پرونده نبرد حلب و ریاست جمهوری لبنان در حال بسته شدن است. دبیر کل حزب الله لبنان نیز تأکید کرد که محور استکبار شکست دیگری را متحمل شده‌ است. این بار گویا رخدادها به سود ایران، حزب الله، روسیه و سوریه حرکت می‌کند.

 به گزارش مشرق، پیش از 8 نوامبر باید مسئله انتخابات ریاست جمهوری لبنان و پیش از پایان ماه آینده میلادی نیز باید سرنوشت حلب مشخص شود.

اگر چنین چیزی رخ دهد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه موفق خواهد شد در سمَت خود باقی بماند. در این صورت «میشل عون» رئیس جریان تغییر و اصلاح لبنان به آرزوی خود در ریاست جمهوری خواهد رسید. در نتیجه همه رخدادهای منطقه با نظارت روسیه به سود محور ایران، سوریه و حزب الله تغییر خواهد کرد.

روزنامه «السفیر» با انتشار گزارشی به بررسی رخدادهای کنونی منطقه و آمریکا پرداخت و با ذکر مطلب فوق، نوشت، در صورتی که چنین اتفاق‌هایی رخ ندهد، چه مسئله ای پیش خواهد آمد؟ آیا مسائل پیچیده خواهد شد یا با پیروزی احتمالی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه چیز به نقطه اولیه خود بازخواهد گشت؟

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان اخیر درباره پیروزی سخن گفت و تأکید کرد که یک طرح دیگر شکست خورده و این جنبش به پیروزی واقعی چشم دوخته است. این پیروزی واقعی در واقع همان ماندن اسد در قدرت و پیروز شدن عون است. این اظهارات نصرالله کاملا با اظهارات «ریچارد مورفی» سفیر پیشین آمریکا در سوریه مطابقت دارد. وی اذعان کرد که اسد در حال کناره گیری از قدرت نیست و واشنگتن نیز موضع خود را در قبال وی تغییر داده است. از این روی باید مذاکراتی آغاز شود که برآیند آن پذیرش اسد به عنوان رئیس جمهور مرحله انتقالی باشد.

«دیمتری پسکوف» سخنگوی رسمی کرملین نیز تأکید کرد که هدف از مداخله نظامی روسیه در سوریه آزادسازی این کشور از دست تروریستها و باقی ماندن اسد در قدرت است. سفر وزیر خارجه چک به سوریه نیز از گشایش در روابط غرب با سوریه حکایت دارد؛ مسئله ای که با موافقت اتحادیه اروپا شکل گرفت. در میان کشورهای عربی نیز، رأی دادن قاهره به سود طرح روسیه در شورای امنیت و اعلام نیمه رسمی سفر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به مصر و دیدار با مقامات امنیتی قاهره نیز تحولی دیگر در این زمینه بود.

به گزارش این روزنامه، با وجود اینکه این فضاهای مثبت، امید بخش است، ارتش سوریه نیز به همراه حزب الله تجهیزات نظامی زیادی به جبهه حلب اعزام کرده است. «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اما درباره نقش حتمی ترکیه در نبردهای سوریه و عراق سخن میگوید. در واقع به نظر می‌رسد که واشنگتن با این اقدام قصد دارد مانع از همگرایی هر چه بیشتر روسیه و ترکیه شود و اینکه با این کار، روسیه به آسانی نخواهد توانست نقشه های خود را پیش ببرد.

علاوه بر سفر وزیر خارجه قطر به ترکیه که پس از مشاجرات لفظی «حیدر العبادی و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور عراق و ترکیه صورت گرفت، تلاش گسترده ای نیز در سوریه برای اتحاد گروههای تروریستی انجام می‌گیرد. از این روی کار ایران، روسیه و سوریه برای تکمیل سیطره دمشق بر حلب دشوار خواهد شد.

درباره لبنان نیز باید گفت که دیدار «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل (نزدیک به عربستان سعودی) با سفرای آمریکا و روسیه در لبنان و اعلام حمایت وی از «میشل عون» (نامزد ریاست جمهوری لبنان) فقط برای ارزیابی نظرات این دو کشور بود. ولی روشن است که برخی از آمریکاییها معتقدند تا زمانی که لبنان به اردوگاه بزرگی برای آوارگان سوری بدل شود فرقی ندارد چه کسی به ریاست جمهوری برسد. برخی از آنان نیز می‌گویند که ریاست جمهوی عون فرصتهای ایران، روسیه و حزب الله را در منطقه بیشتر خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اما درباره انتخاب عون موضع خاصی اتخاذ نکرده است و برخی از منابع نزدیک به آن می‌گویند که این اتحادیه فقط به فکر برون رفت از خلأ ریاست جمهوری است و در حال حاضر امنیت، ثبات و بررسی موضوع آوارگان اولویت دارد.

 این اتحادیه همچنین در قبال مسئله سوریه تغییراتی در مواضع خود داشته است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا می‌گویند که باید منتظر انتخابات آمریکا بود تا پس از آن، اتحادیه با فعالیت بیشتری وارد مسئله سوریه شود.

به هر حال امکان دارد همه مسائل طی دو هفته آینده در لبنان و حلب حل خواهد شد و وارد مرحله ای از مدیریت بحران و جنگ شویم. نصرالله نیز در این زمینه تأکید کرد: تنها حالتی که ما را به لبنان بازمیگرداند، پیروزی در سوریه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس