نماینده پارلمان سوریه با تشریح ویژگی‌های آتش‌بسی که روسیه در حلب اعلام کرده، اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد در جایگاه یک پیروز از باتلاق سوریه خارج شود که تا کنون موفق به این کار نشده است و هرگز موفق نخواهد شد.

به گزارش مشرق، «مهند الحاج» نماینده پارلمان سوریه تاکید کرد آمریکا به دنبال راهی برای خروج از بحران و بن‌بست خود در سوریه است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم با افشای تعداد تروریست‌های جبهه النصره در محله‌های شرقی حلب و اقدامات جنایتکارانه آنها علیه مردم درباره آتش‌بس گفت این آتش‌بس که روسیه اعلام کرده است به مثابه آخرین فرصت آمریکاست که در دریایی از بحران‌ها غرق شده است، تا با چنگ زدن به آن، خود را از غرق شدن در بحران سوریه نجات دهد.

الحاج درباره دلیلی که طرف روسی را واداشت تا آتش بس را اعلام کند که از پنجشنبه آغاز می‌شود و تمام شهر حلب را در برمی‌گیرد، اظهار داشت در آغاز باید نظر شما را به این نکته جلب کنم که وزارت دفاع روسیه این آتش‌بس را اعلام کرد و فرق است میان این‌که وزارت دفاع روسیه، این مسئله را اعلام کند یا وزارت خارجه این کشور، این تفاوت از اصل قدرتی نشات می‌گیرد که روسیه با آن، ایالات متحده آمریکا را مخاطب قرار می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد : اگر بخواهیم دلیل اعلام آتش بس را بدانیم، باید به این نکات توجه کنیم، اولا این‌که آمریکا در حالتی از سردرگمی و آشفتگی به سر می‌برد به طوری که تناقض زیادی در اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع از یک سو و مقامات کاخ سفید از سوی دیگر به چشم می‌خورد، کاخ سفید به آرامش در برابر روس‌ها، سوری‌ها و ایرانی‌ها تمایل دارد یعنی به طور کلی با محور مقاومت در حالی که وزارت دفاع آمریکا به تنش‌آفرینی تمایل دارد که همپیمانان روس را نیز به اقدام متقابل و اعزام ناوگان نظامی خود به پایگاه‌هایش در دریای مدیترانه و تقویت حضور خود در سوریه واداشت.

نماینده پارلمان سوریه افزود: در نتیجه پیروزی‌های ارتش سوریه در حلب که آخرین مورد آن پاکسازی چندین بلوک ساختمانی در منطقه صلاح‌الدین  و محله 1070 و پیروزی‌ها در زمینه سیاسی که در کنفرانس لوزان نمود پیداکرد که برادران ایرانی ما با همکاری دوستان روس نمایندگی دولت سوریه را برعهده داشتند و طرح‌های فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها را شکست داده و مانع عملی شدن آن در لوزان شدند، به طوری که هیچ روزنه‌ای برای آمریکا باقی نماند و در یک سردرگمی قابل توجه به سر می‌برد تا آتش‌بسی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد به مثابه طوق نجات برای کسی که در حال غرق شدن است، قلمداد می‌شود،‌زیرا وقتی بر احمقی فشار وارد کنیم، در آن صورت ممکن است آن فرد با حماقت بیشتری رفتار کند.

نماینده پارلمان سوریه ابراز عقیده کرد آمریکا می‌خواهد در جایگاه یک پیروز از باتلاق سوریه خارج شود که تا کنون موفق به این کار نشده است و هرگز موفق نخواهد شد، بنابراین وزارت دفاع روسیه خواهان تشدید تنش بیشتر با آمریکا نیست تا به سمت جنگ تمام عیار یا نتایج حساب نشده پیش نرویم.

درباره اوضاع عملیاتی و میدانی حلب هم این نماینده سوری به خبرنگار تسنیم گفت : گروه‌های تروریستی در محله‌های شرقی به طور کامل در محاصره ارتش قرار دارند و بسیاری از آنها با کمیته‌های آشتی ملی تماس گرفته و خواهان تسلیم سلاح و استفاده از فرمان عفو ریاست جمهوری‌ هستند، اما گروه‌های وابسته به جبهه تروریستی النصره در این محله‌ها مانع خروج این افراد می‌شوند . این آتش‌بس به عنوان فرصتی از دولت سوریه با هماهنگی دوستان روسی و مستشاران ایرانی است به این معنا که افرادی که نمی‌خواهند سلاح خود را تحویل دهند، باید از محله‌های شرقی حلب به ادلب یا ترکیه بروند.

الحاج درباره سازوکاری که بر اساس آن آتش‌بس اجرا خواهد شد و امکان ورود یا خروج افراد یا کمک‌ها خاطر نشان کرد: گذرگاه‌هایی هنگام برقراری آتش بس باز می‌شود، بازگشایی گذرگاه‌ها به معنای ورود کمک‌ها و خروج آن دست از تروریست‌هایی است که می‌خواهند بدون جنگ، شهر را ترک کنند.

وی فاش کرد حدود 2300 فرد مسلح سوری در این محله‌ها حضور دارند که تمایل دارند بحران فعلی حل شود، ولی 900 تا 1000 تروریست جبهه النصره که اکثر آنها خارجی هستند بر افراد مسلح سوری فشار وارد می‌کنند تا مانع خروج آنها شوند.

نماینده پارلمان سوریه درباره هماهنگی روسی سوری با سازمان ملل با توجه به این‌که دی‌میستورا موضعی در قبال آتش‌بس روسیه نگرفته بود، به تسنیم گفت : ما قبلا با سازمان ملل و آمریکا و دیگران درباره آتش‌بس اول، دوم و سوم توافق کرده بودیم و البته اطلاع قبلی داشتیم که این آتش‌بس‌ها، واقعی نیست بلکه تنها فرصتی برای گروه‌های تروریستی است تا خود را بازسازی کنند،‌ولی اکنون کاملا می‌دانیم که گروه‌های تروریستی هیچ قدرت و توانی ندارند و قادر به تجمیع قوا و ساماندهی صفوفشان نیستند و تنها راه در مقابل آنها این است که یا جنازه‌هایشان زیر گام‌های نظامیان ارتش سوریه قرار گیرد و به هلاکت برسند و یا از همان جایی که آمده‌اند به همانجا برگردند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان ورود کمک‌ها از داخل ترکیه به حلب وجود دارد؟ اظهار داشت : هرگز، کمک‌ها فقط از سوی دولت سوریه وارد خواهد شد، دولت سوریه از مدت‌ها پیش تمایل داشت کمک‌های بشردوستانه را برای مردم ساکن محله‌های شرقی(تحت اشغال تروریست‌ها) ارسال کند، ولی گروه‌های تروریستی، رسیدن این کمک‌ها به هموطنان ما تضمین نکردند، ما می‌دانیم که این مناطق با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی روبرو هستند، بنابراین وظیفه ملی و اخلاقی دولت سوریه این است که خود به تنهایی کمک‌ها را برای مردم خود همانند مردم مناطق تحت کنترل خود ارسال کند، چرا که به همه مردم سوریه در همه مناطق(حتی مناطق تحت اشغال تروریست‌ها) نگاه یکسان دارد.

این نماینده پارلمان سوریه تصریح کرد: دولت سوریه با وجود بحران و پیامدهایش، همچنان حقوق کارکنان مناطق تحت اشغال تروریست‌ها و کارکنان بازنشسته را ارسال می‌کند و حتی واکسن‌های اطفال ساکن این مناطق را هم ارسال کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس