جاستین ترودو

جاستین ترودو که تلاش می‌کند خود را سیاستمداری مردمی و متواضع جلوه دهد دارای رویه‌ای دیگر نیز هست به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم کاناداوی را فردی دو رو می‌دانند.

سرویس جهان مشرق _ جاستین پیر جیمز ترودو[1] ، یکی از جوان‌ترین سیاست‌مداران جهان که در سال 2015 میلادی، در سمت نخست‌وزیری کانادا منصوب شد؛ نخست‌وزیری که گاهی نظر به حرکات عجیب و رفتارهای خلاف عرف دیپلماتیک، در تیررس رسانه‌ها قرار می‌گیرد و گاهی به دلیل تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور بر دولت کانادا، مورد انتقاد شهروندان کانادایی واقع می‌شود[2] . در این گزارش بر آنیم تا اندکی با شخصیت متفاوت این سیاست‌مدار جوان آشنا شویم.

جاستین پیر جیمز ترودو، یکی از جوان‌ترین سیاست‌مداران جهان که در سال 2015 میلادی، در سمت نخست‌وزیری کانادا منصوب شد.

در ابتدا، به‌اختصار به شرح زندگی ترودو می‌پردازیم و در ادامه، تصویری از ابعاد شخصیتی وی ارائه خواهیم داد.

جاستین ترودو، رهبر 43 ساله حزب لیبرال در روز کریسمس 1971 میلادی در اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر کانادا در ایالت اتاوا، پایتخت کانادا به دنیا آمد. او نخستین فرزند پیر ترودو[3] ، پانزدهمین و محبوب‌ترین نخست‌وزیر تاریخ کانادا و خانم مارگارت ترودو[4] است. جاستین ترودو زمانی که شش ساله بود، والدینش از هم جدا شدند. او در سال 2009 در این باره گفت آنها به شدت یکدیگر را دوست داشتند اما بین آنها 30 سال اختلاف سنی بود. جاستین بعد از دوران دبستان، دوره متوسطه را در کالج ژان د بربوف[5] درس خواند. در رشته آموزش و پرورش کارشناسی خود را در دانشگاه مک گیل[6] و دانشگاه بریتیش[7] کلمبیا گرفت و پس از مدتی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مونترال[8] مشغول تحصیل شد[9] .

پیر ترودو، پانزدهمین نخست‌وزیر کانادا بود که از ۲۰ آوریل ۱۹۶۸ تا ۳ ژوئن ۱۹۷۹ و سپس از ۳ مارس ۱۹۸۰ تا ۳۰ ژوئن ۱۹۸۴ در این سمت باقی‌ماند. او که نویسنده، استاد دانشگاه و فعال سیاسی بود از همان ابتدای مطرح شدن در دنیای سیاست شخصیتی کاریزماتیک به شمار می‌رفت که فضای سیاسی کانادا را به تسخیر خود در آورده بود[10] .
جاستین ترودو در کنار پدرش پیر ترودو، نخست‌وزیر سابق کانادا

ترودو از جوانی فعالیت سیاسی خود را در سال 1988 میلادی با حمایت از جان ترنر[11] آغاز کرد. زمانی حضورش در صحنه سیاسی و اجتماعی کبک و کانادا بیشتر احساس شد که در سال 2000 میلادی در جریان خاکسپاری رسمی و دولتی باشکوه پدرش در مراسم ختم و یادبود پدر یک سخنرانی کوتاه ایراد کرد. این سخنرانی آنچنان عمیق، زیبا و احساسی بود که همه مردم را به تحسین واداشت. گروه زیادی از مردم از شبکه سی‌بی‌سی درخواست بازپخش آن‌را کردند. در سال 2003 سی‌بی‌سی کتابی چاپ کرد که در آن سخنرانی‌های مهم 50 سال تاریخ کانادا منتشر شده بود و سخنرانی جاستین ترودو یکی از این سخنرانی‌ها بود[12] .

سخنرانی ترودو در مراسم خاک‌سپاری پدرش که موجب محبوبیت وی در کانادا شد

پس از این سخنرانی، ترودو به فعالیت‌های اجتماعی‌اش وسعت بیشتری داد. حدود سال 2007 میلادی در محافل رسانه‌ای شایع شد که قرار است فرزند ارشد ترودو در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شرکت کند. در سال 2011 میلادی، مایکل ایگناتیف[13] ، رهبر حزب لیبرال استعفاء داد. باب ری به طور موقت رهبری حزب لیبرال را بدست گرفت. در سال 2013 میلادی شایعات زیادی مبنی بر اینکه جاستین ترودو قصد دارد که خود را کاندیدای رهبری حزب کند در محافل سیاسی به گوش می‌خورد. در نهایت ترودو با همه جوانی، خود را کاندیدای رهبری حزب لیبرال، قدیمی‌ترین حزب کانادا کرد. جاستین ترودو توانست با بدست آوردن اکثریت قاطع به رهبری حزب برسد. ترودو در سال 2015 میلادی نیز به سمت نخست‌وزیری کانادا نائل آمد[14] .

جاستین ترودو با همه جوانی، در سال 2013 میلادی خود را کاندیدای رهبری حزب لیبرال، قدیمی‌ترین حزب کانادا کرد و توانست با بدست آوردن اکثریت قاطع به رهبری حزب برسد.
جاستین ترودو در سال 2015 میلادی با شعار «تغییر واقعی» (Real Change) به سمت نخست‌وزیری کانادا دست یافت.

حال که به‌اختصار با سیر زندگانی سیاسی و اجتماعی ترودو آشنا شدیم، در ادامه گزارش به مسائلی اشاره می‌کنیم تا اندکی با ابعاد متفاوت شخصیتی ترودو آشنا شویم:

پوشش نامتعارف ترودو

پوشش آقای نخست‌وزیر کانادا، نه‌تنها در چارچوب عرف دیپلماتیک نمی‌گنجد، بلکه خلاف عرف عامه مردم نیز می‌باشد. به‌عنوان نمونه، ترودو با پوشیدن جوراب‌های طرح‌دار و عجیب، همواره به سوژه‌ای برای خبرنگاران و عکاسان تبدیل شده است. هرچند برخی رسانه‌ها، تلاش داشتند در برخی از نشست‌ها، این نوع جوراب پوشیدن را «گاف نخست‌وزیر کانادا» قلمداد کنند، اما او در پاسخ به رسانه‌ها تأکید کرد که مغایرتی میان پوشیدن لباس‌های رنگی با نخستوزیری نمی‌بیند و همواره ترجیح می‌دهد لباس‌هایی را که دوست دارد بپوشد[15] .

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادایی با پوشیدن جوراب‌های طرح‌دار و عجیب و بعضاً لنگه‌به‌لنگه، همواره به سوژه‌ای برای خبرنگاران و عکاسان تبدیل شده است.

سلفی‌بازترین سیاست‌مدار جهان

جاستین ترودو، نخست‌وزیر جوان و جدید کانادا یکی از سلفی‌بازترین سیاست‌مداران جهان است که تاکنون صدها سلفی از ایشان از زندگی خصوصی تا همراهی با طرفدارانش در مجامع مختلف منتشر شده است. این مسئله در میان کانادایی‌ها به‌نحوی مشهود است که از وی با عنوان «سلطان سلفی»[16] یاد می‌کنند[17] .

سلفی ترودو، نخست‌وزیر کانادا با شهروندان این کشور
جاستین ترودو یکی از سلفی‌بازترین سیاست‌مداران جهان است. این مسئله در میان کانادی‌ها به‌نحوی مشهود است که از وی با عنوان «سلطان سلفی» یاد می‌کنند.
سلفی ترودو با باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا

برخی از شهروندان کانادایی، تمایل ترودو به اخذ سلفی با شهروندان و سیاست‌مداران جهان را ویژگی مثبت و تواضع وی قلمداد می‌کنند، اما برخی بر این باورند که تمام برنامه‌های نخست‌وزیر جوان کانادا، از حضور گسترده در میان مردم گرفته تا اخذ سلفی با آن‌ها، نوعی نفاق[18] است[19] و دورویی این سیاست‌مدار جوان را نشان می‌دهد و او به همراه هم‌حزبی‌هایش مسیر «عوام‌گرایی مدرن»[20] را در پیش گرفته‌اند. درواقع، این قبیل شهروندان و کارشناسان کانادایی بر این باورند که ترودو با آگاهی از تأثیرات شگرف فضای مجازی، خط جدیدی از شیوه «عوام‌گرایی» یا «پوپولیسم» را به اجرا درآورده‌اند و بدین‌طریق، با کمترین هزینه، شهروندان ساده کانادایی را مجذوب حزب لیبرال می‌کند[21] .

خود را رهایی بخشید. به این بی‌خرد ویرانگر مجدد رأی ندهید!
تبلیغات مخالفان ترودو که وی را فردی دورو و منافق قلمداد می‌کنند.

ترودو، سیاست‌مداری پرهزینه

جاستین ترودو، نخست‌وزیر جوان کانادایی علاوه بر موارد فوق‌الذکر، در موضوعات دیگری نیز شهره است. در کانادا او را پرهزینه‌ترین سیاست‌مدار تاریخ این کشور قلمداد می‌کنند[22] . برآوردهای روزنامه «لا پرس» [23] نشان می‌دهد هزینه سالانه محافظت از ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بالغ‌بر 25 میلیون دلار می‌شود[24] . «تورنتو استار» [25] در آوریل سال 2016 میلادی گزارش می‌دهد، درحالی‌که تنها شش ماه از آغاز نخست‌وزیری ترودو می‌گذرد، او بیش از 30 روز در سفر خارجی به سر برده است که این مسئله هزینه‌های سرسام‌آوری را بر دولت کانادا تحمیل خواهد نمود[26] .

برآوردهای روزنامه «لا پرس» نشان می‌دهد هزینه سالانه محافظت از ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بالغ‌بر 25 میلیون دلار می‌شود.

سی‌بی‌سی نیوز طی گزارشی بیان داشت که تعطیلات جاستین ترودو در باهاما، برای مالیات‌دهندگان کانادایی افزون بر 215 هزار دلار هزینه در بر داشته است. منتقدان ترودو در حزب محافظه‌کار کانادا بر این باورند که این هزینه‌ها کاملاً غیرقابل‌قبول و توجیه‌ناپذیر است.

گزارش سی‌بی‌سی از هزینه‌های تعطیلات ترودو در باهاما
تعطیلات جاستین ترودو در باهاما، برای مالیات‌دهندگان کانادایی افزون بر 215 هزار دلار هزینه در بر داشته است.

منابع:


[1] Justin Pierre James Trudeau

[2] https://www.biography.com/people/justin-trudeau

[3] Pierre Trudeau

[4] Margaret Trudeau

[5] Jean-de-Brébeuf

[6] McGill University

[7] British

[8] Université de Montréal

[9] https://www.britannica.com/biography/Justin-Trudeau

[10] https://www.britannica.com/biography/Pierre-Elliott-Trudeau

[11] John Turner

[12] https://www.theglobeandmail.com/news/politics/jetaimepapa-justin-trudeaus-2000-eulogy/article26923529/

[13] Michael Ignatieff

[14] http://time.com/4080306/pierre-justin-margaret-trudeau/

[15] https://www.gq.com/gallery/justin-trudeau-socks-patterns

[16] Selfie King

[17] https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/11/13/dutertes-assistant-is-a-selfie-machine-he-just-snapped-a-doozy-of-trump/?utm_term=.a571de74e7fb

[18] hypocrisy

[19] https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/apr/17/stop-swooning-justin-trudeau-man-disaster-planet

[20] modern populism

[21] https://www.theguardian.com/world/2017/may/26/justin-trudeau-jogging-yoga-shirtless-photos-pr-stunts

[22] http://www.cbc.ca/news/politics/prime-minister-s-office-trudeau-harper-kent-expenses-public-accounts-1.4382310

[23] La Presse

[24] https://www.vice.com/en_ca/article/9b8va5/canada-has-spent-more-than-17-million-to-protect-justin-trudeau-vgtrn

[25] The Toronto Star

[26] http://www.cbc.ca/news/politics/trudeau-bahamas-vacation-rcmp-1.4286033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    19 15
    عمو فیدل هم تو مراسمه.دوست کمونیستتون
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      10 12
      کمنیست انقلابی به از کرواتی کودک کش
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    14 3
    نماینده هامون برن پیشش تا سلفی غیر حقارتی یاد بگیرن
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    37 8
    چرا گزارش رو کامل نمی نویسید: "جوراب‌های رنگ و وارنگ نخست وزیر کانادا که برای همه عجیب است متعلق به شرکت یک پسر جوان 21 ساله مبتلا به سندرم داون است و جاستین با این‌کار برای کسب و کار او تبلیغ می‌کند.نخست وزیر کانادا با این کار خود می‌خواهد توجه جهانیان را به معلولان جلب کند و از همه می‌خواهد از آنها حمایت کنند."
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      10 17
      خب این که تبلیغ برای خودش است، ادم باید خیلی احمق باشد که نداند با خریدن 100 جوراب در سال هزینه های این بیماری پوشش داده نمی شود. اگر راست میگوید قوانین بیمه را اصلاح و در کانادا مصوب کند. تا دیگر به این فیلم ها نیاز نباشد.
    • DE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      11 12
      عجب انسان شریفیه این جاستین ترودودو که شما رو تحت تأثیر قرار داده . کلا سیاستمداران غربی خیلی انساندوست هستند طوریکه جورابشون هم پیام انساندوستی میده چه برسه به کت و شلوار و کفش شون .
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      8 14
      شو تبلیغاتیه, در سیاست ماکیاولیستی اینا سود و زیان حرف اول رو میزنه و اخلاق عملا یک عامل مزاحم هست مگر اینکه رعایتش از لحاظ تبلیفاتی و... سودی در پی داشته باشه
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 6
    قدرتهای پشت پرده رگ خواب مردم را خوب میدونن که چطوری یک نماینده شیک پوش و جوان را به مردم قالب کنند. یادمه در رابطه با ایران چقدر شعار خوب میداد اما هنوز روابط سیاسی را برقرار نکرده. هنوز داره به عربستان سلاح میفروشه هنوز ...
  • من IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    5 3
    حالا که دوباره به این " این بی‌خرد ویرانگر" رای دادن میفهمیم که الکی دلمون رو خوش کردیم که و سمت اقلیت های مخالف رو گرفتیم.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 3
    حالا باز اینا خوبن تووایران اش و با حاش میبرن
  • 136657m0 NL ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 14
    عاشقتم كاناداااا
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      12 3
      اختلاس کردی؟
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      0 9
      یه پاسپورت کانادایی داشتیم غم نداشتیم
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    16 12
    شما به گندکاریهای مملکت خودت برس. سیاه نمایی هم نکن اذهان رو هم منحرف نکن از خر مزدوری هم بیا پایین
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    10 3
    کانادا پناهگاه بیکسان از وطن رانده شدست (مدیونین فک کنین امثال خاوریو میگما) اونوقت مشرق اینجوری دربازش حرف میزنه :/
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 7
    بايد مردم كشورش ازش راضي باشند كه هستند......بايد اوضاع اقتصادي وسياسي ورفاه مردم كشورش خوب باشه كه هست!!!بايد اوضاع تحصيلي و رفاهي كودكان كشورش خوب باشه كه هست!!!
  • محمود IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    12 10
    با این بدبخت دیگه چه دشمنی داری مشرق
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    6 5
    بعضیا برای توجیه رفتارهای شاذ این آقا میگفتن جورابایی که میپوشه مال خیره س! مدیونیذ فکر کنید ماست مالی میکننا! حالا اینکه چرا وجهه ی رییس جمهور یه کشور دیگه چرا براشون مهمه دیگه بماند
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    4 7
    از جوراباش محافظت میکنن
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    4 11
    دیگه بالاخره جاستین ترودو ی همسایه غازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس