در حالی که انتظار می‌رود میشل عون رئیس جمهور لبنان در اولین سفر خارجی خود عازم ریاض شود و مقصد بعدی او نیز تهران باشد این سوال مطرح است که آیا وی به میانجیگری بین این دو اقدام خواهد کرد؟

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، در انتظار تحولات هفته جاری در صحنه سیاسی لبنان و تشکیل کابینه، رئیس جمهور این کشور خود را برای نخستین سفر خارجی پس از تصدی پست ریاست جمهوری آماده می کند و مقصد او ریاض پایتخت عربستان خواهد بود.

تعیین زمان سفر به ریاض پس از تشکیل کابینه

در این میان اتظار می رود زمان سفر میشل عون به عربستان پس از تشکیل کابینه تعیین شود زیرا در سفرهای پروتوکلی معمولا چند وزیر ازجمله وزیر خارجه  رئیس جمهور را همراهی می کنند بنابراین همزمان با یان سفر نباید وضعیت به گونه ای باشد که انتخاب وزیران در لبنان نهایی نشده باشد.

در همین ارتباط اینکه ریاض نیز مانند ایران و سوریه هیئتی را برای تبریک به رئیس جمهور لبنان عازم بیروت کرده و رئیس جمهور را برای دعوت به عربستان دعوت کند، اقدامی قابل پیش بینی بود.

در این میان ولید البخاری کاردار عربستان در بیروت به وزارت خارجه لبنان رفت و دو پیام را از تسلیم جبران باسیل وزیرخارجه کرد.

پیام اول از سران سعودی و دومی نیز از عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بود حال آنکه وزارت خارجه لبنان معمولا از عنوان «پیام سران سعودی» استفاده نمی کند اما این بار به منظور جلوگیری از در تنگنا قرار گرفتن رهبران سعودی در استفاده از این عنوان تعمد کرد.

تمایل عون به سفری فراتر از مسائل پروتکلی به عربستان

به هر حال منابع نزدیک به وزارت خارجه لبنان اعلام کردند که عون در نظر دارد سفرش به عربستان فقط یک سفر رسمی پروتکلی نباشد بلکه رویکرد کاملا سیاسی داشته باشد و در جریان آن عربستان از آغاز کمک مالی سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان شامل سلاح های فرانسوی خبر دهد.

با این حال باید پرسید آیا سفر قریب الوقوع عون به ریاض فقط به این مسائل محدود خواهد ماند یا اینکه در دوران جدید لبنان پرونده های دیگری نیز مطرح خواهد شد؟

در این ارتباط یک منبع آگاه لبنان به روزنامه السفیر گفت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و ثامر السبهان وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان در سفر همزمان به بیروت یک جمله را به طور مشترک در برابر چند تن از مسئولان لبنانی تکرار کردند با این مضمون که باید الگوی ریاست جمهوری لبنان در بسیاری از کشورهای عربی نیز تعمیم داده شود و پس از آن راه حل های سیاسی مورد توافق در یمن، سوریه، عراق و بحرین تقویت شود به ویژه اینکه رخدادهای سال های گذشته غیرممکن بودن حل و فصل نهایی بحران این کشورها از طریق راهکار نظامی را ثابت کرده است.

تلاش عون برای برقراری پل ارتباطی بین شیعه و سنی

به گفته این منبع، عون با توجه به موقعیت لبنانی- عربی- مسیحی خود وظیفه خود می داند که آغازگر برقراری پل ارتباطی بین شیعه و سنی باشد از همین رو پس از ریاض عازم  تهران خواهد شد و تلاش می کند مسیحیان در منطقه نقش پیشتازانه ای داشته باشند به گونه ای که در پرتو وخامت درگیری بین شیعه  و سنی به سوپاپ اطمینان تبدیل شود.

پتانسیل‌های عون برای یافتن نقاط مشترک بین ایران و عرب‌های خلیج فارس

این منبع افزود: روابط مستحکم عون با نظام حاکم سوریه و ایران از یک سو و روابط او با عرب های خلیج فارس از سوی دیگر موجب می شود در جستجوی نقاط مشترک بین این دو برآید که با استفاده از آن بتواند به روند یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه سرعت ببخشد به ویژه اینکه بحران سوریه به یک خطر برای موجودیت لبنان تبدیل شده است و پایان آن به نفع این کشور خواهد بود.

به گفته وی، از سوی دیگر عون به عنوان رئیس جمهور لبنان با عون به عنوان رئیس بزرگترین فراکسیون مسیحی این کشور متفاوت خواهد بود و اینجاست که مسئولیت اصلی او همان تسریع گفت وگوی ملی در بعبدا پس از تشکیل کابینه جدید است تا از این طریق بتواند نقاط مشترک لبنانی ها را به ویژه بین شیعه و سنی این کشور تحکیم بخشد و در این راه از نقش سایر گروههای لبنانی از جمله دروزی ها نیز استفاده کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس