نماینده مردم ارومیه در مجلس، سر ریز فاضلاب شهری و پساب های صنعتی به دریاچه ارومیه را عاملی دانست که احیای این سرمایه ملی را غیرممکن می‌کند.

دریاچه ارومیه با فاضلاب شهری و پساب پر می‌شود/ ابتکار قاتل دریاچه ارومیه استنادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار جامعه مشرق، با انتقاد شدید از کوتاهی دولت بخصوص دو مجموعه وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ حیات در دریاچه رو به مرگِ ارومیه، وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را قاتلان این دریاچه ملی و جهانی نامید و گفت: طی سه سال گذشته، فصل جدیدی بر درد این دریاچه ملی اضافه شده است.
 
وی با ذکر یک اتفاق مهم تلخ برای افزایش سطح آب دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر بحران خشک شدن، ورود فاضلاب به دریاچه نیز بحرانی زیست محیطی را برای ادامه حیات گونه های طبیعی در این سرزمین رقم زده است.
 
قاضی پور در پاسخ به سوالی در خصوص مقصر ورود فاضلاب به این دریاچه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نیرو را دو متهم اصلی این فاجعه زیست محیطی دانست و اظهار داشت: متاسافنه وزیر نیرو به جای حفاظت از دریاچه ارومیه، اجازه ورود فاضلاب شهری و پساب شهرک های صنعتی واقع در تبریز و ارومیه را از طریق رودخانه های منتهی به این دریاچه داده است.
 
نماینده مردم ارومیه مبنای اظهارات خود را گزارش های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد و افزود: در گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست، زمان و میزان ورود فاضلاب و پساب به دریاچه وجود دارد اما متاسفانه هیچ اقدام پیشگیرانه ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت نمی گیرد.
 
قاضی پور با تکیه بر این گزارش حفاظت محیط زیست و همچنین بررسی های میدانی خود گفت: متاسفانه هنگام بارندگی، کلیه تصفیه خانه ها خاموش می شوند و تمامی پساب شهرک های صنعتی بدون تصفیه وارد دریاچه ارومیه می شود.
 
این نماینده مجلس مشکل اصلی را عدم نظارت صحیح رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تجهیز کارخانه ها و شهرک های صنعتی به سیستم های تصفیه فاضلاب دانست و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تصفیه خانه های موجود تنها برای تصفیه یک سوم از خروجی پساب کارخانه ها ظرفیت دارند و سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف مسئولیت حاکمیتی خود و بدون در نظر گرفتن تامین زیر ساخت های لازم، مجوز فعالیت این کارخانه ها را در ارومیه و تبریز صادر کرده است.
 
قاضی پور با انتقاد شدید از این رفتار سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار را قاتل دریاچه ارومیه دانست و گفت: وزیر نیرو مرگ دریاچه را کلید زد و حالا سازمان حفاظت محیط زیست با بی مسئولیتی خود، نابودی محیط زیست و حیات طبیعی این تالاب جهانی را سرعت بخشیده است چرا که هیچ پروژه ای درکشور بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    تنها گونه حیاتی در دریاچه ارومیه یک نوع سخت پوست است که ابدا هم در دنیا در خطر نیست.
  • بی سواط ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    حتما حیوانات اطراف دریاچه هم که محدود به منطقش میشن مترسک هستن حتما باید همشون نابود بشن تاشما بفهمین نابودی یه در یاچه چه تاثیری داره
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این گونه از سخت پوست فقط در دریاچه ارومیه وجود دارد و علاوه بر آن ارزش زیست محیطی این دریاچه به خاطر مهاجرت پرندگان به ان و تنظیم اب و هوا و رطوبت منطقه است و از بین رفتن ان اکوسیستم منطقه را کلا بر هم می زند و شرلیطی را که در خوزستان وجود دارد از نظر گرد و غبار برای چندین استان ایجاد می کند.
  • ناصر ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    به نظر شما اب شیرین رو بریزید تو دریاچه شور فاضلاب رو بدهند ملت همیشه در صحنه
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    مگه قبل از خشکوندنش چاه فاضلاب بوده که حالا نگران آب شیرینی؟ مسئولین هم مث تو فکر کردن که این روز به سر دریاچه اوردن حتما باید بخشکه تا گردو غبارش تا ناف تهران بیاد تا متوجه عمق فاجعه بشی؟ یا با فاضلابی کردنش بوی گندش ده تا شهرو بگیره تا بفهمی چه خبطی کردید؟
  • کمال ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ابتکار عملکرد مثبت نداره کارش سیاسی کاریه روحانی باید این سازمان را ادغام کنه یا ابتکار را برداره
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    توی کشور ما همه متخصص همه چی هستن، همین آقای نماینده راجع به همه موضوعات ایران که هیچ، راجع به دنیا هم اظهارنظر و فضل دارن چه برسه به ما مردم عادی
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    شما آب و خاکشو بررسی کردی که این طور نظر تخصصی دادی؟مگه باکتری و جلبک گونه زیستی توش نیست؟
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 1
    یاشاسین قاضی پور
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    سال گذشته طي يك پيامك موضوع پساب تبريزرا به اطلاع اين نماينده رساندم وايشان هم تاييد كردند. اگراين فاضلابها به درياچه اروميه واريز شود به علت سنگين بودن آب اين درياچه .پسابها دركناره ها جريان خواهد داشت تكليف مردمي كه اعم از كودك وبزرگسال درآن آلودگي فاضلابي شنا مي كنند چه خواهدبود ؟ واستانها خصوصا تبريزبدون زحمت بودجه هاي اختصاصي را بنام هزينه سهميه آب ارسالي به درياچه برداشت خواهد كرد پس اصولي بيانديشيد.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به بی سواد حیوانات اطراف دریاچه مگر آب شور می خورند؟ همه دارند زندگیشان را می کنند. آن دریاچه هامون یا بختگان یا گاوخونی بود که ارزش اکولوژیکی داشت. به ناشناس پدر کویر شناسی ایران بهترین متخصص بود که وقتی نظر کارشناسی اش را گفت از همه طرف مورد فحاشی و ناسزا قرار گرفت چون حقیقت را گفت.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 1
    الان دریاچه خشک شده و طوفان نمگ هم رخ نداده. چون ذرات نمک سنگین هستند و بسادگی با باد حمل نمی شوند. نگران پرندگان هم نباشید. می روند جای دیگر. مگر وقتی بختگان خشکید پرنده هایش کجا رفتند؟ آن سخت پوست هم در دنیا فراوان است و در تهدید انقراض نیست
  • آریایی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 2
    ناشناس 8:02 از کجا باید آب بیارن بریزن تو دریاچه شما؟؟؟عقل هم چیز خوبیه ها..این چه اخلاقیه که تا با یه بحران رو برو میشید با حیثیت کشور بازی میکنید فقط دریاچه شما نیست هامون و بختگان و زاینده رود هم هست تازه زاینده رود اوضاعش وخیمتره چون آبش رو با لوله به رفسنجان و قم منتقل کردن.این همه تو شبکه های اجتماعی هوچی بازی در نیارید و با آبروی کشور بازی نکنید..البته در نالایق بودن ابتکار حرفی نیست چون ریشه همه این خشک شدگی های رودخانه ها و دریاچه ها در دوره قبلی تصدی این خانم اتفاق افتاد در دولت های قبلی.
  • آریایی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    تو طبس و اطراف یزد و خراسان هم بیابونهای نمک وجود داره و ما تا حالا ندیدیم بگن اونجا طوفان نمک اومده .اینقدر جوسازی نکنید علیه کشور.از کجا باید آب بیارن بریزن تو دریاچه شما.کشور دچار خشکسالی شده.عقل هم چیز خوبیه
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    یکی گفت از کجا آب بیاورند و در دریاچه ارومیه بریزند بنده می گویم در آخر دولت قبل انتقال آب از دریاچه ارومیه به کویر سمنان و قسمت های شمال غرب کشور و آب خلیج فارس به کویر یزد و آب دریای عمان به فلات کرمان قرار بود برسد و کل هزینه آن 1.5 میلیارد دلار برآورد شده بود که خانم ابتکار جلوی این طرح عظیم را با حدود 5 میلیون اشتغال گرفت و به جای آن حدود میلیارد ها دلار با ژاپن فقط برای دریاچه ارومیه بستند که نه عقلا و نه غیر عقلا به هیچ طریقی نمی شود معنی این کار را فهمید ولی در کل .کل ایران مثل دریاچه ارومیه دارد خشک می شود لطفا نظر کارشناسان را مشرق پیگیری و مطالبی در خور تهیه کرده و هر هفته عنوان کنید تا ایرانی آباد داشته باشیم موفق باشید
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به ناشناس 17:45 یک ثانیه فکر کن. آب شور دریاچه ارومیه را می خواستند ببرند سمنان؟ آن آب دریای خزر بود که در مقایسه با آب دریاچه ارومیه شیرین محسوب می شود. البته همانکار هم غلط بود.
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    روش ماکیاولیستی دولت تدبیر و امید با پر کردن مصنوعی دریاچه ارومیه فقط جهت رای آوردن است همین آقایان فرمان حمله رسانه ای به قاضی پور رو به خاطر افشاگری های مالی و دریاچه ارومیه و ...و...دادن.
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    2 0
    ابتکار قاتل دریاچه ارومیه است خب شما نمیاندگان جلوی این خانم رو بگیرید با استیضاح
  • ایرانی اذری ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    2 2
    پانترکیسم همیشه مظلوم نما ومصادره گر و بی منطق وخزنده بوده وهست ..مواظب اینها باشید حتی در مجلس..اب دریاچه ارومیه را خود استانهای اذربایجان شرقی وغربی با مصرف و چاههای عمیق وان راه میانبر خشک کردند خب دولت بیاد این راه رو خراب کنه براشون ..تا مشگل بوزگوردی های هتاک و بهانه جو حل بشه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس