که چرا و چگونه، در کشور کانادا، بزرگ‌ترین مزرعه کشت ماریجوانا در جهان احداث شده و کانادا به مثابه افغانستان در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان موادمخدر است. آمارهای ارائه شده توسط مراکز رسمی کانادا نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی توجه دولت به کاشت، پرورش و قانونی کردن فروش ماریجوانا، استفاده گسترده مردم از این ماده مخدر است.

جوانان کانادایی از بزرگترین مصرف کنندگان ماریجوانا در جهان هستند[4] .

نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط موسس  CROP نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از کانادایی‌ها موافق قانونی شدن مصرف ماریجوانا هستند. [5]

تصویری حامیان آزادسازی ماریجوانا در برابر پارلمان کانادا در روز جهانی ماریجوانا

کانادایی ها در سال ۲۰۱۵ میلادی، نزدیک به شش میلیارد دلار کانادایی، صرف مصرف ماریجوانا کردند؛ که این رقم برابر هزینه مصرف مشروبات الکی در این کشور است[6] .

در گزارشی که، اداره آمار کانادا، درباره میزان مصرف ماریجوانا بین سال‌های 1960 تا 2015 میلادی تهیه کرده است، می‌توان افزایش استفاده از ماریجوانا را، به خصوص در میان بزرگسالان مشاهده کرد. بر اساس داده‌های مرکز آمار کانادا، در دهه‌های 1960 و 1970 میلادی، کانابیس یا همان ماریجوانا و حشیش عمدتا توسط جوانان مصرف می‌شد[7] ؛ اما در سال 2015 میلادی، حدود دو سوم از مصرف‌کنندگان را  افراد بالای 25 سال تشکیل می‌دهد.

کانادایی‌ها در سال 2015 میلادی، حدود 698 تن کانابیس مصرف کرده[8] که محققان ارزش بازار آن را رقمی معادل 7.14 دلار تا 8.84 دلار در هر گرم تخمین می‌زنند[9] که در مجموع و در سال‌های مختلف ارزش کل آن بین 5 الی 6 میلیارد دلار کانادا بوده است.
دولت همچنین درحال بررسی میزان مالیات اعمال شده بر فروش این ماده و درآمدزایی از فروش ماریجوانا است. وزرای دارایی فدرال و دولت‌های استانی در مورد سهم خود از درآمد مالیاتی فروش ماریجوانا و قیمت‌گذاری آن به تصمیماتی رسیده‌اند. طبق اخبار اعلام شده، سهم دولت های استانی از این درآمد 75 درصد و قیمت ماریجوانا گرمی 10 دلار تعیین شده است[10] .

گستردگی استفاده از مواد مخدر در بین مردم کانادا، گردش مالی قابل توجه در این صنعت و  علاقه زیاد جوانان به مصرف مواد مخدر، موجب شده که بعضی از نامزدهای انتخاباتی نیز برای به دست آوردن رای مردم شعار قانونی کردن ماریجوانا را سر دهند؛ ‌ به نحوی که نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال کانادا، جاستین ترودو، در انتخابات سال 2015 میلادی، یکی از شعارهای انتخاباتی خود را آزادسازی و قانونی کردن ماریجوانا اعلام کرد[11] .

وی که بعد از نخست وزیر شدن پیگیر وعده انتخاباتی خود بود با ارائه لایحه‌ای به مجلس نمایندگان کانادا، توانست نظر 200 نماینده را به خود جلب کرده و در راستای قانونی شدن مصرف ماریجوانا گام مهمی بردارد. این طرح که در مسیر قاونی شدن قرار دارد از ژوئیه سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته شود.

طبق این لایحه و قانون، افراد بالای ۱۸ سال مجاز هستند حداکثر ۳۰ گرم ماده مخدر ماریجوانا، همراه خود داشته باشند. فروش ماری جوانا به افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند ممنوع بوده، اما اگر نوجوانان زیر ۱۸ سال تا ۵ گرم ماده مخدر ماریجوانا همراه خود داشته باشند، مورد پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت. [12]

اخبار موجود نشان می‌دهد در صورت اجرای کامل این قانون توسط دولت کانادا، استان انتاریو که  از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استان کانادا می‌باشد، تبدیل به یکی از بزرگترین فروشنده‌های ماریجوانا در کانادا و جهان خواهد شد. [13]

فروش ماریجوانا در انتاریو پس از قانونی شدن آن در کانادا، تنها از طریق آنلاین و فروشگاه‌های دولتی ویژه صورت خواهد گرفت. بنا بر آن است تا سازمان دولتی Ontario Cannabis Retail Corp  از طریق 40 فروشگاه انحصاری، این ماده مخدر را عرضه کند. برآوردها نشان می‌دهد، تعداد مراکز فروش تا سال 2020، به 150 عدد افزایش خواهد یافت؛ [14] هرچند دولت‌های برخی از استان‌های کشور، از جمله آلبرتا و بریتیش کلمبیا، عرضه خصوصی ماری جوانا را نیز مجاز اعلام کرده اند.

آلیسون مک ماهون، مدیر موسسه کاریابی Cannabis At Work که به شکل تخصصی بر روی تامین نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت متمرکز است، معتقد است که فرصت های شغلی بسیاری در کلیه بخش‌های صنعت پرورش ماریجوانا به وجود آمده است. ماهون بیان می‌دارد روزانه‌ با ده‌ها متقاضی کار در این بخش مصاحبه می‌کند. کارفرمایان، بخصوص برای بخش تولید، به دنبال جذب کارکنان باتجربه در زمینه پرورش ماری جوانا می‌باشند. وی دستمزد سالانه کارکنان بخش تولید را 50 هزار دلار تخمین می‌زند. در حالی که میزان دستمزد سالانه مدیر تولید چیزی برابر با 100 هزار دلار خواهد بود.

به طور کلی، وضعیت مصرف و علاقه مردم به ماده مخدر ماریجوانا به حدی عظیم و گستره است که دولت کانادا برای کنترل بازار ماریجوانا که به شکل غیر قانونی در حال فعالیت است  مجبور به وضع قانون شده است؛  که البته در کنار این مسئله، طمع اقتصادی دولت کانادا برای قبضه کردن این بازار پر سود کاملا مشهود است. روند حرکتی کشور کانادا در حوزه مواد مخدر و بلاخص مصرف ماریجوانا به نحوی است که، حکومت کانادا می‌تواند به جای برگ افرا که در وسط پرچم ملی این کشور قرار دارد برگ گیاه کانابیس یا ماریجوانا را جایگزین کند.

منابع:

[1] http://www.metronews.ca/news/edmonton/2018/01/30/world-s-biggest-licensed-cannabis-facility-gets-green-light-to-grow.html

[3] https://edmonton.ctvnews.ca/massive-cannabis-production-facility-to-open-in-leduc-late-2017-1.3322014

[4] http://www.bbc.com/persian/world-39413634

[5] http://montrealgazette.com/news/national/quebecers-break-ranks-with-canada-and-oppose-legal-weed-poll

[6] https://www.pulseheadlines.com/canadians-spending-money-weed-wine/69300/

[7] https://ca.reuters.com/article/domesticNews/idCAKBN1EC1SZ-OCADN

[8] https://uk.reuters.com/article/us-canada-marijuana-consumption/canadians-consumed-c5-billion-to-c6-2-billion-in-cannabis-in-2015-study-idUKKBN1EC1SZ

[9] https://www.pulseheadlines.com/canadians-spending-money-weed-wine/69300/

[10] https://www.thestar.com/news/canada/2017/12/11/legalized-pot-to-cost-10-a-gram-finance-ministers-say.html

[11] https://www.theguardian.com/world/2015/dec/04/canada-new-liberal-government-legalize-marijuana

[12] http://leaderpost.com/news/saskatchewan/kids-will-be-able-to-possess-weed-under-federal-marijuana-legislation

[13] https://www.buzzfeed.com/justinling/canada-is-set-to-become-the-worlds-pot-dealer?utm_term=.noZrEakykl#.ki8E65z0zy

[14] https://www.ctvnews.ca/business/ontario-government-s-marijuana-monopoly-could-weed-out-craft-growers-1.3581295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    26 17
    انتهای ایبرالیسم!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    13 21
    مناسب نمی دانید تریاک در ایران آزاد شود که شیشه جمع شود؟
  • سامان IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    27 9
    تو کشور ما هم مصرف ماریجوانا خیلی زیاده و خیلی ها هم پشت پنجره اتاق خوابشون چنتا گلدون خوشکل از ماریجوانا پرورش میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس