حدیث روز

کسی که آخرت را بطلبد، دنیا در طلب او بر می آید تا او روزی اش را به طور کامل از دنیا بر گیرد، و کسی که دنیا را طلب کند ، آخرت در طلب او بر می آید. و مرگش در می رسد.

مشرق- حضرت موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام- به هشام بن حکم - فرمودند: 

ای هشام! خردمند، درباره دنیا و اهل آن اندیشید و دریافت که دنیا جز با رنج به دست نمی آید، و در باره آخرت نیز اندیشید و دریافت که به آن نیز جز با رنج نمی توان رسید. پس با قبول رنج ، در طلب پاینده تر از آن دو بر آمد. 
ای هشام! خردمندان، از دنیا دل بر کندند و به آخرت، دل بستند؛ زیرا دریافتند که دنیا خواهان است و خواسته شده و آخرت نیز خواهان است و خواسته شده، و کسی که آخرت را بطلبد ، دنیا در طلب او بر می آید تا او روزی اش را به طور کامل از دنیا بر گیرد، و کسی که دنیا را طلب کند ، آخرت در طلب او بر می آید. و مرگش در می رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه می گرداند.

متن حدیث:

 الإمام الکاظم علیه السلام ـ لِهِشامِ بنِ الحَکَم ـ: یا هِشامُ، إنَّ العاقِلَ نَظَرَ إلَی الدُّنیا وإلی أهلِها فَعَلِمَ أنَّها لا تُنالُ إلاّ بِالمَشَقَّةِ، و نَظَرَ إلَی الآخِرَةِ فَعَلِمَ أنَّها لا تُنالُ إلاّ بِالمَشَقَّةِ، فَطَلَبَ بِالمَشَقَّةِ أبقاهُما. 
یا هِشام، إنَّ العُقَلاءَ زَهِدوا فِی الدُّنیا ورَغِبوا فِی الآخِرَةِ؛ لاِءَنَّهُم عَلِموا أنَّ الدُّنیا طالِبَةٌ مَطلوبَةٌ، وَ الآخِرَةَ طالِبَةٌ و مَطلوبَةٌ، فَمَن طَلَبَ الآخِرَةَ طَلَبَتهُ الدُّنیا حَتّی یَستَوفِیَ مِنها رِزقَهُ، و مَن طَلَبَ الدُّنیا طَلَبَتهُ الآخِرَةُ فَیَأتیهِ المَوتُ فَیُفسِدُ عَلَیهِ دُنیاهُ وآخِرَتَهُ.

"تحف العقول، صفحه 378-  اصول کافی، جلد۱، صفحه ۱۸"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    7 1
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 1
    ممنون
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    5 1
    حدیث زیبایی بود تشکر
  • سید ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    2 2
    با خواندن و درک این حدیث اصلاح طلبان در ذهن تداعی می شوند!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 1
    وای به حال سایت مشرق و رهبرانش در روز قیامت با این حدیث - وای در مورد کهریزک و ستار بهشتی و هاشمی و حصر کنندگان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس