کد خبر 644493
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

شهرک‌های قدسیا و الهامه در حومه غربی دمشق با اجرای توافق ارتش و تروریست‌ها شاهد بازگشت به حیات طبیعی و برگزاری مراسمی باشکوه به همین مناسبت بود.

 به گزارش مشرق، شهرک‌های قدسیا و الهامه در حومه غربی دمشق دیروز دوشنبه با اجرای توافق ارتش و گروه‌های مسلح، شاهد بازگشت به حیات طبیعی و برگزاری مراسم باشکوه ملی-دینی به این مناسبت بود.

شهرک قدسیا مرکز بخشی با همین نام در استان ریف دمشق است و در شمال غربی پایتخت سوریه قرار دارد.

این منطقه تا پیش از سال 2011 و آغاز بحران سوریه بیش از 35 هزار نفر جمعیت داشت.

افراد مسلح حاضر در قدسیا با دولت سوریه توافقنامه آشتی و پایان درگیری امضا کرده بودند ولی طی چند روز گذشته درچند نوبت مواضع ارتش و شهروندان را هدف قرار دادند که منجر به واکنش ارتش سوریه شد.

ارتش سوریه 6 مهرماه عملیات جدیدی را برای بازپس‌گیری و پاکسازی شهرک قدسیا در شمال غرب دمشق آغاز کرد.

با تنگ‌تر شدن محاصره تروریست‌ها و بالا گرفتن اعتراض ساکنان، 22 مهرماه، یک هزار و 200 فرد مسلح و خانواده‌های آن‌ها پس از توافق با دولت سوریه با تحویل سلاح خود به استان ادلب در شمال غرب این کشور منتقل شدند.

هم اینک قدسیا و الهامه کاملا از وجود گروه‌های مسلح خالی است و دیروز دوشنبه مراسم جشنی با حضور گسترده مردم در مسیر ورودی قدسیا تا مسجد جامع و در نهایت مرکز شهر الهامه برگزار شد که «علاء ابراهیم»، استاندار ریف دمشق، شیخ «عدنان الافینی»، مفتی دمشق و ریف آن، شیخ «عادل مستو»، مفتی قدسیا و برخی شخصیت‌های نظامی و امنیتی و افسرانی از ارتش سوریه در آن حضور داشتند تا امنیت کامل این 2 منطقه و نجات آنها از شرارت گروه‌های تروریستی را اعلام کنند.

کار تسویه وضعیت گروه‌های مسلحی که مایل به کنار گذاشتن سلاح خود بودند و شمار آنها به یک هزار و سیصد نفر رسید نیز تا یکشنبه گذشته پایان پذیرفت.

یک منبع میدانی سوریه گفت: یگان‌های مهندسی نظامی ارتش سوریه تا یکشنبه گذشته کار پاکسازی قدسیا و الهامه از همه تله‌های انفجاری و مین‌های کاشته تمام کردند  و از این پس اهالی می‌توانند با خیال راحت در  سطح 2 شهرک تردد داشته باشند.

وی افزود: ظرف امروز و فردا مسیر ورود و خروج از قدسیا و الهامه به دمشق و پیرامون آن نیز که طی همه سال‌های گذشته مسدود شده بود باز خواهد شد.

یک منبع کمیته‌های آشتی ملی سوریه نیز با اشاره به نقش بزرگ و برجسته روحانیون در حصول توافق الهامه و قدسیا گفت: فرماندهان امنیتی و نظامی سوریه نیز بر یکسره شدن پرونده این 2 شهرک بدون خونریزی تاکید داشتند.

وی با تقدیر از نقش مثبت و سازنده مسئولین نظامی و دولتی سوریه برای تحقق آشتی در این مناطق گفت: ما از دیگر مناطقی که آماده پیوستن به جریان مصالحه و آشتی در سوریه هستند می‌خواهیم همچون مردم قدسیا و الهامه با برپایی تظاهرات و تجمع‌های ضد تررویستی خواستار پاکسازی شهرها و روستاهایشان از وجود سلاح و افراد مسلح شوند.

این منبع تاکید کرد: نهادهای دینی، اجتماعی و نظامی و همه اعضای کمیته‌های آشتی ملی برای دستیابی به توافقی که به حضور تروریسم در سوریه پایان بدهد آمادگی کامل دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس