رئیس سبز پوش محیط زیست، این روزها که مردم نفسشان از آلودگی هوا تنگ شده، در کانال تلگرامی خود آورده است پدیده‌ای که این روزها با آن مواجه هستیم «وارونگی دما» است.

به گزارش مشرق، امروز ششمین روزی است که مردم تهران به همراه مردم چند کلانشهر دیگر کشورمان از جمله اصفهان در کیفیت بد هوا و در شرایط ناسالم نفس می‌کشند و این داستان هر ساله پاییز و زمستان در کلانشهرها است با اینکه این داستان هر سال تکرار می‌شود اما دریغ از یک راهکار عملیاتی که حداقل میزان آلودگی را کاهش دهد.
 
همیشه وقتی صحبت از آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها مطرح می‌شود عده‌ای صحبت از ساماندهی و خروج صنایع از شهرها را مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز شادمان از وارد کردن بنزین‌های وارداتی مدام از تأثیر این بنزین‌ها در کاهش میزان آلودگی می‌گویند اما اگر این بنزین‌های وارداتی چاره مشکل آلودگی هوا بود پس چرا این روزها بازهم همان قصه هر ساله تکرار می‌شود؟
 
امسال موضوع جدیدی نیز از سوی رئیس سازمان محیط زیست مطرح شد و آن هم پیشنهاد تعطیلی یک ماهه مدارس در پاییز یا زمستان بود تا به این ترتیب از میزان آلودگی هوا کم کنند، طرحی که از ابتدای پیشنهاد آن با انتقادات زیادی مواجه شد، تعطیلی یک ماهه دانش اموزان در شرایطی که والدین آنها بر سرکار هستند دغدغه‌های زیادی را ایجاد می‌کند و از طرف دیگر در اینصورت کودکان با والدین خود باید بر سر کار حاضر شوند و این یعنی تردد مجدد دانش آموزان در خیابان‌ها!
 
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس اینگونه پیشنهادات و ابتکارات یک دفعه‌ای که سر بزنگاه مطرح می‌شود و آرامش خانواده‌ها و دانش آموزان را از بین می‌برد نمی‌تواند راهکار حل مشکل آلودگی هوا باشد. تا چه زمانی مسئولان می‌خواهند با درمان‌های موقتی مانند طرح زوج و فرد خودروها از در منازل و افزایش ساعت محدودیت طرح ترافیک و تعطیلی مدارس بحران‌ها را از سر بگذرانند و بازهم سال بعد و تکرار دوباره همین داستان!
 
در این روزها که مردم بسیاری از کلانشهرها کامشان با دود سیاه تلخ شده است و چشمانشان رنگ آبی را نمی‌بیند رئیس سازمان محیط زیست در کانال تلگرامی خود به تشریح پدیده وارونگی دما می‌پردازد در این پست تلگرامی خانم رئیس آمده است: «پدیده ای که با آن اکنون مواجه هستیم اینورژن یا وارونگی دما نام دارد که با شروع فصل سرما، تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده ها می شود. با شروع روز و آغاز فعالیت ها، دمای هوای سطح زمین زیاد می شود.
 
این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود.
 
نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مانع از بالارفتن مواد آلاینده می شود.
 
در به وجود آمدن چنین پدیده ای، آلاینده ها دخیل نیستند و وضعیت جوی تعیین کننده است. در چنین مواقعی باید با اتخاذ تدابیری که تردد وسایل نقلیه و هر گونه منشاء آلایندگی را کاهش می دهد، از تشدید وضعیت جلوگیری کرد تا اینورژن خاتمه یابد.»
 
و در آخرین پست اینستاگرامی خانم رئیس هم خاطره‌ای از سفر به شیراز و عکس از دریاچه مهارلو آمده است و هیچ اشاره ‌ای به این روزهای آلوده نشده است!
 
در حالی مردم کلانشهرها هر روز نفسشان تنگ‌تر می‌شود که محمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است سازمان محیط زیست از چند روز قبل می‌توانست این موضوع را پیش بینی کند و با برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه کاری کند که هم اکنون وضعیت در شرایط قرمز و بحرانی نباشد!
 
اما انگار خانم رئیس کارهای واجب‌تری مانند ارائه لایحه مقابله با حیوان آزاری دارد و رسیدگی به موضوع آلودگی هوا را در وظایف خود از قلم انداخته است، ای کاش خانم رئیس پاسخ دهد لایحه مقابله با انسان آزاری و آلودگی هوا را چه زمانی می‌خواهد ارائه دهد؟
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حمید از تبریز ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    خانم ابتکار ، قبل از هرچیز بگویم که همه اش تقصیر دولت قبله
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    از نظر علمی وارونگی هوا البته اگه بخوای سیاسی نگاه کنی تقصیر سیاست هاست
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    در حال حاضر هوا برای پدیده وارونگی به قدر کافی سرد نشده. در واقع مسئله وارونگی هوا زمانی که هوای تهران نزدیک 20 درجه هست در صبح کوچکترین مصداقی ندارد. هوا در زمان احمدی نژاد از ماه دی به وضعیت هشدار می رسید. مافیای خانم ابتکار به دروغ (مانند داستان روغن پالم در دولت روحانی) اومدند و گفتند بنزین تولید داخل سرطانزا هست تا ...ها کشور را از تولید محصول استراتژیکی مثل بنزین محروم کنند و بنزین با کیفیت پایین تر از داخل را وارد کنند تا میلیاردها دلار سود کنند. کثیفی هوای تهران نتیجه بنزین وارداتی ...هست، نه وارونگی هوا.
  • مرتضیsk ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    بنزین پتروشیمی های تولید داخل با سیاسی کاری 3 سال و اندی متوقف فرمودی بنزین یورو 4 وارد کردی ولی هوا بدتر شد ! حالا بماند واردات بنزین از خارج چه منافعی به چه کسانی رسانیـد
  • مهرداد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    تو همه دولتها این مشکل بود ولی چون مشرق با این دولت مشکل داره هی به این دولت گیر میده
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    نکنه علت آلودگی هوای تهران در اثر بنزین بی کیفیت وارداتی که جدید هم وارد میشود تقصیر دولت قبلی هست؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    یه عنوان خبر توی یکی از سایتها خیلی جلب توجه کرد: "واردات ۱۸ هزار میلیاردی بنزین در دولت یازدهم/ بنزین مصرفی پمپ بنزین‌های کشور "یورو ۴"نیست!" آیا این بنزین های بی کیفیت وارداتی عامل آلودگی هوا و بخطر افتادن سلامتی مردم نیست؟ آیا عامل افزایش مرگ و میر بهمن سال 1394 نبوده است؟
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    هر سال در فصول سرد این داستان رو داریم...مقصر اصلی حضور خودروها با سوخت فسیلی در خیابان ها هست که البته به نفع یک کشور صادر کننده نفت خام نیست که بیاد صنعت خوردو رو به سمت برقی شدن حرکت بده......
  • محمدرضا ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    با سلام . خدا عقل بده . به جای حل ریشه ای مشکل ، مدارس تعطیل میشن . این نشون میده ما باید مدیریت جهانی رو بپذیریم .
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    الودگی هوا در اثر خورده های فسروده است و حمایت از صنایع خودرو سازی . بهتر واردات خودرو ازاد بشه تا مردم از الودگی خفه نشدند . حداقل دارندگان خودرو فرسوده راحت بتوانند خودرو خود را تعویض کنند
  • scorpion ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    بیایم سال 96 با هوشمندی انتخاب کنیم با شروط محکم برای رئیس جمهور آینده و نه سیاسی و تکرار میکنم
  • حسین ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    خانم ابتکار یا از فرط خستگی کار زیاد در رفع مشکل آلودگی هوا به مراکش رفته یا رفته از تجربیات اونها برای حل ریزگرده ها و هوای آلوده استفاده کند
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    از الودگی هوا هم استفاده سیاسی می کنید . مگه دروان محمود احمدی نژاد الودگی نبود ؟
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    سیاستهای احمدی نژادی شما که پاشیدن آب روی تهران بود! مشرق نیوز بیسواد.
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    ولی خانم ابتکار تو این دولت گفتن مشکل آلودگی هوا با وادات بنزین حل میشه!
  • مسعود ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    قرار بود در این دولت همه مشکلات 100 روزه حل بشوند.
  • مهران ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    تعطیلی یکماهه مدارس !! تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!!
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    خانم ابتکار در سازمان محیط زیست به سیاسی کاری مشغول است و متاسفانه بفکر حل معضل ریزگردها در خوزستان و آلودگی هوای کلانشهرها نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس