کد خبر 785899
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
اقلیم کردستان

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که بغداد برای مذاکره با اقلیم کردستان عراق اصول و ضوابط «میهنی» خود را دارد که در صورت پذیرش آن ، بغداد وارد مذاکره با مسئولان کردستان خواهد شد.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که شرط دولت عراق برای مذاکره با اقلیم کردستان عراق، پایبندی به اصول میهنی است.

الحدیثی اعلام کرد که درهای گفتگو هنوز باز است و باید بر اساس اصول و پایه های استواری بنا شود تا به بیراهه مذاکره بی فایده یا غیر سازنده کشانده نشویم.

وی همچنین تأکید کرد که مذاکرات نباید به گونه ای باشد که بحران را طولانی کند یا در راستای بیرون آوردن اقلیم کردستان از مهلکه ای باشد که خود را با برگزاری همه پرسی غیر قانونی کردستان گرفتار آن کرده است.

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که اگر مسئولان اقلیم کردستان به دنبال ایجاد مذاکراتی سازنده هستند باید پیش شرط های میهنی این مذاکرات را رعایت کنند و به وحدت اراضی و حاکمیت عراق اعتراف کرده، به قانون اساسی عراق و حاکمیت میهنی در سراسر کشور اعتراف کند و قانون اساسی به عنوان چارچوب این مذاکرات تعیین شود.

الحدیثی گفت که باید نتایج این مذاکرات هم بر اساس قانون اساسی باشد و در با آن در تضاد نباشد و دولت محلی کردستا هم باید ضمن اعتراف به صلاحیت های دولت مرکزی در پرونده های تجارت بین الملل از جمله فروش نفت میدان های نفتی در اقلیم کردستان و شهر کرکوک، اداره گذرگاه های مرزی و هوایی عراق را هم به دولت بغداد بسپارد.

وی افزود که این اصول و پایه های بغداد برای مذاکره سازنده و مثبت با اربیل است و بر این اساس درهای مذاکره به روی کُردها باز خواهد بود. الحدیثی در پایان تأکید کرد که هیچ مذاکره ای در راستای همه پرسی جدایی کردستان از عراق صورت نخواهد گرفت زیرا این همه پرسی از اساس برای ما غیر قابل قبول است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس