بحران جنسی در استرالیا

علاوه بر فسادهای گاه و بیگاه مقامات دولتی، آزار جنسی به امری متداول در مدارس و محیط‌های عمومی استرالیا تبدیل شده است.

سرویس جهان مشرق مسئله تجاوز و آزار و اذیت جنسی در سطوح مختلف، از جمله موضوعاتی است که در کشوری‌های غربی، به ویژه کشور استرالیا بسیار فراگیر بوده و به معضلی اساسی تبدیل شده است. در سال‌های گذشته، اخبار گوناگون و متفاوتی در زمینه آزار و اذیت جنسی از کشور استرالیا مخابره شده است. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد در اکثر ارکان نظام استرالیا، به شکل جدی این معضل (آزار و اذیت جنسی - جنسیتی) وجود دارد.

در سال جاری میلادی، طی رسوایی اخلاقی که در رسانه‌های استرالیایی به آن پرداخته شده است، معاون نخست‌وزیر استرالیا، با یکی از مشاوران سابق مطبوعاتی خود، رابطه جنسی داشته و افشا شدن این موضوع موجب شده تا فشار سیاسی زیادی به کابینه دولت استرالیا وارد شود. اما آنچه که افکار عمومی را بیش از پیش به این خبر حساس کرده و موجب شده تا رسانه‌ها و نخبگان استرالیایی دولت را مورد شماتت قرار دهند آن است که بارنابی جویس[1]، معاون نخست وزیر استرالیا، مردی متاهل بوده که بیش از 24 سال از ازدواجش گذشته، اما به سبب رابطه نامشروع که با کارمند سابق خود داشته، وی را باردار کرده است[2].

بارنابی جویس و ویکی کمپیون
نکته قابل توجه آنکه، جویس علاوه بر داشتن سمت معاون نخست وزیر[3]، دبیر کل حزب ملی‌گرای استرالیا بوده و با دولت راست میانه این کشور به نخست وزیر مالکوم ترنبول[4]  که دبیر کل حزب لیبرال استرالیا است هم ائتلافند.
مالکوم ترنبول

رسوایی و بحران اخلاقی ایجاد شده در دولت استرالیا، نخست وزیر این کشور را بر آن داشت تا در اظهاراتی، رابطه جنسی تمامی وزیران را به با اعضای دفتر و دیگر کارمندان زیردست، به طور اکید ممنوع کند.[5] وی طی نطقی بیان داشت که وزرای  متاهل‌ و مجردها هیچ یک نباید وارد رابطه جنسی با کارکنان‌ شده[6] زیرا  انجام این کار نقض استانداردها خواهد بود.

وی در کنفرانس خبری، با اشاره به این موضوع بیان داشت، در سال ۲۰۱۸ میلادی به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که یک وزیر با کارکنان دفترش رابطه جنسی داشته باشد و عدم کنترل این مسئله، باعث ایجاد یک جو بسیار مسموم در روابط کاری می‌شود.

رسوایی اخلاقی موجب شده است تا جویس، که از سیاستمداران محبوب در حوزه انتخابیه خود بوده است در عرض یک هفته محبوبیت او از ۶۳ درصد به ۴۳ درصد کاهش پیدا کند. شدت رسوایی به حدی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد که طی یک نظر سنجی، دو سوم استرالیایی‌ها خواستار استعفای معاون نخست شدند[7] تا سرانجام وی به دلیل اتهام آزار جنسی[8]، تصمیم به استعفا گرفت اما هر گونه تخلف و اشتباهی را رد کرد.

وضعیت آزار و اذیت جنسی، محدود به دولت استرالیا نبوده بلکه این مسئله در بسیاری دیگر از بخش‌های نظام استرالیا حاکم است.

در یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌ها، در زمینه آزار و اذیت جنسی، 39 دانشگاه و 31 هزار دانشجو مورد بررسی قرار گرفته و در درجات مختلف، اذیت و آزار جنسی در تمام دانشگاه‌ها گزارش شده است[9]. طبق گزارشی که کمیسیون استرالیا ارائه کرده است، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از نیمی از دانشجویان این کشور آنگلوساکسون قربانی نوعی از آزار و اذیت جنسی بوده‌اند.[10] به گفته این کمیسیون، حدود هفت درصد دانشجویان استرالیایی در سال‌های 2015 و 2016 میلادی حداقل یک بار مورد حمله جنسی قرار گرفته اند[11].

رئیس کمیسیون تبعیض جنسی استرالیا، کیت جنکینز، این گزارش را بسیار ناراحت کننده و ناگوار دانسته و بر این باور است که حمله و آزار و اذیت جنسی  برای دانشجویان استرالیایی، تبدیل به تجربه‌ای رایج در دوران آموزش آکادمیک دانشجویان و زندگی اجتماعی آنان است.
کیت جنکینز، رئیس کمیسیون تبعیض جنسی استرالیا
به گفته وی، از هر پنج قربانی حمله جنسی، یک نفر در دانشگاه یا در مناسبت‌های جمعی به او حمله شده است. در تعریف این گزارش، حمله جنسی به مواردی گفته می‌شود که فرد آسیب دیده، با حیله و نیرنگ، بر خلاف میل و رضایت باطنی وارد عمل جنسی شود. این تعریف، مواردی را که فرد رضایت اولیه خود را پس گرفته نیز شامل می‌شود. جنکینز، این مسئله را تجربه‌ای تلخ تعبیر کرده که موجب ویرانی زندگی، سلامت، تحصیل و آینده شغلی دانشجویان می‌شود و آثار سو آن، حتی امکان عوض کردن مسیر زندگی دانشجویان را دارد.
موقعیت‌هایی که بیشتر حمله و آزار جنسی در آن رخ داده است
موضوع آزار جنسی، صرفا محدود به زمان حال این کشور نبوده و از دیر باز تا کنون، کشور استرالیا درگیر این مسئله است. سال های اخیر اتهامات زیادی مبنی بر سو استفاده جنسی و بدرفتاری در ارتش استرالیا مطرح شده است. به طور مثال، یکی از رسوایی‌هایی که چند سال پیش مورد توجه افکار عمومی این کشور قرار گرفت،‌ اتهاماتی مبنی بر تجاوز جنسی و رفتار خشونت آمیز با 220 نوجوان بود. این نوجوانان که در دهه 1980 میلادی در یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی استرالیا آموزش ملوانی می‌دیدند مورد آزار قرار گرفته‌اند[12].

در سال 2012 میلادی، پس از تحقیق درباره اتهام‌هایی مبنی بر سو استفاده جنسی یا بدرفتاری‌های دیگر در ارتش، گروه ویژه‌ای برای رسیدگی به شکایت‌ها در این زمینه تشکیل شد. در چارچوب تحقیق پرونده ذکر شده، 2400 شکایت درباره بد رفتاری در ارتش استرالیا دریافت شده بود؛ که به در خواست رئیس گروه تحقیق و به سبب ابعاد گسترده اتهامات و ادعاها مبنی بر بد رفتاری‌ها و خشونت جنسی در پایگاه اچ ام ای اس لیووین(HMAS Leeuwin) واقع در غرب استرالیا در دهه 1980  میلادی، گزارش جداگانه‌ای در این باره تهیه و ارائه شد. [13]

به طور کلی، معضلات جنسی بیش از نیم قرن است که استرالیا را درگیر خود کرده است. کماکان این کشور، برای مقابله با تجاوز و آزار جنسی با چالش‌های فراونی مواجه است. تمامی ارکان مختلف حکومت استرالیا، در موقعیت بغرنجی قرار دارند. رسوایی‌های گوناگون اخلاقی و جنسی در سطوح مختلف این کشور، خود را نمایان کرده است. از رسوایی اخلاقی و آزار و اذیت جنسی در ارتش این کشور تا افشا شدن رابطه جنسی معاون نخست وزیر. افکار عمومی علیرغم تمامی پمپاژهای رسانه‌ای، از وضعیت موجود منزجر بوده و خواهان اصلاح وضع موجود هستند.

منابع:


[1] http://www.dailymail.co.uk/news/article-5425097/Deputy-Prime-Minister-Barnaby-Joyce-RESIGNS.html

[2] http://www.dailymail.co.uk/news/article-5379767/Vikki-Campion-engaged-affair-Barnaby-Joyce.html

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Barnaby_Joyce

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Turnbull

[5] https://www.timesofisrael.com/australia-bans-sex-between-government-ministers-and-staff/

[6] http://www.thehindu.com/news/international/aussie-ministers-barred-from-having-sex-with-staff/article22765479.ece

[7] https://www.reuters.com/article/us-australia-politics-joyce/two-thirds-of-australians-want-deputy-pm-to-resign-over-sex-scandal-poll-idUSKCN1G304T

[8] https://www.theguardian.com/australia-news/2018/feb/24/identity-of-joyce-sexual-harassment-accuser-revealed-by-australian-against-her-wishes

[9] http://sydney.edu.au/dam/corporate/documents/about-us/values-and-visions/respect-now-always-report-university-of-sydney.pdf

[10] http://www.bbc.com/persian/world-40789038

[11] http://www.abc.net.au/news/2017-08-01/uni-sexual-assault-hrc-report-released/8762638

[12] https://nation.com.pk/06-May-2014/220-australian-child-sailors-raped-brutalised?show=756?version=amp

[13] http://www.scmp.com/news/world/article/1505178/australian-parliament-hear-report-brutality-hmas-leeuwin-base

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    54 13
    اصولا مگر دلیل استخدام بیشتر زنانی که به عنوان کارمند و منشی استخدام می شوند چیست؟ همه می دانیم. روابط عمومی بالا!
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      16 29
      این چه ربطی به متن خبر داشت. مشکل فساد جنسی در ایران با مدل غربی آن تفاوتهای زیاد و مهمی دارد.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      21 14
      مردای بی زبون هم برن روابط عمومی شون رو بالا ببرن تا به جای زنها استخدام بشن. بی زبون های بیچاره آخی
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    39 33
    حالا دوباره چند نفر از وکلای مدافع بی جیره و مواجب غربیها می آیند و ی گویند در ایران وضع بدتر است! که البته بدتر نیست و هنوز خیلی مانده تا به استانداردهای جهانی برسیم! اما مهمتر اینکه همین غربیها بودند که روابط آزاد را ترویج کرده و به ایران هم به صورت شبیخون فرهنگی صادر کردند و امثال همین خاتمی ها و مهاجرانی ها بودند که از این رویکردها حمایت کردند.
  • اصلاح طلب IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    33 28
    مشرق چرند نگو
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      23 23
      تو غربی تر از غربی ها نباش برو خود نفهمت باش .
  • AU ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    42 12
    مشرق مي توني چنين تحليل و آماري هم از فساد جنسي در ايران ارائه بدي ؟
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      16 16
      آمار در ایران دقیق نیست . تقریبا همه بر اساس مشاهدات شخصی خودشون نظر می دن .
    • AE ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      11 6
      وقتی یه چیزی در یه کشوری غیرقانونی باشه نمیشه براش آمار درست کرد مگر از داخل آمارهای طلاق و زندان ها مرتبط به تجاوز جنسی . آمارهای میدانی هم غیر اغراق گویی بعضیا هست به عنوان مثال اطرافیان من که ۵۰ درصد مذهبی و ۵۰ درصد غیر مذهبی هیچکدوم اینکاره نیستن . حالا ممکنه یکی خودش و اطرافیانش اینکاره باشه یا حتی خودش نباشه و اطرافیانش باشه دلیل نمیشه به عموم جامعه نسبت بده پس براساس مشاهدات شخصی یا هوچی گری های رسانه ای نمیشه آمارسازی کرد
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      1 7
      کاربر 20:57، شاید شما کار پژوهشی انجام نداده باشید ولی در دانشگاه های ما در این زمینه کارهای پژوهشی فراوانی صورت گرفته است. یکی از دلایل آموزش های جنسی در دوره متوسطه هم همین آمارهای پژوهشی است.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    18 13
    مگه خودشون نمی گن بشر آزاده هر کاری میخواد بکنه، چرا ناراحتند.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      9 4
      خیلی هم خوشحالن شما خبر نداری
  • من IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    35 21
    آره خیلی بد بختن. ما خوبیم
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      21 19
      هر کی مثل اوناست بدبخته
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    18 16
    الان یه عده ناراحت میشن.
  • حسین DE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    36 8
    این تابع هیچ نتیجه ای غیر از این ازش بیرون نمیاد . مثل این هاست که در تابع ۲x عدد بگذاری بعد شاکی بشی چرا نتیجه همش زوج هست . افرادی که در اروپا و در کل کشورهای غربی تحصیل و زندگی کردند اگر یک مقدار اهل تفکر و تحقیق باشند کاملا درک میکنن شرایط را . در کشورهای اروپایی پسران و مخصوصا دختران بشدت از لحاظ روحی روانی و اجتماعی حالت تدافعی دارند نسبت به ازدواج و دولتها کاری با اینها کردند که ازدواج در نظر اینها یک مساله بسیار بغرنج و پیچیده شده که باید حتی الامکان از اون اجتناب کرد و فردی لایق ازدواج هست که یا عشق هالیوودی به اون داشته باشی یا بتونه تمام حواستو تحت تاثیر قرار بده که این چیز غیر ممکن هاست مگر با دروغ و فریب و امثال اون در طرف دیگه تمام فساد و بی بند و باری آزاد است و حتی حکومت ها با رسانه و فیلم و عادی نشان دادن و قبح زدایی انحرافات در اون نقش دارند و اینها را با الکل که ترکیب کنی چی ازش بیرون میاد؟ مگه تعجب داره که نتیجه چیزی جز تجاوز و انحرافات جنسی و نابودی روح و روان و خانواده باشه؟ من وقتی سیستم و برنامه های تلوزیون های انگلیسی که روی ایران تمرکز کردند مثل bbc و منوتو و امثال اینها را میبینم کاملا متوجه میشم اینها دارند همین سیاست و پلیدی را بزور تزریق میکنن به پیکره ملت ایران . به خدا این معضلات که امروز در ایران وجود داره و تاثیر گذشته بر مساله ازدواج و برخی مفاسد را ایجاد کرده اگر نگیم همش ولی بخش اعظمش به همین دلیل هست که ما سبک زیبا و علمی و منطقی زندگی اسلامی را کنار گذاشتیم و از اراذلی پیروی کردیم مثل این غربیها و انگلیسی ها و آمریکایی ها که تو مصیبت خودشون موندن و جمیعت اونها به دلیل همین سیاست کثیف داره نابود میشه و معضلات وحشتناک اجتماعی گریبانگیر اونها شده. ماهواره استفاده کنید ولی بعدا شاکی نشید که چرا خانواده شما مشکل دار شد و فرزندان خانواده دچار هزار مصیبت شدند.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    9 5
    باز ریشه اون مسایل غریزه خدادادیه ... ریشه بی کفایتی و فسادهای مالی و ... شما بچه مسلمونا چیه مشرق؟!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      8 7
      بنده خدا زنا و لوط از بزرگترین گناهان کبیره هست که خدا در قرآن جز سه گناه کبیره اصلی نام آورده شما میدی خدادادی!!!!!!!!!!! اصلآ می دونی جهنم اهل جهنم کجاست!!
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    7 7
    مشرق شاید اونا به این سبک زندگی راضی باشند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    11 9
    نه این که تو کشور خودتون اوضاع خیلی گل و بلبی یه , اگه یه آمار رسمی بدن ایران به یاری فساد و فقری که دولتمردان مخصوصا" این کدخدا پرست ها در ایران ایجاد کرده اند ایران یکی از فاسدترین کشورهای جهان هست
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    8 4
    واقعا درد دنیای امروزی، نداشتن بنیان سالم خانوادگی و جامعه ای عفیف و پاک است. حق اساسی بشر داشتن خانواده ای سالم است. داخلی هایی که می خواهند حجاب رو از ایران ریشه کن کنند، بدانند نهایت چیزی که بهش می رسند همچین وضعی هست که تو استرالیا می بینیم.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    9 4
    تاثیر گذار بود
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    1 6
    اونا کلا همین هستن.وحشین. ولی ما چی آمار ایران الان و بیست سال پیش رو هم بزار.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      6 4
      آری. در دهه شصت با وجود رامردانی مانند خلخالی ریشه این مفساد از ایران کنده شده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس