رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: توازن تحولات در منطقه به نفع مقاومت تغییر کرده است.

 به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در دویست و ششمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن سخنانی به بررسی ابعاد نهمین جلسه مجمع عالی بیداری اسلامی در بغداد پرداخت و گفت: شرایط فعلی منطقه بر اساس طراحی قبلی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با استفاده از عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه ایجاد شده است.

وی افزود: نیت آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر مرزهای منطقه غرب آسیاست که صدسال پیش و در سال 1916 طی قرارداد "سایس پیکو" ترسیم شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تجزیه کشورهای بزرگ عربی مانند سوریه و عراق به ‌منظور ایجاد امنیت برای اسرائیل و قطع ارتباط ایران با جریان مقاومت و حزب‌الله لبنان هدف اصلی این تغییر است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با تشریح چرایی پیوستن روسیه به ائتلاف ایران، سوریه و حزب‌الله هم گفت: احساس خطر روسیه از قدرت گرفتن بیش از حد رژیم صهیونیستی و جریانات تکفیری عامل اصلی ورود این کشور به این ائتلاف است.

وی افزود: هدف تحرکات تکفیری‌ها در عراق، تجزیه این کشور به یک اقلیم سنی مذهب پایتخت موصل و یک اقلیم کردنشین در اربیل است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براساس این برنامه و توطئه شوم باید سوریه هم به 4 منطقه تجزیه شود.

 ولایتی ضمن اشاره به سیاست‌های ترکیه در این موضوع گفت: دولت اردوغان نیز که تا حدودی مانع این سیاست‌ها شده بود در طراحی کودتای نافرجام آمریکایی تا آستانه سقوط پیش رفت.

وی افزود: اگر بر اساس طراحی آمریکا دولت ترک‌های سوریه در رقه تشکیل شود، خطری برای ترکیه خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم اکنون توازن تحولات در منطقه به نفع مقاومت تغییریافته و انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان نیز این تغییر را تقویت کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: همه مسئولان عراقی و بیش از 50 چهره بارز شیعه و سنی از 20 کشور اسلامی در اجلاس بیداری اسلامی در بغداد سخنرانی کردند و وجه مشترک این سخنان محکومیت وهابیت و رژیم سعودی به‌عنوان عامل اصلی ترویج تکفیر گرایی و تروریسم در منطقه بود.

وی افزود: اختلاف بین آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای این کشور مانند ترکیه نیز افزایش‌یافته است و آمریکا مخالف دخالت ترکیه در عراق است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخلاف برخی تحلیل‌های ساده‌انگارانه و کودکانه حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه دفاع از امنیت کشور است.

 ولایتی گفت:همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» به‌درستی فرموده‌اند، اگر در سوریه و عراق با تروریست‌ها مقابله نکنیم مجبور خواهیم بود در داخل کشورمان با آنها درگیر شویم.

در ادامه جلسه، گزارش روند انتشار کتاب الحاوی محمد بن زکریای رازی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به آغاز این اقدام از سال 1386 و انتشار 22 جلد از این کتاب عظیم، برخی از مطالب علمی مطرح ‌شده کتاب عنوان شد و همچنین ساخت و تجدید بنای مقبره زکریای رازی نیز مورد تأکید اعضا قرار گرفت.

در ادامه جلسه موضوع «دانشگاه جندی‌شاپور» نیز در دستور کار قرار گرفت و ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه راه‌اندازی جایزه معماری دانشگاه جندی‌شاپور مورد تأکید اعضاء قرار گرفت.

 ولایتی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به لزوم ترجمه آثار علمی تمدن اسلام و ایران به زبان‌های دیگر گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کار به‌عهده یکی از سازمان‌های عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده شد که باید برای پیگیری موضوع و اقدامات لازم برنامه ریزی منسجم تری صورت پذیرد و این کار به‌تنهایی از توان یک مجموعه خارج است و باید کار جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه جلسه نیز با اشاره به تلاش ‌های انجام‌شده در مسیر ثبت جهانی آثار و مفاخر تمدن اسلام و ایران لزوم اقدام های اساسی برای تعمیق شناخت جهان از این مفاخر نیز مورد تاکید قرار گرفت.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس